וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתה תאונה ולכן: הרעיונות בעונה האחרונה של "אוזרק" טובים, אך הביצוע הורג אותם

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 7:41

בניית העונה האחרונה של "אוזרק" התבררה בחלקה השני כאסופה של כשלים ובחירות תמוהות. התסריט זונח לא רק את התחכום שהסדרה כל כך שאפה אליו, אלא גם את השכל הישר, והדמויות מתנהגות בצורה שבוגדת בכל מה שהכרנו מהן. זהירות, ספוילרים לכל הסדרה, כולל לסוף

טריילר "אוזרק" עונה 4 חלק ב' - העונה האחרונה/נטפליקס

כמה מבאס. אחרי עונה וחצי מצוינות - השלישית וחלקה הראשון של הרביעית - ביום שישי האחרון עלה בנטפליקס מקבץ הפרקים האחרון (להלן: העונה האחרונה) של "אוזרק" וקרטע כל הדרך אל הסיום. זו לא הייתה התרסקות מהדהדת, היא לא תיזכר ברשומות כפיאסקו כמו "דקסטר" או "משחקי הכס", אבל יוצריה הצליחו איכשהו להפוך אותה גם למהונדסת וגם לאקראית בו זמנית. הם התוו נתיב שיעבור בין נקודות א', ב', ג' וכו', ולשם כך בחרו בדרכים הכי טיפשיות, מופרכות, תמוהות ובוטות שניתן להעלות על הדעת.

זה התחיל כבר בחלקה הראשון של העונה, עוד בינואר, כשסצנת הפתיחה הציגה את הרכב שבתוכו כל משפחת בירד מתהפך מספר פעמים באמצע נסיעה עד שהוא נוחת על גגו. בעונה אחרונה של סדרה כמו זו, שלחם חוקה הוא מריטת עצבים ושגורלה של כל אחת מהדמויות אמור להיות תלוי באוויר לקראת הסוף, הידיעה שהתאונה עוד לפנינו עיקרה חלק עצום מהמתח - וגם מהדרמה - במשך פרקים רבים. מרטי נאלץ לטוס שוב אל הקרטל במקסיקו בשליחות הבולשת ונבארו? אנחנו יודעים שהוא אמור לשוב ללא פגע. סבא רוצה לקחת את הילדים? אנחנו יודעים שהם צפויים לנסוע עם הוריהם בנחת. מדהים עד כמה הידיעה מראש נטרלה עניין לאורך רוב הפרקים האחרונים, פשוט הפכה אותם למשהו שמתקדם לו על מי מנוחות, נטול השלכות.

שימו לב, מכאן והלאה ספוילרים לכל העונה האחרונה של "אוזרק". אם אתם מתכננים לצפות בה, עצרו כאן.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

אוזרק עונה 4 חלק ב'. נטפליקס,
תסריט נוראי ומוכוון מטרה. "אוזרק" עונה 4/נטפליקס

לפחות התאונה תביא איתה אימפקט, אה? הרי קיבלנו מבעוד מועד המחשה חד משמעית שלא לעולם החוסן של הבירדים. חה. למשך כמה שניות עוד מנסים לשטות בנו שוונדי איננה, אך רגע אחרי כן מתברר שכולם יצאו ללא פגע. על פניה זו סצנה כל כך מיותרת, כזו שלכאורה אפשר היה להסיר וכמעט דבר לא היה משתנה. כן, האירוע גיבש את בני המשפחה, כן, הוא גרם גרם להיבריס ולאגו של וונדי להתנפח עוד יותר, להאמין שהיא ומשפחתה בלתי מנוצחות - אבל העונה גם ככה עשתה את זה בלי להציג בפנינו התרחשות כה מסעירה וכה רנדומלית.

אם מתאמצים אפשר גם להבין מדוע היוצרים בחרו לשבץ את הסצנה הזו בתחילת העונה, אירוע בומבסטי שאחריו חלה התמורה הגדולה בהלך נפשם ומחשבתם של הגיבורים, כזו שמגדירה את כל העונה האחרונה. ועדיין, זה כל כך קלוש ובנוי בצורה כה פריכה, עד שנראה כי מאחורי כל דבר שקשור לסצנה הזו עומדת מחשבה קלוקלת; כולל, כאמור, מום שהוא מטיל בעונה כולה כבר בראשיתה. כל זה בעיקר נראה כמו ניסיון לשמוט את השטיח תחת רגלינו - שנתהה על גורלם של בני המשפחה ואז הסדרה תפתיע אותנו עם זהות הדמות האמיתית שתמצא את מותה, זו שלא הייתה כלל ברכב.

עוד בוואלה!

"לא פוסל קאמבק של 'המשרד'. אולי נעשה גרסה מצוירת"

לכתבה המלאה
אוזרק עונה 4. נטפליקס,
ניסיון לשמוט את השטיח מתחת לרגלינו. "אוזרק" עונה 4/נטפליקס

בדיעבד, מה שהתאונה מסמלת באמת הוא את התסריט הנוראי ומוכוון המטרה של העונה החותמת, כזה שזונח לא רק את התחכום של הסדרה ושל גיבוריה, אלא גם את השכל הישר. הגיחה האחרונה של מרטי למקסיקו היא כנראה העדות הגדולה לכך, בעיקר מפני שהיא נמשכת כל כך הרבה זמן. מרטי, שהיה תמיד האדם החכם ביותר בחדר לכל אורכה של הסדרה, לא רואה את מה שכל הצופים מבינים מיד: הוא חושד באדם הלא נכון. ההתעקשות שלו להמשיך ולענות את הקצין של נבארו עד שיתוודה הייתה פשוט ביזארית. "בבקשה, פשוט תודה, פשוט תודה", הוא כמעט מתחנן בפניו. לאורך חלק ניכר מהזמן הייתי בטוח שמרטי מעמיד פנים, שיש לו תוכנית נסתרת שבסוף תתגלה לנו ובמסגרתה יחשוף את הבוגד האמיתי, אבל לא. רק פרק או שניים לאחר מכן נוחתת במוחו המסקנה שכולנו הבנו מזמן - הוא שגה בזהות הבוגד. מה אתה אומר.

ההתנהגות הבלתי סבירה של מרטי מייצגת חריגה כללית באופיין של הדמויות, הפכפכות שבמסגרתה הן נחושות בנוגע למשהו רגע אחד, ובמשנהו הן משנות את דעתן אל הקצה השני בלי שיוצג בפנינו שום היגיון או תהליך מחשבתי. נבארו צורח על וונדי שירצח אותה, מפחיד כפי שמעולם לא ראינו אותו כלפי אחד מהגיבורים - ולמחרת הוא משנה את דעתו בלי שתינתן אף אמתלה. דיוויד, שהיה יד ימינה הפוליטי של וונדי ואז משך ממנה את ידיו אחרי שאוים בביתו על ידי חאבי, מסרב אפילו לפגוש אותה, אך ביקור קצר שלה אצלו משנה את דעתו בן רגע והוא מצטרף אליה שוב. מאוחר יותר, כי הבולשת כנראה מטומטמת, אנשיה מעלים את הרעיון שמרטי, יאפי במכנסי חאקי, יהיה זה שיתפוס את ראשות הקרטל אחרי מותו של נבארו, כאילו הגנגסטר לא היה הגורם היחיד האחראי לכך שלמרטי היה איזשהו משקל כשהגיע למקסיקו. מינימום התחשבות בטבע המוכר של הדמויות או אפילו בהתנהגות אנושית בסיסית.

ג'וליה גארנר, אוזרק עונה 4 ב'. Steve Dietl/Netflix,
פטיש 5 קילו. "אוזרק" עונה 4/Steve Dietl/Netflix

וכשם שאופיין של הדמויות נראה לא קשור לכפי שהכרנו אותן, כך גם הסדרה עצמה פתאום בלתי מזוהה. לפתע יש סצנות פנטזיה: רות מדמיינת שהיא רוצחת את חאבי ואז גם את וונדי ומרטי. היא רואה בעיני רוחה את הרפאים של משפחתה במתחם המגורים שלהם. מאוחר יותר זה קורה שוב ואז מתברר שאולי זה בכלל לא הדמיון שלה אלא יותר לכיוון של חיזיון: דודנה ת'רי שואל אם וויאט נמצא לצדה עכשיו והיא עונה שכן. וואט דה פאק?

בניסיון של "אוזרק" להכשיר את דרכה האחרונה של רות' היא בגדה גם בעצמה וגם בדמות האהובה ביותר שלה. רות' הייתה הנשמה של "אוזרק" כבר מתחילתה, והנסיונות של הסדרה להדגיש את זה ביתר שאת מעט לפני שהצעירה תמצא את מותה, שקופים ומזיעים ממאמץ. עד כדי כך שג'וליה גארנר עצמה, שמגלמת אותה, לא הייתה מסוגלת להתמודד עם האתגר. זה ניכר יותר מכל ברגעים שאמורים להיות נינוחים ושלווים, כמו בזיכרון של רות בשיחת סרק נינוחה שהייתה לה עם וויאט. לא ייאמן עד כמה אפסית הכימיה בינה לבין צ'ארלי טייהן, שמגלם את דודנה. מדובר בבחור צעיר שגורלו היה כרוך בגורלה מילדות, בעולם האמיתי אלה הם שני שחקנים שעבדו ביחד במשך חמש שנים, ובכל זאת הנינוחות בין השניים פשוט לא משכנעת על המסך. המשחק של גארנר בפרט לא טבעי ולא אמין בסצנה הזו, וזה כך גם בפעם הבאה שבה היא נדרשת לנהל סמול טוק ולהתבדח - כשרייצ'ל ורות' יושבות על הספה מחוץ לטריילר.

העונה האחרונה מציירת את רות' כקורבן של נסיבות חייה מאז לידתה, ועושה זאת באמצעות פטיש 5 קילו. במפגש מקרי עם הראפר והאקטיביסט קילר מייק, הוא מנתח עבורנו את המוזיקה שרות' שומעת, "N.Y. State of Mind" של נאז - השיר הזה תמיד גורם לו לדמיין את הדובר כעני שמתבונן מבחוץ על המגדלים העשירים הסמוכים. הנה כפית גדושה בהקבלות, פתחו פה גדול ונתקע אותה בלועכם. בהמשך העונה רות' מצליחה למחוק את האישומים הפליליים שלה, ראו כמה היא צחה וברה כמו בתולה. אל הגאלה של סוף העונה רות' מגיעה בשמלה לבנה, מלאכית שכמוה. זו שתרצח אותה מעט אחרי כן עוטה כולה שחורים. קלטתם עד כמה היא ההפך הגמור ממנה?

אוזרק עונה 4. סטיבן דייטל/נטפליקס,
כלים זולים בשירות העלילה. "אוזרק" עונה 4/סטיבן דייטל/נטפליקס

כל זה מבאס במיוחד, כי בסופו של דבר הרעיונות בעונה האחרונה לא היו רעים. זה הביצוע שרע. משפחת בירד השלימה את המהפך שלה מאסופה שנקלעה אל משחק גדול מהם - גם אם עשו זאת בעיניים פקוחות - לכדי אלה שעומדים בראש המשחק, מלוכדים ביחד ככלות הכל, ובדרך לשם השחירו וממשיכים להשחיר את נפשם. סוף יאה והגיוני, אבל הדרכים אליו הן הכל פרט לזה. ממש עד לרגע האחרון, כשמרטי מחייך למראה בנו שמכוון נשק אל הבלש שעלה עליהם. ואילו רות', עם כל חכמת הרחוב שלה והאזהרות של מרטי, יוצאת בכיף שלה מהמכונית שלה אל הרכב המסתורי והמפוקפק שעקב אחריה עד הבית. סך הכל עולה בקנה אחד עם מה שראינו ממנה עד כה, כולל פרקים ספורים לפני כן, כששיטתה באיש של נבארו והובילה אותו אחריה אל תחנת המשטרה.

בעונה האחרונה כל האירועים וכל הדמויות של "אוזרק", מהקטנות עד הגדולות, הפכו לכלים זולים בשירותה של העלילה, חורקים את דרכם אל המקום שאליו הסיפור צריך להגיע, מרפרפים על תחושת סיכון רגעית שלא הרוויחה את מקומה, ואז גם נעלמת באותה מהירות שבה הגיעה. אם לרגע בעבר היה נדמה ש"אוזרק" הופכת לסדרה שתמיד רצתה להיות, דרמת מתח מחוכמת ומלהיבה עם מקום של כבוד בפנתיאון סדרות הפשע האמריקאיות, באה העונה האחרונה ומשכה אותה למצולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully