וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור הנשיא: נפילת הממשלה תחייב את ביידן לנווט בירושלים ברגישות פוליטית רבה

עודכן לאחרונה: 25.6.2022 / 14:18

הישרדות ממשלת בנט היתה יעד מרכזי של ממשל ביידן בשנה האחרונה, אך מי שיקבל את פניו ב-13 ביולי יהיה ראש ממשלת המעבר לפיד. בכירים אמריקנים אמרו שביידן צפוי להיפגש גם עם נתניהו במהלך ביקורו ויעשה מאמץ להימנע ממראית עין של התערבות בבחירות שיתקיימו בעוד 4 חודשים

בווידאו: בכירה בממשל ביידן רומזת שביקור הנשיא עשוי להביא לנורמליזציה עם מדינות ערביות נוספות/צילום: ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני

נפילת הממשלה בירושלים תחייב את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לנווט את דרכו ברגישות פוליטית רבה במהלך ביקורו בישראל שיתקיים פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות לכנסת.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן עם חזרתו לבית הלבן 4 באפריל 2022. רויטרס
"יאלץ לנווט ברגישות פוליטית", ביידן/רויטרס

התמונה הגדולה:

  • הישרדותה של ממשלת בנט עמדה בשנה האחרונה בראש סדר העדיפויות של ממשל ביידן בכל הנוגע למדיניות כלפי ישראל. הנשיא ואנשיו לא אמרו זאת בפומבי, אך בשיחות סגורות בחודשים האחרונים הבהירו שאינם רוצים בחזרתו של נתניהו לשלטון.

עוד בוואלה!

בכירה בארה"ב רמזה: ביקור ביידן עשוי להביא לצעדי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות

לכתבה המלאה

במוקד החדשות:

  • בשנה האחרונה ביידן עבד בצורה קרובה וטובה עם בנט כולל פגישה בבית הלבן וכמה שיחות טלפון. בכירים אמריקנים וישראלים מעידים שהקשר האישי בין השניים היה טוב מאוד.
  • אבל כשביידן יגיע לישראל ב-13 ביולי מי שיקבל את פניו בשדה התעופה יהיה ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד, עמו הוא לא עמד בקשר כלל מאז נכנס לבית הלבן בינואר 2021.
  • לפיד ירצה קרוב לוודאי להשתמש בביקורו של הנשיא האמריקני כמרכיב מרכזי בקמפיין הבחירות שלו. לפיד גם ירצה להשתמש בשעות הארוכות של שידורים חיים בערוצי הטלוויזיה במהלך הביקור למיצוב דמותו בציבור כראש ממשלה.

מה חדש:

  • בכירים בממשל האמריקני ציינו כי הנשיא ביידן צפוי להיפגש במהלך הביקור גם עם יריבו הפוליטי המרכזי של לפיד - ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. בכירים במשרד החוץ בירושלים ציינו כי לשכת נתניהו העבירה למשרד החוץ בקשה לתאם פגישה כזו.
  • ביידן ונתניהו מכירים זה את זה ארבעים שנה והיחסים ביניהם ידעו עליות ומורדות. הודעה על בנייה בשכונת רמת שלמה שמעבר לקו הירוק בירושלים במהלך ביקורו של ביידן בישראל במרץ 2010 כשכיהן כסגנו של הנשיא אובמה יצרה משבר חמור ביחסים.
  • כשביידן נכנס לתפקידו בינואר 2021 הוא לא מיהר להתקשר לנתניהו. רק אחרי חודש הרים ביידן את הטלפון והתקשר למי שכיהן באותה תקופה כראש ממשלת ישראל.

מה הם אומרים:

  • ביום שלישי נשאל ביידן על ידי כתבים בבית הלבן האם ההתפתחויות הפוליטיות בישראל יגרמו לו לשנות את תכנית ביקורו בישראל. תשובתו היתה קצרה. "לא", הוא השיב.

מאחורי הקלעים:

  • זמן קצר קודם לכן ביצע שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שתי שיחות טלפון - הראשונה לראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד עמו הוא עבד בצורה צמודה והדוקה בשנה האחרונה. השיחה השניה היתה לראש הממשלה היוצא נפתלי בנט.
  • בכירים אמריקנים וישראלים אמרו שבלינקן הבהיר לבנט וללפיד כי ביקורו של הנשיא ביידן יתקיים כמתוכנן חרף המצב הפוליטי. בלינקן גם התעניין בהתפתחויות הפוליטיות, בתהליך פיזור הכנסת ובמנגנון העברת הסמכויות בין השניים.
  • השיחה עם בנט היתה גם אישית מאוד. "אנחנו מאוד מעריכים את מה עשית בשנה האחרונה", אמר בלינקן לראש הממשלה היוצא. בנט מצידו הדגיש שהוא שמח על כך שלמרות המחלוקות בנושא האיראני היחסים בין המדינות השתפרו והפוליטיזציה בה הם היו נגועים בשנים האחרונים פחתה.

בין השורות:

  • נשיאים אמריקנים רבים התערבו בבחירות בישראל בדרך כזו או אחרת. הנשיא קלינטון הגיע לישראל זמן קצר לפני הבחירות ב-1996 בנסיון לסייע לשמעון פרס לנצח את נתניהו ונכשל.
  • הנשיא טראמפ ניסה לסייע לנתניהו בבחירות ב-2019 כאשר אירח אותו בבית הלבן רגע לפני הבחירות והודיע על הכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. המהלך עזר לנתניהו, אך לא מספיק כדי להקים ממשלה.
  • בכירים אמריקנים מדגישים שביידן רוצה לנסות ולהימנע אפילו ממראית עין של התערבות במערכת הבחירות הישראלית. הם מציינים כי הביקור יתקיים חודשים רבים לפני הבחירות וכי המוקד יהיה להבליט את היחסים בין ישראל לארצות הברית ובין העם האמריקני לעם בישראל, ללא קשר לזהות הממשלה.

נקודה מעניינת:

  • בנט אמנם לא יכהן כשממשלה כאשר ביידן יגיע לישראל, אבל בכירים ישראלים מציינים שהוא צפוי להיפגש עם הנשיא האמריקני וייתכן שיצטרף לחלק מהפגישות והאירועים של לפיד עם ביידן.

מה הלאה:

  • האירוע המדיני הגדול הנוסף שלפיד ינסה לרתום לטובת קמפיין הבחירות יהיה העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בחודש ספטמבר - חודש וחצי לפני הבחירות.
  • זו תהיה הזדמנות עבור לפיד להתייצב על הבימה העולמית החשובה ביותר ולשאת נאום שישודר בכל הערוצים בישראל. במשך למעלה מעשור הישראלים התרגלו לראות שם את נתניהו, אך בשנה שעברה זה כבר היה בנט שנאם.
  • במקביל, לפיד ירצה ודאי להיפגש עם הנשיא ביידן פעם נוספת - או בשולי עצרת האו"ם בניו יורק או אפילו בבית הלבן. אז הדילמה של ביידן תהיה חריפה הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully