וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העורף הישראלי לא מוכן למלחמה עם סוריה". המהדורה המלאה

26.8.2013 / 14:00

אלון רוזן, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת העורף, הזהיר כי העורף לא ערוך למספר רב של תקיפות כימיות. "יפלו פה יותר טילים מאשר בלבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן ביחד"

מערכת וואלה!

מאת: אמיר בוחבוט

על רקע רוחות המלחמה שמנשבות מדמשק והשימוש בנשק כימי נגד אזרחים סורים, עולה השאלה - האם מדינת ישראל ערוכה, בחזית ובעורף, למלחמה מול סוריה? היכולות המבצעיות של צה"ל בחזית הסורית עולות בכמה דרגות על היכולות של הצבא הסורי, ועשויות לפגוע בו באופן קשה, בדגש על בנק המטרות הרחב שנבנה לאורך השנים. היכולות הגבוהות של חיל האוויר הישראלי להשמיד מטרות בהיקף רחב במיוחד, הודגמו כבר במבצע עמוד ענן בנובמבר 2012, אך מנגד, בעורף הישראלי הסיפור הוא אחר לגמרי.

אלון רוזן, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת העורף, אומר הערב (ראשון) כי למדינת ישראל "אסור לחסוך או לפגוע בביטחונם האישי של אזרחי המדינה, ולכן היא חייבת להשלים את ההצטיידות בערכות המגן ל-100% מקרב האוכלוסייה". בשיחה עם וואלה! חדשות הדגיש רוזן כי "כשם שלמדינה יש מחויבות למגן את בתי התושבים, כך גם יש לה מחויבות למיגון האישי. אסור לתת יד למצב שבו רמת המיגון האישי של האזרחים תיקבע על ידי היכולת הכלכלית שלהם, ולא יוגדר התקן בנושא על ידי המדינה". במשרד להגנת העורף הדגישו בתגובתם כי אין מדובר ברעיון של המשרד לגבות מס על ערכות מגן וכי הנושא כלל לא בסמכותו.

בנוסף לכך טען רוזן כי מדינת ישראל התרגלה למלחמות כמו מלחמת לבנון השנייה ומבצעים נקודתיים - כמו המבצעים עופרת יצוקה ועמוד ענן. "בעימות מול סוריה יפלו בישראל מדי יום טילים ורקטות בהיקף גדול יותר ממה שנפלו כאן בכל המערכות הללו. סוללות כיפת ברזל יגנו על מתקנים אסטרטגיים ולא על אזרחים כדי לאפשר רציפות תפקודית". עם זאת, ציין רוזן כי במשרד להגנת העורף בראשות השר גלעד ארדן נעשים מאמצים גדולים להסרת חסמים ביורוקרטיים, לקידום תכניות מיגון לאזרחים ותקצוב החוסר בערכות המגן.

מנתונים שנמצאים בידי צה"ל עולה כי לשליש מהאוכלוסייה בישראל אין פתרון מיגוני-מיידי מפני ירי טילים ורקטות. אמנם הרשויות בישראל תרגלו כמה פעמים טיפול במוקדים של נפילות טילים כימיים בריכוזי אוכלוסייה, אך בפועל להערכת גורמי ביטחון המדינה לא ערוכה להתמודד עם מספר רב של מוקדי נפילות טילים לא-קונבנציונאליים. חשוב לציין כי על פי תפישת הביטחון בישראל, התקפה לא קונבנציונאלית על עורף המדינה היא קו אדום, ואם היא תתרחש, הדרג המדיני ינחה את צה"ל לתקוף באופן רחב וברוטאלי כדי לעצור את מהלכי האויב. גורם ביטחוני המצוי בפרטי המוכנות של צה"ל להתמודדות עם שימוש בנשק כימי נגד ישראל, אמר כי "מחסני החירום של צה"ל כוללים מספר מוגבל של אמצעי טיהור, ולכן מעבר לידע ולתרגול, קיימת מגבלה כמותית שאינה תואמת תרחיש לפיו מספר רב של טילים כימיים נוחתים בישראל. ניסיון לטהר אמבולנסים שהסיעו פצועים מחל"כ (חומר לחימה כימי – א.ב) הוא מורכב מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

40% מהאזרחים ללא ערכות מגן

מנתוני פיקוד העורף ורשות הדואר עולה כי עד היום חולקו ערכות מגן ל-60% מהציבור, כיוון שלא נותר תקציב לרכישה וחלוקה של ערכות המגן לשאר האזרחים. מנתונים שהציגה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת עולה כי התקציב שניתן כגישור בשנת 2013 לתכנית רב-שנתית, הספיק רק עד מרץ 2013.

מבדיקה שנערכה על ידי מערכת וואלה! חדשות עולה כי לפני כשנתיים החליטו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר להגנת העורף לשעבר, מתן וילנאי, כי המדינה תעביר תקציב מיוחד רב-שנתי בסך 1.4 מיליארד שקלים למימון רכישת שאר ערכות המגן לכלל הציבור במשך ארבע שנים. השניים החליטו בנוסף כי בתום חלוקת ערכות המגן לכלל הציבור, יוטל מס בגובה 350 שקלים על כל אזרח, למימון עלות התקציב. על פי המסתמן, הכוונה הייתה לגבות מס רק מאזרחים שטרם קיבלו ערכות מגן – כך שתיווצר אפליה ברורה בציבור. גורם ביטחוני המצוי בפרטים הסביר כי ערכות המגן שחולקו לציבור מוגדרות טובות ותוקפן יפוג לאחר 15 שנה. לפי החלטת ראש הממשלה נתניהו, בכל 15 שנה יידרש האזרח לשלם עבור הערכה החדשה שיקבל.

עקבו אחרי אמיר בוחבוט בטוויטר

עוד במהדורה:

העורף לא מוכן למלחמה עם סוריה: בדקנו את מוכנות האזרחים לעימות אפשרי עם סוריה. כמה ערכות מגן כבר חולקו לאוכלוסיה, האם הצבא ערוך להתמודד עם מתקפת טיליים כימיים, ומה מצב המקלטים?

סגן שר החוץ, זאב אלקין, במסר מאיים לאסד: בראיון מיוחד לוואלה! בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין הבהיר אלקין שאם סוריה תתקוף את ישראל היא תענה בתגובה קשה.

מה עושים עם החופש הבלתי נגמר של הילדים? מחר תיפתח שנת הלימודים וכבר בשבוע הבא הילדים יוצאים לחופש. השווינו - ישראל מהמובילות בפער בין חופשת הורים לחופשת ילדים.

לקראת העונה ה-11, כוכב נולד, או בשמה החדש "הכוכב הבא", מתחננת שתצפו בה: אפליקציה להצבעה, שיתוף הצופים אפילו בשלב האודישנים. האם ניחוח של ייאוש עולה מהחלטות קברניטי התוכנית? לילך וולך מוואלה! תרבות חושבת שהשינויים בפורמט מעידים בעיקר על זה שזו ההזדמנות האחרונה שלה.

התחזית: היום התחממות קלה עם טמפרטורות רגילות לעונה. הלילה מעונן חלקית ומחר התחממות נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully