אשת ראש הממשלה, ליהיא לפיד בראיון לטל שלו 02 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
אשת ראש הממשלה, ליהיא לפיד בראיון לטל שלו 02 באוקטובר 2022/ראובן קסטרו

"אני ויאיר מנסים לשמור על החיים הכי נורמליים שאפשר": ליהיא לפיד מדברת מבלפור

עודכן לאחרונה: 9.10.2022 / 16:44

לפני כ-3 חודשים לפיד זכתה בתואר חדש - אשת רה"מ, גם אם בסטטוס זמני. בריאיון מהדירה החדשה ליד מעון רה"מ היא מספרת על החיים שהשתנו, הממשלה שנפלה, המסע האישי והמשפחתי לקידום ילדים עם צרכים מיוחדים, ויוצאת נגד הזלזול בבעלה - "אפשר למחוק את הציניות הזו מהמילון"

"אתם האורחים הראשונים שלנו בבלפור", מקבלת את פנינו ליהיא לפיד בכניסה לדירה הקטנה שמשמשת אותה ואת ראש הממשלה יאיר לפיד בפינת רחוב בלפור שבירושלים. "חוץ מהמשפחה שלי שבאה לשתות קפה, עוד לא אירחנו פה אף אחד". לפני כשלושה חודשים, כשהממשלה נפלה ולפיד הפך לרה"מ, הוא ביקש להסב עבורו את דירת שלושת החדרים הצנועה במתחם המאובטח ששימשה עד אז את המאבטחים, ונמצאת בסמיכות של כמה מטרים בלבד מהמעון הרשמי בבלפור, שעדיין בשיפוצים. "יש לנו פה ימים קבועים. כל שבת וראשון", לפיד אומרת בתשובה לשאלה כמה הם באמת נמצאים בדירה וכמה בביתם הפרטי ברמת אביב. "זה תלוי בלו"ז של יאיר, יש פעמים שהוא גם צריך להיות בתל אביב".

אחרי יותר מעשור לצדו של יו"ר יש עתיד בפוליטיקה, לפיד הפכה לפני כשלושה חודשים לאשת ראש הממשלה, גם אם בסטטוס זמני של ממשלת מעבר בבחירות. בראיון חג לוואלה! היא מודה שלהפתעתה, "החיים שלי ממש השתנו. זה ממש אחרת. עד היום, לא היה לי ממש תפקיד. ליאיר היה תפקיד ואני הייתי רעייתו. גם כאשת שר חוץ, הכול המשיך אותו דבר מבחינתי. היום יש לי תפקיד, עם שם וטייטל. היום אני שואלת את עצמי מה מותר או אסור כאשת ראש הממשלה, מה אני יכולה או לא יכולה. נגיד אני מאוד אוהבת שקיעות בים, ושאלתי את עצמי אם מותר. לקח לי זמן עד שאמרתי - זה בסדר, את יכולה ללכת לשקיעה בים, גם עם כוס בירה".

לדבריה, אין לה לשכה, אלא רק יועצת אחת צמודה, שמסייעת לה עם פניות הציבור והלו"ז, מבקשות להשתתף באירועים ומפגשים פומביים ועד מתן עצות והכוונה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. "זו גם אחריות וגם זכות", מעידה, "אפשרות והזדמנות לקחת משהו חשוב ולקדם אותו. בסוף, תפקיד הוא סוג של רמקול, מגבר. אני מתעסקת בשני נושאים - צרכים מיוחדים וזכויות נשים, אם בזכותי הקול שלהם יגבר ועוד אנשים ישמעו וידברו עליהם, נהדר".

לא רואים אותך הרבה לצדו של יאיר. הרבה אנשים הרימו גבה שלא ליווית אותו לאו"ם, לביקור בגרמניה, אירועים שנראו חשובים עבורו. הפרשנות הנהוגה זה ניסיון להבדיל את עצמכם מהנתניהוז.

"אני עשר שנים עם יאיר בפוליטיקה ועוד לא נסעתי איתו למקומות. הייתי שם נפשית ורגשית, בהתרגשות לפני ובמחשבה. הוא שיתף אותי במחשבות לפני שהחליט לקחת איתו ניצולי שואה לווילה ואנזה וגם לקראת הנאום באו"ם. אני איתו בלב ובנשמה, פחות במדרגות של המטוס. יש פרוטוקולים נורא מסודרים לגבי מתי זה אירוע שבאות אליו בנות זוג. אני אסע אם צריך, אבל בינתיים לא היו כאלה".

בסוף הרגע שבו הוא הפך לראש הממשלה לא היה בנסיבות משמחות. הממשלה נפלה והכנסת התפזרה לבחירות.

"זאת הייתה ממשלה שעצוב לי שלא המשיכה, אפילו שזכיתי שהאיש שלי ראש ממשלה, הייתי שמחה אם היא הייתה נשארת עוד שנה כי היה בה פוטנציאל של קסם גדול".

הוא הגיע לעמדת ראשות הממשלה אחרי הרבה מאוד שנים שאנשים זלזלו בו ואמרו שהוא לא יכול.

"יש בי שמחה על הדבר הזה, שכל האנשים שלא ירדו לעומקו של יאיר, שכל כך הרבה זמן לא העריכו מספיק את היכולת שלו לקרוא מפה פוליטית ולשאת מפלגה, באים עכשיו ואומרים לי שהם מבינים עכשיו מי הוא באמת - כן, אני מחייכת חיוך מתוק בתוכי".

אשת ראש הממשלה, ליהיא לפיד בראיון לטל שלו 02 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
"לממשלה היה פוטנציאל של קסם גדול". ליהיא לפיד/ראובן קסטרו

אנשים עדיין אומרים שהוא לא יוכל לעשות את זה אחרי הבחירות.

"הוא עשה משהו שבאמת אף אחד לא חשב שאפשר יהיה לעשות. גם אותי הוא מפתיע. אחרי הבחירות הקודמות אני זוכרת אותו מסתכל על התוצאות ואומר - יכולה להיות ממשלה. וכך קרה. ואני מאמינה שהוא יכול לעשות את זה שוב. בקורונה התחלתי לרוץ בחוץ, גיליתי שמאחורי הבית שלנו יש שמורת טבע, ואני זוכרת איזה יום שיאיר לקח כמה חדרים בכפר המכביה ובעודי רצה בשדה אחד הכתבים ברדיו אמר 'אין לזה סיכוי'. ואני אמרתי: 'זה יצליח'.

"בכלל, אני לא מוכנה יותר לקבל זלזול, את הצחוקים עליו. אפשר להתחיל למחוק את הציניות הזו מהמילון. הבן-אדם עשה דרך מדהימה, גם אם היה רק שר חוץ, הממשלה שהוא בנה היא דבר מדהים. לפני כמה זמן הייתי במסעדה ומישהו ששתה קצת יותר מדי לידי התחיל לצעוק. קמתי ויצאתי. לא מדברים לידי לא יפה על יאיר, וגם אני לא מדברת לא יפה על אנשים אחרים".

חלק מהאנשים שמזלזלים בו הם אנשים שהיו מאוד קרובים אליו. עפר שלח, בני גנץ, שי פירון.

"אני לא מסכימה להגדרה שלך. כל השמות שציינת מאוד מעריכים את יאיר. הם יכולים לא להסכים על דברים מסוימים, הם יכולים להיעלב ממשהו, אבל הערכה גדולה תמיד הייתה. יכול להיות שמישהו לא חשב שהוא יהיה ראש ממשלה, אבל זה בסדר, גם כשמשהו נגמר זה בסדר".

"לפעמים יש דברים שקצת מקדימים את עצמם"

הפרויקט של לפיד - הקמת הממשלה שהדיחה את משפחת נתניהו מ-12 שנות שלטון והפכה אותו בסוף לראש הממשלה - לא היה אפשרי ללא השותף נפתלי בנט. לדברי ליהיא לפיד, בין ראש הממשלה הנוכחי לראש הממשלה לשעבר יש "חברות אמיתית. בכל קונסטלציה אחרת שהיו נפגשים הם היו הופכים לחברים, והם עדיין. גם אני וגילת. ארבעתנו זה לחיים. זה היה הקסם של הממשלה הזו, שזה לא כזה שונה. בסוף יש איזו ישראליות, של בערך 80% מהדברים שאנחנו מאוד קרובים בהם, בשאיפות ובמחשבות. כולנו אכלנו תפוח בדבש ונשב בסוכה עוד כמה ימים".

זאת הייתה הנוסחה שעל בסיסה בנו את הממשלה וזה לא הצליח.

"הפוליטיקה היא קשוחה ויש המון אינטרסים והמון משיכות חבל, אבל זה צריך להצליח".

גם המודל של השותפות עם רע"מ, גם בגוש השינוי יש מי שאומר שהניסוי נכשל.

"הרעיון היה מקסים. לפעמים יש דברים שקצת מקדימים את זמנם, וזה בסדר".

גם היום יש חברות עם בנט? כי יש רושם שיש מתיחות מאז שהחליפו תפקידים.

"כן. לפני כמה זמן פתחתי את הדלת לבנט ואמרתי לו - היה כתוב הרגע שרבתם".

שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט, ישיבת ממשלה, 19 ביוני 2022. אלכס קולומויסקי, פול
"זה חברות לחיים". בנט ולפיד/פול, אלכס קולומויסקי
אשת ראש הממשלה, ליהיא לפיד בראיון לטל שלו 02 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
"אני חושבת שלי יותר קל מלגילת בנט"/ראובן קסטרו

גילת בנט הייתה מאוד נחבאת אל הכלים, היא לא בלטה כאשת ראש הממשלה.

"אני חושבת שלי יותר קל. אני הרבה שנים, גם בעבודה שלי כמרצה, מופיעה סביב הדברים שלי. היה לה קשה, היה לה קשוח. גם החוויה שלנו הייתה אחרת. בקהל שלנו הייתה שמחה גדולה מהממשלה שהייתה וגם זו שעכשיו. אנחנו חווינו חיבוקים, חיזוקים, הודעות תמיכה ברחוב, וזו חוויה מאוד אחרת ממה שהם עברו".

את מקבלת יותר גידופים איומים וקללות מאז שנכנסת לתפקיד?

"כן, יש גלים. זה בעיקר ברשת ובהודעות אנונימיות ובהודעות ווטאסאפ. בעולם הרשת יש זלזול וירידות וקללות אני לא רואה אותו בעולם המציאותי. המפגש פנים אל פנים הוא אחר. בסופו של דבר אנשים לא באים אלייך ברחוב ומגדפים אותך, גם אם הם לא מצביעים יש עתיד".

את מבינה היום יותר את שרה נתניהו והטענות שלה על היחס והשיימינג שקיבלה מהציבור והתקשורת?

"מראש תמיד חשבתי שלשרה באמת היה מאוד קשה. התחושה הזו שהיא משתדלת והציבור מקבל את זה אחרת. יש משהו קשה באמת בזה שבן הזוג שלך עושה משהו, והריקושטים עפים עלייך. מאוד קשה לצאת למסע הזה בלי גב של המשפחה ותמיכה ועזרה. ליאיר יש את זה".

דיברת עם שרה נתניהו מאז שנהיית אשת ראש ממשלה?

"לא. כבר הרבה שנים שלא".

הילדים שלך שומרים על מרחק. זו בחירה שלהם או שלכם?

"יעלי בקמפיינים, מחלקת סטיקרים ומדביקה בכל מקום וכשהיא רואה יש עתיד אז היא מצביעה ואומרת 'אבא, אבא'. באמת שכולנו שם. גם ליאור היה משתתף בסיירות ובחלוקת סטיקרים, הפעם אולי קצת פחות. הם מאוד מעורבים, הקבוצה המשפחתית בווטאסאפ מלאה פוליטיקה, אבל הם לא ברשתות, והם אנשים יותר נחבאים אל הכלים".

"עשו לי נאחס על הספר והחוזה לא נחתם"

לפיד, בת 54, החלה את דרכה המקצועית כצלמת ועיתונאית, ובשנים האחרונות התמקדה בכתיבת ספרים. ב-2019, אחרי סבב הבחירות הראשון, היא פוטרה מעבודתה ברשת המקומונים של ידיעות תקשורת, לטענתה, בגלל בעלה. בתשובה לשאלה אם היא חשה שהיא שילמה מחיר בגלל הקריירה של בעלה, היא משיבה: "החלטתי יום אחד לקבל את העובדה שיאיר נמצא במקום שמוביל את כולנו לרכבת הרים של רגשות והתרחשויות, שאתה למעלה ואתה למטה ומתערבלת לך הבטן, ובסוף-בסוף בגיל 78 נשב על הספסל ונוכל להסתכל. יש הרבה אנשים ששילמו מחיר הרבה יותר כבד בשביל המדינה הזו ואני מאמינה שבשביל שהיא תהיה יותר טובה לילדים שלנו ולנכדים שלנו, אני משלמת מחיר קטן ופעוט לעומת אחרים, אז באהבה".

לדבריה, "לאבד את המדור בידיעות היה עצוב וכואב, אבל זה גם גרם לזה שכתבתי את הספר 'זרות'. אחרי המון שנים שלא הצלחתי למצוא שקט, הצלחתי לכתוב ספר שאני מאוד גאה בו. המון פעמים קורה משהו שנראה מאוד מבאס ובסוף הוא פותח דלת". היום, היא מספרת, היא כבר לא מצלמת, אך מעבדת לראשונה את ספרה לסדרת טלוויזיה.

הייתה ביקורת בשנה הזו גם על דברים שקשורים בך - לפיד מינה את אחותך לקק"ל, משרד החוץ מימן את התרגום לספר שלך.

"זה תמיד בסדר שיבקרו אותנו ותמיד יהיו דברים שהיו אולי לא נכונים, כמו לתת לאחותי, ששנים מתנדבת ביש עתיד, את התפקיד בקק"ל. לגבי הספר, אין בזה טיפה של אמת. וגם בסוף עשו לי נאחס על הדבר הזה, אז כולם יכולים להירגע. החוזה לא נחתם. נורא שמחנו וזה נתקע".

בסוף יש פה בעיה במראית העין: את אשתו של שר החוץ וזה מכון של משרד החוץ שחיפש הוצאה בינלאומית לספר שלך.

"זה מה שהיה: המכון לתרגום מנסה למכור ספרים ישראליים בעולם, אני תרגמתי על חשבוני פרק ראשון בסינופסיס, חברה באמריקה רוצה לקנות את זה ואם כן היא תשלם גם להם וגם לי. זה win-win situation, לי ולמדינה. יש בספר משהו כל-כך ישראלי שיהיה יפה שהוא יעשה את דרכו לעולם, כרגע לצערי זה לא קורה".

מטר ליד יש פה את מעון רה"מ האמיתי, שיש שם פארסה עם שיפוצים - בתור האזרחית ליהיא, לא אשת ראש הממשלה, זה לא היה נורא מרגיז אותך - הסמל של הניתוק השלטוני מהעם?

"את זה באנו לשנות וגם אם נופלים במשהו אנחנו במקום אחר, במטרה אחרת, זה לא שלנו זה של המדינה. גם הכורסה הזו".

ראש הממשלה, יאיר לפיד במהלך ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא מדברים לידי לא יפה על יאיר". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

את אומרת באנו לשנות, אבל אחרי שנים של הבטחות על פוליטיקה נקיה ואחרת לפיד לא עמד בהבטחות שלו. קמה ממשלה גדולה עם הרבה שרים וסגני שרים, עם תיקים וח"כים נורבגים, מטוס כנף ציון שעומד בגלל ההתנגדות שלו. איפה בדיוק השינוי?

"אני כן חושבת שיש תחושה ויש שינוי גדול. יאיר בא לעבוד אצל הציבור, לא לעבוד אצל עצמו, לא סביב הכיבודים וסביב הדברים שלו. אנחנו מנסים לשמור על חיים הכי נורמליים שאפשר בתוך כל הדבר הזה".

יוקר המחיה משתולל בממשלה הזו. עשיתם קמפיין על איפה הכסף ועם זה נכנסתם לפוליטיקה עשר שנים אחר כך עדיין שואלים איפה הכסף, הוא לא הגשים את המטרה הזו.

"אם הוא היה ממשיך כשר אוצר והיה ראש ממשלה עוד קודם היינו במצב יותר טוב עם יוקר המחיה, כי הרבה מאוד שנים הייתה חזירות ולאף אחד לא היה אכפת ולא טיפלו בזה, ואנחנו רואים את התוצאות היום. יש רכבת דוהרת וצריך לעצור אותה, ועושים עכשיו הרבה כדי להוריד את יוקר המחיה, זה לא בצ'יק. גם שר האוצר ליברמן, גם אורנה ברביבאי, באמת אכפת להם, וגם יאיר על זה עם הידיים בבוץ כדי לתקן את זה".

"יעלי הייתה גם באו"ם"

לפיד היא לא רק אשת ראש הממשלה, אלא גם אמא של יעלי, בתם האוטיסטית בת ה-25 של בני הזוג. בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר ראש הממשלה הוא הזכיר את שמה, וסיפר כיצד רץ איתה למקלטים במבצע "שומר החומות". לפיד אומרת שגם היא הופתעה למשמע השם. "קראתי את הנאום קודם וידעתי שהוא הולך לספר על יעלי, אבל רק בדרך, ממש בנסיעה לאו"ם, הוא החליט להגיד את השם שלה במפורש, 'יעלי'. זה הפך את זה פתאום לדבר כל-כך אישי. אנשים אמרו לי שהוא הזכיר את יעלי וזה כאילו הוא הזכיר את הילד שלהם מעל בימת האו"ם. אחרי כל כך הרבה שנים שזה שם ואנחנו מדברים על זה, יעלי הייתה גם באו"ם".

היא מבינה שהוא ראש ממשלה, שקרה שינוי?

"כן. אחרי ה'עלה בידי' הייתה התרגשות מאוד גדולה. יעל בקבוצה שלומדת לכתוב עם חבר'ה שלא מדברים, בגילה. היא כותבת נורא מעט ונורא מדויק. אז היא כתבה 'גאה, אבא'".

כשאת מסתכלת אחורה על העשור שלכם בפוליטיקה, את חושבת שעשיתם שינוי בנושא של אוכלוסיות מיוחדות?

"לגמרי. העובדה שיותר ויותר משפחות היום, לא רק לא מתביישות, אלא גאות בהורות המיוחדת שלהם. זה היה משהו שלא כל כך דיברו עליו, עצם זה שדיברנו על זה פעם ראשונה, אנחנו, ודורון אלמוג ודידי רעייתו דיברנו על זה. זה שינוי שיח אדיר. יעל היום בת 25, אז זה משהו כמו 15 או 17 שנה שאנחנו מדברים על זה, זה שינוי תהומי במה שקרה בישראל".

לפיד גאה במיוחד בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות שעבר בקריאה שניה ושלישית בכנסת רגע לפני הפיזור לבחירות - בתמיכה גורפת ונדירה של הקואליציה והאופוזיציה ביחד. "לפני עשר שנים, כשיאיר נכנס לכנסת החוק הראשון שהוא חתם עליו היה החוק הזה, שהתחילה אותו אורלי לוי אבקסיס. קראו לו אז 'חוק האוטיסטים' והוא עבר גלגולים של שנים, של ריבים וצעקות, עם כמה הורים מיוחדים רבתי בדרך", נזכרת אשת ראש הממשלה. "ואחרי עשר שנים הגענו לחוק שכולם מסכימים עליו, כל העמותות, גם איל"ן וגם אלו"ט וגם אקי"ם, עם תקציב אדיר.

"אני לא אשכח בחיים שלי את הלילה הזה, 2:30 בלילה בזמן שהולכת ליפול ממשלה ואני יודעת שעוד כמה שעות יאיר יהיה ראש הממשלה, וישבתי וראיתי חברי כנסת מש"ס ומהליכוד ומיש עתיד מברכים על החוק הזה, ובשקט-בשקט מצביעים כולם ביחד בשביל אנשים עם מוגבלויות. כשראיתי את זה ידעתי ש-80% מהעם רוצים שיטפלו להם בילד, שהמורה שמלמדת אותם תהיה מרוצה, שהרופא שהם מגיעים אליו לא יהיה עייף. ועל זה אפשר לשלב ידיים כולנו".

ריאיון | ליהיא לפיד 29 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
"בעשור הבא אני דואגת לנשים". ליהיא לפיד/ראובן קסטרו

אז מה החוק לעשור הבא?

"בעשור הבא אני דואגת לנשים. ב-2022 יש מפלגות שאין בהן נשים, יש מקומות שנשים לא יכולות לעלות על במה ויש אנשים שרוצים לעצור צעירות מלהיות חיילות. זה העידן הזה. זה עידן שנצטרך לבנות לילדות שלנו מקום אחר בחברה הישראלית, כי היא עלולה ללכת אחורה. כל מי שחושב שזה לא יכול לקרות, שיראה מה קרה באמריקה, ואיך קמו בבוקר ופתאום יש איסור על הפלות. חשבתי שנשים כבר פרצו הכול והנה, יש מפלגות שרוצות שנלך אחורה, וזה מבעית אותי".

אם תתעוררו בבוקר אחרי הבחירות ותגלו שזה נגמר?

"אז זה מה שעם ישראל יחליט. זה יבאס כי פעם ראשונה שראו אחרי הרבה שנים איך זה יכול להיות, והמדינה יכולה להיות מנוהלת בשקט ובנחישות ולהתעסק בדברים המשמעותיים. זה יהיה לי מאוד עצוב אם אחרי שראו את זה ירצו לחזור למדינה מאוד רועשת ומוסתת".

יש מי שחושד שלפיד רוצה בחירות שישיות כי זה ישאיר אותו בראשות הממשלה.

"מה פתאום? אף אחד לא רוצה בחירות שישיות. העם יחליט".

אפה אתם בעוד עשור?

"אחרי שתי קדנציות. בפנסיה. יאיר כותב את הספר על החוויה ואני בצילומים של הסדרה הבאה שאכתוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully