וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא יקרה, הפטמה שלך מביכה אותי

12.11.2013 / 12:51

מחאת הנשים המניקות נגד הדרתן מהמרחב הציבורי הצליחה להוציא את אמא הילה קובו משלוותה. בכי של תינוק לא מצדיק שליפת ציצי בפרהסיה - ולא, זה ממש לא פמיניזם. מתוך המהדורה

מערכת וואלה!

מאת הילה קובו

כמה משועממות יכולות להיות נשים שמקימות קבוצת פייסבוק בה הן יוצאות נגד תופעה שהן בעצמן המציאו? זו, חברים, השאלה שעומדת על הפרק היום. שמה של הקבוצה היא "ה/ע/נקה בציבור - למען עידוד והעלאת המודעות להנקה בציבור", והיא יוצאת נגד מה שמייסדותיה מגדירות "הדרת המניקות במרחב הציבורי". הקמתה הביאה לבאזזז לא קטן ברשת ביומיים האחרונים. המייסדות התראיינו לגופי תקשורת, גולשות החליפו את תמונות הפרופיל שלהן לתמונות הנקה, ואפילו הונחה כבר הצעת חוק בעניין על שולחן הכנסת.

טענת חברות הקבוצה היא שלאחרונה רבו מקרים בהם נשים שהניקו את ילדיהן הורחקו מהמרחב הציבורי. הן תומכות את טענתן בסיפורים מוזרים, כמו זה של אם שסולקה לדבריה מקניון במרכז הארץ לאחר שהניקה את בתה על הרצפה, ככל הנראה ליד מעבר למלצרים (כך על פי תגובת המרכז המסחרי).

אז למה שלא נשתין בפומבי?

נראה שהמניקות סבורות שהמילים "הנקה בציבור" משמען השתלטות על המרחב והפרעה לעוברים ושבים, מבלי שאף אחד יוכל חלילה להעיר להן, והכול בגלל קודש הקודשים - התינוקת בוכה וצריכה לאכול. להתנהגות הזו מצטרף בונוס: האמהות שאינן מתכסות וחושפות את שדיהן לעיני כל. כן, כן, אחיות שלי, רק שתהיו בעניינים - זה לעיני כל; התינוק לא מסתיר. קלטנו שאתן בקטע המשוחרר, אבל מתי תבינו שזה לא נעים לנו ומביך אותנו? זה לא אומר שאנחנו חזירים שובינסטים (אנחנו לא), או שאין לנו ילדים (יש לנו); אנחנו רק לא יודעים מה לעשות עם העיניים שלנו כשפתאום הפטמה שלכן מזדקרת מולנו.

נכון, הקונוטציות המיניות של חזה נשי, בניגוד לייעודו כאיבר הזנה, היא בעיה מוכרת בחברה המערבית המודרנית - אבל זו גם עובדה קיימת שאין להתכחש לה. כשהבוס מסתכל לך על השדיים דרך החולצה זה לא בסדר (ולא חוקי!), אז למה זה בסדר לחשוף את השד לגמרי לעיני עוברים ושבים? ומדוע, אם כך, גבר אינו יכול לשלוף את איברו ולהטיל את מימיו בפומבי? זו הרי גם פעולה טבעית, שחוזרת על עצמה לא פחות פעמים ביום ממספר הפעמים שתינוק יונק.

בעיה נוספת בטיעוניהן של בנות "ה/ע/נקה בציבור" הוא העניין השולי הבא: הם פשוט לא נכונים. בישראל אין הדרת מניקות. לא יכולה להיות. כל הורה טרי שטייל עם התינוק בערי אירופה וצפון אמריקה חוזר לארץ הקודש ומנשק את האדמה שעליה בנויה הדיאדה. אפשר לצאת נגד יוקר המחייה, נגד גובה קצבאות הילדים או נגד אורך חופשת הלידה - אבל המרחב הציבורי והמסחרי בישראל הוא אחד הנגישים להורים בעולם המערבי, החל ממסלולים ייחודיים לעגלות, דרך גני שעשועים, שלל חנויות ייעודיות, ספסלים בשדרות וחדרי הנקה בקניונים. אלו אותם חדרי הנקה שאמהות כלל לא טורחות לגשת אליהם - כי הילדה בוכה עכשיו, וחייבת לאכול, ובשום פנים ואופן אין זמן לגשת לקצה הקומה.

כשנשים יוצאות נגד הדרת מניקות במרחב הציבורי, הן עושות בעיקר דבר אחד: חושפות את הלחץ הכבד, הלא הגיוני כמעט, שמופעל על נשים היום להניק, ואת העיסוק הבלתי פוסק שלהן בכך.

לפני כמה חודשים יצא לאור בישראל ספר שמקבץ מאה סיפורים על הנקה במקומות מוזרים. בראיון עיתונאי סיפרה העורכת בשעשוע ובגאווה על חלק מהמקרים שהיא שמעה וכתבה עליהם - נשים שהניקו במהלך בדיקה גניקולוגית, על מתקן בדיסנילנד, בהלוויה, בבית כנסת ומעל לכסא התינוק במהלך נסיעה באוטו. משעשע-משעשע, אבל עכשיו ברצינות - זה באמת נראה לכם הגיוני? האובססיביות של המניקות כל כך גדולה עד שהן אפילו לא חושבות לשלוף בקבוק עם תחליף חלב, רחמנא ליצלן, ברגעים המתאימים לכך?

אל תטעו: התאמת המרחב העירוני לאמהות וסובלנות האוכלוסייה כלפי מניקות הוא דבר חשוב מן המעלה הראשונה. זהו מהלך שמשדר כי אמהות טריות אינן צריכות להיות ספונות בבית, אלא יכולות להשתלב בחזרה בחברה, בעיסוקי היום-יום ובעבודה. ובכל זאת, מעניין שקבוצת האמהות החדשה לא התמקדה בנושא ההשתלבות בעבודה ובעזרה לפרנסת הבית. הרי מה להן ולעבודה? הן, תנו להן להסתובב בקניונים, בספריות ובשדרות עם תינוקם החדש וילדיהם הנוספים, ולהיות זמינות, בכל מקום על פני הפלנטה ובכל עת שהרך הנולד ידרוש מזון. ועל זה נאמר: אין ספק שזו הרוח הפמיניסטית החדשה. יישר כוח, בנות.

MadWoman - לכל הטורים של הילה קובו

עוד במהדורה:

גורם במערכת הביטחון: הפסקת חלוקת ערכות המגן היא סיכון חיי האזרחים בישראל. שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ימליץ בשבועות הקרובים לקבינט המדיני ביטחוני להפסיק את הייצור והחלוקה של מסכות האב"כ לאור הסרת האיום של הנשק הכימי בסוריה. אחרי שנים של קמפיינים המעודדים הצטיידות בערכות כעת אומרים לנו כי הן כלל לא נחוצות. האם לא מדובר בצעד פזיז מדי?

האם הסופה "האיאן" שהוכתרה כחזקה בהיסטוריה, היא גם ההרסנית ביותר? מניין ההרוגים הרשמי עומד על 1,744, אבל הערכות מדברות על יותר מעשרת אלפים קורבנות ויותר מחצי מיליון איש שנותרו ללא קורת גג. האם הטייפון צפוי להיות ההרסני ביותר מבחינת קורבנות בנפש ומבחינת נזקים כספיים? צפו בנתונים השוואתיים מהוריקן קתרינה ועד לרעידת האדמה בטהיטי.

הון-שלטון, גרסת המזרח התיכון: חמינאי הוא לא המנהיג המיליארדר היחיד. צפו ברשימת המנהיגים העשירים בעולם הערבי וכמה הם שווים. בחינת הפער בין הונם של המנהיגים לעוני המחפיר של האזרחים תחתם, מלמדת גם כמה הם מנותקים.

התחזית: היום מעונן חלקית וחם מהרגיל בעונה, מחר ירידה קלה בטמפרטורות בעיקר במישור החוף ובשפלה.

צפו במהדורה המלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully