מ"קיפוד צ'כי" ועד האות Z: המילון המלא לציון שנה למלחמה באוקראינה

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 16:07

הלחימה מול רוסיה לוותה במילים וביטויים חדשים בעימות שלצד התרחשותו בשדה הקרב, הוא גם מתרחש באופן מקוון. מהו "פוטלר" ומהי המשמעות מאחורי "סלבה אוקראיני"? לרגל שנה ללחימה באירופה - מילון המושגים המלא

פייסנות

הדיון במערב באפשרות לתת לוולדימיר פוטין לשמור חלק מהשטח שכבש באוקראינה בתמורה לריסון השאפתנות והתוקפנות שלו, מזכיר לחלק את גישת הפייסנות שבה נקט ראש ממשלת בריטניה נוויל צ'מרבליין ב-1938 כלפי אדולף היטלר.

לפרויקט המלא - לחצו כאן


הסכם מינכן שנחתם ב-1938 - ובמסגרתו איפשרו מנהיגי בריטניה וצרפת את הסיפוח הגרמני של חבל הסודטים בצ'כוסלובקיה ב-1938 - היה ניסיון דיפלומטי כושל למנוע תוקפנות טריטוריאלית נוספת מצד היטלר. צ'מברליין לא ראה כל טעם ביציאה למלחמה בגלל צ'כוסלובקיה וראה בהסכם מינכן הישג גדול.

עד מהרה התברר שחולשתן של מעצמות המערב רק שיכנעה את היטלר כי לא יעמדו למכשול בדרכו לכיבושים באירופה, וההסכם היה רק שלב ביניים בדרך אל מלחמת העולם השנייה. הביטוי "ריח של מינכן באוויר" נולד לאחר מכן כדרך לשקף את כישלון הגישה הפייסנית.

באותו הקשר, עשרות שנים לאחר מכן, ימים ספורים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, צץ שוב הביטוי "ריח של מינכן באוויר" שר ההגנה הבריטי בן וואלאס הזהיר ב-13 בפברואר 2022, כי סביב המתיחות במזרח אירופה יש "ריח של מינכן באוויר", בהתייחסו להסכם שאפשר את הסיפוח הגרמני, אך לא הצליח למנוע את מלחמת העולם השנייה. בריאיון עם ה"סאנדיי טיימס", הוא הזהיר כי "רוסיה צברה 130,000 חיילים וכוח אש כבד לאורך גבולה של אוקראינה, כלומר מוסקבה יכולה "לפתוח במתקפה בכל עת".

הסכם מינכן. Bundesarchiv, Bild ; ויקיפדיה, אתר רשמי
הסכם מינכן/אתר רשמי, Bundesarchiv, Bild ; ויקיפדיה

פינלנדיזציה

במשך עשורים התקיימה פינלנד תחת צלה של ברית המועצות כדמוקרטיה עצמאית, ולא נכבשה, בזכות הסכמתה לאפשר לקרמלין השפעה נרחבת על הפוליטיקה שלה ודבקותה בעמדה ניטרלית בשנות המלחמה הקרה.

מדיניות זו סייעה אמנם למדינה השוכנת בשולי הקוטב הצפוני לחמוק מגורלן של מדינות כבושות במרכז ומזרח אירופה, שנהפכו לחלק מהגוש הסובייטי. אך עצמאותה של פינלנד נקנתה במחיר של החלת צנזורה עצמית בהיקף לא קטן, והסכמה למעורבות זרה בענייניה. כל זאת השתנה עם תום המלחמה הקרה. הפינלנדיזציה הפכה למונח מיושן וכיום אף רואים בו סוג של כינוי גנאי.

מודל זה, המכונה בחוגים דיפלומטים "פינלנדיזציה", הוזכר גם כן כפיתרון אפשרי למלחמה באוקראינה עוד בתחילתה. ההנחה היא שבשרך כזאת תנוטרל ריבונותה של קייב, ורוסיה תוכל לזכות במרחב השפעה חדש, לעידן החדש.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג עם שרי החוץ של פינלנד ושבדיה, לאחר החתימה על פרוטוקול הצטרפות לנאט"ו. רויטרס
מזכ"ל נאט"ו מאשר בקשת הצטרפות לנאט"ו של פינלנד ושבדיה/רויטרס

מסדרון הומניטרי

על פי האו"ם, מסדרון הומניטרי הוא "ערוצים מסוימים ושיטות לוגיסטיות מוסכמות על ידי כל הצדדים המעורבים לאפשר מעבר בטוח של סחורה הומניטרית ו/או אנשים מנקודה אחת לשנייה באזור לחימה פעילה.

מסדרון הומניטרי באוקראינה. GettyImages
מסדרון הומניטרי של אזרחים אוקראינים/GettyImages

אזור אסור לטיסה

מנהיגים אוקראינים מבקשים שוב ושוב מבעלות הברית שלהם באירופה ובארצות הברית "לסגור את השמיים" מעל אוקראינה כדי להעניק לכוחות הקרקעיים סיכוי בשדה הקרב נגד הצבא הרוסי. אך המדינות המערביות אינם מוכנות לנקוט בצעד זה .

אזור אסור לטיסה (No-fly zone) הוא אמצעי למניעת כניסת מטוסים למרחב אווירי של אזור מסוים או מדינה, על בסיס החלטת מועצת הביטחון. עם זאת אזורים אסורים לטיסה נאכפו ללא החלטה ישירה של מועצת הביטחון, למשל באזור ללא טיסה בעיראק בשנות ה-90 של המאה ה-20.

"הדרך היחידה ליישם משהו כדוגמת אזור אסור לטיסה היא לשלוח מטוסי נאט"ו למרחב האווירי של אוקראינה וליירט מטוסים רוסיים, וזה עשוי להוביל למלחמה כוללת באירופה", אף הזהיר שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן. "הנשיא ביידן הזהיר כי איננו מתכוונים לפתוח במלחמה עם רוסיה".

"סלבה אוקראיני!"

סלבה אוקראיני! ("תהילה לאוקראינה!", "תחי אוקראינה!") הוא ביטוי לאומי אוקראיני הידוע כסמל למאבק לעצמאות, ומ-2018 הוא גם הברכה הרשמית בעת הצדעה בצבא. נהוג לענות על ברכה זו בברכת "הרוים סלבה!" (לגיבורים תהילה!).

הביטוי נהפך לפופולרי בקרב אוקראינים בזמן מלחמת העצמאות של אוקראינה בין 1921-1917. השימוש ב"סלבה אוקראיני" אומץ על ידי קבוצות לאומיות אוקראיניות בשנות ה-30 של המאה ה-20, ועל ידי פליטים אוקראינים במלחמה הקרה, בניגוד להוראות המשטר הסובייטי.

במהלך התפרקות ברית המועצות ב-1991, חזר הביטוי "סלבה אוקראיני" לשימוש נפוץ בהקשר של המאבק האוקראיני לעצמאות, והשימוש בו המשיך גם בהפגנות האופוזיציה האוקראינית ב-2013 וב-2014.

סלבה אוקראיני. GettyImages
מתנגדי המלחמה באוקראינה מחזיקים שלט שעליו כתוב "סלבה אוקראיני"/GettyImages

בזנ"ט ("קיפוד צ'כי")

בזנ"ט (ברזל זווית נגד טנקים), הידוע גם בשם קיפוד צ'כי, הוא מנגנון הגנה סטטי עשוי מברזל, שנועד למנוע מעבר כלי רכב משוריינים.

השם הלועזי, "קיפוד צ'כי", מתייחס למקום שבו נעשה בהם שימוש לראשונה, גבול צ'כיה-גרמניה, שם הוצבו על ידי הצבא הצ'כי כמכשולים לטנקים. במלחמת העולם השנייה נפרס הבזנ"ט לחופי האוקיינוס האטלנטי. ברמת הגולן יש בזנ"טים ששימשו כחלק ממערכת ההגנה של המוצבים הסוריים לפני מלחמת ששת הימים.

אזרחים אוקראינים בנו קיפודים צ'כיים בעצמם במהלך המלחמה נגד רוסיה באמצעות הלחמה של שני מוטות ברזל בזווית והוספה של מוט שלישי שיחזיק את המבנה.

קיפוד צ'כי. GettyImages
קיפוד צ'כי באוקראינה/GettyImages

הינשוף

סמל המודיעין הצבאי של אוקראינה, שאומץ ב-2016, כולל ינשוף כסף מעופף (סמל לחוכמה, כושר המצאה, זריזות, ידע, תובנה והארה) עם חרב זהב (על הידית - סמל אוקראינה) על רקע גלובוס, המכוונת כלפי רוסיה. בנפרד, שטח רוסיה נראה מודגש בכסף על הסמל.

סביב הלוגו יש שתי כתובות. האחת באוקראינית - "המודיעין הצבאי של אוקראינה", השנייה בלטינית - "השלטון החכם על הכוכבים". הינשוף נראה צד עטלפים - שמהווים סמל למודיעין הצבאי הרוסי.

המודיעין הצבאי הבטיח באחרונה כי ה"ינשופים" שלו יעקבו ויתפסו את כל חיילי הצי הרוסי, שלדברי קייב, תוקפים אזרחים.

ינשוף, הסמל של המודיעין הצבאי של אוקראינה. ויקיפדיה, אתר רשמי
סמל המודיעין הצבאי של אוקראינה/אתר רשמי, ויקיפדיה

"לא למלחמה"

רוסים שמתנגדים למלחמה באוקראינה אימצו את הביטוי, אף שנמצאו בסכנה של מעצר, כליאה, קנסות כבדים ועונשים אחרים. אפילו ילדים נלקחו לתחנות משטרה כשנשאו שלטים שעליהם היה כתוב "לא למלחמה".

שלט "לא למלחמה" של רוסים מתנגדי המלחמה באוקראינה. GettyImages
מנחת חדשות רוסיה מחזיקה שלט "לא למלחמה"/GettyImages

אורקים

האוקראינים ניכסו את הדמויות המבעיתות מהטרילוגיה "שר הטבעות" כדי לתאר את הצבא הרוסי המרושע. הם אמרו כי גדודי אורקים נשלחו לבזוז את המדינה ולהרוס את הדמוקרטיה.

כינויי גנאי לפוטין

מבקרי הנשיא ולדימיר פוטין משתמשים במגוון כינויי גנאי מומצאים כשהם מדברים על המנהיג הרוסי. לדוגמא: פוטלר = פוטין+היטלר, או קפוטין=קפוט+פוטין.

1 במרץ 2022 – חיילים רוסים רכובים על טנקים עם סימון האות Z באזור דונייצק. רויטרס
האות Z על טנק רוסי/רויטרס

האות Z

האות Z, שאינה נמצאת באלפבית הקירילי של השפות רוסית ואוקראינית, הוא כיום סמל פרו-מלחמתי שבו משתמשים תומכי רוסיה. האות צוירה בצבע לבן על טנקים רוסיים וכלי רכב צבאיים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully