סיכול ההברחה ממצרים לרצועת עזה על ידי פלגה 916 של חיל הים. דובר צה"ל
סיכול ההברחה ממצרים לרצועת עזה על ידי פלגה 916 של חיל הים/דובר צה"ל

המלחמה החשאית של חיל הים נגד יחידת העילית של חמאס נחשפת

עודכן לאחרונה: 11.11.2022 / 21:15

במבצע שומר חומות הושמדו מאגרי רקטות ופצצות מרגמה של ארגוני הטרור בעזה. כששקע אבק הקרב החלו החמאס והג'יהאד האסלאמי במרוץ חימוש כדי להיערך למלחמה הבאה וצה"ל פתח במערכה לסיכול הברחות המטענים הסודיים בלב הים. "אנחנו חייבים להיות דרוכים כל הזמן"

סוף חודש יולי השנה. מעט אחרי חצות. עבור מאות דייגים פלסטינים מול חופי רצועת עזה היה זה עוד לילה של מצוד אחרי להקות דגים והטלת רשתות למעמקי הים בניסיון להרוויח כסף. עם זאת, לחיילות חמ"ל התצפיות בבסיס חיל הים באשדוד נדלקו "נורות אדומות". חשד סביר שהפעילות החריגה צמוד לגבול המצרי עשויה להוביל להברחה ימית עבור ארגוני הטרור הפלסטינים בעזה. השעות חלפו. המתח התגבר. כוחות חיל הים, הלוחמים והלוחמות על גבי הדבורים והצרעות בלב הים ביצעו מארב ימי שמאפשר להם לראות את המרחב מבלי להיות גלויים בפני הפלסטינים. כל טעות קטנה תחשוף אותם. עם קסדות, שכפצ"ים, חום, לחות, גובה הגלים, רוח, הכלי שמטלטל מצד לצד - הם דרוכים וממוקדים במטרה שהיא לעצור את ההברחה.

סמוך לשעה 06:22, הצליחו חיילות החמ"ל בחוף ומפקד סיירת "כסיף" סרן דוד חפצדי לבנות תמונה ימית מלאה שחושפת את מבצע ההברחה הפלסטיני. שניות בודדות לאחר מכן הופעלו אזעקות וצליל צפצוף חד על גבי כלי השיט. ברשת הקשר נשמעה שאגה של מפקדי הכלים: "עמדות קרב", פקודה שדורכת את כלל הלוחמים שעוברים לעמדות קרב עם הרובים, המקלעים ותותח הטייפון. הסתערות לעבר סירת הדיג.

סיכול ההברחה ממצרים לרצועת עזה על ידי פלגה 916 של חיל הים. דובר צה"ל
דרוכים וממוקדים במטרה - לעצור את ההברחה. תיעוד/דובר צה"ל

משחק שח-מט שאורכו דקה וחצי לכל היותר בו כל טעות תאפשר לסירת המבריחים לחמוק מאש חיל הים, להגיע אל החוף ולפרוק את המטען הסודי. הלוחמים חתרו למגע כדי לעצור את סירת הדיג אך הפלסטינים המשיכו בשיא מנוע לעבר חופי רפיח כדי לחמוק. בשלב הזה נתן סרן חפצדי את הפקודה לעבור לשימוש באש. בוצע ירי אזהרה בהתאם לפקודות, המבריחים קפצו מהסירה אל המים, החלו לשחות לעבר החוף ואז ניתנה הפקודה ללוחם מפעיל תותח טייפון לפתוח באש ולהטביע את הסירה שעלתה באש והחלה לשקוע. באותן דקות החלה דרמה נוספת.

המבריחים התאספו בחוף, הצטרפו אליהם אחרים ויחד הם נערכו לאפשרות של צלילה חזרה למקום הטביעה - מה שהעלה את הערכה כי מדובר במטען בעל ערך רב עבור כוחות הנוח'בה שהם יחידת העילית המתמחה בפעילות ימית בזרוע הצבאית של חמאס. לכן, הוחלט באופן מאוד חריג לאבטח את אזור הטביעה, ולהקפיץ את לוחמי הילת"ם, היחידה לפעילות תת מימית, לפני שהמבריחים יצליחו לשלות את המטען מהמצולות. בתום שעות מורטות עצבים, הפעלת רובוטים וצוללנים, הצליחו לוחמי הילת"ם לאתר את הסירה בעומק של 17 מטרים ולזהות בה מנועים ואמצעים נוספים עבור היחידה הימית של החמאס. לאחר הערכת מצב בשטח הוחלט להשמיד אותם בפיצוץ תת מימי שיסיים את הלילה הארוך בסיכול מוצלח של הברחה.

יחידת סנפיר |  מפקד בסיס אשדוד אל"מ אלי סוחוליצקי. דובר צה"ל
"כל סיפור ההברחה זה בין דקה לדקה וחצי". מפקד בסיס אשדוד אל"מ אלי סוחוליצקי/דובר צה"ל

הסיפור המלא של הברחות מטענים סודיים ממצרים לרצועת עזה החל מעט אחרי מבצע שומר חומות בחודש מאי 2021. במשך 12 ימים תקפו כוחות צה"ל מהאוויר והיבשה את ארגוני הטרור חמאס וג'יהאד אסלאמי. פרט לכך שהושמדו בניינים רבי קומות, משרדים, מפקדות, מוצבים, בונקרים, מנהרות ומאות פעילים ומפקדים בארגוני הטרור - עיקר הפגיעה הייתה השמדה של מאגרי רקטות, טילי נ"ט, פצצות מרגמה, תחמושת, בתי מלאכה לייצור רקטות, מכונות וחומרי גלם. אחרי ששקע אבק הקרב ובחמאס ביצעו בקרת נזקים הם החלו במאמץ לבניין כוח מרוץ חימוש אך הפעם בשונה מסבבי לחימה קודמים לא היו להם יותר מדי נתיבי הברחה ממצרים לעזה.

ארץ המנהרות שנבנתה מתחת לציר פילדלפי המפריד בין רפיח המצרית לרפיח הפלסטינית והיה לצינור החמצן העיקרי, הושמד על ידי הצבא המצרי בשנים האחרונות. פונו מהאזור משפחות מצריות והמקום הוגדר כמפורז. כמו כן, מעבר רפיח נמצא תחת בקרה של המצרים שמקשים על הברחות אמצעי לחימה, ולכן רוב מה שנותר לחמאס ולגא"פ הן נתיבי ההברחה מהים.

בווידאו: סיכול ההברחה ממצרים לרצועת עזה על ידי פלגה 916 של חיל הים/דובר צה"ל

משימת ההיערכות לסיכול הברחות ימיות הוטלה על מפקד בסיס אשדוד אל"מ אלי סוחוליצקי, קצין נמרץ עתיר ניסיון מבצעי שהבדיחה השכיחה של פקודיו מאחורי גבו היא שהוא היה במשך שנות חייו יותר בים מביבשה. כבר בחודש פברואר, הגדיר הרמטכ"ל אביב כוכבי את רצף הסיכולים "כמערכה ימית" שרובה התנהל מתחת לסף הרעש והרחק מהתקשורת. את המערכה הזו הוביל אל"מ סוחוליצקי באמצעות הכוחות המגוונים בבסיס אשדוד בסיוע פיקוד דרום, אגף המודיעין, השב"כ, שייטת 13 ויחידות נוספות. החשש העיקרי שיוברחו אמצעי לחימה, טכנולוגיות ומערכות מתקדמות שיסייעו לארגוני הטרור במלחמה בעתיד נגד צה"ל.

במוקד האיסוף המודיעיני והניטור בשטח עמדו ארגוני הטרור אך מנגד גם חמולות פלסטיניות ידועות ברחבי רצועת עזה שעוסקות בדיג ובמקביל גם בהברחות מהים של טבק, סיגריות, סמים, ואנשים. בחודשים האחרונים הצליחו בצה"ל לעצור את בכירי כנופיות המבריחים. "הצורך של בניין הכוח הוא צורך משמעותי של חמאס אחרי מבצע שומר חומות - הם מתקשים לייצר בעזה אמל"ח. יש עלייה במוטיבציה, עלייה בניסיונות, ועיסוק בלתי פוסק בצד הפלסטיני כדי להבריח", הסביר מפקד בסיס חיל הים באשדוד. "דייג מרוויח 20 שקל ליום - לעומת אלפי דולרים מהברחה טובה לכן אין לו בעיה להסתכן".
ֿ
לפלסטינים יש מרחב דיג חוקי ומאושר ובתוכו הם מתחלקים לאזורים לפי חמולות. המוכרת ביותר בעזה היא חמולת באכר וברפיח - חמולת ברדוויל. מדובר בדייגים שרוב הזמן עוסקים בדיג אך בחלק מהזמן הם פועלים להברחות ממצרים. "לפעמים אנחנו רואים את המשטרה של חמאס מפרידה ביניהם בים כי יש מחלוקת על אזורי 'מרעה' בים", סיפרו המפקדים בבסיס אשדוד והוסיפו כי ברגע שהם חורגים מאזור הגבול הם יפגשו קודם כל את כוחות חיל הים ובמידה וחרגו ממש באזור הדרומי הם יתקלו בספינות משמר מצריות.

סירות המבריחים הן סירות דייגים רגילות ולכן הן מצליחות להיטמע במרחב של מאות סירות דייגים דומות זו לזו. "יש פה אתגר גדול מאוד ומורכבות לאתר את סירות המבריחים", אמר מפקד בסיס אשדוד. "הדייגים יזרקו רשת, ידוגו דגים וכשיתפסו אותם חורגים מהגבול יראו את הדגים כסחורה ובמחשבה שלהם לא יחשדו בהם. הם גם מסוגלים לזרוק את פריטי ההברחה למים רק כדי שלא נעצור אותם. "הם גם מנסים להבריח ציוד צלילה, ומנועים. מדובר באנשים שמגיל עשר דגים. הם מכירים אותנו. הם מאוד מנוסים. יודעים לקחת את המרדף למקומות מאוד מסוכנים וממש קרוב לחוף כדי שנסכן את כלי השיט שלנו (לפני עשור ספינת משמר מצרית נורתה וטובעה מחופי אל עריש באמצעות טיל נ"ט א.ב). בים בשונה מהיבשה אין נתיבים. אין שבילים. אם אתה לא מנתח את המרחב נכון הוא יכול לברוח לך. זה לא קרה עד כה".

אחרי ההצלחות המבצעיות הוחלט בצמרת צה"ל לסייע למאמץ הכללי של בסיס אשדוד במודיעין. במשך שעות ארוכות יותר כלי טיס לא מאוישים מסיירים מעל אזורי הגבול בלב ים - ומזהים חריגות של סנסורים ומכ"מים מתקדמים. עיקר המעמסה המבצעית היא על פלגת 916 בפיקודו של סא"ל רועי גרדוש ותחתיו כלי הדבורה והצרעות של יחידת סנפיר.

סיכול ההברחה ממצרים לרצועת עזה על ידי פלגה 916 של חיל הים. דובר צה"ל
תיעוד סיכול הברחה/דובר צה"ל

"הם החוד שלנו", אמר אל"מ סוחוליצקי. "כל סיפור ההברחה זה בין דקה לדקה וחצי. אתה חייב להעריך נכון את מה שקורה אחרת לא תפליג למקום הנכון. לא תעריך את משך החצייה של המבריח. חשוב להבין שלפעמים אני עוצר אותו רק על זה שהוא חצה. ברגע שהוא יוצא למרחב האסור הוא מוגדר כמטרה. והדייגים הפלסטינים? מחפשים תורפות. האומנות שלהם זה להתקרב אל החוף ולהפליג לאורכו מבלי להתקרב יותר מדי. גם לדעת שיש לנו לא מעט פעולות מניעה. יש לפעמים ירי הרתעתי ואז הם חוזרים לחוף מהפחד שיעצרו אותם".

מרבית המבריחים פועלים ללא שיוך ארגוני, אלא עבור מי שמשלם להם. בחלק מהמקרים הם יעדיפו לא לעבוד עבור חמאס או ג'יהאד אסלאמי באופן ישיר אלא דרך גורם שלישי כמתווך כדי לא להקים עליהם ביקורת. בשבוע שעבר פרסמה משטרת חמאס כי סיכלה הברחת סמים ממצרים לעזה דרך הים ולכן ניתן להעריך כי מדובר בחוליית מבריחים שלא רצתה לסייע להם בהברחות סודיות.

"אני גאה בקצינים ובלוחמים האלה", אמר בראיון על החוף מפקד בסיס אשדוד. "הם צריכים לא רק לעמוד במשימה אלא בתנאים ובהנחיות - יש קריטריונים, למשל הוראות הפתיחה באש. הם צריכים לשלב שליטה במכ"מים, תצפיות, לפקד על מספר כלים בו זמנית, בחושך, למקם אותם נכון, ואם מספר סירות פלסטינים מנסות לחרוג במקביל אתה לקבל החלטות נכונות ולדבר בעברית ברורה מובנית לכולם. לפעמים הם יכולים למצוא את עצמם מפקדים על צוותים של שייטת 13 בים. מצד שני אני רוצה להזכיר שהפלסטינים עושים לא מעט הסחות והונאות - וכדי לעצור אותם צריך לתמרן קרוב אליהם. אם יש פצצה בתחתית בסירה אז ביטחון הכוחות שלי מעל הכול. מבחינתי? כולם הילדים שלי. מספיק שיש לי יסוד סביר להניח שהוא מחבל אז נגמר האירוע. זו לא הברחה. זה מחבל. התנהלות שונה".

בעיני מפקד פלגה 916 סא"ל רועי גרדוש הרמה המקצועית וההכרות בין הלוחמים על הדבורות והצרעות הן מכפיל כוח. "האורגניות של הצוותים היא חובה ובאה לידי ביטוי בכל פעילות. הם מכירים אחד את השני בצורה מעולה. אם אחד יסמן לשני בכתף הוא יידע מיד למה הוא התכוון. זה קורה אחרי הרבה אימונים ופעילות ולכן זה מקצר לנו לוחות זמנים. הפעולות חדות ומקצועיות מאוד. כל אחד יודע על אוטומט מה הוא עושה. כולל הצ'יף (אחראי על תפעול המנועים והגנרטורים של הדבורה - א"ב)".

"כולם דרוכים - לפעמים הם בים 72 שעות ויותר"

לדבריו של מפקד בסיס אשדוד יש לא מעט דילמות פיקוד בלב הים. "למשל נזילה במנוע תוך כדי הברחה. בפעילות ביטחון שוטף רגילה הייתי מסתובב אחורה אבל בהברחה? זה סיפור אחר. גם במחיר הרס מנוע אני משאיר את המנוע חי לסיכול הברחה ולא מכבה אותו".

מפקד סיירת כסיף סרן דור חפצדי, מתאר את המציאות על גבי הדבורה והצרעה. "יש בין המפקד ללוחמים הבנה עיוורת על איך זה קורה ומה קורה בדיוק. המפקד לא רואה הכול במכ"ם והוא סומך עליהם בעיניים עצומות. בסוף הצ'יף יקבע אם אנחנו ננצח במבצע או לא. כולם דרוכים. זה לא מעבר מאפס למאה. הם עוברים ממאה למאה ועשר. לפעמים הם יהיו בים 72 שעות ויותר. אתה אף פעם לא יודע במדויק מתי יהיה ניסיון הברחה. ואם לא תהיה ערני תהפוך למשקיף מהצד. האתגר אחרי שזיהינו הוא להיערך להשתלטות, מעצר או פגיעה והשמדה. הוראות הפתיחה באש ברורות. אם צריך לירות אני לא מחכה לאישור. יש לי סמכות לעשות מה שצריך. היו לנו מצבי ים בהברחות האחרונות מאוד מאתגרים, להפעיל מכ"ם במטר גלים, או טייפון (מערכת נשק מיוצבת לספינות מלחמה שפותחה ומיוצרת על ידי רפאל) - לא תמיד הרוח נחמדה ונותנת לך לתצפת כמו שצריך או הים נוח. מהרגע שאיתרתי את המבריח אני צריך להחליט איך אני נכנס לתקוף אותו. יש לנו ניסיון כי אנחנו רוב הזמן נמצאים בים. מכירים חריגות. אני נמצא ארבע שנים בפלגה מכיר את העזתים טוב ומקרוב. לא נכנס לשמות אבל אני מכיר כלים ומספרים ויודע מה זה משהו מוזר ומה הוא עושה שם".

יחידת סנפיר |  לוחמת ביחידת סנפיר סמ"ר אוריה שטרנברג. דובר צה"ל
"אנחנו בעשייה תמידית - תמיד חדים". סמ"ר אוריה שטרנברג/דובר צה"ל

בשלב מסוים אנחנו יורדים לבטן הדבורה ויושבים סביב שולחן. הדבורה מתוחזקת ונקייה. לצד השולחן הקטן יש מטבחון. "כאן מוציאים את האוכל הכי טעים - ולא משנה אם לא ידעת משהו בהכנת אוכל, כאן אתה לומד לעשות הכול", אמר סא"ל גרדוש וחייך. "המערכה הזו הפכה אותנו לפלגה שלא רק מגנה אלא גם תוקפת, יוזמת, יש פה תהליכי למידה כי אנחנו בתחרות מתמדת עם האויב".

לאחר הביקור בדבורות צעדנו אל הקצה השני של המזח ופגשנו בלוחמת יחידת סנפיר סמ"ר אוריה שטרנברג שהמתינה על גבי הצרעה. "היום אני הגאית, סוג של סקיפר, קודם לכן הייתי נק"ל חרטום (עומדת בחרטום כלי השיט ומכוונת רובה סער לעבר מטרה א.ב)", סיפרה. "אנחנו בעשייה תמידית. אם אתה בים אתה צריך להיות הכי חד. אתה חוזר מהים אתה מתאמן על מה שהיית פחות טוב בים. אתה טוב? עברת לעמדה הבאה. ואז אתה חונך את כולם כבכיר. הצורך ברור לנו מהרגע הראשון. אנחנו לא רק מסכלים הברחות. לא רק מגנים על הנמל. יש לנו פעילות מעל המים ומתחת למים. אנחנו מגנות על הגבול שלא יחדרו לישראל. לא סתם ליחידת סנפיר אשדוד יש את הביקושים הכי גבוהים. זה בדיוק מה שרציתי וזה לא אומר שהמשימה כאן לא קשה. אנחנו תמיד באי ודאות. בסביבה תמיד משתנה".

מפקד בסיס אשדוד אל"מ אלי סוחוליצקי, התגאה בשירות נשים כלוחמות בפלגה 916 ואמר: "בקצה הפעילות אוריה תגיע ראשונה למבריח. גם אם הוא יקפוץ מהסירה וישחה היא תעצור אותו, תאזוק אותו, תניח עליו פלנלית, תושיב אותו, תתן לו כוס מים ותוודא שהוא לא נופל בתמרון. היא גם תבצע ירי אם צריך. אין הבדל בין לוחמים ולוחמות. בין בנים לבנות. ברגע שהם כפותים אצלנו הם יקבלו מים, מזון, בגדים, יראו פרמדיק או רופא, ומכבדים אותם. כולם כאן שומרים על ערכים. כשהם אצלנו - זה נגמר. כולם יודעים". השבוע הכריזו בצה"ל כי הרמטכ"ל כוכבי יעניק לבסיס אשדוד אות הערכה מבצעית על פועלים במערכה נגד הברחות החמאס והג'יהאד האסלאמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully