וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג ניסה להרגיע את בכירי ממשל ביידן: "אל תקפצו למסקנות אחרי פרסום המדגמים"

עודכן לאחרונה: 30.10.2022 / 8:01

בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו לוואלה! כי שר החוץ בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן הביעו דאגה לגבי האפשרות שגורמי ימין קיצוני יהיו שרים בממשלה שאולי תוקם לאחר הבחירות ואף רמזו כי יתקשו לעבוד איתם. הרצוג השיב: "תנו לתהליך הדמוקרטי לעשות את שלו"

פיגשת ביידן והרצוג בבית הלבן/רויטרס
פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן 26 באוקטובר 2022. רויטרס
הרצוג וביידן בבית הלבן/רויטרס

במהלך ביקורו בוושינגטון השבוע ניסה הנשיא יצחק הרצוג להפיג את הדאגות של בכירי ממשל ביידן לגבי האפשרות שהבחירות הקרובות יביאו לשילובם של גורמי ימין קיצוני כשרים בכירים בממשלה.

לפי חמישה בכירים ישראלים ואמריקנים שהשתתפו בפגישות שקיים הרצוג או מעורים בתכנים שלהן, הנשיא ביקש מבכירי הממשל לא לקפוץ למסקנות לאחר פרסום המדגמים בליל הבחירות ולהמתין לסיום תהליך הרכבת הממשלה שעשוי להמשך שבועות ארוכים.

למה זה חשוב:

  • בממשל ביידן קיים חשש כבד מכך שאם נתניהו ינצח בבחירות וירכיב ממשלה, גורמי ימין קיצוני כמו ח"כ איתמר בן גביר וח"כ בצלאל סמוטריץ' יקבלו בה תפקידים בכירים, והדבר עלול להביא לפגיעה ביחסים.
  • בתרחיש כזה צפויים גורמים בתוך המפלגה הדמוקרטית שנוקטים בקו ביקורתי מאוד ואף עויין כלפי ישראל להפעיל לחץ על ביידן לשנות את המדיניות הפרו-ישראלית אותה הוביל מאז כניסתו לתפקיד.
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בכנס הבחירות המשותף, 26 באוקטובר 2022. אבי רוקח
"יש דאגה בממשל והיא הובעה בפני הרצוג", בן גביר וסמוטריץ'/אבי רוקח

מאחורי הקלעים:

  • בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי החשש מחברות של גורמי ימין קיצוני בממשלה שאולי תוקם לאחר הבחירות עלה גם בפגישה בין הרצוג לבין שר החוץ האמריקני טוני בלינקן וגם בפגישה בין הרצוג לבין היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.
  • גם שר החוץ האמריקני וגם היועץ לביטחון לאומי לא התייחסו ישירות לאף פוליטיקאי ישראלי בשמו, אך היה ברור שכוונתם היא לבן-גביר וסמוטריץ'. "יש דאגה בממשל והיא הובעה בפני הרצוג", אמרו לוואלה! בכירים אמריקנים.
  • בכירים אמריקנים וישראלים ציינו כי גם בלינקן וגם סאליבן אמרו להרצוג כי ממשל ביידן יעבוד עם כל ממשלה שתיבחר, אך רמזו גם לכך שייתכן ויתקשו לעבוד עם גורמים ספציפיים אם אלה יהיו חברים בממשלה.
  • בכיר בממשל ביידן אמר כי במהלך הפגישה בין הרצוג לבין היועץ לביטחון לאומי סאליבן התקיים דיון על התרחישים הפוליטיים השונים לאחר הבחירות והקואליציות השונות שעשויות להיות מוקמות. הבכיר האמריקני ציין כי סאליבן לא העביר מסרים של "מי יקרה אילו" ולא איים.
  • "אנחנו יודעים שייקח זמן עד שתהיה ממשלה חדשה ואחרי הבחירות נראה לאן דברים מתפתחים ואיזו קואליציה תוקם. זה תהליך ישראל ואנחנו תומכים באופן מלא בדמוקרטיה הישראלית", אמר בכיר בממשל האמריקני.
שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים במחלקת המדינה בוושינגטון, 26 בינואר 2022. Brendan Smialowski, רויטרס
בלינקן/רויטרס, Brendan Smialowski

הצד השני:

  • בכירים ישראלים ציינו כי גם בפגישה עם בלינקן וגם בפגישה עם סאליבן הסביר הרצוג ארוכות את התהליך שצפוי להתקיים החל מסגירת הקלפיות ועד הרכבת ממשלה חדשה. לדבריהם הרצוג ציין כי מדובר בתהליך ארוך ושעשויים לעבור שבועות ארוכים עד שהתמונה תתבהר.
  • הרצוג הסביר כי בין תוצאות המדגמים לבין הקמת ממשלה יש הבדל עצום. הוא הביא כדוגמא את הממשלה הקודמת וציין כי לאחר פרסום המדגמים ואפילו אחרי פרסום תוצאות האמת איש לא חשב שהממשלה תיראה כפי שנראתה בסופו של דבר.
  • "אני יודע שאתם מסתכלים בזכוכית מגדלת על מה שקורה אצלנו בבחירות. אבל אני מבקש שתרגיעו ולא תקפצו ישר למסקנות נחרצות אחרי פרסום המדגמים. צריך לתת לתהליך הדמוקרטי לעשות את שלו", אמר הרצוג לפי שני בכירים ישראלים שהשתתפו בפגישותיו.
  • בכירים ישראלים ציינו שהרצוג ציין בפגישתו עם שר החוץ בלינקן כי יש הבדל בין הרטוריקה מצד המועמדים במהלך קמפיין הבחירות לבין ההתנהגות המעשית שלהם ביום שאחרי. "תשפטו באופן יותר זהיר את מה שאתם רואים כי זה לא תמיד מה שקורה בפועל", אמר הרצוג לבלינקן.
  • הוא הוסיף כי "לכל מדינה יש בלגן במערכת הפוליטית שלה - גם פה בארה"ב אתם חווים את זה".

מה הם אומרים:

  • בלשכת הרצוג סירבו להתייחס לדברים.
  • דובר משרד החוץ האמריקני מסר בתגובה: "איננו מתייחסים לשיחות מדיניות סגורות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully