וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

גנץ וסער הודיעו על ריצה משותפת: "מתכוונים להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה"

עודכן לאחרונה: 26.7.2022 / 11:27

יו"ר כחול לבן הודיע כי בכוונתו להקים ממשלה "ללא הקצוות", משום שלטענתו המרכז "נותר בלי קול". יו"ר תקווה חדשה הביע תמיכה בגנץ לראשות הממשלה, ואמר כי הוא צבר את הניסיון הפוליטי הדרוש לתפקיד. לפי הסיכומים, סער ישובץ שני, איזנקוט יוכל גם להצטרף ולקבע שריונים

גנץ וסער הודיעו על ריצה משותפת: "מתכוונים להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה"/קונטקט

יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער הכריזו הערב על ריצה משותפת. שר הביטחון בני גנץ אמר כי בכוונתם להקים ממשלת אחדות רחבה "ללא הקצוות". לדבריו, "יותר מדי פעמים הקצוות והשוליים נותנים את הטון והמרכז הישראלי נותר בלי קול. יותר מדי שנים שבנימין נתניהו, גורר את הליכוד והמדינה לכרסום בממלכתיות ולפגיעה בעקרונות הדמוקרטיים. ישראל ראויה וזקוקה ליותר מזה. החברה הישראלית לא צריכה עוד לבחור בין קצוות - היא צריכה מרכז ישראלי וממלכתי שיוביל אותה. מרכז שבו אנשים מתבוננים מעט פנימה, רבים מהם יכולים להשתייך אליו".

עוד אמר גנץ כי "היום, אנו מניחים את אבן היסוד לממשלה הבאה. היום, מתוך ניסיון, הכרת המציאות ובצניעות, אני ושותפי גדעון סער, ביחד עם כל אנשי כחול לבן ותקווה חדשה, מתחילים לצעוד בדרך לפתרון המשבר הפוליטי ומקימים את הבית של המרכז הממלכתי. הגענו להסכמות טובות שיאפשרו לנו לשרת את אזרחי ישראל, כשתי מפלגות ותנועות שמבטאות את הקול האחראי, הריאליסטי, הביטחוני, והליברלי. הכוונה שלנו היא להקים לאחר הבחירות ממשלת אחדות, מרכזית, יציבה וממלכתית".

סער הביע תמיכה בגנץ לראשות הממשלה, ואמר כי הוא "המנהיג המתאים לעמוד בראש ממשלת אחדות כזאת". לדברי סער, "גנץ אחד האנשים בעלי הניסיון בממשלה ובכנסת עקבתי אחריו בשנים האחרונות מאז נכנס למערכת הפוליטית. בני קיבל החלטות שביסודן טובת המדינה מעל כל שיקול אישי או מפלגתי. זה בדיוק מה שאני עשיתי בנחישות, בתנאים לא קלים. יותר מכך - בני עמד איתן מול מכונת הרעל. הוא הוכיח יכולת התמודדות, יכולת עמידה ויכולת ספיגה. הוא ידע להיחלץ ממצב פוליטי משברי באופן מרשים וכנגד כל הסיכויים. בשנים אלה הוא צבר את הניסיון הפוליטי החיוני, לצד בקיאותו העמוקה בבעיות ובאתגרים היסודיים של ישראל - האסטרטגיים והחברתיים. הוא כשיר עתה להוביל את ישראל ולפעול לאחד את החברה הישראלית השסועה".

עיקרי ההסכם

מההסכם בין המפלגות עולה כי כינוי הרשימה המאוחדת יוסכם בהמשך על ידי גנץ וסער, ושהאותיות שייצגו את הרשימה בקלפי יהיו "כן" - ששימשו את כחול לבן במערכות הבחירות האחרונות. ההסכם קובע כי כל הוספה של מפלגות או סיעות או מועמדים נוספים מותנית בהסכמה משותפת של גנץ וסער.

לאחר הבחירות, המפלגות יפעלו כסיעה משותפת בכנסת ויוקם צוות משא ומתן קואליציוני משותף. סדר בחירות התפקידים בכל ממשלה אליה תצטרף הסיעה יהיה גם כן בשיטת "ריצ'רץ'", כלומר כחול לבן תבחר תפקיד ראשון בבחירות, תקווה חדשה תפקיד שני וכן הלאה. אחרי הבחירות לכנסת ה-25 הצדדים יפעלו לשיתוף פעולה גם במוסדות הלאומיים ובבחירות לרשויות המקומיות.

כמו כן, בכנסת ה-25 יפעלו הסיעות כסיעה משותפת, אך לא איחוד בין המפלגות. סער ישובץ במקום השני ברשימה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון במקום החמישי ברשימה ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין ישובץ במקום השביעי. בין הצדדים תהיה הסכמה, לפיה אם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יחליט על ריצה בכחול לבן - הוא ישובץ במקום השלישי, יחד עם שריונים נוספים בהמשך הרשימה. לפי סקר של חדשות 12 שפורסם לפני כשבוע וחצי, רשימה משותפת של סער וגנץ זוכה ל-15 מנדטים.

גנץ ולפיד בעת החתימה במהלך החיתמה על ריצה משותפת. מערכת וואלה!, אתר רשמי
החתימה על הריצה המשותפת. סער וגנץ/אתר רשמי, מערכת וואלה!
הצהרות של בני גנץ וגדעון סער. כפר המכבייה, ר"ג 10 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"ממשלה רחבה ללא קצוות". גנץ וסער/ראובן קסטרו

אם איזנקוט אכן יחליט להצטרף, הוא יקבל שני מקומות בעשירייה הראשונה, מקום נוסף בשנייה ושני מקומות בעשירייה השלישית. אם לא יהיו איחודים נוספים, ב-23 המקומות הראשונים, כחול לבן תהיה עם 15 נציגים, תקווה חדשה תהיה עם שמונה נציגים. חלוקת התפקידים אם תוקם ממשלה שבה יהיו גנץ וסער תהיה ביחס של שליש ושני שליש לטובת כחול לבן. בנוסף, הצדדים צפויים להקים צוות משותף לניהול המשא ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות.

אדריכלי החיבור בין הסיעות הם השרים חילי טרופר מכחול לבן וזאב אלקין מתקווה חדשה, שגיבשו בשבועיים האחרונים יחד עם עורך הדין רונן אביאני, היועמ"ש של כחול לבן, את ההסכמות לחיבור. המגעים בין הצדדים ממשיכים גם בשעות אלה ואם יושגו הסכמות סופיות, תיתכן הצהרה משותפת של גנץ וסער לתקשורת הערב או מחר.

בחיבור המסתמן עם סער, גנץ רוצה לנסות להתחרות על ראשות גוש המרכז שמאל מול לפיד, למרות היתרון של האחרון בהיותו ראש ממשלת מעבר. בכחול לבן סבורים כי אם נתניהו לא יצליח להשיג את ה-61 המיוחל, תהיה לגנץ את האפשרות לעמוד בראשות ממשלה יחד עם הסיעות החרדיות שהבהירו בשבועות האחרונים כי לא יאפשרו בחירות נוספות אלא יחשבו מסלול מחדש ויבחנו הקמת ממשלה חדשה שאינה בראשות נתניהו.

הצהרות של בני גנץ וגדעון סער. כפר המכבייה, ר"ג 10 ביולי 2022. ראובן קסטרו
חיבור חדש. גנץ וסער/ראובן קסטרו

שר התקשורת יועז צפוי להידחק החוצה מהרשימה. באי-השיבוץ שלו יש גם איתות חיובי של גנץ וסער לסיעות החרדיות, שרואות בשר התקשורת "סדין אדום". זאת, לאחר שבקדנציה האחרונה קידם את הרפורמה בסלולרי הכשר, למרות התנגדותן הנחרצת של ש"ס ויהדות התורה ובקשתם האישית של הרבנים החרדים מהנדל לנהל עמו הידברות על כך קודם.

הנדל כתב בפוסט בפייסבוק בתגובה לדחיקתו המסתמנת מהחיבור: "אני גאה בזה שהתנגדתי לישיבה עם המשותפת בסבב ג'. זה בעיני מזיק למדינת ישראל ולדו קיום. השנה האחרונה הוכיחה שאין דבר כזה 'הצבעה אחת' כמו שאמרו לי מומחים פוליטיים בזמנו. מי שמפחד שאתנגד שוב - צודק. אתנגד שוב".

"אני מבין שגם היה איום מצד החרדים על נוכחותי ברשימה. גם בזה אני גאה. קיבלתי החלטות קריטיות והיסטוריות לטובת האזרחים החרדים בזמן שהפוליטיקאים החרדים עבדו למען העסקנים", המשיך. זה חלק ממהלך של שבירת האוטונומיות במדינת ישראל וכולי גאווה שלא נכנעתי לעסקנות ולא לדחיית החלטות שנגררות המון שנים. כפי שאמרתי, אעבוד קשה בשביל שקולות הימין הממלכתי יהיו בעלי ייצוג מכובד בכנסת הבאה".

בעקבות הצהרתם של סער ולפיד, כתב ראש הממשלה יאיר לפיד בטוויטר, "מאחל בהצלחה לבני גנץ וגדעון סער. משוכנע שכוונותיהם טובות. מצפה להמשיך לעבוד איתם למען אזרחי ישראל".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מסר בתגובה כי "אנחנו בליכוד לא מתערבים באיך השמאל מחלק את הקולות שלו. המפלגה של גדעון וגנץ רק מחדדת את השאלה בבחירות הקרובות - אם שוב תקום ממשלת שמאל של יאיר לפיד עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת או האם תצביעו לליכוד בהנהגתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully