וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקוב: הורביץ לא דיבר איתי על קידום בנו למנכ"ל

יורם גביזון

30.10.2006 / 16:30

מנכ"ל טבע הפורש: "לדעתי צריך למנות אנשים צעירים יותר - וכך עשיתי בהנהלה הבכירה"

לפני עשרה ימים הפתיעה חברת טבע את שוק ההון. באופן לא מסודר, בתגובה לידיעה בעיתונות, אישרה טבע שהמנכ"ל, ישראל מקוב יסיים את תפקידו ב-2007.

מה שקרה אחר כך היה לא פחות מפתיע. ישראל מקוב עצמו סירב להתייחס לסיבות לסיום תפקידו וליבה בכך את תעשיית השמועות סביב הסיבות להחלפתו. בין ההשערות לגבי העזיבה, היו סירובו של מקוב להיענות לבקשה של אלי הורביץ, היו"ר, למנות את בנו חיים הורביץ, סמנכ"ל החטיבה הבינלאומית, כיורשו העתידי.

עוד דיברו על המניה המדשדשת מתחילת 2006 וכמובן לא שכחו לציין את היחסים מתוחים עם הדירקטוריון. היום החליט ישראל מקוב לשתף את ציבור המשקיעים ברקע לפרישתו, ולהתייחס בפעם הראשונה ישירות לשמועות.


"בסוף 2003 או בתחילת 2004, אלי הורביץ ומספר דירקטורים התחילו להוביל הליך של החלפה. הופעתי בפני ועדה של דירקטורים ואלי הורביץ. במהלך הדיונים סוכם על תאריך יעד לסוף כהונתי כמנכ"ל בסוף פברואר 2007, כשאחר כך אשמש כיועץ למועצת המנהלים עד סוף 2009", מספר מקוב.

"במהלך איתור המועמדים נשקלה האפשרות של כמה מועמדים פנימיים ובסופו של תהליך ארוך, המלצתי על ג'ורג' בארט, מנכ"ל טבע צפון אמריקה. בארט היה מועמד טבעי משום שהוא כיהן בכמה תפקידים בכירים בתעשייה הפרמצבטית, מכיר היטב את את הזירה התחרותית שלנו ואחראי על כ-50% מהמחזור של טבע. בארט גם מתפקד כפנים שלנו בשוק ההון האמריקאי", אומר מקוב.

לדבריו, בארט היה אמור להגיע לקראת סוף 2006 לישראל ולהתחיל בחפיפה. "הבעיה העיקרית במינוי שלו היתה שעל פי התקנון של טבע המנכ"ל צריך להיות תושב ישראל. לפני כחודשיים וחצי, בארט הודיע שלא יוכל להגיע מנימוקים אישיים והתכנון השתבש", מסביר מקוב.

בשלב זה החלה ועדת התגמול ליצור מגע עם מועמדים נוספים ואיתרה את שלמה ינאי.

"הייתי חלק בתהליך החיפוש"

אתה היית מעורב בתהליך?

"לא. אני הייתי חלק בתהליך החיפוש של מועמד פנימי. מטבע הדברים אני מסוגל לתת את חוות הדעת הטובה ביותר על מועמד מתוך החברה. כשהוועדה הגיעה להבנה ששלמה ינאי הוא המועמד המועדף, נפגשתי איתו".

מתי זה היה?

"במחצית ספטמבר כשוורן באפט היה בישראל".

יכול להיות שהתהליך של חיפוש מועמד חיצוני התנהל במקביל להליך הבחירה מבין מועמדים פנימיים?

"אני לא יודע, אבל אני לא חושב שהיה תהליך חיפוש מקביל כי היה מועמד מוסכם".

אתה היית בעל ותק רב בתעשיית התרופות כאשר הגעת לטבע וכיהנת 6 שנים בתפקידים בכירים לפני שמונית למשנה למנכ"ל ואחר כך למנכ"ל. איך אתה רואה את מינויו של איש חסר ניסיון בתעשיית התרופות לתפקיד המנכ"ל?

"אני מתייחס לעניין בצורה שונה. ברגע שנאמר לי שינאי הוא המועמד שאלתי את עצמי איך אני מסייע לו ולהעביר אותו הכשרה וחפיפה שתעלה למקסימום את סיכויי ההצלחה שלו. כתבתי תוכנית מובנית שהיתה אמורה לסגור את הפער שיש לינאי בנושאים של החברה והאמת היא שרציתי לתת לו הזדמנות לתקופת חפיפה.

"הייתי בעל ניסיון גדול לפני טבע ומילאתי תפקיד של סמנכ"ל פיתוח עסקי במשך 6 שנים, ולמרות זאת לפני שמוניתי כמנכ"ל הייתי 16 חודשים משנה למנכ"ל COO לצד אלי הורביץ. היתה תיזה אחרת של אלי הורביץ ודירקטורים אחרים שהדבר הטוב ביותר הוא שמועמד חיצוני יסגור את הפערים תוך כדי מילוי התפקיד, בסיוע שלי אבל לא כמנכ"ל בפועל.

"כנראה שיש תקדימים בעולם, אני לא יודע. שתי התיזות עלו בישיבת הדירקטוריון המפורסמת שבה עלו שני נושאים: מינוי שלמה ינאי והחפיפה. הצגתי את התוכנית שלי ועזבתי את הדירקטוריון".

ההצעה שלך זכתה לתמיכה של חלק מהדירקטורים או שנדחתה פה אחד?

"אני לא רוצה להיכנס לפרטים בנושא מועצת המנהלים. ההחלטה התקבלה ומרגע זה הדבר היחיד שמעניין הוא איך אני מסייע לינאי להתיישב במושב הנהג ולהצליח בתפקידו".

"לטבע יש את ההנהלה הכי טובה בתעשייה"

אבל היו עליך שמועות שהודחת מדוע לא יצאת בקמפיין הכחשה?

לא הכחשתי. קראתי כמה מהסיפורים בדרכי חזרה מארה"ב וחלקם היו מגוחכים ממש. אני בא ממשפחה של 3 בנים. עמיר מקוב ואח סטטיסטיקאי שפחות מוכר. אין לי אחות - איך אני אוכיח את זה.


חילופי המנכ"ל הציפו את נושא הגיל של חברי הדירקטוריון, מה דעתך בענין?


יש לנו מועצת מנהלים מבוגרת. על זה אין ויכוח. זו עובדה. אין חוקים בנושא אבל סטטיסטית הגיל הממוצע של דירקטורים בטבע מבוגר מהרבה חברות שאתה מכיר. הגיל הממוצע של מועצות מנהלים בעולם הוא 60, והגיל הממוצע במגמת ירידה. מועצת המנהלים שלנו מורכבת מאנשים שלכל אחד מהם היסטוריה מפוארת בתחום עיסוקו. בהנהלה יש לי 12 איש, ש-11 מתוכם החליפו תפקידים ב-5 השנים האחרונות. ומתוך 12 המנהלים - 8 לא היו בהנהלה הבכירה לפני 5 שנים.

הנושא של רענון מאוד חשוב כי אי אפשר להימנע ממצב שאדם שמכהן בתפקיד מספר מסוים נעשה אדיש. אני חושב שקרלוס סלבי (מבעלי השליטה בחברת סיקור שנרכשה ע"י טבע ב-2004 - י.ג) ופיליפ פרוסט (בעל השליטה באיווקס שנרכשה ע"י טבע ב-2006 - י.ג) היו תוספת מאוד חשובה ומערננת לדירקטוריון, משום שהם באו עם ידע עכשווי. רבים מחברי מועצת המנהלים שלנו עומדים לבחירה בשנה-שנתיים הקרובות ואני בטוח שיביאו אנשים שיחליפו את החברים היותר מבוגרים ואת אלו שמכהנים הרבה שנים. קצב השינוי של הסביבה העסקית כל כך מהיר שאתה מוכרח לרענן את מועצת המנהלים ואת ההנהלה.


השמעת את דעתך בנושא הגיל הממוצע של מועצת המנהלים?


בוודאי.


באזני מי?


לא אכנס לפרטים.


אתה תהיה דירקטור?


אולי. זה תלוי בדרך שאעזור לינאי. זה מה שמעניין אותי. יכול להיות אחנוך את ינאי מתוך מועצת המנהלים ויכול להיות שאחנוך אותו מחוצה לה. קיבלתי פנייה מכמה דירקטורים אבל לא החלטתי. זה ממש לא נחוץ לי ככיבוד.

איזה מסר שולח המינוי של שלמה ינאי לארגון ומה זה אומר על התרבות שלו?

"אני חושב שלטבע יש את ההנהלה הכי טובה בתעשייה. אני גאה במה שעשיתי בטבע בתחום הניהול. הגדלתי את היכולת הניהולית של טבע ואני חושב שלכל מנהל בקבוצה הקרובה אלי וגם בקבוצה הרחוקה יותר יש יכולות ניהוליות ברמה הגבוהה ביותר.

"למעט דן זיסקינד ובנצי וינר, ההנהלה הבכירה של טבע היא חבורה רעננה של בני 40 עד 50, שכל אחד מהם פרט לאחד, דן זיסקינד, שינה תפקיד ב-5 השנים האחרונות. יש לנו גם תרבות של גיוס מנהלים מבחוץ. אני חושב שיש מועמדים פנימיים ראויים לתפקיד מנכ"ל טבע ואני לא חושב שיש חילוקי דיעות בנוגע לכך.

"מוסר ההשכל מתהליך החפיפה שלי, שהוגדר כמוצלח, הוא שגם מועמד פנימי זקוק לתקופת חפיפה של שנה לפחות. לינאי יהיו חודשיים של חפיפה בלבד, בהנחה שחילופי המנכ"ל יתבצעו במחצית הראשונה של 2007. אני מקווה שינאי יגיע קודם לכן. ברור לחלוטין שלטבע יהיה כל הזמן מנכ"ל ואני לא מתכוון למסור את המפתחות עד שיש מנכ"ל, ועד שאני חושב שהוא מוכן להחליף אותי.

"אני גם בודק דרכים חלופיות לסייע לינאי. אני רוצה בהצלחתו כי טבע יקרה לי.

"לא התפטרתי"

אפשר להניח שהמנהלים שמינית למשרד המנכ"ל, כמו ג'ורג' בארט, אמיר אלשטיין, אלי שוחט ובנציון ויינר מאוכזבים מהמינוי משום שחשבו שבצורה זו או אחרת המינוי שלהם מסמן אותם כמועמדים להחליף אותך בבוא היום?

"כאשר הקמתי את המשרד בתחילת 2006 אמרתי שלא מדובר במשרד להחלפת המנכ"ל. הסברתי שבעקבות הרכישה של אייווקס יש בכוונתי לעשות רה ארגון בחברה ולהקים משרד מנכ"ל שנועד לטפל במורכבות הגוברת של ניהול החברה וגם כי רציתי להעביר חלק מהאחריות למנהלים אחרים. אלי שוחט מונה כמנהל האינטגרציה של אייווקס, שהיתה הדבר הכי חשוב ב-2006; מיניתי את בנצי וינר שהוא האדם הטוב ביותר לנהל את מערכת המדע של טבע; ומיניתי את ג'ורג' בארט כדי להטיל עליו מטלות נוספות, משום שהערכתי שהוא יהיה המועמד שיחליף אותי. אז כן, היה למשרד המנכ"ל היבט של הכשרת המנכ"ל העתידי".

מה דעתך על הדיעה שמינוי מנכ"ל חסר ניסיון בתעשיית התרופות כמו שלמה ינאי הוא הימור?

"לגבי המועמד לא הבעתי דיעה. לא התבקשתי ולא הבעתי. אני אומר לך שהוא מועמד ראוי. לא אמרתי שאסור למנות את שלמה ינאי אלא שבנושא שיטת החפיפה היתה לי דיעה שלא התקבלה

ולכן התפטרת?


"לא התפטרתי. בדרך כלל כשיש חילופים מתוכננים של מנכ"ל נערכת מסיבת עיתונאים, והיו"ר והמנכ"ל המכהן מציגים את המנכ"ל החדש. בארבע וחצי השנים שבהם הייתי מנכ"ל, הובלתי מהלכים נועזים ומורכבים ותמיד קיבלתי את התמיכה והסיוע של מועצת המנהלים.

"לוח הזמנים שלי צפוף. אי אפשר להכניס בו סיכה ואין לי את המותרות לבטל פגישות שמתקיימות בנוכחות עשרות אנשים, כך שלאחר שהתקבלה ההחלטה במועצת המנהלים - נסעתי. זה נשמע קצת מוזר. אבל היה מוסכם שמועצת המנהלים ואלי הורביץ שהובילו את המהלך הם גם יתקשרו אותו. לא ראינו פגם בזה שאלי הורביץ ייתן את ההודעה. כנראה שזה לא יצא הכי טוב לפי התוצאה ונצטרך ללמוד מכך".

בעודך בחו"ל נפוצו כל מיני שמועות על הסיבות להחלפה - החל בסכסוך סביב מינויו של חיים הורביץ כמשנה למנכ"ל, מחיר המניה, יחסים מתוחים עם הדירקטוריון ועוד - תוכל להתייחס אליהן?

"חיים הורביץ הוא סמנכ"ל בחטיבה הבינלאומית שקודם על ידי. יש לי יחסים מצוינים איתו".

האם נכון שאלי הורביץ ביקש למנות אותו כמשנה למנכ"ל מתוך כוונה שימונה כמנכ"ל בעתיד?

"אלי הורביץ לא דיבר איתי על העסק. אני לא יודע מאיפה השמועות על חיים הורביץ".

איפה השתבשו היחסים בינך לבין הורביץ?

"יש לי הרבה כבוד לאלי הורביץ. קשרי העבודה ביני לבינו טובים מאוד. השכלנו תמיד לפתור את המחלוקות בינינו בצורה עניינית ולטובת החברה. לא היו הורדות ידיים. אני חושב שבסך הכל היתה בינינו עבודה פוריה. אין בינינו סכסוך".

תוכל לפרט אילו מחלוקות היו?

"אתן דוגמה. לפני שרכשנו את אייווקס, החלטתי שנבצע רה ארגון בחברה. אלי הורביץ חשב שיש לבצע את הרה ארגון רק אחרי הרכישה. היה דין ודברים ובסופו הוא קיבל את דעתי והציע כמה רעיונות שיכולים לסייע בביצועו שאומצו על ידי. זו היתה מחלוקת שנפתרה והעובדה היא שהאינטגרציה של אייווקס היא הצלחה פנומנלית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"המנכ"ל הבא מתחיל מבסיס גבוה"

מה האתגרים המרכזיים שבפני המנכ"ל החדש?

"ב-5 השנים שבהם הייתי מנכ"ל צמחנו בקצב גבוה מ-30% לשנה במכירות מרמה של 2 מיליארד דולר ב-2001, כשתחזיות האנליסטים הם שנסיים את 2006 במחזור של 8.5 מיליארד דולר. הרווח ב-2001 היה 288 מיליון דולר והקונצנסוס הוא לרווח של 1.8 מיליארד דולר ב-2006, כלומר כמעט כל המכירות ב-2001.

"הדבר היותר משמעותי בעיני הוא תוספת הערך. אני קבלתי חברה בת 101 שערך השוק שלה נטו (ערך שוק פחות מזומן בקופה + חוב) היה 8.5 מיליארד דולר וכעת ערך השוק של החברה הוא 30 מיליארד דולר. המנכ"ל הבא מתחיל מבסיס גבוה. אני לא מצפה שישיג את ההישגים האלו. נתתי הנחיה שטבע תצמח בשנים הקרובות ב-15% עד 17% לשנה. אני חושב שהאתגר שלו יהיה לנהל צמיחה ב-15% עד 17% כי זה הדבר שיוצר את הערך לחברה.

"בעבר הגנריקה היתה ליבת העסקים שלנו והיו לנו פה ושם פעילויות של פיתוח מוצרים מקוריים (אינובטיוויים). היום המצב שונה לגמרי. הליבה שלנו עדיין בגנריקה. אנחנו רוצים להמשיך להוביל את התחום אבל נכנסנו בצורה משמעותית לתחום האינובטיווי. אנחנו מאוד ממוקדים במדע הישראלי. אמרתי שמתחילת העשור הבא ישיק מוצר מקורי אחד כל שנה - זה המון.

"הגדלנו בצורה משמעותית את צנרת הפיתוחים שלנו ונכנסו לקווי מוצרים ממותגים כמו המוצרים הגנריים על בסיס ביולוגי, ומוצרי נשימה והתרחבנו מאוד גיאוגרפית. הפריסה הגיאוגרפית שלנו לא דומה לזו שהיתה לפני כמה שנים. זה בסיס מצוין לצמיחה עבור המנכ"ל החדש כי יש לו יותר מנועי צמיחה ממה שהיו לי כשהתחלתי את תפקידי. אני משאיר יותר מנועי צמיחה ממה שקיבלתי והאתגר של ינאי יהיה לנצח על כל מנועי הצמיחה ולהוביל את טבע להיחשגים שצופים שתגיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully