אדם חולף על פני מבנה הרוס אחרי רעידת האדמה בקהרמאנמרש, טורקיה, 13 בפברואר 2023. רויטרס
אדם חולף על פני מבנה הרוס אחרי רעידת האדמה בקהרמאנמרש, טורקיה, 13 בפברואר 2023/רויטרס

רעידת האדמה הייתה אמורה למוטט את ארדואן. התושבים בחרו בו בכל זאת

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 12:56

50 אלף איש נהרגו ומיליונים נותרו ללא קורת גג אחרי הרעש הקטלני בפברואר, ורבים הבטיחו שיענישו את הממשלה בבחירות. עם זאת, בסופו של דבר רובם נותרו נאמנים לנשיא טורקיה - שמתקרב להבטיח את המשך שלטונו. "רעידת האדמה הייתה מעשה של אלוהים"

רעידות האדמה שהחריבו חלקים נרחבים מדרום טורקיה בפברואר השנה סומנו כאירועים שיכולים להוביל לנפילתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. עם זאת, חרף הזעם של תושבים רבים על התנהלות הממשל בימים שלאחר האסון - וכן על הליקויים הרבים בתקנות הבנייה באזור - ארדואן ניצח בעשרה מתוך 11 המחוזות שניזוקו ברעש במהלך הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות.

התושבים בערים שנחרבו ברעידות האדמה - שבה נספו 50 אלף איש ומיליונים נשארו ללא בית - הצביעו באופן מסורתי לארדואן ולמפלגת "הצדק והפיתוח" השלטת, ומועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו היה זקוק לקולותיהם כדי לרשום מהפך. ואולם, מצביעים רבים לא השתכנעו שיריבו של ארדואן יפתור את צרותיהם והאמינו להבטחותיו של הנשיא לבנות מחדש את בתיהם ההרוסים.

תושבים רבים שנמלטו ממוקדי הרעש חזרו למרות הכול כדי להצביע ואחוז ההצבעה היה גבוה מאוד - בין 85% ל-89% ברוב 11 המחוזות ויותר מ-80% באחרים. אחוז ההצבעה הכלל-ארצי היה 88.9%.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מודה לבוחרים, אנקרה, טורקיה, 17 במאי 2023. רויטרס
רשם תוצאות טובות מהצפוי. ארדואן אחרי הבחירות, ראשון/רויטרס

בזכות התוצאות הטובות מהצפוי שרשמו הנשיא ומפלגתו במחוזות אלו, סיכוייו של ארדואן להאריך את שלטונו בן שני העשורים בסיבוב המכריע בעוד שבועיים גדלים, חרף המצב הכלכלי בטורקיה. על אף שהמצביעים הכורדים, שחיים במחוזות שנפגעו מהרעש ודוכאו על ידי ארדואן בשנים האחרונות, נהרו למועמד היריב, לא היה זה מספיק בשביל לעמוד בציפיות שפיתחו באופוזיציה.

איברהים קאדיר דמיר, שאיבד את בתו ואת נכדתו ברעידת האדמה, אמר כי הוא היה מרוצה מהסיוע שהגישה הממשלה לאחר מכן. "הלוואי שהנשיא שלנו היה מנצח בסיבוב הראשון", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס.

בחירות לנשיאות טורקיה, אנקרה, 15 במאי 2023. רויטרס
"ניצולי רעידת האדמה מתחו ביקורת קשה על תגובת הממשלה בסקרים, אבל חיפשו תשובה ל'מי יבנה את הבית שלי'"?/רויטרס

אסליהאן צ'נגיז, תומכת של האופוזיציה, הודתה כי היא ציפתה שמפלגת השלטון תצליח פחות במחוז שלה - התאי - שנפגע באופן הקשה ביותר ברעידת האדמה. היא סבורה כי היא העובדה שתושבים רבים באזור הם דתיים, סייעה למפלגת השלטון האסלאמיסטית.

"הם אומרים שרעידת האדמה הייתה מעשה של אלוהים", אמרה צ'נגיז על מצביעי ארדואן. היא הוסיפה כי מעוזי מפלגת השלטון, שתחת הנהגתה חוותה טורקיה תנופת בנייה שהאיצה את הצמיחה הכלכלית בשני העשורים האחרונים, נפגעו פחות קשה מהאזורים שבהם יש רוב לאופוזיציה החילונית במחוז.

מהמט עלי קולאט, סוקר מקומי, אמר כי מפלגות האופוזיציה, שהאמינו כי הבחירות הנוכחיות הן ההזדמנות הטובה ביותר שלהן להחליף את משטרו האוטוריטרי של ארדואן, לא הצליחו לזכות באמונם של די מצביעים. אלו, לדבריו, שמו בסופו של דבר את מבטחיהם בממשלה.

"ניצולי רעידת האדמה מתחו ביקורת קשה על תגובת הממשלה בסקרים ואמרו שלא יצביעו להם. אבל האנשים האלה גם חיפשו תשובה לשאלה 'מי יבנה מחדש את הבית שלי, מי יבנה מחדש את מקום העבודה שלי?'". אמר קולאט לרויטרס. "הם רואים שארדואן הוא זה שיכול לעשות את זה. זה אחד הגורמים החשובים ביותר", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully