אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, במשחק פתיחת המונדיאל, 20 בנובמבר 2022. רויטרס
אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, במשחק פתיחת המונדיאל, 20 בנובמבר 2022/רויטרס

למרות ההשפלה בכר הדשא, קטאר היא המנצחת הגדולה של המונדיאל

עודכן לאחרונה: 3.12.2022 / 12:55

הנבחרת המקומית רשמה את ההופעה הגרועה ביותר אי-פעם עבור מארחת, אך לא לשם כך שפכה האמירות הקטנה 200 מיליארד דולר. באמצעות המשחקים, שהתקיימו לפי התנאים של קטאר וחרף המחאות הרפות מהמערב, ביססה משפחת השלטון את מעמדה הבינלאומי

במדינה שבה קיימת אהבה אמיתית לכדורגל, הדחה מוקדמת ומשפילה בשלב הבתים של המונדיאל, שאותו "התמזל" מזלה לארח, הייתה מפח נפש של ממש ועילה לימי אבל. אפס נקודות משלושה משחקים ושער אחד בלבד היו התוצר הדלוח שהפיקו שחקני קטאר החודש, אך באמירות זה התקבל בעיקר במשיכת כתפיים ובפיהוק. לא לשם כך הם התכנסו.

הצלחה על כר הדשא לא הייתה מטרת אירוח משחקי גביע העולם בכדורגל, שלוו באינספור שערוריות מהיום שבו הוכרזה קטאר כמארחת ב-2010. באמירות הקטנה שבמפרץ אין תרבות ספורט, ולכן היא נאלצה, לפי דיווח בניו יורק טיימס, "לייבא" אוהדים מלבנון שיעודדו אותה בכל הכוח. קטאר מעולם לא העפילה למשחקי המונדיאל, וחלק משחקניה הם זרים שקיבלו את הדרכון הקטארי הנחשק תמורת כישוריהם המוגבלים. זאת בניגוד למיליוני העובדים הזרים החיים בקטאר, ומהווים את רוב אוכלוסייתה מבלי להיות בעלי מעמד שווה ל-300 אלף אזרחיה.

שחקני נבחרת גרמניה סותמים פיות, מונדיאל 2022. רויטרס
המחאה של שחקני נבחרת גרמניה/רויטרס

ההישג של קטאר, שבעיני אחרים הוא כישלון מוסרי וספורטיבי, הוא הצלחתה לארגן אירוע בסדר גודל שכזה מאפס, וללא שום רקע ספורטיבי. היא הקימה אצטדיונים חדישים ומפוארים - בדם, יזע ודמעות של פועלים רבים - ומשכה אוהדים מכל רחבי העולם, מבלי שוויתרה על דבר. פיפ"א התיישרה עם החלטותיה לאסור על מכירת אלכוהול ביציעים והבעת תמיכה בקהילת הלהט"ב עם דגלי הגאווה, בעוד שקטאר אפשרה הנפת דגלים פרו-פלסטיניים במהלך המשחקים.

מלבד כמה מחאות ספורדיות, שלא שינו דבר, הסדר שהכתיבה קטאר השמרנית נותר על כנו. אפילו גרמניה, ששחקניה העזו לעשות מחווה קצרה של סתימת פיות בתחילת אחד המשחקים שלה, לא נתנה לדיכוי הקטארי להפריע לה. השבוע נחתם הסכם גדול בין חברות גרמניות לבין קטאר לאספקת גז למשך 15 שנה, חרף כל הביקורות שהשמיעו לאחרונה בכירים בברלין על היחס של הנסיכות לקהילה הגאה ולניצול העובדים הזרים. בגרמניה תירצו זאת בצורך לחפש מקורות אנרגיה חלופיים לאלו מרוסיה, טיעון מערבי נפוץ בימים אלו שנועד להלבין עסקאות מפוקפקות עם משטרים רודניים בעולם.

עימות בין אוהדי נבחרת איראן למשטרת קטאר/פז חסדאי, שליחנו לקטאר

קטאר, אחת מיצואניות הגז הגדולות ביותר בעולם, נהנית מהביקוש הגדול למשאביה לאור המלחמה באוקראינה. לפני ההסכם עם גרמניה, דוחא הספיקה לחתום על עסקת ענק אחרת, עם סין, למשך 17 שנים - הסכם אספקת הגז הארוך בהיסטוריה. בכך אותתה קטאר למערב כי אפילו אם יחשבו להחרים אותה בשל הפרות זכויות האדם בשטחה, יש לה מספיק מחזרים שלא יחושו בעקצוצים במצפון ולא יתערבו בנעשה בשטחה.

קטאר יכולה להיות רגועה. רגשות האשם במערב, שממילא לא היו עוצמתיים מספיק כדי להשפיע על קיום המונדיאל על אף שהכול היה ידוע במשך שנים, יישכחו במהרה לטובת הורדת מחירי האנרגיה. לא בכדי הרשה לעצמו יו"ר הוועדה המארגנת של המשחקים בקטאר להודות השבוע כי בין 400 ל-500 פועלים נהרגו באתרי בניית האצטדיונים, אחרי שהאמירות הכחישה נמרצות במשך תקופה ארוכה את עצם קיומה של התופעה. איש כבר לא ייקח מהם את הטורניר, וההודאה מיעטה להכות גלים בעולם המשתעמם בקלות ומכור לחיפושים אחרי הסיפור הסנסציוני הבא.

אצטדיון אל בית, קטאר. David Ramos, GettyImages
האצטדיון המרכזי בקטאר/GettyImages, David Ramos

וכך, למרות הכישלון ההיסטורי של הנבחרת על כר הדשא - המארחת הראשונה אי-פעם שמודחת מהטורניר כבר אחרי שני משחקים - קטאר היא המנצחת הגדולה של הטורניר. משפחת המלוכה אל-ת'אני, ששני מנהיגיה האחרונים קידמו את אירוח המונדיאל ומימשו אותו, קיבלה חותמת למעמדה הבינלאומי הרם שאותו ביססה בתוך עשורים בודדים. רק לפני שנתיים היא עוד הייתה נתונה לחרם של שכנותיה, בהובלת יורש של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן, שכעת מביט עליה בקנאה וחולם בעצמו על אירוח מונדיאל בעתיד.

אם לא יתרחשו תקריות חריגות עד סוף המונדיאל, והסיכוי להן קטן בעקבות הדחתה של איראן, הוא יוגדר בהצלחה מבחינת התנהלותו ואיכות המתקנים שלו. חלקם עשויים לעבור שינוי תכלית לקראת היעד הבא שסימנה הנסיכות השאפתנית - אירוח משחקים האולימפיים של 2032. ייתכן שבוועד האולימפי יימנעו מללכת בעקבות פיפ"א ולבחור מארחת שנויה במחלוקת כל כך, אולם לקטאר יש בשפע את מה שבמקרים רבים מטה את הכף - הון בלתי-נדלה, שבעזרתו היא הפכה למעצמה אזורית בעלת השפעה בינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully