כוח רדואן של חיזבאללה בגבול לבנון
חסן נסראללה. אמיר בוחבוט, צילום מסך אל מנאר, עיבוד תמונה
כוח רדואן של חיזבאללה בגבול לבנון חסן נסראללה/עיבוד תמונה, אמיר בוחבוט, צילום מסך אל מנאר

מטרים בודדים מול פעילי חיזבאללה: "נסראללה רוצה להפוך ממגן לבנון לכובש הגליל"

עודכן לאחרונה: 26.8.2023 / 9:51

פעילות ארגון הטרור הפכה לגלויה עוד לפני הצבת האוהלים בהר דב: מערכת שלמה של מוצבים מאוישים בלוחמי יחידת העילית כוח רדואן ובאמצעים טכנולוגיים. כתב וואלה! חזר עם תיעוד מגבול לבנון-ישראל, שם צולם בעצמו ע"י פעילי חיזבאללה, ועם דרכי ההתמודדות של צה"ל נגד האיוםֽ

ביום שלישי השבוע בשעה 05:00 לפנות בוקר צלצלו הטלפונים האדומים בזה אחר זה בחמ"לים של מוצבי צה"ל על גבול לבנון בגזרה המערבית ומיד לאחר מכן נשמע היטב גם רעש הפקודות ממכשירי הקשר בכלי הרכב הממוגנים והטנקים שהוזנקו לעמדות ירי וכיוונו את הקנים על עמדות חיזבאללה.

מפקד עוצבת ברעם (חטיבה 300), אל"מ אורי דאובה, הכריז על תחילת על תרגיל פתע ראשון מסוגו ובהיקפו בגזרה הקטלנית ביותר של צה"ל. התרגיל דימה מספר תרחישים מורכבים ביניהם חדירה של יחידת העילית כוח רדואן לשטח ישראל שנועד לבחון את כושר התגובה של כלל כוחות החי"ר, ההנדסה, השריון, תצפיות, איסוף ואוויר לאורך הגבול בפרקי זמן קצרים.

"זה היה בעיקר מבחן למעבר מאפס למאה. בלי מודיעין, בהפתעה גמורה. לראות איך אנחנו מגיבים. כמה אנחנו חדים. מה נראה לך? הגבנו כמו טיל", צחק לוחם חיל השריון ממרכז הארץ שישב עם סרבל מאובק ופנים מעוטרות בבוץ שהתערבב בזיעה והתייבש בכניסה למוצב צה"ל סמוך לשתולה. "חיזבאללה יודע מה זה טנק מרכבה. כשהוא שומע את הרעש של הטנק הוא יודע שהוא בבעיה קשה. כוח האש שלנו יפרק את כל המוצבים שלו ואת מי שבפנים".

מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה, 100 מטר ממוצב צה"ל, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
מוצב חיזבאללה מטרים בודדים מגדר הגבול/אמיר בוחבוט

המח"ט דאובה מכיר את מראות המלחמה ויודע איך השקט יכול להתהפך לקולות נפץ ופיצוצים. הוא התגייס לצנחנים ובמלחמת לבנון השנייה פיקד על פלוגת לוחמים בקרבות מול חיזבאללה גם בבינת ג'בל. בעקבות המלחמה ההיא, הוחלט באו"ם על הסכם 1701 שמגדיר את מרחב הגבול כשטח מפורז מבחינת ארגון חיזבאללה וכניסה לשם אך ורק לצבא לבנון בפיקוח של יוניפי"ל.

לקראת סוף העשור הקודם החליט חיזבאללה להתעלם מהחלטת האו"ם וקידם פעילות צבאית צמוד לגבול במסווה של ארגון אותו כינה "ירוק ללא גבולות". פעילי הארגון השיעי הסתובבו עם וסטים וכובעים בצבע לבן-ירוק לכאורה כדי להגן על הטבע ואיכות הסביבה. בשלב שלאחר מכן החלו להציב מגדלי תצפית לאורך הגבול שעליהם עלו אנשיו לעיתים קרובות ולאחר מכן הציב עליהם מצלמות שנשלטו מחמ"לים בעורף הלבנוני ואספו מודיעין על התנהלות צה"ל לאורך הגבול. בצה"ל התריעו, דיפלומטים ישראלים מחו, הדרג המדיני הזהיר, והעביר מידע מוצק על הפעילות של הארגון השיעי בשטח מפורז אך ללא כל שינוי.

לפני כשנה וחצי חל שינוי דרמטי במדיניות של חיזבאללה לאורך הגבול והוא החליט להמיר את הפעילות של פעילי "ירוק ללא גבולות" בפעילות גלויה ונראית לעין של הזרוע הצבאית ביניהם כוח רדואן, שהחלו להקים מוצבים ועמדות לאורך הגבול, חלקם בטווח של 20 מטר מהגבול עם זוויות ירי בטווח יעיל על מוצבי צה"ל וכבישים שעליהם נעים אזרחים ישראלים. השיטה התפתחה מאוד בחצי השנה האחרונה והיא כוללת כ-35 מוצבים גלויים לעין בכל אחת מהם יש בין 8-4 לוחמי כוח רדואן שמעת לעת עולים על עמדות תצפית או יוצאים לסיור על גבי כלי רכב ואופנועים ולרשותם רשת של סייענים ותומכי לחימה משלל תפקידים. כלל הכוחות של חיזבאללה במרחב הגבול מסודר לפי פוג'ים שבכל כ-15 מהם יש בממוצע 150 לוחמים והם ממוקמים בעורף הקרוב לגבול.

פעילי כוח רדואן כעשרה מטר מגבול לבנון, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
פעילי כוח רדואן מצלמים את כתב וואלה!/אמיר בוחבוט

איום שצריך להתייחס אליו

לדברי גורמי צבא בשטח, השיטה עובדת בצורה סדורה. בשלב הראשון מגיעה משאית נושאת מבנה יביל נגרר על גלגלים. הצוות הלוגיסטי פורק את הנגרר עם המבנה בשטח ואותו מתחילים לאייש כוח של לוחמי רדואן. כעבור כמה שבועות, אחרי סריקות בשטח וניתוח הקרקע מקימים אנשי הלוגיסטיקה של חיזבאללה את מוצב הקבע בשטח ומדלגים את המבנה הנגרר לנקודה חדשה. "מסרים חריפים בנושא הועברו לידי כוחות יוניפי"ל כי מדובר בהפרה בוטה של השטח המפורז. בעבר, הם היו מתחפשים לפעילי איכות סביבה והיום הם מסתובבים ללא הפרעה בגלוי על הגבול", הסביר קצין מהגזרה והוסיף. "הם לא רק נמצאים ככוח עתודה. הם מסיירים, מתצפתים ואוספים מודיעין. הם כוח שמלבה חיכוך במרחב. יש לא מעט פרובוקציות על הגדר שכוללות יידוי אבנים, ניסיונות חבלה בפעילות הנדסית של צה"ל, הצתת שטחים, הפעלה של זיקוקים וכ"ו.

הדעות במערכת הביטחון חלוקות בנוגע להתנהלות חיזבאללה על קו הגבול באופן שנוגד את הסכם 1701. א', קצין מילואים שממלא תפקיד מטה בפיקוד הצפון, אומר: "ברור שזה מטריד ומדאיג. בפן העובדתי לדעת שיש בקביעות פעילי כוח רדואן חמושים על הגבול זה אמור לדרוך את כל המערכת. בהחלטה של רגע הם יכולים לרוץ אל הגדר, ולנסות לחדור לשטח הישראלי. אם הכוחות לא חדים והמענה לא מהיר אנחנו בבעיה. לא פחות חשוב זו הפגיעה בתחושת הביטחון של התושבים שגרים בסמיכות לגבול. לא הכי נעים להרים את הראש ולראות בשתולה למשל מול העיניים פעיל חיזבאללה שמצפצף על צבא לבנון וכוחות יוניפי"ל באזור. זה איום וכך צריך להתייחס אליו".

עוד אמר הקצין כי מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין, רואה בנוכחות של כוח רדואן על הגבול, במוצבי קבע ועמדות הזדמנות לגבות ממנו מחיר כבד. "האלוף אומר בכל הזדמנות כולל בשיחה עם קציני מילואים לאחרונה, כי צה"ל, פיקוד הצפון ואוגדה 91 צריכים להיות מוכנים לרגע שבו נסראללה יעשה טעות, ינסה לבצע פיגוע, ואז להרוג את כלל הפעילים שלו בקו המגע. בוא נראה את חיזבאללה פותח בפעולה כשכל העמדות שלו מאוישות בלוחמים ואם הם לא מאוישים סימן שהוא מתכנן משהו. בכל מצב, פיקוד צפון וחיל האוויר צריכים לתת אגרוף לחיזבאללה . לא לחכות להנחיות מלמעלה. כל עמדה ומוצב הם מטרה".

מוצב נייד של כוח רדואן על גבול לבנון, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
מוצב נייד של כוח רדואן מעבר לגבול/אמיר בוחבוט

המערכה שמוביל מפקד פיקוד הצפון ומפקד עוצבת הגליל כוללת בניית עשרות קילומטרים של חומה מתוך קו גבול של 130 ק"מ (בחלק מהמקומות תישאר גדר ישנה בגלל בעיות תקציב), תעלות, גדר תלתלית, הצבה של תרנים ואמצעי איסוף, בניית צירים, חישוף צמחייה של כלל המרחב כדי לשפר את האיסוף, פעילות בלמעלה משלושים מובלעות, תאי שטח מורכבים מלאי צמחיה מעבר לגדר אך עדיין בשטח בשליטה ישראלית. "אנחנו נערכים לכל כניסה למובלעת הכי חזק שיש. מסבירים לחיזבאללה שאנחנו ממשים אחריות עד המטר האחרון", הסביר קצין מחטיבת גולני בגזרה, והוסיף: "אני לא רוצה להתייחס לאירוע האוהל בהר דב כי זה לא בגזרתי וממה שאני מבין זה הרבה יותר מורכב. זה התחיל מאי הבנה של איפה עובר קו הגבול".

האלוף גורדין הנחה על מדיניות יוזמת ואגרסיבית וברורה לכל הפרה מהצד הלבנוני בסמוך לגבול ובהתאם לחדד את הוראות הפתיחה באש. "אם יש התקרבות לגדר? אני מפעיל נוהל מעצר חשוד. נגיעה בגדר? קליע לברך. בלי למצמץ. יש לנו גיבוי מלא. במקום שבו אתה עומד עמד הרמטכ"ל. הוא היה כאן פעמיים בחודש האחרון לתת גיבוי, לראות שכולם מבינים למה מתכוונים". אחת היוזמות של צה"ל נגד מפרי הסדר במרחב הגבול כללה הטמנת מטען אל-הרג. ברגע שהגיעו פעילי חיזבאללה לחבל בגדר, הופעל המטען. אחד הפעילים נפצע מרסיס בריאות ופונה מהשטח.

בקהילת המודיעין עסקו רבות בניתוח השינוי שביצע חיזבאללה לאורך הגבול בשנה וחצי האחרונות. השנים 2022-2020 הוגדרו כשנים מעצבות עבור הארגון השיעי. מצבה של מדינת לבנון הורע, למעט השקעות מועטות של צרפת, ותרומה מוגבלת של ארה"ב לצבא לבנון, קיימת עזיבה של עשירי לבנון, בני העדה המרונית, והיא מוגדר כמדינה חדלת פירעון עם בעיות פוליטיות סבוכות. למשל, פעיל זוטר של חיזבאללה מרוויח משכורת חודשית גבוהה בהרבה ממפקד ממחלקה בצבא לבנון.

מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה, 100 מטר ממוצב צה"ל, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
מוצב של חיזבאללה סמוך לגבול/אמיר בוחבוט

"אתה לא רוצה לדעת מה הם מקללים"

חיזבאללה הוא הארגון היציב ביותר בארץ הארזים, נהנה מתקציב קבוע שנושק למיליארד דולר בשנה מאיראן, מקדם הכנסות עתק מגידול והברחות סמים. השינוי הגדול הוא המעורבות הגדלה של הפלסטינים בלבנון. חלקה באה לידי ביטוי בשיגורי רקטות ופעילות לאורך הגבול הישראלי ללא אישור של בכירי חיזבאללה. גורמים בכירים בצה"ל טוענים כי מפגש הפסגה בין מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לבכירי החמאס בביירות לא נועד כדי לחבק אחד את השני ולהגביר את שיתוף הפעולה אלא שברגע שהמצלמות נעלמו מהחדר, כנראה שנעלמו החיוכים ונסראללה הבהיר להם מי בעל הבית בלבנון ושהפרות מתחת לאף שלו לא יתקבלו בהבנה בעתיד. חיזבאללה זוקף לזכותו את הסכם הגז עם ישראל. בשבוע שעבר הוצבה האסדה מול חופי לבנון וכשהיא תתחיל להפיק גז מבטן האדמה, יתרגם הארגון השיעי את ההישג הכלכלי לכוח אלקטורלי בארץ המשוסעת שמחפשת תקווה לעתיד שפוי ויציב.

חרף המצב הכלכלי-פוליטי, נסראללה דרדר את המציאות הביטחונית לאורך קו הגבול בשנתיים האחרונות, ספק דרישה של כוחות בדרגי השטח, ספק רצון שלו לחמם את האזור מטעמים פנים לבנוניים. לדברי קצינים בגזרה, זה התחיל במלחמת הרחפנים שכללה החדרת רחפנים למרחב הישראלי והפלת רחפנים של צה"ל, והמשיך עם בניית מוצבים ועמדות כולל תעוזה אסטרטגית: החדרת מחבל מלבנון לצומת מגידו והפעלת מטען חבלה מתוך מחשבה שצה"ל לא ידרדר את האזור למלחמה. "נסראללה רוצה להפוך ממגן לבנון לכובש הגליל. הוא מדבר בצורה ברורה על בניית כוח שיחדור לשטח ישראל כדי לכבוש שטח. לכן אנחנו צריכים לייצר עליונות טקטית בשטח לכל אירוע. לכל תרחיש. שעל פעולה שהוא יבצע יהיה לנו מענה מהיר", הבהיר אחד הקצינים. "על קירות המוצבים יש שלט: 'הגנה על תושבי הצפון וניצחון האויב בחזית'".

פעילי כוח רדואן כעשרה מטר מגבול לבנון, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
פעילי כוח רדואן כעשרה מטר מגבול לבנון, 22 באוגוסט 2023/אמיר בוחבוט

את השיחה קוטעים הדחפורים של חברה קבלנית שהתאספו בכניסה למוצב ציפורן. מאחד הרכבים יוצא ארמונד, מנהל העבודה בגזרה. "במלחמת לבנון הראשונה הייתי אזרח עובד צה"ל. התפקיד שלי היה לסתום את הבורות בכבישים מההפצצות של הפלסטינים ואמל, מהגדר הטובה ועד ביירות. היום אנחנו אחראים על בניית החומה וסלילת הצירים. מחדשים את הגבול. אף אחד לא יכול לעבור את החומה שאתה רואה פה. סיימנו היום את קטע הגבול עוברים לקטע הבא. תשאל את העובדים שלי מה קורה להם בזמן העבודה. מקללים אותם. יורקים עליהם. מאיימים. זורקים אבנים. אלה אנשים של חיזבאללה. אתה לא רוצה לדעת איזה קללות".

במרווח של בין החומות הותירו פתח זמני. הצצה אל הצד הלבנוני מגלה את האמת הפשוטה. מצד שמאל מוצב יוניפי"ל, במרחק של כמאה מטר מפתח הש.ג, נמצא נגרר ועליו מבנה יביל של חיזבאללה מוכן לפינוי ומימינו מוצב קבע של כוח רדואן, לצידו אופנועים, כלי רכב, חומרי בנייה כחלק מהיערכות לבניית הקומה השנייה במוצב, ותוך דקות אחדות יוצאים מהמבנה ומכלי הרכב שני פעילי כוח רדואן, לבושים בגדי אזרחים, חמושים במצלמות, מתקרבים אל הגדר ומצלמים אותי מטווח של כעשרה מטרים. ספק התרסה ופרובוקציה, ספק איסוף על כל מה שמתרחש בצד הישראלי לצורכי מודיעין. לוחמי פלוגת החשיפה-תקיפה של גדוד 12 בחטיבת גולני יסבירו אחר כך שהם מצלמים את הפנים בווידאו ולא רק בתמונות רגילות כדי לקרוא שפתיים ולנתח לאחר מכן מה הם אומרים.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 25 במאי 2022. רויטרס
רוצה להיות כובש הגליל. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/רויטרס

"חיזבאללה בתנועה? משתנה? גם אנחנו. אתה רואה פה את שינוי המרחב. קשה לו לעכל את זה. זה לא פוטר אותנו מהדרישה להיות חדים לכל התרחשות. לצפות שהפיקוד מלפנים יספק את המענה הראשוני למה שהוא מתכנן", מדגיש קצין בכיר בגזרה כי התהליך ההנדסי אורך זמן וכפוף לתקציב. "המציאות הזו מייצרת לנו הזדמנויות, אנחנו אוספים עליהם מודיעין איכותי, זה מייצר לנו הרבה תובנות מי הם ומה הם עושים כאן ולאחר מכן".

שני פעילי חיזבאללה חמושים במצלמות טיפסו במעלה הגבעה, לעבר קברו של הרב אשי, שחלקו בשטח לבנון וחלקו בשטח ישראלי צמוד מרחק ס"מ מקיר מוצב ציפורן. מיד לאחר מכן, טיפסו אחריהם חיילי יוניפי"ל עם דגל הארגון כדי לכאורה לפקח על הפרובוקציה השיעית. המציאות המאיימת של פעילי חיזבאללה שמתקרבים לגדר ומצלמים ומתגרים באזרחים ישראלים ניתן ללמוד גם מסיפורי המטיילים בכביש הצפון הישן. בנסיעה לאורך הגבול ניתן לראות את השטחים השרופים כתוצאה מפרובוקציות של הארגון שמשלם כסף לתושבי הכפרים הסמוכים שמשוועים לעבודה, להתגרות בצה"ל במרחב הגדר.

בניית החומה תימשך לפחות עוד כמה שנים בודדות. קצב הבנייה יהיה תלוי בעיקר בתקציב הממשלתי. בשלב הזה, מקטעי החומה והגדר החדשה הוצבו סביב יישובים, עמדות וצירי גישה קריטיים וחרף ההאצה של הפעילות ההנדסית יש עדיין פערים מבצעיים. למשל נוכחות של חיזבאללה מול מוצב צורית. בשגרה, הוא מחליף דגלים על תרנים במרחק של עשרות מטרים מפתח המוצב אך בהחלטה של רגע יכולה הנקודה להפוך לעמדת ירי על כביש 8967 הסמוך לברעם. "נסראללה הצליח לנצל את המרווח בין הדרג המדיני לדרג הצבאי הבכיר לפני כשנתיים כדי לצאת לתהליך הנדסי ומבצעי לאורך כל הגבול. מאוחר עכשיו לטפל בזה ישירות במישור המדיני והצבאי", אמר גורם ביטחוני שבקיא היטב בתוכנית ההנדסית של הקמת המכשול. "כדי לשמור על עליונות במרחב, צה"ל צריך להיות קטלני במלוא מובן המילה ולהציב מול הכוחות של חיזבאללה איום הרבה יותר גדול כמו תוכניות התקפה רחבות. בשעה הראשונה הוא יצטרך להבין שטעה בגדול ולא בסוף המלחמה אם תיפתח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully