חברי מרצ, 1982. יוסי אלוני, מעריב
חברי מרצ, 1982/מעריב, יוסי אלוני

30 שנה אחרי שהוקמה, מרצ נכנסת לתרדמת שאולי לא תתאושש ממנה

עודכן לאחרונה: 3.11.2022 / 17:05

המפלגה עוד קיוותה לטפס מעל אחוז החסימה ברגע האחרון, אך ממשיכי דרכם של שולמית אלוני ויוסי שריד יישארו מחוץ לכנסת. מ-12 מנדטים שקיבלה בשיאה ב-92 היא נותרת עם אפס, כשההתעצמות של רשימת הציונות הדתית על חשבונה מספר את הסיפור של הבחירות כולן

במרצ עוד קיוו כי הישועה שתשאיר את ראש המפלגה מעל אחוז החסימה תגיע מספירת המעטפות הכפולות. התקוות התבדו. 30 שנים אחרי הקמת המפלגה, היא נכנסת לתרדמת שאולי לא תתאושש ממנה.

המפלגה שזכתה במושב נוסף בזכות מצביעי המעטפות הכפולות היא "הציונות הדתית". המדורג 15 ברשימה, יצחק קרויזר, יצטרף לחברי הכנסת החדשים של בן גביר ו"עוצמה יהודית". קרויזר הוא תושב מושב נטור שברמת הגולן. מדובר בישוב שעלה על הקרקע כקיבוץ של תנועת הקיבוץ הארצי- קיהשומר הצעיר לפני 42 שנים, אותה תנועה שהיוותה חלק מרכזי בבסיסה של מרצ. קבוצת צעירים אידאליסטים שהאמינו בערכי השוויון והשלום הקימו קיבוץ שיתופי בגולן והבטיחו שבבוא היום לא יהוו מכשול להסכם שלום, כשזה יגיע.

חברי מרצ, 1982. יוסי אלוני, מעריב
מרצ הוקמה על בסיס שתי מפלגות - מפ"ם ורצ. חברי המפלגה, בהם שולמית אלוני ויוסי שריד/מעריב, יוסי אלוני

קיבוץ משמר העמק, קיבוץ הדגל של השומר הצעיר, היה הקיבוץ החונך. אבל נטור התקשה להתבסס ולהתפתח ולפני 14 שנים הסתיים הפרק הקיבוצי והישוב הפך למושב דתי-חילוני. וזה אולי הסיפור כולו של היעלמות מרצ החילונית-ליברלית מהכנף השמאלית של המפה הפוליטית בישראל ומהצד השני - התעצמות רשימת סמוטריץ' ובן גביר הדתית-שמרנית מהאגף הימני; מהישוב שהקימו ממשיכי דרכו של יעקב חזן, מנהיג מפ"ם, יגיע לכנסת איש השטח של עוצמה יהודית בצפון. מפלגתו של חזן אולי סיימה את דרכה, מפלגת עוצמה יהודית ממריאה.

יוסי שריד בהפגנת המורים. שרון בוקוב
יוסי שריד בהפגנת המורים/שרון בוקוב

מרצ קמה כהלחמה של שתי מפלגות - מפ"ם ורצ. מפ"ם - מפלגת הפועלים המאוחדת - קמה ב-1948 והייתה הביטוי הפוליטי של השמאל הסוציאליסטי בישראל. במשך 15 שנים (1959-1984) הייתה חלק מ"המערך" יחד עם שותפתה, מפלגת העבודה.

רצ הוקמה ב-1973 על ידי שולמית אלוני, חברת העבודה שנאבקה נגד ראש הממשלה, גולדה מאיר, וממסד המפלגה נוכח פשרות עם המפלגות הדתיות שלטענתה הביאו לפגיעה בזכויות האזרח. נושא זכויות האזרח היה הדגל המרכזי שנשאה המפלגה.

שולמית אלוני. 1989. אלי דסה, מעריב
שולמית אלוני. 1989/מעריב, אלי דסה

ערב הבחירות לכנסת ה-13 ב-1992 חברו שתי המפלגות ואליהם הצטרפו גם נציגים ממפלגת "שינוי", בהובלת אמנון רובינשטיין. המהפך בבחירות אלו והקמת ממשלה בראשות יצחק רבין גם היה תור הזהב של מרצ. המפלגה זכתה ב-12 מנדטים והיתה מרכיב משמעותי בממשלה. לצד תמיכה בתהליך המדיני שכלל את הסכמי אוסלו ושלום עם ירדן, המפלגה גם נאלצה לוותר בשדה הכלכלי, שעה שממשלת רבין עודדה את תהליכי ההפרטה. ויתור משמעותי נוסף שעשתה יו"ר המפלגה, אלוני, היה התפטרותה מתפקיד שרת החינוך, נוכח דרישת יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שכבר אז פוליטיקאי משופשף.

יצחק רבין, שולמית אלוני, אמנון רובינשטיין. משה שי, פלאש 90
יצחק רבין, שולמית אלוני, אמנון רובינשטיין/פלאש 90, משה שי

ההצלחה הפוליטית לא חסכה גם ממרצ מאבקי כוחות פנימיים. ב-1996 הודחה אלוני מראשות המפלגה ואת מקומה תפס יוסי שריד. בשנה זו ירדה מרצ בבחירות לתשעה מושבים בכנסת. כעבור שלוש שנים שבה לממשלה, עם עשרה מנדטים והיוותה מרכיב חשוב בממשלת ברק. אולם הפרק הקואליציוני הזה היה קצר מאד והסתיים משום שברק העדיף את השארות ש"ס בממשלה על פני מרצ, אחרי ששוב שתי המפלגות התקשו לתפקד יחד באותה ממשלה.

מאז לא הצליחה המפלגה לשחזר את כוחה ובמשך כעשרים שנה נאבקה על הישרדותה הפוליטית. שש פעמים התחלפו ראשי המפלגה ומדי פעם הבינה מרצ שעליה לעשות חבירות פוליטיות כדי לא להיעלם. אחרי בחירות 2021, עם שישה מנדטים להם זכתה, שבה מרצ לשבת בממשלה. אולם ימיה של ממשלת בנט-לפיד היו קצרים. מרצ המשיכה לעבור טלטלות פנימיות ולקראת הבחירות האחרונות לא הצליחה לייצר את החיבור עם מפלגת העבודה, שהיה אמור למנוע את מאבק ההישרדות שלה.

מרצ. בחירות 1996.. עדי אבישי, מעריב
מרצ. בחירות 1996./מעריב, עדי אבישי

בשבוע שבו הוקמה מרצ הלך לעולמו מנחם בגין. "שלטון החוק איבד ידיד", כתב משה נגבי, הפרשן המשפטי של עיתון חדשות. מספר ימים לאחר מכן קראו פעילי תנועת "כך" רחוב על שם מאיר כהנא בשכונת יגאל אלון באור עקיבא. ראש העיר, יעקב אדרי, שתמך בתחילה בצעד, התחרט על כך וניסה למנוע מאנשי כך להציב שלט עם שמו של כהנא, בתגובה הוכה. הצעד זכה לגינוי מקיר אל קיר. הסקרים הבטיחו למרצ 15 מנדטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully