וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

ח"כ אורבך: "הודעתי לבנט שבמצב הדברים כפי שהוא כיום אינני חלק מהקואליציה יותר"

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 19:14

בהחלטתו הוא יאפשר לבנט לייצב את הקואליציה במשך שבועיים, ואם ייכשל, הוא יתמוך בפיזור הכנסת בקריאה טרומית, ויפעל להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית: "אפעל בכל כוחי לממשלה יציבה עם רוח לאומית". בעקבות היעדר הרוב, בקואליציה משכו את כל הצעות החוק מסדר היום

בווידאו: במהלך דיון 40 חתימות נתניהו ובנט תוקפים זה את זה/צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ ניר אורבך לא יצביע עם הקואליציה עד להודעה חדשה - כך הודיע היום (שני) בתום פגישתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שנערכה זו הפעם השלישית ביממה האחרונה. בעקבות זאת, ובשל היעדר רוב, בקואליציה משכו את כל הצעות החוק מסדר היום.

"אחרי שבוע של פגישות עם רה"מ וגורמים נוספים - הגעתי למסקנה כי הקואליציה לא יכולה להמשיך ולהתקיים בהתנהלות הנוכחית", אמר אורבך בהתייחסות ראשונה שלו להתפתחויות. "לפני כשנה, חבריי ואני האמנו שאפשר וצריך להוציא את ישראל מהסחרור, הקמנו קואליציה על בסיס קווי יסוד מאוד ברורים, הן ברמה האידיאולוגית והן ברמה הביצועית. לצערי הקואליציה כיום - איננה ממלאת את ייעודה". הוא סיים באומרו כי "הודעתי הבוקר לרה"מ שבמצב הדברים כפי שהוא כיום - אינני חלק מהקואליציה".

בהחלטתו אורבך מאפשר לבנט תקופה של שבועיים, עד סוף החודש הנוכחי, לייצב את הקואליציה, למשל באמצעות התפטרותם של חברי הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ ומאזן גנאים מרע"ם. אם הדבר לא יעלה בידו, הוא מתכוון להוציא לפועל את המהלך שלו, שנחשף אתמול בוואלה!, לפיו יתמוך בפיזור הכנסת בקריאה טרומית ומיד לאחר מכן יפעל להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית. אם זה לא יצליח, יתמוך בפיזור הכנסת גם בקריאה שניה ושלישית.

ניר אורבך לאחר פגישתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט, לשכת רה"מ, 12 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
לא יצביע עם הקואליציה. אורבך/פלאש 90, יונתן זינדל

בדיון 40 חתימות שכינסה האופוזיציה במליאת הכנסת אמר ראש הממשלה בנט כי "הממשלה מצוינת אבל היא נשענת על קואליציה לא פשוטה". בשל החלטת הקואליציה, בתום הדיון לא ייערכו הצבעות ומליאת הכנסת תינעל באופן חריג. "אנחנו נלחמים על הממשלה, זו האמת", המשיך בנט. "הכלל של הממשלה הקודמת היה להיות קשוח מול שמאלנים ולהיות חלשים מול האויב. אנחנו פועלים הפוך".

במהלך דבריו של בנט, הוציא יו"ר הכנסת מיקי לוי מהמליאה שני חברי כנסת מהליכוד לאחר שהפריעו לנאומו. ראש הממשלה פנה לחברי הכנסת של הליכוד ואמר להם: "אתם כל היום מסיתים פנימה, אני מושיט יד לכולם כי אנחנו עם אחד. הלוואי שאת האנרגיות האלה הייתם מוציאים כלפי האויב, ולא עליי. לא הצלחתם שלוש שנים להעביר תקציב, הבטחתם והבטחתם לחיילים משכורת, אנחנו העלינו להם את המשכורת".

בנט לנתניהו: "אני נפגש עם עבאס כמו גבר - לא כמוך מסתיר את זה"

בנט עבר לדבר על הקואליציה והקשיים הפנימיים שהיא חווה. "גם בקואליציה יש חברים שלא הפנימו את גודל השעה, מתאהבים בהפגנות והצבעות ולא מבינים את גודל האירוע. אני קורא לאותם חברים שעדיין מבוצרים בהפרעות נגד הממשלה, יש לנו שבוע או שבועיים לסדר את זה ואז נהיה כאן מלא זמן".

ראש הממשלה תקף את נתניהו לגבי המו"מ שניהל עם יו"ר רע"ם ואמר: "מנסור עבאס הוא לא פילגש, אני נפגש איתו כמו גבר ולא מסתיר את זה כמו נתניהו". הוא הוסיף כי לא תכנן "לשבת עם מנסור עבאס בקואליציה אחת אבל הוא קיבל החלטה אסטרטגית להיות מנהיג ערבי אמיץ. הוא לא חבר בליכוד, באיחוד הלאומי או בימינה. הבחירה - האם ניתן את הכוח לקיצונים שאתם שותפים שלהם, כמו לאיימן וטיבי, או ניתן לו את ההזדמנות".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו עלה מיד אחרי בנט לדוכן והשיב לראש הממשלה. "להגיד שזאת אחת הממשלות הטובות בתולדות ישראל? אני חושב שבוחן המציאות של בנט לוקה בחסר, בלשון המעטה. זה כנראה קורה כי בנט לא באמת בא במגע עם הציבור. הוא לא רואה ממטר את אזרחי ישראל. אם הוא היה עושה זאת, הוא היה לומד על רחשי הלב האמיתיים של תושבי המדינה. בעבורם, הממשלה הזאת גרועה, לא לגיטימית ולא רלוונטית. היא מוחזקת בחוטים דקים של סחטנות ופרוטקשן, מפרפרת פרפורי גסיסה, מתבזה כל יום מחדש, ומוכיחה שאין תחתית. ירדנו נמוך השבוע, בשבוע הבא נרד עוד יותר נמוך. ים המלח הוא האוורסט של הממשלה הזאת". נתניהו לגלג על מצבה המעורער של הקואליציה ואמר: "הם יודעים שזה מתקרב, שהסוף בא. הם נוטשים בזה אחר זה את הספינה הטובעת".

בנט בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת 13 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"פועלים הפוך מהממשלה הקודמת". בנט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך כך, יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורביץ, אמר בפתח ישיבת סיעתו, כי "המנדט שניתן לכל חבר כנסת בקואליציה, הוא לא אישי. צריך להצביע על פי החלטות הקואליציה". זאת, לנוכח עמדתה של חברת המפלגה ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי, שהצביעה כמה פעמים נגד הקואליציה.

מוקדם יותר נועד הורביץ עם ח"כ רינאווי-זועבי, הוא ציין כי "הפגישה הייתה חשובה, והמטרה שלנו היא לשמור על הממשלה הזאת כי האלטרנטיבה היא קשה ובלתי נסבלת". חברת הכנסת אמרה מצידה כי "הייתה פגישה טובה, אבל אני שומרת לעצמי את פרטיה".

הורוביץ גם דחה בפתח ישיבת הסיעה את טענת ח"כ ניר אורבך מימינה, לפיה הניסוי בשותפות יהודית-ערבית בקואליציה נכשל. "הניסוי מצליח כמו שאף אחד לא העלה על הדעת. הממשלה הזאת מביאה גם הישגים יוצאים מן הכלל. אם לא הייתה קיימת - כנראה היו כאן חוק צרפתי וחסינות של פוליטיקאים מפני עבירות שחיתות או פסקת התגברות, והיינו בסגר שהיה מרסק את הכלכלה, החינוך והתרבות", אמר. "אנחנו עושים הכול כדי לשמור על הממשלה, כל ח"כ בקואליציה צריך להבין את גודל האחריות על כתפינו, את הסכנה של בחירות חמישיות ואת האפשרות שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יקימו פה ממשלת שנאה".

סילמן וביבי בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת 13 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
סילמן ונתניהו, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

גם יו"ר תקווה חדשה, שר המשפטים גדעון סער, התייחס ליציבות הקואליציה בישיבת סיעתו. "אנחנו מאפשרים למפלגות אחרות לעשות סדר פנימי בתוכן על מנת לאכוף משמעת בעניין חיוני זה", אמר סער, ותקף את עמדת האופוזיציה נגד חוק תקנות יו"ש. "הצבעת מפלגות האופוזיציה בראשות הליכוד נגד החוק היא דוגמא קיצונית לחוסר אחריות לאומית. תמיכתם בהתנתקות מיהודה ושומרון היא פגיעה בליבת האינטרס הלאומית ובליבת הערכים והאידיאולוגיה שהם מתיימרים לייצג. כל אחד מבין שזו העדפה של אינטרס פוליטי על האינטרס הלאומי".

הוא הזהיר כי "אם חלילה תקום ממשלת ביבי-בן גביר הסכנה לאופיו של המשטר הדמוקרטי בישראל תהיה ברורה ומיידית". זאת, בהתייחס להצעת חוק שתעלה האופוזיציה להצבעה השבוע, שלדבריו תביא "לחיסול עצמאות בית המשפט העליון ופוליטיזציה מוחלטת של בחירות שופטים", כלשונו. "אנחנו נפעל להפיל את הצעת החוק ביום רביעי במליאת הכנסת - אבל כדאי שהציבור בישראל יבין מה מוטל על הכף".

מסיבת עיתונאים בנושא הצעדים להתמודדות עם גל התחלואה 05 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"אנחנו עושים הכול כדי לשמור על הממשלה". הורוביץ/ראובן קסטרו

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, גיבה את הישגי הממשלה, לעומת הממשלה הקודמת. "יש לנו הישגים משמעותיים מאוד. לפני שנגיע אליהם, נזכיר מה היה כאן לפני הקמתה? פגיעה בדמוקרטיה, פגיעה בממלכתיות ומשבר גדול שהביאה עמה הקורונה ומשבר בכל משרדי הממשלה בהיעדר תקציב", אמר גנץ.

"אחסוך מכם את הרשימות ואתמקד בשני היבטים שרק עבורם היה שווה לוותר ולהיאבק על קיומה של הממשלה: הראשון, ישראל מנוהלת תחת חוק וסדר על פי עקרונות הדמוקרטיה, ולצערנו זה לא ברור מאליו. תתפלאו, היועמ"שית ממלאת את תפקידה ללא הפרעות, כך גם השופטים, השוטרים וצה"ל. המתקפות על מערכות שלטון חוק לא תמו אבל מסתכמות בהתבטאויות של חברי האופוזיציה אבל לא במעשים של חברי הממשלה. השני, החזרנו את המדינה לתפקוד. יש תקציב מדינה, ובקרוב נאשר תקציב נוסף. צה"ל פועל מבצעית. המצב הפוליטי מורכב אבל יש על מה להיאבק. לצערי, יש גורמים בימין ובשמאל שמכרסמים בשלמותה של הקואליציה, ואני מקווה שבהתנהלות נכונה יהיה ניתן לתקן", אמר.

גנץ התייחס גם לעימות בין חבר מפלגתו, ח"כ מיכאל ביטון, לשרת התחבורה מרב מיכאלי בעניין הרפורמה בתחבורה הציבורית - מחלוקת שבגינה איים ביטון שלא להצביע עם הקואליציה. "כחול לבן בעד הרפורמה בתחבורה הציבורית ובחקלאות אבל לצד זאת אנו סבורים שיש להוסיף אלמנטים ולא לאפשר העלאת מאות אחוזים במחירים. ביטון נאבק כי זה בנפשו, האמת היא שזה בנפשנו", אמר גנץ. "סיכמתי עם מיכאל ביטון שיתמוך באמון הממשלה ובחוק תקנות יו"ש, ואם תתקיים פגישה עם שרת התחבורה, הוא יחזור להצביע עם הקואליציה. ואני מקווה שהיא תיענה לבקשה זו".

עוד בוואלה!

מירי רגב: "אעשה הכל כדי ששקד לא תקבל שריון בליכוד"

לכתבה המלאה
יו"ר סייעת תקווה חדשה, גדעון סער במהלך ישיבת סייעתו 6 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"כדאי שהציבור בישראל יבין מה מוטל על הכף". סער/פלאש 90, יונתן זינדל

בישיבת סיעת הליכוד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתיהו תקף את הממשלה. "ממשלת הנוכלות וההונאה של בנט נמצאת על ערש דווי. זאת אחת ההלוויות הארוכות בהיסטוריה אבל כולם יודעים איך זה ייגמר".

ביחס לח"כ אורבך ושאר חברי הקואליציה המורדים, אמר נתניהו כי "כל הזמן הם על הקצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully