וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן על אדמת גרמניה: "ישראל ביצעה בפלסטינים 50 שואות"

עודכן לאחרונה: 17.8.2022 / 9:59

במהלך מסיבת עיתונאים, סירב יו"ר הרשות הפלסטינית להתנצל על הטבח במינכן וטען כי ישראל "טבחה בפלסטינים פעמים רבות". הקנצלר הגרמני נדהם מדבריו ולאחר מכן הוציא הודעה בה גינה את ההשוואה, כמו גם ממשל ביידן. רה"מ לפיד: "חרפה מוסרית, ההיסטוריה לא תסלח לו"

בווידאו: אבו מאזן על אדמת גרמניה - "ישראל ביצעה בפלסטינים 50 שואות"/צילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי ישראל ביצעה נגד הפלסטינים "50 שואות". זאת, בתגובה לשאלה אם הוא מעוניין להתנצל על טבח הספורטאים במינכן. דבריו עוררו היום (רביעי) ביקורת חריפה בברלין, בירושלים וגם בוושינגטון.

במהלך מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשאל אבו מאזן אם הוא מעוניין להתנצל על טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן ב-1972 שבוצע על ידי מחבלים פלסטינים. בתגובה, אמר יו"ר הרשות הפלסטינית כי ישראל ביצעה 50 מעשי טבח נגד פלסטינים, ולאחר מכן הוסיף כי ישראל ביצעה "50 שואות" נגד הפלסטינים.

קנצלר גרמניה, שעמד לצדו של אבו מאזן במהלך מסיבת העיתונאים, נדהם מהדברים ולא הסתיר את כעסו. בהודעה שפרסם לאחר מסיבת העיתונאים הוא גינה את ההשוואה שביצע אבו מאזן. הבוקר, תקף שולץ את דבריו של אבו מאזן בחריפות, ואמר כי הוא "נגעל מההערות המקוממות" שלו. "עבורנו הגרמנים במיוחד, כל השוואה ליחודיות של השואה היא בלתי-נסבלת ובלתי-מתקבלת", כתב בטוויטר.

אבו מאזן וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, 16 באוגוסט 2022. רויטרס
דבריו זכו לגינויים נרחבים. אבו מאזן ושולץ, אתמול/רויטרס

במערכת הפוליטית הגיבו בזעם לדבריו של אבו מאזן. ראש הממשלה יאיר לפיד צייץ כי ‏אמירתו של אבו מאזן "אינה רק חרפה מוסרית אלא גם עיוות נורא. שישה מיליון יהודים נספו בשואה, מיליון וחצי ילדים יהודים נספו. ההיסטוריה לא תסלח לו".

שרת הפנים איילת שקד עקצה את שר הביטחון בני גנץ, "אבו מאזן נלחם בחיילי צה"ל בהאג, ומכחיש שואה בגרמניה. אסור לתת לו לגיטימציה ובטח שלא להזמינו לראש העין". בתגובה, מהמחנה הממלכתי, שבראשו עומד גנץ, נמסר: "אמירתו של אבו מאזן היא אנטישמית ואנו קוראים לו לחזור בו מדבריו. מי שלא שולח חיילים לקרבות שלא יתן עצות איך למנוע מלחמות. שר הביטחון מחויב לביטחון ישראל וימשיך לעשות כל שנידרש על מנת להבטיח את ביטחון האזרחים".

שר המשפטים גדעון סער הגדיר את ‏דבריו של אבו מאזן כ"חרפה". "הם חלק מתעמולה פלסטינית ממסדית המבוססת על עלילות דם כוזבות, עם 50 גוונים של אנטישמיות, שמטרתן דה-לגיטימציה לישראל. בחירתו של אבו מאזן לומר את דבריו המתועבים על אדמת גרמניה רק מעידה על השפל אליו בחר להגיע", תקף.

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט אמר "כראש ממשלה לא הסכמתי לפגוש את אבו מאזן, או לקדם כל משא ומתן מדיני איתו, גם מול לחצים מבית ומחוץ. 'פרטנר' שמכחיש שואה, רודף את חיילנו בהאג ומשלם משכורות לטרוריסטים- הוא לא פרטנר".

יו"ר יד ושם דני דיין גינה את דבריו של אבו מאזן: "‏דבריו הבזויים על '50 שואות' הם שפל מדרגה מעורר סלידה. על ממשלת גרמניה להגיב כראוי לדברי הבלע שהושמעו בתוככי משרד הקנצלר".

ממשל ביידן גינה גם הוא בחריפות את דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית. כמו כן, השליחה האמריקנית למאבק באנטישמיות דברה ליפשטדט אמר כי השוואתו של אבו מאזן של פעולות ישראל לשואה אינה מקובלת. "עיוות השואה מתדלק אנטישמיות ועלולות להיות לכך השלכות מסוכנות", היא אמרה.

טרוריסט פלסטיני מארגון "ספטמבר השחור" במגורי הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן. AP
הטבח באולימפיאדת מינכן/AP

שלומית רומנו, בתו של יוסף שנרצח באולימיפאדת מינכן, תקפה את אבו מאזן וטענה שהוא היה "חלק מאותו תכנון של הרצח. אבו מאזן כנראה לא עשה את הדרך שאנחנו מקווים לעשות, ולצערי הרב הוא לא מבין ששואה לא משווים לשום דבר אחר. שואה זה משהו שאי אפשר להשוות אותו ולזרוק אותו לאוויר". היא הביעה אכזבה מקנצלר גרמניה, "זו לא פעם ראשונה שגרמניה נתפסת לא מוכנה מול טרור פלסטיני, זה קרה גם לפני 50 שנה", התייחסה לטבח באולימיפאדה, "לצערי הרב גרמניה כנראה לא השכילה להבין איך מתמודדים עם טרור פלסטיני אז וגם לא היום".

עם זאת, היא הודתה שגרמניה אכן מתקדמת בתהליך ביחס שלה לטבח. "ביקשנו שלוש בקשות, שתיים מתוכן נענו", ציינה. "כן יש דרך שעושים וסוף סוף נפתחו ארכיונים, אני הייתי בת חצי שנה ואולי אוכל לדעת לפרטי פרטים מה באמת קרה שם". היא הדגישה כי בארכיונים הם מחפשים את המחדל שהוביל לטבח באולימפיאדה ב-1972. "נשיא גרמניה עמד כשפתחו את המוזיאון לפני כמה שנים ואמר 'טעינו, אנחנו לוקחים אחריות'. לקחתם אחריות? בואו תתקדמו הלאה, תסגרו את הסיפור הזה פעם אחת ולתמיד, תפצו אותנו כנהוג לפיגוע טרור בינלאומי". כשנשאלה על הפיצוי שהוצע למשפחות הנרצחים, השיבה, "סליחה אבל זה בדיחה. זה להמשיך לזלזל בנו, אין לזה שום אח ורע בעולם".

בחודש שעבר, הודיעה גרמניה כי בכוונתה לשלם פיצויים למשפחות קורבנות מתקפת הטרור באולימפיאדת מינכן. החלטה התקבלה "בעקבות רצון להגדיר את ההשלכות החמורות על קרובי משפחתם של הקורבנות במונחים חומריים", אמר דובר משרד הפנים הפדרלי ל-SZ. הוא הוסיף כי הממשלה הפדרלית ביצעה "הערכה מחדש" של המתקפה האולימפית והשלכותיה "בשבועות האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully