וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימון השגריר בוושינגטון היה איתות אמריקני לנתניהו כי ממשלתו עברה את הגבול

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 19:42

תוך פחות מ-3 חודשים הגיעה הממשלה למשבר עם ממשל ביידן ולשיחת הבירור הקשה לשגריר הרצוג. בכירים אמריקנים אמרו כי השילוב בין המהפכה המשפטית, התבטאויותיו של סמוטריץ' והחוק לביטול ההתנתקות היה יותר מדי עבורם. יועציו של נתניהו כבר מתחילים לקוות לשינוי ב-2024

בצלאל סמוטריץ' בפריז: "אין דבר כזה עם פלסטיני, זאת האמת שצריכים לשמוע בבית הלבן"/מתוך טוויטר

המהלך החריג בו נקט משרד החוץ האמריקני כשזימן את שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג לשיחת בירור נועד לאותת לראש הממשלה בנימין נתניהו כי פחות משלושה חודשים אחרי שהושבעה, ממשלת הימין שלו הגדישה את הסאה.

מה הם אומרים

עוד בוואלה!

בעקבות ביטול חלקים מחוק ההתנתקות: שגריר ישראל בארה"ב זומן לשיחה במשרד החוץ

לכתבה המלאה

למה זה חשוב

  • העובדה שתוך זמן קצר כל כך נקלעו היחסים בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו למשבר חמור היא רק סימפטום להידרדרות הכללית של מעמדה הבינלאומי של ישראל מאז נכנסה הממשלה החדשה לתפקידה. חלק גדול מהסיבות לביקורת בעולם ולהתגברות הלחץ הבינלאומי נובע מהחלטות והתבטאויות פזיזות של שרי הממשלה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
הלך רחוק מדי? נתניהו/רויטרס

תזכורת

  • למרות שנתניהו עומד בראש הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל, כשהוא נכנס לתפקידו ממשל ביידן החליט להימנע מעימות עימו וקיווה כי ניתן יהיה לעבוד יחד על אינטרסים משותפים, כמו בלימת איראן והרחבת הסכמי אברהם.
  • נתניהו עצמו ניסה להרגיע את החששות בעולם מממשלתו. הוא הדגיש בפני בכירי ממשל ביידן וכן בראיונות שהעניק לתקשורת האמריקנית כי הוא "יהיה עם הידיים על ההגה" ולא שותפיו הקואליציוניים הקיצונים.

במוקד החדשות

  • בכירים בממשל ביידן אמרו כי הם ידעו שמשבר עם ממשלת ישראל החדשה יהיה רק עניין של זמן, אבל הם ניסו לדחות אותו ככל האפשר. בשבועות הראשונים אחרי כינון הממשלה שמרו האמריקנים על איפוק יחסי, גם אל מול מהלכים כמו הודעה על קידום תכנון ובנייה בהיקף חסר תקדים בהתנחלויות בגדה המערבית והכשרה של מאחזים בלתי חוקיים.
  • הסימנים הראשונים להידרדרות החלו בעקבות התבטאותו של שר האוצר סמוטריץ' על מחיקת הכפר הפלסטיני חווארה. האמריקנים הזדעזעו מהדברים שהגיעו יממה אחרי הפסגה המדינית-ביטחונית בין ישראל לפלסטינים שהם כינסו בעקבה יחד עם ירדן ומצרים.
  • דבריו של סמוטריץ' הובילו לכך שבפעם הראשונה מאז כינון הממשלה הודיע הבית הלבן באופן רשמי כי הממשל האמריקני יחרים את שר האוצר הישראלי במהלך ביקורו בוושינגטון. האמריקנים אף דנו במשך ימים ארוכים באפשרות לא לאשר את בקשתו לוויזה.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון, 3 בנובמבר 2022. רויטרס
בממשל ידעו שהמשבר הוא רק עניין של זמן. ביידן/רויטרס
  • נקודת השבירה הגיעה השבוע. ההתחלה הייתה ביום ראשון, בשיחת הטלפון החריגה של ביידן עם נתניהו, במהלכה הביע הנשיא האמריקני דאגה בפני ראש הממשלה לגבי תכניתו להחלשת מערכת המשפט.
  • ההמשך היה הגינוי החריף של הממשל האמריקני לטענתו של סמוטריץ' כי העם הפלסטיני הוא "המצאה" ולהופעתו לצד מפה של "ארץ ישראל השלמה".
  • אך הקש ששבר את גב הגמל היה אישור החוק לביטול ההתנתקות בצפון הגדה המערבית ביום שני בלילה. ממשל ביידן ראה את המהלך כהפרה של ההתחייבות ששתי ממשלות ישראליות, כולל הנוכחית, נתנו לארצות הברית.

מאחורי הקלעים

  • משרד החוץ האמריקני תקף בחריפות את החוק החדש במהלך התדרוך היומי לכתבים ביום שלישי בערב. אלא שבמשרד החוץ האמריקני החליטו לנקוט בצעד דיפלומטי חריג נוסף.
  • כמה שעות אחרי אותו תדרוך כתבים צלצל הטלפון בשגרירות ישראל בוושינגטון. הבכיר במשרד החוץ האמריקני מעברו השני של הקו בישר כי השגריר הרצוג מזומן בהתראה קצרה לשיחת בירור עם סגנית שר החוץ וונדי שרמן.
  • הפעם האחרונה בה שגריר ישראלי זומן לשיחה חריגה כזו הייתה במרץ 2010, כשישראל הודיעה על קידום בנייה בשכנו תרמת שלמה במזרח ירושלים במהלך ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית דאז, ג'ו ביידן, בישראל.
  • מקור שעודכן בפרטי השיחה בין שרמן לבין השגריר הרצוג אמר כי היא הייתה קשה ומתוחה. שרמן אמר להרצוג כי החוק החדש מפר את ההתחייבות שישראל נתנה מוקדם יותר השבוע לארצות הברית, ירדן ומצרים בפסגה בשארם אל-שייח' ולפיה היא לא תנקוט בצעדים שעלולים להביא להסלמה בגדה המערבית.
  • בסיום הפגישה האמריקנים ביצעו צעד חריג נוסף ופרסמו הודעה לעיתונות על דבר קיומה. המהלך הזה נועד להבהיר גם בפומבי עד כמה הם כועסים.
בצלאל סמוטריץ' ושלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר בכנס נדל"ן. 22 במרץ 2023. ניב אהרונסון
הסימנים הראשונים להידרדרות. סמוטריץ'/ניב אהרונסון

הצד השני

  • התגובה שפרסמה לשכת ראש הממשלה לביקורת האמריקנית הייתה ניסיון לאזן בין צרכיו הפוליטיים הפנימיים של נתניהו לבין הרגעת הלחץ האמריקני.
  • מחד נתניהו הודיע כי מדובר בחוק שנועד "להפסיק השפלה ואפליה של יהודים" ומאידך הבהיר כי הממשלה לא תאשר הקמה מחדש של התנחלויות בצפון הגדה.

מה הלאה

  • לנתניהו יש ניסיון רב, אולי אפילו רב מדי, במשברים עם נשיא דמוקרטי. אחד הדברים בהם הוא התגאה שוב ושוב במהלך כמה ממערכות הבחירות האחרונות הוא העובדה שהוא שרד בשלטון לכל אורך שמונה השנים של ממשל אובמה.
  • כמה מיועציו של נתניהו כבר החלו להשתמש בטרמינולוגיה שהזכירה את אותם ימים מתוחים בשנה האחרונה לכהונת אובמה. ייתכן שכעת נתניהו ינסה לשרוד את ג'ו ביידן. "בוא נדבר ב-2024", אמר אחד מיועצי רה"מ ברמיזה לבחירות הבאות לנשיאות ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully