וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה פנתה רשמית לישראל: ספקו לנו מערכות הגנה מהתקפות טילים ומל"טים איראניים

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 19:50

באיגרת רשמית שהועברה אמש למשרד החוץ והגיעה לידי וואלה! טוענת ממשלת אוקראינה כי איראן תספק לרוסיה בטווח הזמן המידי טילים שיאיימו על אזרחיה ומבקשת לקבל סיוע ישראלי. שר הביטחון גנץ ציין שישראל לא תספק נשק לאוקראינה אך הציע סיוע בבניית מערכת התרעה מפני טילים

בווידאו: מתקפת מלטים על אוקראינה/רויטרס

ממשלת אוקראינה שלחה אתמול (שלישי) לישראל איגרת ובה בקשה רשמית לקבל מערכות הגנה אווירית שיסייעו לה להתמודד עם התקפות שמבצעת רוסיה באמצעות מל"טים וטילים בליסטיים מתוצרת איראן.

איגרת שנשלחה על-ידי ממשלת אוקריאנה ובה בקשה רשמית לקבל מערכות הגנה אווירית שיסייעו לה להתמודד עם התקפות שמבצעת רוסיה באמצעות מל"טים וטילים בליסטיים מתוצרת איראן.. מערכת וואלה!, אתר רשמי
האיגרת שנשלחה לישראל/אתר רשמי, מערכת וואלה!

למה זה חשוב

  • ממשלת אוקראינה מקווה שהעמקת שיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה לבין איראן והעובדה שישראל מתמודדת עם איומים דומים מצד איראן ושלוחיה ישנו את המדיניות בירושלים לגבי אספקת נשק לאוקראינה.

עוד בוואלה!

מדבדב מזהיר את ישראל: "משלוחי נשק לאוקראינה יהרסו את היחסים עם רוסיה"

לכתבה המלאה
מל"ט איראני בשימוש רוסי במתקפה בקייב, 17 באוקטובר 2022. רויטרס
מל"ט איראני בשימוש רוסיה בשמי קייב/רויטרס

במוקד החדשות

  • במכתב, שעותק ממנו הגיע לידי וואלה!, נכתב כי לאחרונה רוסיה שינתה את אופן הפעולה שלה במלחמה והחלה להשתמש במל"טים איראניים להתקפות נגד ערים ויעדי תשתית באוקראינה. כתוצאה מכך נהרגו גם אזרחים, הודגש במכתב.
  • "לפי המידע שברשותנו יש סבירות גבוהה כי בטווח הזמן המידי יועברו לרוסיה משלוחים של טילים בליסטיים מדגמי פאתח-110 וזולפקר מאיראן", הודגש במכתב שנשלח משגרירות אוקראינה בישראל למשרד החוץ.
  • במכתב נאמר כי לאור הסיוע האיראני לרוסיה וכדי להגן על אזרחיה, אוקראינה רוצה להתחיל בשיתוף פעולה עם ישראל בתחומי ההגנה מטילים ומל"טים.
  • "אוקראינה מעוניינת מאוד לקבל מישראל מוקדם ככל האפשר מערכות הגנה ובמיוחד: מערכת הלייזר Iron Beam, ברק 8, פטריוט, כיפת ברזל, קלע דוד וחץ. כמו כן אנו מבקשים סיוע ישראל באימון המפעילים האוקראינים", צוין במכתב.
  • חלק ממערכות ההגנה האווירית שצוינו במכתב כלל אינן מבצעיות ונמצאות עדיין בפיתוח - כמו מערכת הלייזר. מערכות אחרות, כמו הפטריוט, כלל אינן מתוצרת ישראלית אלא אמריקנית.
  • במכתב הודגש עוד כי בקשתה של אוקראינה מבוססת על כך שאם איראן תצבור נסיון חיובי בהפעלת מערכות הנשק שלה במלחמה באוקראינה, הדבר יוביל לשיפור במערכות הנשק האיראניות ולחיזוק היכולת האיראנית לייצר מערכות נשק התקפיות שיהוו איום על ישראל ועל המזרח התיכון כולו.
  • "הצד האוקראיני מצפה לתשובה ישראלית חיובית לבקשה שלנו", הודגש במכתב.

הצד השני

  • השבוע, בעקבות הפרסומים בתקשורת האמריקנית על כך שאיראן תספק לרוסיה טילים בליסטיים, הוציא השר נחמן שי הודעה שקראה לספק לאוקראינה נשק ישראלי. בתגובה איים נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב כי מהלך כזה יהרוס את היחסים בין ישראל לרוסיה.
  • בכירים במשרד החוץ התנערו מדבריו של השר שי ואמרו כי הם אינם מייצגים את מדיניות ממשלת ישראל.
  • שר הביטחון בני גנץ אמר במפגש עם שגרירי המדינות החברות באיחוד האירופי הבוקר כי ישראל הציעה לאוקראינה סיוע בבניית "מערכת התרעה חכמה" עבור האוכלוסיה האזרחית שתזהיר מראש מפני ירי טילים או איומים אוויריים אחרים כמו מערכות שמפעיל פיקוד העורף בישראל.
  • "ישראל תומכת ועומדת לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב - זה דבר שאמרנו ואנחנו חוזרים ואומרים. ישראל מנהלת מדיניות של תמיכה באוקראינה על ידי תמיכה הומניטארית, ואספקה של מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי", אמר גנץ. "בימים אלו, אני מתכוון לאשר חבילה נוספת, כפי שעשינו בעבר. עם זאת, אני מבקש להדגיש שישראל לא תעביר מערכות נשק לאוקראינה ממגוון שיקולים אופרטיביים. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה".
  • גנץ ציין כי במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים לאוקראינה פנה משרד הביטחון לקייב בבקשה לקבל נתונים שיאפשרו לסייע בבניית ואספקת מערכת ההתרעה. "למערכת כזו יהיו יתרונות הן בהצלת חיי אזרחים והן במיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלבנטיים. אנחנו נכונים לשקול כל בקשה, לרבות בנושא הייצוא, בכפוף למדיניות שפירטתי ושידועה גם לשותפינו ולאוקראינים", אמר גנץ.
  • אלא שבכירים אוקראינים ציינו כי מדובר בבקשה שאוקראינה העבירה לישראל עוד לפני המלחמה ובאותה תקופה לא נענתה. הבכירים האוקראינים ציינו כי כעת אוקראינה כבר הצטיידה במערכת התרעה וכלל לא בטוח שיש לה צורך במה שמציעה ישראל.

מה הלאה

  • ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לשוחח מחר בטלפון עם שר החוץ של אוקראינה דמיטרי קולבה. זו תהיה שיחה שניה בלבד בין השניים מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בחודש פברואר.
  • לפיד צפוי להבהיר לקולבה כי ישראל לא תספק לאוקראינה נשק. גורמים ישראלים בכירים ציינו כי לא צפוי כל שינוי מדיניות בנושא לפחות עד הבחירות ועד שתוקם ממשלה חדשה שתבחן את הנושא מחדש.
  • מחר צפויה להתקיים שיחה בין גנץ לבין שר ההגנה האוקריאני אולכסיי רזניקוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully