וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים אריה ורשל ומייקל לוויט זכו בנובל לכימיה. המהדורה המלאה

9.10.2013 / 14:00

ורשל, בוגר הטכניון ומכון ויצמן וחוקר באוניברסיטת דרום קליפורניה, יחלוק את הפרסי עם מרטין קרפלוס היהודי ועם ישראלי נוסף - מייקל לוויט, אף הוא בוגר מכון ויצמן

מערכת וואלה!

פרופ' אריה ורשל, אזרח ישראלי וחוקר בעבר במכון ויצמן, הוא אחד הזוכים בפרס נובל בכימיה לשנת 2013, כך הודיעה בצהריים (רביעי) האקדמיה הלאומית למדעים בשבדיה. לצד ורשל, מומחה לביוכימיה חישובית מאוניברסיטת דרום קליפורניה, זכו הפרופסורים מייקל לוויט מאוניברסיטת סטנפורד ומרטין קרפלוס מאוניברסיטת שטרסבורג. השלושה זכו בפרס על פיתוח מודלים רב-ממדיים למערכות כימיות מורכבות. לוויט שוהה כרגע בישראל ומשמש פרופסור אורח במחלקה לביולוגיה מבנית בפקולטה לכימיה במכון ויצמן.

ורשל, שנולד בקיבוץ שדה נחום הסמוך לבית שאן, ידוע בזכות מחקריו בתחום הביוכימיה החישובית והביופיזיקה, והיה מחלוצי הסימולציות הממוחשבות של תהליכים ביולוגיים. בין היתר, פיתח שיטה הנקראת אנזימולוגיה חישובית. הוא בוגר דוקטורט בפקולטה לכימיה של מכון ויצמן למדע והיה חוקר במחלקה לביולוגיה מולקולרית של המכון בין השנים 1976-1972.

לוויט, בעל אזרחות ישראלית, מתגורר מחצית מהשנה ברחובות. הוא נשוי לישראלית, ציירת שלמדה בעברה ביולוגיה. לשניים שלושה בנים: האחד איש היי טק, השני סיים תואר שני בביולוגיה מולקולרית של התא במכון ויצמן והשלישי עבד במעבדה של פרופ' עדה יונת.

"המדענים הניחו את היסודות לתכניות רבות עוצמה המשמשות להבנה ולחיזוי של תהליכים כימיים", נמסר בהודעת האקדמיה השבדית המלכותית למדעים, בעת הענקת הפרס, ששוויו 1.25 מיליון דולרים. "מודלים ממוחשבים המדמים את המציאות הפכו חיוניים עבור רוב ההתקדמות בכימיה היום", הוסיפה האקדמיה.

ורשל עצמו הסביר לעיתונאים אחרי ההכרזה: "בקצרה, מה שפיתחנו הוא דרך המצריכה מחשב על מנת לקחת את המבנה של חלבון ואז בשלב כלשהו להבין איך בדיוק הוא עושה את מה שהוא עושה". לדבריו, "אם יש לך אנזים המעכל מזון, אתה רוצה להבין כיצד זה קורה, ואתה יכול להשתמש בו כדי לתכנן תרופות, ובמקרה שלי, לספק את הסקרנות שלך".

פרופ' מייקל לוויט, השוהה כאמור בישראל, פעל בארץ בשתי תקופות בעבר: בין השנים 1968-1967 ובשנים 1974-1972 שימש חוקר שותף במכון ויצמן.

אתמול הודיעה ועדת הפרס בשטוקהולם על הענקת הפרס בפיזיקה למדען הבלגי פרנסואה אנגלר ולמדען הבריטי פיטר היגס, שהביאו לגילוי בוזון היגס, הידוע בשם הפופולרי "החלקיק האלוהי". ההכרזה על זהות הזוכים התעכבה בשעה קלה בשל קושי להשיג את היגס, שיצא לחופשה ללא הטלפון הנייד שלו. מחר יוכרז הזוכה בפרס נובל בספרות, ומחרתיים תפורסם זהותם של הזוכה או הזוכים בפרס נובל לשלום שיוענק באוסלו בירת נורבגיה.

עוד בנושא:
פרס נובל לפיזיקה: למנסחי תיאוריית "החלקיק האלוהי"
נובל לרפואה: למדענים שפיצחו את תעלומת התעבורה בתא
שני מדענים מישראל עשויים לזכות בפרס נובל לרפואה

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

עוד במהדורה:

תעוד: שחזור רגעי האימה של נועם בת ה-9 שהותקפה על ידי מחבל בפסגות. ארבעה ימים אחרי, השב"כ עדיין מגדיר את הארוע כפיגוע. הפלסטינים מדווחים על שני עצורים, ויום אחרי שנועם חזרה הביתה, ההורים משחזרים את הערב הנורא.

הכוורת הנשית של אובמה: הנשיא האמריקני מינה אישה לראש הבנק הפדרלי, וזו הפעם הראשונה שאישה מכהנת בתפקיד. מיפינו את הכוורת הנשית של הנשיא אובמה, והשווינו למצב העגום בישראל. ומי בכל זאת הפוליטיקאי שלומד מאובמה?

הכנסת מחפשת לוגו - סמל שייצג את בית הנבחרים שלנו ואת הערכים שלו. אז גייסנו מאיירים והכנו כמה הצעות מקוריות לסמל אלטרנטיבי לבית הנבחרים הישראלי.

מחסור עולמי חמור בשוקולד צפוי בתוך כמה שנים: מחירי פולי הקקאו בעולם נמצאים בעלייה מתמדת לאור העלייה האדירה בביקוש בשנים האחרונות, ועל פי ההערכות בתוך כעשר שנים יש סיכון שלא יהיה לנו שוקולד כלל. בדקנו מהם התחליפים המתוקים שינחמו את המכורים.

התחזית, היום חם ויבש מהרגיל בעונה, הלילה קר ובהיר, מחר דומה, עם ירידה קלה בטמפרטורות במישור החוף.

צפו במהדורה המלאה של וואלה! חדשות.

(עדכון ראשון: 10:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully