וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלשכת רה"מ לפיד הופתעו מההתקפה של ראש המוסד על ממשל ביידן ודרשו הבהרות

עודכן לאחרונה: 28.8.2022 / 7:45

דברי ברנע לתקשורת יצרו מבוכה מול ארה"ב אחרי כמה ימים של הקלה במתיחות בין הצדדים בנושא הסכם הגרעין. למרות בקשת לפיד, ברנע לא רצה לומר לכתבים שארה"ב הקשיחה עמדות במו"מ. הוא טען שזאת עמדה של רה"מ ולא עמדה מקצועית ושאינו יודע מה התרחש בשיחות עם הבית הלבן

בווידאו: לפיד טוען שאיראן תשתמש בכסף מהסכם הגרעין לטרור/צילום: לע"מ

לשכת ראש הממשלה לא הופתעה מהתדרוכים שקיים אתמול (חמישי) ראש המוסד דדי ברנע לכתבים של כמה כלי תקשורת. מה שכן הפתיע היתה ההתקפה של ברנע כלפי הממשל האמריקני. ברנע צוטט בכמה כלי תקשורת שהסכם הגרעין הוא אסון אסטרטגי וכי חתימה אמריקנית על הסכם הגרעין בלתי נמנעת כיוון שלארה"ב ואיראן אינטרס משותף לחזור להסכם.

לפיד ואנשיו לא אהבו את החלק הזה של דבריו, שגם לא תאם את המסר שלשכת ראש הממשלה רצתה לשדר, וגם לא תאם את העובדות לגבי תוכן השיחות של היועץ לביטחון לאומי איל חולתא בוושינגטון.

למה זה חשוב:

  • דבריו של ראש המוסד יצרו מבוכה מול הממשל האמריקני אחרי כמה ימים בהם היתה דווקא התפוגגות מסוימת של המתיחות בין הצדדים בנושא הסכם הגרעין והתקרבות בעמדות בכל הנוגע לצורך להימנע מוויתורים נוספים במו"מ עם האיראנים.

עוד בוואלה!

גנץ בארה"ב: "כולנו מבינים שאסור שתהיה לאיראן מטריה גרעינית"

לכתבה המלאה
ראש המוסד דדי ברנע, טקס יום השואה. ראובן קסטרו
לא היה מתואם. ברנע/ראובן קסטרו

במוקד החדשות:

  • ביקורו של חולתא בוושינגטון השבוע הפחית מעט את הדאגה בירושלים מכך שממשל ביידן יבצע שורה של ויתורים משמעותיים נוספים כדי להשיג הסכם גרעין עם איראן. לפי שלושה בכירים ישראלים חולתא התרשם בשיחותיו כי בתשובה שהעבירה ארה"ב לאיראן לגבי טיוטת הסכם הגרעין האמריקנים הקשיחו עמדות.
  • כמה שעות לפני ההתבטאות של ברנע לפיד עצמו התייצב מול המצלמות ואמר כי ממשל ביידן קיבל חלק גדול מהעמדות הישראליות בכל הנוגע לנוסח התגובה לטיוטת הסכם הגרעין. "הדיאלוג איתם טוב ואנחנו נמשיך אותו", אמר לפיד.
ראש הממשלה, יאיר לפיד במהלך ישיבת סייעתו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
"הדיאלוג איתם טוב ואנחנו נמשיך אותו". לפיד/ראובן קסטרו

מאחורי הקלעים:

  • קיום התדרוך לכתבים היה אחד הנושאים שנדון בפגישה שקיים ברנע עם ראש הממשלה לפיד ביום חמישי בצהרים. מקור במוסד ציין כי לפיד ביקש מברנע שבמסגרת התדרוכים יציין שארה"ב הקשיחה את עמדותיה במו"מ עם איראן.
  • הנקודה הזו גם הופיעה בדף מסרים בנושא איראן שלשכת ראש הממשלה הפיצה אתמול לשרים ובכירים נוספים בממשלה ובהם גם ראש המוסד ברנע לצורך שימוש בראיונות בתקשורת.
  • "השיח הצמוד שמקיימת ישראל עם האמריקנים - כפי שבא לידי ביטוי בפגישות ראש המל"ל בארה"ב השבוע - הצליח לגרום לארה"ב להקשיח עמדות בנושאים החשובים לישראל. ישראל ממשיכה לפעול למניעת נסיגה בעמדה האמריקנית", נכתב בדף המסרים.
  • אלא שברנע לא רצה להשתמש במסר הזה בתדרוכי הכתבים שקיים והשמיע במקום זאת ביקורת חריפה על ממשל ביידן שחרגה מהקו של הממשלה. אחרי שדבריו של ברנע פורסמו גורמים בלשכת ראש הממשלה פנו ליועציו של ראש המוסד, וביקשו הבהרות ותיקון.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביציאה מכנסייה בסנט ג'ונס איילנד, קרוליינה הדרומית, 13 באוגוסט 2022. רויטרס
ברנע השמיע ביקורת חריפה על הממשל האמריקני. ביידן/רויטרס
  • גורם במוסד אמר שהסיבה שברנע לא רצה לומר שארה"ב הקשיחה את עמדותיה במו"מ נבעה מכך שהוא לא היה מעורב בעצמו בשיחות עם הבית הלבן ולכן לא רצה להתייחס לדברים בהם לא היה מעורב באופן אישי.
  • אבל גורמים ששוחחו אתמול עם ברנע התרשמו שהוא ראה המסר על הקשחת עמדות אמריקנית כעמדה של ראש הממשלה ולא כעמדה מקצועית ולכן לא הסכים לומר זאת בתדרוכים לכתבים.
  • "אני לא יודע אם האמריקנים הקשיחו עמדות. כשחולתא יחזור מארה"ב הוא יסביר לי. בכל מקרה זה שהקשיחו עמדות זה לא אומר שההסכם יהיה יותר טוב או פחות טוב. אני מקווה שהתוצאה היא שלא יחתם הסכם כי הוא גרוע", אמר ברנע לפי מקור במוסד.
  • גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי ללפיד אין בעיה עם עמדתו המקצועית של ברנע והוא גם מסכים עם חלק גדול ממנה. הבעיה, הם אמרו, היתה חוסר התיאום בכל הנוגע לחלק מהמסרים שהעביר.
ד"ר איל חולתא לשעבר ראש אגף מדיניות במוסד מונה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. ללא, אתר רשמי
תומך בעמדת ברנע. חולתא/אתר רשמי, ללא

התמונה הגדולה:

  • ראש המוסד דדי ברנע הוא הגורם שדוחף לקו הקיצוני ביותר בנושא האיראני בתוך ממשלת ישראל. גורמים שנחשפו להתבטאויותיו בנושא האיראני בדיונים סגורים הגדירו אותן כמשיחיות. קודמו בתפקיד יוסי כהן נקט בקו קיצוני בנושא האיראני מסיבות ציניות, ברנע באמת מאמין בזה.
  • לפני כמה חודשים התקיימה פגישה בין ברנע לבין כמה ראשי מוסד לשעבר וראשי אגפים במוסד לשעבר. גורם שהשתתף בפגישה אמר כי כמה ראשי מוסד לשעבר התעמתו עם ברנע לגבי עמדתו בנושא האיראני והטילו ספק גדול בהגיון שלה. ברנע לא השתכנע.
  • לברנע לא היה קשה לשכנע את בנט בעמדתו, אבל במהלך השנה האחרונה הוא גם שכנע את לפיד לאמץ את הקו שלו לפיו חזרה להסכם הגרעין תהווה פגיעה באינטרסים הישראלים. מי שתומך בעמדת ברנע, גם אם לא באותה עוצמה, הם היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז שמשפיעים מאוד על לפיד.
  • ברנע טוען שכל מערכת הביטחון תומכת בעמדתו נגד הסכם הגרעין. כדי לחזק את טענתו הוא משתמש בעובדה שהרמטכ"ל אביב כוכבי, שבעבר סבר שיש בהסכם הגרעין יתרונות, יישר איתו קו בנושא הזה לפני כמה חודשים בניגוד לעמדת אגף המודיעין בצה"ל ולעמדתם של בכירים נוספים במטכ"ל.
  • אלא שבתוך מערכת הביטחון יש לא מעט קולות הפוכים. ראש אמ"ן אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר באמ"ן עמית סער וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון דרור שלום חושבים הפוך ורואים גם יתרונות אסטרטגיים לישראל בהסכם. שר הביטחון גנץ לא אומר זאת בפומבי אבל הוא מקבל את ההגיון של בכירי אמ"ן.
  • הטיעונים של המחנה שאינו מתנגד לחזרה להסכם הגרעין הם שהסכם גרעין יעצור את ההתקדמות האיראנית לפצצה, יגלגל את תכנית הגרעין האיראנית לאחור ויאריך את "זמן הפריצה" של איראן - פרק הזמן הנחוץ לאיראנים כדי להשיג די אורניום מועשר לרמה גבוהה כדי לייצר פצצת אטום אחת.
  • טיעון נוסף הוא שהאלטרנטיבה - היעדר הסכם והמשך התקדמות איראנית לפצצה ללא מגבלות - גרועה יותר. והטיעון השלישי הוא שהסכם יקנה זמן לישראל להיערך לתקיפה נגד מתקני הגרעין של איראן - דבר שהיא אינה ערוכה לו כעת בצורה מיטבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully