וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד הביטחון לבכירים אמריקנים: פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן היתה טעות

עודכן לאחרונה: 26.5.2022 / 15:46

ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון אמר בפגישות במשרדי החוץ וההגנה בוושינגטון כי הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין קירבה את איראן לנשק גרעיני. בכיר במשרד החוץ שביקר בוושינגטון באותם ימים אמר לאמריקנים דברים הפוכים והדגיש כי מנהיג איראן החליט לא לחזור להסכם

בוודיאו: גנץ במהלך נאומו באוניברסיטת רייכמן/אוניברסיטת רייכמן

ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון תת-אלוף במילואים דרור שלום אמר בשבוע שעבר במהלך שיחות שקיים בוושינגטון עם בכירים במשרדי החוץ וההגנה כי ארצות הברית עשתה טעות כאשר פרשה מהסכם הגרעין עם איראן, כך אמרו לוואלה! בכירים ישראלים ואמריקנים שמעורים בפרטים.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
"מנהיג איראן החליט לא לחזור להסכם ". השיחות בוינה, נובמבר/רויטרס

למה זה חשוב:

  • ראש הממשלה נפתלי בנט ובכירים נוספים בממשלה עדיין מפעילים לחץ על ממשל ביידן בשיחות פרטיות ובפומבי לא לחזור להסכם הגרעין עם איראן.
  • ממשל טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2018 תחת עידוד נלהב של ממשלת ישראל ובמיוחד ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו.

עוד בוואלה!

גנץ: "איראן משלימה ייצור ופיתוח של אלף צנטריפוגות מתקדמות"

לכתבה המלאה

במוקד החדשות:

  • שלום ביקר בוושינגטון בשבוע שעבר בפעם הראשונה מאז כניסתו לתפקיד ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון - תפקיד שנחשב לאחד הבכירים במשרד הביטחון.
  • מטרת הנסיעה היתה פגישות היכרות עם בכירים במשרד החוץ, בפנטגון ובבית הלבן. בנוסף שלום הכין את הפגישה בין שר הביטחון גנץ לשר ההגנה האמריקני אוסטין.
  • תפקידו של שלום הוא אחד המשפיעים ביותר במערכת המדינית-ביטחונית בישראל. הוא אחראי על גיבוש מדיניות הביטחון של ישראל ועל הקשרים הביטחוניים של ישראל עם מדינות העולם ויושב בכל הפורומים הבכירים והרגישים - כולל בנושא האיראני.
  • שלום שימש קודם לכן כראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל - גם כן אחד התפקידים המשפיעים והמשמעותיים ביותר בקהילת המודיעין הישראלית.

מאחורי הקלעים:

  • בכמה פגישות שקיים שלום בשבוע שעבר במשרד ההגנה ובמשרד החוץ בוושינגטון הוא הדגיש כי הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין עם איראן היתה שגיאה שהביאה את איראן קרוב יותר לנשק גרעיני ויצרה מצב גרוע יותר, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים.
  • שלום אמר לבני שיחו האמריקנים כי בשנת 2018 כאשר שימש כראש חטיבת המחקר באמ"ן הוא אמר את אותם דברים בדיונים הפנימיים, כולל לראש הממשלה נתניהו.

הצד השני:

  • באותם ימים בהם ביקר שלום בוושינגטון הגיע לבירה האמריקנית בכיר ישראלי אחר - ראש האגף האסטרטגי במשרד החוץ יוש זרקא. בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי בפגישות שקיים עם בכירים אמריקנים, כולל השליח לנושא איראן רוב מאלי, העביר זרקא מסרים הפוכים מאלה של שלום.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים סיפרו כי זרקא אמר למאלי ולבכירים אמריקנים אחרם כי ישראל מעריכה שהמנהיג העליון של איראן עלי חאמינהאי החליט לא לחזור להסכם הגרעין אלמלא ארה"ב תסכים להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור.
  • ראש הממשלה בנט אמר השבוע כי הנשיא ביידן עידכן אותו בשיחתם ב-24 באפריל כי החליט לא להסיר את משמרות המהפכה האיראנית מרשימת הטרור של ארה"ב.
  • זרקא אמר לבני שיחו האמריקנים כי לאור העמדה האמריקנית בנושא משמרות המהפכה חזרה להסכם הגרעין אינה רלוונטית יותר ולכן ממשל ביידן צריך לגבש תוכנית פעולה חליפית ולהפעיל לחץ משמעותי נוסף על איראן.

בין השורות:

  • בכירים בממשל ביידן הופתעו מהדברים ששמעו מראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון דרור שלום, במיוחד לאור העובדה שהממשל הנוכחי מעוניין לחזור להסכם הגרעין בעוד שממשלת ישראל היא זו שמתנגדת לכך.
  • בכיר ישראלי אמר כי עמדתו של שלום בנושא הסכם הגרעין אינה חדשה אבל הוא לא היה צריך לומר אותה בפגישות רשמיות עם ממשל ביידן כיוון שהיא סותרת את עמדת הממשלה.
  • לדברי הבכיר הישראלי ממשל ביידן משתמש בהתבטאויות של מומחי ביטחון ישראלים שתומכים בהסכם הגרעין כדי לטעון שארה"ב צריכה לחזור להסכם.
  • רק אתמול (רביעי) ציטט השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי במהלך שימוע בסנאט את הדברים שאמר ראש אמ"ן לשעבר תמיר היימן בזכות הסכם הגרעין בראיון ל"ישראל היום".

מה הם אומרים:

"אנחנו לא מגיבים על דברים שנאמרים בדיונים סגורים", אמר דובר משרד הביטחון אסף זוהר.
דובר משרד החוץ ליאור חייט אמר: "אין תגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully