חוק דרעי הוא בלון ניסוי. אם התרגיל יצליח - הוא יהפוך לכדור פורח שימלט את נתניהו מהדין

בן כספית

עודכן לאחרונה: 16.12.2022 / 11:51

סיפור דרעי הוא מבחנה הגדול של מערכת אכיפת החוק. האם היא מורתעת ומשותקת מאימה - או שהיא עדיין עומדת על מקומה ומתכוונת להגן על ערכיה הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה? אם התרגיל המסריח של חוק דרעי יצליח, הוא יאומץ בידי נתניהו - שימלט מאימת הדין וימשיך כרגיל

שמו האמיתי של "חוק דרעי" הוא "חוק ביבי". מדובר בבלון ניסוי. אם התרגיל המסריח יצליח, הוא יאומץ על ידי הקליינט העיקרי: בנימין נתניהו. בעוד מכונת הרעל שלו ממשיכה לפמפם נרטיב שקרי לפיו "תיקי נתניהו קורסים", יחתור הנאשם עצמו לעסקת טיעון מקלה במסגרתה יודה באישומים מופחתים וייגזר עליו מאסר על תנאי.

מכיוון שחוק דרעי/ביבי קובע שמאסר על תנאי אינו כולל קלון, יוכל נתניהו להמשיך הלאה כרגיל. בלון הניסוי יהפוך לכדור פורח שימלט את נתניהו מאימת הדין. בשלב הזה הוא יגלה פתאום שתלותו בחברים דרעי, גפני, גולדקנופף, בן גביר וסמוטריץ' התפוגגה. הם יגלו את זה מאוחר מדי.

ולחדשות בהרחבה: הקלון אמור היה למנוע מאריה דרעי את החזרה לממשלה ולכנסת. הוא ריצה שבע שנות קלון בפעם הראשונה, לאחר שהורשע בשוחד. פעם אחת הספיקה לו. הבעיה היא שלאחרונה הורשע שוב, בעבירות מס. הוא נדון למאסר על תנאי.

מה שצריך לעשות כדי למלט אותו מקלונו, זה להוסיף מילה אחת לחוק יסוד: הממשלה. את המילה "בפועל". ברגע שהיא תתווסף, יהיה ברור שרק הנידונים למאסר בפועל יישאו בקלון. נידוני מאסר על תנאי יהיו פטורים. תכל'ס, מדובר בשיטה גאונית: היא תיטול את הקלון של דרעי ותמרח אותו על כולנו. כל מי שהיה שותף למעשה החקיקה הרקוב הזה, מבכיר המחוקקים בכנסת ועד זוטר האזרחים במדינה. כולנו נצטרך לחיות עם העובדה שעבריין מורשע סדרתי מצפצף על המערכת וחוזר, פעם אחר פעם, למקום הפשע.

יו"ר סייעת ש"ס, אריה דרעי במהלך ישיבת מפלגתו בכנסת 26 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
צריך רק לעהוסיף מילה אחת לחוק - "בפועל". דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

קשה להאמין שהאירוע הזה אכן מתרחש. למי ששכח: דרעי הורשע בשוחד, נידון למאסר בפועל, ריצה את ענשו, השתחרר, חזר למקום הפשע והורשע פעם נוספת, בעבירות מסים. אלא שבין לבין, הוא הצליח להפוך למי שגורלו של נאשם אחר, בנימין נתניהו, נתון בידיו. קלון נופל על קלון. כנסת ישראל מנקה עכשיו את הקלון של דרעי כדי שזה יוכל לסייע לנתניהו להיפטר מהקלון שלו.

לרגל המאורע, יקבל דרעי שני תיקים: תיק הפנים, שיועבר בטאבו על שמו, ותיק הבריאות כבונוס מיוחד. תיק לכל הרשעה. יכול להיות שיהיה גם "המשנה לראש הממשלה". למה לא, בעצם? הוא כבר הורשע פעמיים, נתניהו עוד לא הורשע אפילו פעם אחת (ונהנה מחזקת החפות). בקצב ההתדרדרות שלנו, בקרוב תידרש הרשעה כתנאי סף לקבלת תיק ממשלתי.

למי שהספיק לשכוח: השופט שמואל הרבסט, שגזר את דינו של דרעי לא מזמן, אמר במעמד גזר הדין את הדברים המדהימים האלה: "הנאשם, איש ציבור מזה כשנים רבות, מדיר עצמו מעתה מרצון מעיסוק בצרכי ציבור... תולדות חייו מלמדים כי הוא ראה בהיותו נבחר ציבור ייעוד ודרך חיים, וכעת נוכח התיק דנן ואישומיו - הרי שהוא מוותר על כך, וזאת מרצונו. אין זה קורבן קל למי שמיצב עצמו כשליח ציבור בעשורים האחרונים ונדמה כי המאשימה עצמה רומזת על כי היא רואה בכך חלק מן העונש אשר אותו הטיל הנאשם על עצמו".

ממשיך השופט הרבסט: "כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות בכל הכרוך במשאו ובמתנו בענייני ממון הרבים או היחיד - יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצרכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".

יש מישהו שמאמין שהשופט, שאישר את עסקת הטיעון עם דרעי, הניח שכל הנאום הזה יתפוגג בתוך חודשים ספורים ואחרי פחות משנה המורשע יתייצב, כאילו כלום, בטבורה של ממשלת ישראל, מחזיק בשתי תיקים מרכזיים ומקבל שליטה ישירה על תקציב משרד הבריאות, תוך עקיפת האוצר?

והנה מה שאמר התובע במשפט דרעי, באותו מעמד: "לצד אלו, אבקש להציג שיקולים לקולא שמצדיקים עונש שלא מכיל רכיב מאסר, בראש ובראשונה הודאתו של הנאשם ולקיחת אחריות על מעשיו. בהקשר זה אמירתו הציבורית של הנאשם ופרישתו מחייו הפוליטיים משקפים כי פיו וליבו שווים".

למי שלא הבין: המדינה, כלומר אנחנו, הסכימה לרדת מעונש מאסר לדרעי בעיקר מתוך ההבנה שהוא פורש מהחיים הפוליטיים וכי "פיו וליבו שווים". למי ששכח, כמה ימים לאחר ש"פרש מהחיים הציבוריים", התייצב שוב אותו דרעי בכנסת, השתלט על חדר סמוך לסיעת ש"ס ומונה ליועץ מיוחד לסיעה. הוא נשאר יו"ר ש"ס, התמודד בראשותה לכנסת ועכשיו עומד להפוך לאיש החזק בממשלה. מדובר בלהטוט מצחין שבהשוואה אליו התרגיל המסריח של שמעון פרס הוא שיעור יוגה במצפה רוחני כלשהו בגליל.

גזר דין אריה דרעי בגין עבירות מס, בית משפט השלום, ירושלים, 1 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
גזר דין אריה דרעי בגזר דין אריה דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

סיפור דרעי הוא מבחנה הגדול של מערכת המשפט, הצדק ואכיפת החוק בישראל. האם היא מורתעת, משותקת מאימה, מפוחדת ומטה לנפול, או שהיא עדיין עומדת על מקומה ומתכוונת להגן על ערכיה הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה? נגד חוק דרעי יוגשו עתירות לבג"ץ. אני מעריך שהן יוגשו גם נגד מעשה החקיקה עצמו וגם נגד הסבירות שבמינויו לתפקיד שר בממשלה של מי שהורשע פעמיים.

בג"ץ יוכל לפסול את מינויו של דרעי בעילת הסבירות. לא צריך להתערב במעשה החקיקה עצמו, שהרי מדובר בחוק יסוד, אבל אפשר ורצוי להתערב בעצם המינוי. אם יש בעולם חוסר סבירות קיצוני, הרי שהוא מגולם במלואו בפרשת מינויו של דרעי. מכיוון שפסקת ההתגברות טרם נחקקה ולא ברור אם תיחקק, יוכל בג"ץ להתערב, להגיד את דברו ולסמן קו אדום ברור על מסלול ההזניה של הציבוריות הישראלית המתנהל באין מפריע לעינינו.

זו תהיה אמירה ברורה שפירושה "עד כאן". הרי רק לפני שנה הוצג בפני הציבור, בית המשפט ומערכת התביעה מצג שווא לפיו דרעי גוזר על עצמו פרישה. השופט כמעט בכה מהתרגשות. התובע הביע סיפוק מלקיחת האחריות של הנאשם. לנוכח כל זה, יש לבג"ץ את כל הכלים וההצדקות בעולם להתערב.
לשם שינוי, בנוסף לכל זה, יש כאן אלמנט נוסף: אמון הציבור. כל הסקרים שנערכו מאז הבחירות מוכיחים שהציבור מתנגד לחוק דרעי. מעשהו של בג"ץ יהיה גם צודק, גם נכון וגם פופולארי וייהנה מתמיכה ציבורית גורפת. גם בקרב מצביעי הליכוד.

לבג"ץ לא תהיה הזדמנות ראויה יותר להמחיש את חשיבות קיומו. ומה יקרה אם הקואליציה החדשה תיחפז להעביר פסקת התגברות במהלך בזק כדי לגבור על בג"ץ? אני לא יודע מה יקרה. אני כן יודע שזה יקרע, אחת ולתמיד, את המסיכה מעל פרצופם של העושים במלאכה. לא שלטון החוק בראש מעיניהם, לא איזון בין הרשויות עומד לנגד עיניהם. הכל אישי. הכל מתמקד בדרעי וביבי. אמרו מעתה, דרבי.

קואליציה או צ'יינג'?

מי שהביט בנאומו של נתניהו השבוע בכנסת, ראה אדם עייף. מתנשם, צרוד, רזה, מותש. אני לא בטוח שהוא נהנה. סביבתו הדולפת, מודלפת, מתקוטטת ומתמוטטת, לא מוסיפה לו בריאות. הרכבת הממשלה, שהייתה אמורה להיות טיול אחר צהריים נוח, הפכה להרקבה ציבורית שנראית יותר כמו ויה דולורוזה אינסופית. תאבונם של השותפים הקואליציוניים גובר בקצב אקספוננציאלי, האמון שהם נותנים במרקיב הממשלה שואף לאפס, מה שגורם להם לדרוש הכל מראש, ובמזומן. לא קואליציה הם מקימים שם, אלא סניף ממשלתי של צ'יינג'.

אם תיכנסו רגע לגוגל, תוכלו למצוא נאום של נתניהו מהימים בהם היה שר האוצר והציל את כלכלת ישראל בסדרה של צעדים דרסטיים להקטנת קצבאות הילדים, תשלומי ההעברה והוצאות הממשלה. הנה פסקה אחת מדבריו: "מי שיכול לעבוד שיילך לעבוד. זה לא קל להגיד, אבל אתה חייב להגיד את זה!! כי אם אינך אומר את זה פירוש הדבר שאתה תיתן קצבאות לבחורים צעירים בני 24, בריאים ברוחם ובנפשם! פירוש הדבר שאתה מתנכל לקשיש, לחולה ולנכה, משום שאין! אין כסף! נתת את זה למישהו אחר!!".

לא סתם חילקתי כאן סימני קריאה למכביר. נתניהו מדבר מהבטן, בלהט פנימי, בהתרגשות גדולה. הוא לא נואם, הוא צועק. הוא נחוש ותקיף אפילו יותר מאשר בנאומיו האינסופיים בנושא האיראני. הוא יודע שהוא פועל להצלתה של כלכלת ישראל, לבלימת ההתדרדרות לעבר התהום ברגע האחרון ממש.
פעולותיו בעת ההיא הפכו את שעון החול. הגרף שהיה בכיוון קריסה התיישר והמריא. לבעלי הזיכרון הארוך, זה בדיוק מה שנתניהו הסביר אז, כולל תנועות ידיים. וזה קרה במציאות. יציאת החרדים לעבודה וללימודים המריאה לאחר הצעדים האלה. היום היא קורסת.

בנימין נתניהו, הצבעה על חוק דרעי. 16 בדצמבר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
.נתניהו בהצבעה על "חוק דרעי"/דוברות הכנסת, דני שם טוב

על גיוס כבר אין מה לדבר. אף אחד לא מנסה להסתתר מאחורי חוק טל או מכסות פיקטיביות. הם הולכים לחוקק את חוק יסוד: "לימוד תורה". כל מה שתלמידי הישיבה יצטרכו לעשות זה ללמוד תורה. אף אחד אפילו לא ינסה לגייס אותם. הפטור יהיה אוטומטי. מהמקפצה.

המחזורים של לומדי התורה ימשיכו להתעצם, לגדול ולתפוח. אם היום רק 50% מבני ה־18 חייבי גיוס (בניכוי חרדים וערבים), בעוד 10־15 שנה זה יהיה שליש. אגב, מדובר באותו שליש שהופך את ישראל לאימפריה הכלכלית שהיא. ככל שהוא יילך ויקטן, כך המדינה תלך ותתדרדר. יקרה לה מה שקרה לירושלים המתחרדת. מה שקורה בכל היישובים המתחרדים: התדרדרות קבועה, בלתי הפיכה, באשכולות החברתיים־כלכליים. תלות הולכת וגוברת במשלם המסים. הבעיה היא שמשלם המסים נחלש, מתמעט, מתפזר. חלק יעזבו, חלק יתייאשו. מדובר בחורבן. אין מילים מכובסות לתאר את זה.

בדרך לפשיטת רגל

בינתיים, הביזה נמשכת. מתחת לרדאר עברה ההחרגה של הדיינים מסמכותו של נציב התלונות על השופטים. למה שתהיה עליהם ביקורת? "תקפצו לנו", אומרים החרדים, "לא סופרים ולא רואים אתכם ממטר", הם מחייכים. קוראים לזה שכרון כוח. הם ממשיכים לתרץ את ההתנהגות הזו בכך ש"דרסתם ורמסתם אותנו יום־יום ושעה־שעה".

למה הם מתכוונים? למס שהוטל על המשקאות הממותקים שנועד להציל את ילדי ישראל. חרדים, מסורתיים וחילוניים כאחד. מס נאור, חיוני, מתבקש, כמותו הטילו כבר מדינות רבות במערב. ה"דריסה" הנוספת היא המס על הכלים החד־פעמיים. כאילו השאיפה להתחיל להקטין את טריליוני הטונות של פלסטיק בלתי מתכלה כדי להציל את הבית של כולנו, היא מסע שמד נגד חרדים. אה, וגם עידוד לימודי הליבה. כאילו השאיפה להכין את הדור הצעיר של החרדים לחיי עבודה שיחלצו את המשפחה מהעוני והדלות ויסייעו גם למשק להמשיך לצמוח, היא ממש כפירה.

בצלאל סמוטריץ' ולצידו יצחק גולדקנופף, הכנסת. 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
החרדים צריכים לדאוג קודם כל להייטק .יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף/ראובן קסטרו

בתוך תוכם, גם פרנסי החרדים יודעים את האמת. הם דווקא מבינים מתמטיקה. הם יודעים שהמספרים לא מתכנסים. ששר האוצר נתניהו מודל 2002 צדק, ראש הממשלה נתניהו 2022 שבק. במאוצו להימלט מאימת הדין, הוא יעשה הכל. יקריב את הכלכלה, את הפריון, את הביטחון, את העלייה, את התרבות, את הדמוקרטיה, את הנאורות. אם הוא לא בולם אותם, מי יבלום? הם זורמים איתו בשצף. ומה יקרה אם נבואות הזעם (המדעיות) אכן יתגשמו? השם ישמור.

אם היו חושבים על המדינה, הם לא היו דורשים להקים ועדה שתבחן דרכים לחזק את יהדותה של ישראל, כי יהדותה של ישראל אינה מוטלת ולא תהיה מוטלת בספק אי פעם. הם היו דורשים להתחיל להתכונן למשבר ההייטק הגדול, שעלול לנקב חור בכיס שמפרנס את כולנו. להציל את הקטר הכלכלי של ישראל, במקום להקים ועדה שתוודא שאף אחד, חס ושלום, לא ישתמש בחשמל שמישהו ייצר בשבת.

אם החרדים חפצי חיים, הם צריכים לדאוג קודם כל להייטק. נכון, זה נתניהו שמכפיל להם עכשיו את הקצבאות ומחלק שלל. את החשבון משלם הקטר של המשק. ההייטק. המספרים, בניגוד לפוליטיקאים, לא משקרים: 50% מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו תשלום המסים. הם עולים למדינה הרבה כסף מידי חודש. המחצית הזו מורכבת בעיקר מחרדים וערבים. 20% מהאוכלוסייה הישראלית משלמים 93% ממס ההכנסה. אלה בעיקר אנשי הייטק, כלכלה, סייבר. 4% מהישראלים אחראים ל־53% מהיצוא הישראלי. מדובר בכ־400 אלף נפש. גם אם 10% מתוכם יחליטו שנמאס להם ויעשו רילוקיישן, נגיע לפשיטת רגל. אנחנו בדרך לשם.

הורדה בדרגה למפכ"ל

נתניהו התראיין אתמול לעוד פודקאסט אמריקאי, באנגלית. הוא כנראה יודע למה. הוא נשאל שם על איתמר בן גביר והסביר שהנ"ל קיבל את אישור בית המשפט העליון להתמודד ולהיבחר לכנסת וכי "בן גביר שינה את עמדותיו. עם הסמכות, באה האחריות", אמר. מעניין. כי לא מזמן, לפני פחות מחודשיים, באירוע בחירות בכפר חב"ד, סירב נתניהו להצטלם עם בן גביר על אותה במה. האם בן גביר של אוקטובר 2022 שונה מבן גביר של דצמבר? יכול להיות.

אני לא נמנה עם אלה שחושבים שמינויו יביא אסון. מישהו צריך לטלטל את הספינה, לשנות את שפת הגוף, להרים את המשטרה מהקרשים ולהוביל מהפכה בכל הקשור למלחמה בפשע המאורגן, בפשע הלאומני, בפרוטקשן, באלימות. יכול להיות שבן גביר יידע לעשות את זה.
הבעיה היא שבמקום לתת את הסמכויות למשטרה, להגדיל מאוד את תקציבה, להוסיף אלפי תקנים ולבצע שינויי חקיקה דחופים (כמו ענישת מינימום גורפת לרשימה של פשעים), נותנים את כל זה לידיו של פוליטיקאי בודד.

גם אם נתעלם מהרקורד של בן גביר, מהקיצוניות, מהרשעות העבר, מהפרובוקציות ומהתמיכה בכהניזם, בברוך גולדשטיין וכו', גם אם נאמין שבן גביר השתנה, אסור לתת לפוליטיקאי להיות אחראי על הפעלת הכוח של משטרה אזרחית. זה יהפוך את המפכ"ל לסוג של מנהל תפעול, זה יאפשר לדרג פוליטי לקבוע מה חוקרים ומה לא, מה אוכפים ומה לא.

טקס השבעת הכנסת | יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר במהלך ישיבת סיעתו 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
איתמר בן גביר/ראובן קסטרו

ואחרי ששמענו את כל ההכחשות שדברים כאלה יכולים לקרות, הגיע ח"כ צביקה פוגל, תא"ל במילואים וחבר עוצמה יהודית, ואמר לכאן רשת ב' את הדברים כהווייתם: "כן, השר יכול לבוא ולקבוע מדיניות שיש הפגנות בבלפור שאפשר לפזר, ויש הפגנות במקום אחר שאי אפשר לפזר. כן, למה לא?"

חבל שהפודקסט אליו התראיין נתניהו אתמול, לא קיים ראיון דומה עם פוגל. הגויים אולי נראים סתומים, אבל הם לא. העולם כולו מביט על מה שקורה כאן אצלנו. נתניהו לא נתן שלושה ראיונות באנגלית (ואפס בעברית) סתם ככה. הוא מבין את הבעיה. הוא יודע ששינוי פקודת המשטרה תהפוך את המפכ"ל למינוי אישי שחב חובת נאמנות לדרג הפוליטי. במקום לתת למשטרה יותר סמכויות, יותר כלים, יותר גיבוי, נותנים את כל זה לשר המשטרה.

נתניהו יודע עוד שצמצום עצמאות בג"ץ ופגיעה ברשות השופטת ידליקו נורת אזהרה אדומה ענקית מעל ראשה של ישראל, של קציניה, בכיריה ואזרחיה. הוא גם מבין את המשמעות הכלכלית של כל זה.

אם הוא לא מבין, הוא יכול לקרוא את דבריו של שלמה קרמר, בראיון שנתן לגלובס. קרמר הוא מנכ"ל ומייסד שותף בקייטו נטוורקס. הוא נמנה עם מייסדי אימפריות כמו צ'קפוינט ואימפרבה, משקיע מרכזי בהייטק הישראלי. הוא דיבר בוועידת הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס וסיפר על קייטו, החברה הנוכחית שהקים, שהתמקמה דווקא בישראל: "כשהקמנו את צ'קפוינט, אמרו לנו לא לדבר על זה שהיא חברה ישראלית ולא לדבר עברית בכלל והיה ברור שצריך להקים אופרציה מלאה בארה"ב. באימפרבה, קרנות זרות היו מוכנות להשקיע רק אם חברת האם תהיה אמריקאית וכל ה־IP יהיה בארה"ב, והישראלית תהיה החברת בת. אבל כשהקמתי את קייטו, האמון של המשקיעים הזרים כבר היה כזה שאפשר להקים את המטה וההנהלה בישראל".

צביקה פוגל בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"השר יכול לבוא ולקבוע מדיניות שיש הפגנות בבלפור שאפשר לפזר", ח"כ צביקה פוגל/ראובן קסטרו

קרמר המשיך: "כל המערכות הבשילו לכך שאפשר להקים את החברה וגם לגייס הון מעמק הסיליקון למיזם שכולו ישראלי". ואז הוא נשאל מה הממשלה צריכה לעשות כעת כדי שהתנאים האלה ימשיכו להתקיים. "לא לבצע רפורמות שמחלישות את הדמוקרטיה, את מערכת המשפט, וכך גם את הקשר עם המשקיעים שכולנו נהנים מההשקעות שלהם", אמר קרמר, "כל פגיעה כזו תהיה מסוכנת לתעשיית ההייטק. בינתיים עוד לא קיבלתי שאלות ממשקיעים על התוכניות למערכת משפט חדשה בישראל, אבל אני אישית מאוד מודאג. ברגע שיש שאלות, אין שאלות".

ועוד לא דיברנו על יוזמה נוספת שעומדת להתרחש: ביטול הדרישה לתארים אקדמיים. זה יאפשר לחרדים להמשיך ללמוד ברמה נמוכה כתחליף לאקדמיה, ללא פיקוח של המועצה להשכלה גבוהה. זה כולל מקצועות של בריאות, בריאות הנפש ותחומים חיוניים אחרים.

זה ידרדר את השירות הציבורי. זה עולם שלישי. באיזו מדינה מתפשרים על דרישה להשכלה אקדמית? באיזה עולם הציבור מוכן שמי שיטפל בו יהיה חסר כישורים, השכלה או ניסיון מוכח ומפוקח? למה שחרדים יוכלו לקבל תעודות גמר ואישורים פסבדו־אקדמיים בקלות, בעוד החילונים חורקים שיניים וכיס כדי להשלים תארים אוניברסיטאיים? היו יוזמות דומות גם בכנסות קודמות. נמצאו אז, גם בליכוד, כאלה שבלמו. לא בטוח שהם יימצאו גם עכשיו.

סיכון ביטחוני

כל מה שאמור כאן לגבי הכלכלה, החברה, החרדים ומערכת המשפט, קורה גם במערכת הביטחון, רק בעצימות גבוהה עוד יותר. שני רמטכ"לים לשעבר, גדי איזנקוט ובני גנץ, שניהם באותה מפלגה, שיגרו השבוע אזהרות אסטרטגיות נגד הכוונה להפקיע את מתאם הפעולות בשטחים ואת המנהל האזרחי מידיו של שר הביטחון וממשרד הביטחון, לטובת שר אחר.

הינה דברים שאמר איזנקוט: "יש פה רעיון לתת לשר האוצר סמכויות על משימה לא פשוטה ולא ברורה של מערכת הביטחון, שהיא הריבון ביהודה ושומרון. בהיעדר מדיניות ברורה של הממשלה, צה"ל מגדיר משימה ופועל לתת ביטחון ותחושת ביטחון. המהלך שאנו מדברים עליו, יביא למדיניות מבולבלת. זה יוביל לפגיעה באכיפת חוק וסדר ומרקם החיים העדין ביו"ש. אני מקווה שזה לא יפגע גם ביכולות לסכל טרור ולספק ביטחון. מהלך זה מצטרף להכפפת מג"ב איו"ש והמנהל האזרחי, במערכת מורכבת מאוד ובימים טעונים. אני ממליץ לא לקחת החלטה כזו בקלות ראש. המציאות ביו"ש מורכבת מאוד ולקראת התפוררות. מומלץ להשקיע מחשבה ולא לקבל חוק כזה בחטף".

איזנקוט מחזיק ברזומה מפואר בכל הקשור למלחמה בטרור. הוא היה שם בחומת מגן, הוא היה שם בגל הטרור של 2015. ב"פגוש את העיתונות" בשבת האחרונה הוא שיגר אתראה אסטרטגית ברורה על סכנת התפרצות של אינתיפאדה שלישית בטווח מיידי. "מאז שגברנו על האינתיפאדה השנייה וקברנו את ערפאת, לא היינו כל כך קרובים לאפשרות כזו", אמר.

דבריו של איזנקוט, כמו גם דבריו של שר הביטחון המכהן גנץ, עלולים להפוך לראיות שיונחו בפניה של ועדת חקירה עתידית. התראה שניתנה מראש, לאוזניים אטומות. נתניהו, שנמלט כל חייו מוועדות חקירה ולא הקים אף אחת כזו ב־15 שנותיו בשלטון, מבין את המשמעות של האזהרות הללו. גם הוא היה שם בגל הטרור של 2015 וב"שומר החומות" של 2021. בקצב הזה, הוא עוד יחזור לשם, אבל הפעם בלי גנץ, איזנקוט ואשכנזי - אבל עם בן גביר, סמוטריץ' וצביקה פוגל. שיהיה לו, להם ולנו בהצלחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully