ג'פרי אפשטיין עם גיליין מקסוול באירוע בניו יורק, 15 במרץ 2005. GettyImages
ג'פרי אפשטיין עם גיליין מקסוול באירוע בניו יורק, 15 במרץ 2005/GettyImages

ה"מאדאם" של אפשטיין: מנערת זוהר עשירה לסרסורית במשרה מלאה

עודכן לאחרונה: 2.7.2022 / 11:44

השבוע נגזרו על גיליין מקסוול, בת הזוג לשעבר ובת הלוויה של המיליארדר ג'פרי אפשטיין, 20 שנה בכלא בשל תפקידה המרכזי בהשגת נערות למטרות ניצול מיני לאיל ההון. כיצד נהפכה הבת של אחד מעשירי בריטניה לפושעת אכזרית שביצעה פשעים כה מזעזעים בשביל אדם אחר?

מורגלת לחיים מלאים בעושר ובזכויות יתר, בתחילה בבריטניה עם האב הנוכל רוברט מקסוול ובהמשך עם ג'פרי אפשטיין - "אין פלא שהיא מתלוננת על חיי הכלא...לעבור ממשרתים צמודים למאסר זאת בוודאי חוויה מזעזעת ולא נעימה", אמרה התביעה בתגובה לתלונות של אשת החברה לשעבר גיליין מקסוול, שצפויה להתחיל בקרוב עונש מאסר בן 20 שנה בכלא, לאחר שהורשעה השבוע על תפקידה המרכזי בהשגת נערות צעירות למטרות ניצול מיני לאיל ההון שהתאבד בתאו בשנה שעברה.

מה הוביל את בת המיליארדר, בוגרת אוקספורד, בעלת כל היתרונות האפשריים בחיים, שרובנו יכולים רק לדמיין, ליהפך ל"מאדאם" של איש מעוות ומסוכן כל כך ולהעניק דווקא לו את אהבתה ומסירותה? ומה קרה לה במהלך חייה שגרם לה להיות כה אדישה וחסרת מוסר עד כי במשך שנים פגעה במכוון וביודעין בעשרות צעירות, חלקן קטינות?

עורכי הדין של מקסוול ניסו לצייר תמונה קשה של ילדות עם אב שתלטן שממנו עברה היישר לזרועותיו של אהוב שתלטן, וכי בפועל, שני הגברים שבחייה הפכו אותה לקורבן בעצמה. הסיפור מתרחש על רקע עולמם של העשירים והמפורסמים, פנימיות יוקרה, אחוזות פאר, מטוסים פרטיים - ומתפרש על פני שתי יבשות.

אנורקסיה בגיל צעיר

כבר כפעוטה, אמרו עורכי הדין, נהפכה מקסוול לאנורקסית וסבלה מהתעלמות גמורה מצד הוריה, עד כי בגיל שלוש נעמדה לפני אמה והכריזה, "אמא, אני קיימת". אביה, איל המדיה רוברט מקסוול, שמת בתאונה כשנפל מהספינה שלו ב-1991, נעדר מהבית לעתים קרובות, וכשהגיע, נהג לערוך בארוחות הערב בוחני פתע משפילים לילדיו שלוו בנזיפות חמורות והצלפות בחגורה כשטעו, כפי שסיפר בנו, איאן.

עורכי הדין סיפרו כי כשהיתה בת 13 הדביקה מקסוול פוסטר של סוס פוני על קיר חדר השינה שלה שנצבע מחדש זמן קצר לפני כן. רוברט מקסוול, הם טענו, זעם כשראה את הפוסטר, לקח את הפטיש והלם בידה. לדבריהם, מערכת היחסים של מקסוול עם אפשטיין לא היתה שונה בהרבה מבחינת מאזן הכוחות. "אפשטיין היה הדמות המרכזית: אפשטיין היה המוח, האדריכל, הוא היה המנצל העיקרי והוא זה שתיזמר את הפשעים למען סיפוקו האישי".

ג'יליין מקסוול וג'פרי אפשטיין. US District Attorney’s Office, אתר רשמי
מאב שתלטן לבן זוג שתלטן. גיליין מקסוול וג'פרי אפשטיין/אתר רשמי, US District Attorney’s Office

מקסוול נולדה ב-1961 בצרפת, הילדה התשיעית והצעירה ביותר של אליזבת, אקדמאית צרפתיה ורוברט, איל מדיה ממוצא צ'כי יהודי. יומיים לפני שנולדה, אחיה בן ה-15 היה מעורב בתאונת דרכים שהותירה אותו בתרדמת עד מותו ב-1967. אמה סיפרה כי התאונה השפיעה על כל המשפחה והובילה לכך שמקסוול בלה מאנורקסיה כבר מגיל קטן. מקסוול גדלה באוקספורד באנגליה באחוזה בת 53 חדרים. היא למדה בבתי ספר יוקרתיים פרטיים וסיימה תואר ראשון בהיסטוריה ושפות מאוניברסיטת אוקספורד ב-1985.

עוד בתור סטודנטית באוקספורד, "היה ברור לי שהיא מאוד מתעניינת בכסף ובכוח", אמרה אנה פסטרנק, עמיתה לספסל הלימודים וחברה באותם חוגים חברתיים. "היא היתה אחד מאותם אנשים במסיבות שתמיד היה מסתכל לכל עבר כדי לראות אם יש מישהו בסביבה עם יותר כוח או מעניין יותר בזמן שהיתה עושה את עצמה מנשקת אותך", היא סיפרה ל-BBC.

רייצ'ל ג'ונסון, אחותו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וחברה נוספת באוניברסיטה, אמרה באחרונה כי נזכרה בפעם שראתה את מקסוול עם אחיה בחדר המועדון של הסטודנטים: "גלאמזונה מבריקה עם עיניים שובבות מנהלת את חצר המלכות כשהיא על השולחן, רגל אחת הנתונה במגף עם עקב גבוה, נחה על ירכו של בוריס". עם סיום הלימודים, אביה מינה אותה למנהלת אוקספורד יונייטד, מועדון הכדורגל שהיה בבעלותו, והקים בעבורה חברה שמספקת מתנות תאגידיות.

מקסוול יצאה אז עם הרוזן ג'יאנפרנקו צ'יקונה, איש אצולה איטלקי. היא גם ייסדה מועדון יוקרה לנשים בלבד. "אני זוכרת שהיא היתה מקסימה באופן שטחי לנשים אחרות, אך לא זכור לי שהיו לה חברות קרובות" אמרה פסטרנק. "אני חושבת שנשים היו אמצעי להשגת גבר עוצמתי אחר".

"הבת המועדפת"

רוברט מקסוול גדל בעוני קיצוני בצ'כוסלובקיה דאז למשפחה יהודית שמרביתה נרצחה בשורה. הוא היה גיבור מלחמה בריטי ולאחר מכן נהפך לאיל מדיה, חבר פרלמנט מטעם מפלגת הלייבור והבעלים של ה"דיילי מירור", אחד מהעיתונים הנמכרים בבריטניה..

הוא היה איש עסקים שהתנהג כבריון. בבית הוא היה "אב דרקוני" שהתעלל ביחדיו פיזית ומילולית, על פי הביוגרפיה של ג'ון פרסטון. למקסוול דווקא היתה מערכת יחסים קרובה עם אביה, ולפי דיווחים, אף היתה המועדפת עליו. על פי דיווחים, הוא אף רצה שתתחתן עם ג'ון קנדי הבן.

על פי רוי גריסלייד, שעבד בעבורו כעורך ב"דיילי מירור", האב "אהב והשקיע" בבתו "כפי שלא עשה מעולם עם בניו". לדברי גריסלייד, "הוא היה מפלצת. הוא התייחס לכל המשפחה נורא", אך כשהיה מדובר בבתו הצעירה, "הוא התייחס אליה בסלחנות רבה יותר".

בביוגרפיה "Maxwell: The Rise and Fall of Robert Maxwell and his Empire,", נזכר גריסלייד כיצד ערב אחד כשישב במשרד עם רוברט מקסוול נכנסה לפתע גיליין בת העשרה. לדבריו, רוברט נזף בבתו על כך שהיא "תמיד נוטלת סיכונים ועושה דברים מטופשים מסוכנים", לאחר שסיפרה לו על תאונת אוניה שעברה. "היא ידעה כיצד להתייחס אליו", הסיר גרינסלייד. היא תמיד דיברה איתו במתיקות, והאב היה נמס. "היא דומה לי", הוא אף אמר בגאווה.

רוברט מקסוול. ויקיפדיה, אתר רשמי
אב דרקוני, רוברט מקסוול/אתר רשמי, ויקיפדיה

בינואר 1991, רוברט מקסוול רכש את העיתון המתקשה "דיילי ניוז" בניו יורק והיא נשלחה לייצג אותו במטה במהנטן והחלה את דרכה בחוג החברתי המקומי. אך ב-1991 מת רוברט מקסוול בתאונה מסתורית. הוא נפל מיאכטת הפאר שלו, "ליידי גיליין" ליד האיים הקנריים. לאחר מותו התגלה כי ביצע הונאת פנסיה עצומה של עובדיו.

חקירה של המוות מצאה כי רוברט מקסוול קיבל התקף לב וטבע. יש המאמינים כי הוא התאבד בשל קריסת אימפריית העסקים שלו. מקסוול קיבלה שבחים על האופן שבו התמודדה עם הטרגדיה. "היא התנהלה בצורה מבריקה. מעולם לא בכתה ותמיד טיפלה בעיתונות", אמר גרינסלייד.

גיליין מקסוול, ג'פרי אפשטיין, מלניה טראמפ ודונלד טראמפ במאר-א-לאגו, פלורידה, 12 בפברואר 2000. GettyImages
גיליין מקסוול, ג'פרי אפשטיין, מלניה ודונלד טראמפ/GettyImages

לאחר מות אביה, עברה מקסוול שבורת הלב לארצות הברית. לא ברור כמה כסף היה לה לאור החובות של אביה המנוח אך התרוצצו שמועות לגבי הכנסה קבועה וקרן סודית. בארצות הברית היא נהגה להסתובב בחוגים אקסקלוסיביים שכללו אנשים עם קשרים בפוליטיקה. בזמן שאחיה האחרים קיבלו את העובדה שאביהם מת בתאונה או בהתאבדות, היא המשיכה להתעקש כי הוא נרצח.

על פי עדי ראייה, מקסוול הוזמנה לחתונה של צ'לסי, בתם של הנשיא לשעבר ביל קלינטון והסנאטורית הילארי קליטון, והיתה אורחת מאחורי הקלעים בפסגת קרן היוזמה הגלובלית של קלינטון ב-2009. עם זאת, לדברי דובר של צ'לסי קלינטון, בארי לורי, הסיבה היחידה שקלינטון הכירה אותה היתה משום שאשת החברה יצאה עם חבר משותף. ב-2000 צולמה מקסוול עם דונלד טראמפ וחברתו דאז מלניה, לצד אפשטיין.

מקסוול היתה נוכחת ברקע גם בתמונה הידועה לשמצה של הנסיך אנדרו הבריטי שבה רואים אותו מחבק בחורה צעירה בשם וירג'יניה רוברטס. לטענת רוברטס, היא נוצלה מינית על ידי אפשטיין ונסחרה על ידו כשפחת מין של חבריו, כולל הנסיך, וכל זאת בעזרתה של מקסוול. הנסיך אנדרו הכחיש את הדברים.

ב-2005 הארי מאונט, כתב בן 33 של ה"דיילי טלגרף" בניו יורק, הגיע למסיבה באחוזה בת חמש הקומות שלה בשכונת אפר איסט סייד והוקסם. לדבריו, ההתנהגות שלה היתה תוצר של ילדותה הקשה. "היו לה קשרים נהדרים וביטחון עצמי, אך בבסיסי, היא לא היתה בטוחה בעצמה". לאחר מכן הוא גילה שהיא היתה זקוקה נואשות לכסף כדי לממן את חייה הזוהרים. היו אפילו שמועות שאפשטיין שילם על הבית שלה.

ב-2012 מקסוול ייסדה קרן צדקה בשם טרה מאר פרוג'קט, שהתמקדה בשימור אוקיינוסים. הארגון הפסיק את פעילותו ב-2019. באותה שנה, התביעה הפדרלית חשפה כתב אישום פלילי נגד אפשטיין בגין ניהול רשת סחר בנשים למטרות ניצול מיני ב-2002-2005, אז שילם לנערות בנות 14 לקיים איתו יחסי מין.

ג'יילין מקסוול בבית המשפט

בווידאו: פתיחת משפטה של גיליין מקסוול/צילום: רויטרס

אפשטיין שילם על חייה

מקסוול היתה בת זוגו של אפשטיין בתחילה, ולאחר מכן נהפכה לבת לוויה שלו. בדומה לאביה, אפשטיין היה איש מאוד עשיר עם שורשים צנועים בשכונה של מעמד הפועלים בברוקלין. הזוג נפרד על פי הדיווחים בשנות ה-90, אך נותר קרוב.

שמה של מקסוול הוזכר דחופות במסמכים שנחשפו בשנה שעברה ועל פיהם היא "השיגה" בחורות לאפשטיין וחברים מפורסמים ועשירים אחרים שלו. "היתה לה מערכת יחסים אישי ומקצועית עם אפשטיין והיא היתה אחת מהאנשים הקרובים ביותר אליו", נכתב בכתב האישום הפדרלי שנחשף בשנה שעברה.

"ב-1994-1997, היא ניהלה מערכת יחסים אינטימית עם אפשטיין וגם קיבלה ממנו תשלום על ניהול נכסים השונים", נכתב. אפשטיין תיאר אותה כחברה הכי טובה שלו בראיון ל"וניטי פייר" ב-2003. היא היתה זאת שהציגה אותו לכל הדמויות המפורסמות ואירגנה את חייו - הוא שילם על חייה.

דיווח על התאבדות איש העסקים ג'פרי אפשטיין שהורשע בעבירות מין, 10 באוגוסט 2019/צילום: רויטרס

בשנות האלפיים, שמה של מקסוול נקשר לגבר אחר, טד וייט. אך היא המשיכה לעבוד בעבור אפשטיין. במסמכי בית המשפט, עובדים לשעבר באחוזה של אפשטיין בפאלם ביץ' תיארו אותה כמנהלת האחוזה שפיקחה על הצוות, על הפיננסים ותיאמה את האירועים החברתיים. עוזרת בית העידה כי מקסוול העניקה לצוות מדריך הוראות בן 58 עמודים והורתה להם לדבר רק אם מדברים אליהם ולא ליצור קשר עין עם אפשטיין.

לגבי האופי האמיתי של היחסים בין השניים, התביעה טענה כי הקרבה ביניהם היתה גורם הכרחי בדפוס הניצול שלהם - מקסוול רצתה לספק ולרצות את אפשטיין וטיפחה בעבורו קורבנות. בדצמבר 2021, חבר מושבעים מצא אותם אשמה בחמישה מתוך שישה סעיפים - כולל סחר למטרות ניצול מיני של קטינה.

"גיליין שלטה בבנות", אמרה שרה רנסום, שלדבריה נוצלה על ידי אפשטיין, ל-BBC. "היא היתה זאת שנוזפת בבנות. היא ידעה מה אפשטיין אהב...זה היה ברב המקרים מאמץ משותף".

ג'יין, שם בדוי, העידה כי מקסוול אירגנה עיסויים מיניים לאפשטיין ולעתים אף הצטרפה. קרוליין, שם בדוי, שסיפרה כי היא רק בת 14 כשמקסוול נגעה בחזה, מותניה ובמפשעה ואמרה לה ש"יש לה גוף נהדר בשביל אפשטיין וחבריו". "קייט" העדיה כי מקסוול הזמינה אותה לאחוזה והורתה לה לתת לאפשטיין עיסוי מיני וביקשה ממנה להזמין נערות צעירות נוספות. אנני פרייזר, התובעת היחידה שהעידה בשמה האמיתי והמלא, אמרה כי כשהיתה בת 16 מקסוול עיסתה את חזה החשוף בחווה של אפשטיין בניו מקסיקו.

גיליין מקסוול, בת זוגו של ג'פרי אפשטיין, נואמת בכנס בנושא פיתוח בר-קיימא בניו יורק, ארצות הברית. 25 ביוני, 2013. רויטרס
אירגנה עיסויים מיניים. גיליין מקסוול נואמת ב-2013/רויטרס

לאחר מותו של אפשטיין, שמרה מקסוול על פרופיל נמוך. היא נעצרה ביולי 2020 באחוזתה המבודדת בניו המפשייר. לאחר כמה חודשים דווח כי היא התחתנה עם מנכ"ל חברת CargoMetrics בשם סקוט בורגרסון, מיליונר בן 46 שגר במסצ'וסטס.

מאז המעצר, התגוררה מקסוול במתקן המעצר מטרופוליטן דטנשן סנטר בברוקלין והמתינה למשפטה. לדבריה אחיה איאן, היא הוחזקה בתא של 1.8 מטרים על 2.7 מטרים עם מיטת בטון. "היא תחת פיקוח 24 שעות ביממה עם עשר מצלמות, כולל אחת שעוקבת אחרי כל תנועה שלה. היא אינה יכולה לזוז לפינה ואינה יכולה להתקרב לדלת התא. זה הקיום שלה".

לדברי התביעה, הסיבה שמקסוול ביצעה את הפשעים שביצעה היא כסף. יש הסבורים כי מדובר במניע עמוק יותר. לדברי העיתונאי ג'ון סוויני, שכותב ספר על מקסוול, "אי אפשר להבין את מה שקרה עם ג'פרי אפשטיין בלי להבין את מערכת היחסים שלה עם אביה. "האמת היא שגיליין למדה לשרת את אביה ואז לשרת מפלצת נוספת - זה מה שהיא עשתה כל חייה".

פסטרנק מסרבת לרחם על מקסוול. היא אמרה ל-BBC כי "אין שום דרך שאפשטיין יכול היה לעשות את מה שעשה ולקבל גישה לכל כך הרבה נערות צעירות, שחייהן נהרסו, בלעדי גיליין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully