שלט בחירות בצפון אירלנד, 2017. Charles McQuillan/Getty Images, GettyImages
שלט בחירות בצפון אירלנד, 2017/GettyImages, Charles McQuillan/Getty Images

לאחר מאה שנה: האם שין פיין תנהיג את כל אירלנד?

16.4.2022 / 12:05

צפון אירלנד הולכת לקלפיות ב-5 במאי, והסקרים תמימי דעים: המפלגה הלאומנית שין פיין, שתומכת באיחוד אירלנד ובעצמאות מבריטניה, צפויה ליהפך למפלגה הגדולה ביותר. מה המשמעות של מהפך היסטורי זה?

צפון אירלנד תערוך בחירות כלליות ב-5 במאי. על פי הסקרים, בראש הממשלה הבאה יעמוד פוליטיקאי ממפלגת שין פיין.

הפיכתה של המפלגה הלאומנית שדוגלת באירלנד מאוחדת לגדולה ביותר בסטורמונט (בנייני הפרלמנט הצפון אירלנדי), תהיה נקודת מפנה וניצחון היסטורי בפוליטיקה של צפון אירלנד - ותביא לקצה מאה שבה המפלגה הגדולה היתה יוניוניסטית, הדוגלת בשימור האיחוד עם בריטניה.

על פי סקר מה-13 באפריל של המכון ללימודי אירלנד באוניברסיטת ליברפול ו"אייריש ניוז", לשין פיין יש כעת 27% מהקולות לעומת 19% למפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית (DUP). תוצאות הסקר תואמות תוצאות של סקרים אחרים שנערכו בחודשים האחרונים וחזו ששין פיין תעקוף את המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית בבחירות.

אם התחזיות יתאמתו, זאת תהיה הפעם השנייה בלבד בהיסטוריה של צפון אירלנד שמפלגה לאומנית תקבל את מרבית הקולות, והפעם הראשונה שהלאומנים יזכו במרבית המושבים בפרלמנט - ובזכות למנות את השר הראשון (להבדיל מראש ממשלת בריטניה). מישל לואיס שין פיין ככל הנראה תמונה לשר הראשון של צפון אירלנד.

יתרה מכך, לראשונה שתי מפלגות שדוגלות בעצמאות מבריטניה יעמדו בראשם של שני מוסדות מחוקקים המשתייכים לממלכה המאוחדת - בסקוטלנד ובצפון אירלנד.

"צפון אירלנד נוצרה כמדינה פרוטסטנטית בעבור אנשים פרוטסטנטים. המשמעות של שר ראשון לאומני היא שינוי היסטורי", אמר ניקולס ווייט, פרופסור באוניברסיטת אלסטר, ל"גרדיאן". בעבור מצביעי שין פיין רבים, "זה יהיה אירוע מרגש ורב חשיבות שחשבו שלא יזכו לראות בימי חייהם", אמרה מריסה מגלינצ'י, עוזרת פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קובנטרי.

מרי לו מקדונלד, נשיאת מפלגת שין פיין (ימין) וסגניתה, מישל אוניל. בלפסט, צפון אירלנד, 2018. Charles McQuillan/Getty Images, GettyImages
מימין: מרי לו מקדונלד, נשיאת שין פיין בצפון אירלנד וסגניתה, מישל אוניל ב-2018/GettyImages, Charles McQuillan/Getty Images

שין פיין היא מפלגה אירית לאומנית שדוגלת במדינה אירית עצמאית ומאוחדת, המנותקת מהשלטון הבריטי.

המפלגה, שנוסדה ב-1902, מתמודדת במערכת הפוליטית של אירלנד הקתולית והעצמאית בדרום ובמערכת הפוליטית הפרוטסטנטית הבריטית בצפון עם מצע שקורא לסיום ההפרדה הפוליטית של האי האירי שמשקף אידיאולוגיה שמוגדרת לאומנית ורפובליקאית. המפלגה תומכת בסוציאליזם דמוקרטי וממוקמת בקצה השמאלי של המפה הפוליטית.


שין פיין (באירית: "עצמנו לבד") נחשבה זמן רב כזרוע הפוליטית של הצבא האירי הרפובליקאי, או ה-IRA, שנחשב בעולם ארגון טרור. עם זאת, מאז שנות ה-90 והסכם השלום המכונה "יום שישי הטוב" מ-1998, שני הארגונים מדגישים כי הם נפרדים.

אינפו בחירות בצפון אירלנד. אתר רשמי, עיבוד תמונה
אחוז ההצבעה לשין פיין/עיבוד תמונה, אתר רשמי

הפיצול וחלום האיחוד

בריטניה שלטה באירלנד במשך 800 שנה, שבמהלכן ניסה העם האירי להשתחרר משלטונה. ב-1798 , בתגובה למרד אירי, החליטה אנגליה להפסיק את השלטון העצמאי באירלנד - הפרלמנט האירי בוטל וחוקק חוק האיחוד של 1800 שיצר את הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד

עד 1916 וההתקוממות הכושלת של הלאומנים האירים נגד השלטון הבריטי, הידועה בכינוי "מרידת חג הפסחא", לא היתה לשין פיין השפעה משמעותית. עם זאת, בבחירות ב-1918 דרישתה לאיחוד אירלנד זכתה לרוב בפרלמנט, והמפלגה החלה להתחזק.

ב-1921 התפצלה אירלנד מהממלכה הבריטית המאוחדת וייסדה את הרפובליקה של אירלנד, להבדיל מצפון אירלנד בעלת הרוב הפרוטסטנטי, שנשארה חלק מהממלכה הבריטית. ב-1926 שין פיין המשיכה להתקיים כזרוע הפוליטית של ה-IRA והמשיכה לתמוך באיחוד.

אף שהיתה מפלגה רשומה באירלנד, שין פיין הוחרמה בבריטניה עד 1975 על רקע ההערכות כי רבים ממנהיגיה הם גם חברים ב-IRA, אך בתחילת שנות ה-80 המפלגה החלה להבליט יותר את הצד הפוליטי שלה.

שפיכות הדמים הנוראית, האלימות והטרור ששהגיעו לשיאם בעימות בין הבריטים ל-IRA בשנות ה-70 הובילה לעלייה בפופולאריות של שין פיין בקרב הקתולים בצפון אירלנד. ב-1983 שין פיין בחרה את ג'רי אדאמס למנהיגה, ותחת הנהגתו, שנמשכה עד 2018, השתתפה המפלגה בשיחות השלום בצפון אירלנד, התנערה מה-IRA ותמכה בהתפרקות מנשק של הארגון - ונהפכה לאחת המפלגות הקתוליות המובילות בזירה הפוליטית באזור.

אינפו צפון אירלנד. מערכת וואלה, עיבוד תמונה
הבחירות הראשונות לפרלמנט בצפון אירלנד/עיבוד תמונה, מערכת וואלה

הקשר ל-IRA

הדבר היחיד שמעיב כעת על ההצלחה של שין פיין הוא הקשר ההיסטורי שלה ל- IRA. למעשה, הפעם היחידה שהפופולאריות של שין פיין נפגעת בסקרים היא כשנסקרים נשאלים כיצד הקשרים בין שני הארגונים עשויים להשפיע על אופן ההצבעה שלהם ביום הבחירות.

על פי סקר של "סאנדיי אינדיפנדנט" ומכון Ireland Thinks מתחילת אפריל, כשנשאלו משתתפי הסקר על הקשרים בין שין פיין ל-IRA, א33% אמרו כי זאת "הסיבה העיקרית" שבגללה הם אינם תומכים במפלגה. 23% מהנסקרים אמרו כי לעולם לא יצביעו לשין פיין; 14% בלבד אמרו כי הם תומכים באופן כללי במצע המפלגה, ו-14% אמרו כי הקשרים ל-IRA ישפיעו באופן שלילי על אופן ההצבעה שלהם.

לדברי קווין קאנינגהם, מנכ"ל מכון Ireland Thinks, מהסקר עולה כי אם לשין פיין לא היה כל קשר ל-IRA, התמיכה במפלגה היתה יכולה להיות חזקה יותר, הוא אמר לאתר " Independent.ie".

מנהיג השין פיין, ג'רי אדאמס, נעצר בחשד למעורבות בחטיפה וברצח. רויטרס
מנהיג שין פיין עד 2018. ג'רי אדאמס/רויטרס

סוגיית האיחוד

איחוד אירלנד הוא נושא שנוי במחלוקת, אך אין שום ספק שהוא היעד הסופי של שין פיין. תחת תנאי הסכם יום שישי הטוב, אם יותר מ-50% מהאנשים בצפון אירלנד יצביעו בעד עזיבת בריטניה - החלום האירי יתגשם. עם זאת, הממשלה בווסטמינסטר עדיין צריכה לאשר משאל עם כזה.

כיום, רבים תומכים באירלנד מאוחדת בצפון, במיוחד מאז הברקזיט (עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי ב-2016), אך הם עדיין לא הרוב.

ברפובליקה הדרומית, שין פיין היא כיום מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר. הביצועים המזהירים שלה בסקרים אחרונים ברפובליקה מצביעים על כך שיו"ר המפלגה וראש האופוזיציה, מרי לו מקדונלד, תמונה לטישך (ראש הממשלה האירית) האישה הראשונה ברפובליקה של אירלנד.

"זאת אינה מקריות או אירוע חד פעמי, אלא מגמה ארוכת טווח בהצבעה הלאומנית, אמרה מגלינצ'י ל"גרדיאן". מאז הסכם יום שישי הטוב, "הלאומנים אימצו את התהליך הפוליטי בצפון אירלנד והשתמשו בו כאמצעי לרשום הישגים וקידום השוויון. חלקם רואים בכך קרש קפיצה לאירלנד מאוחדת".

ואולם, העלייה במחירים ויוקר המחייה המזנק בחודשים האחרונים בעולם כולו מאלץ גם את מפלגת שין פיין למקד את הקמפיין בסוגיות שנהפכו לדוחקות יותר מאשר איחוד אירלנד. בסופו של דבר, יכול להיות שהפגיעה בכיס של ציבור הבוחרים היא שתקבע מי ינצח בבחירות הקרבות בצפון אירלנד.

"ניצחון של שין פיין יהיה כמובן סמלי", אמר ג'יימס פאו, מרצה באוניברסיטת המלכה בבלפסט, ל"גרדיאן" השבוע, אך הישג כזה יסייע לחלום על אירלנד המאוחדת רק בעתיד. לעת עתה, "נראה כי סוגיות אחרות כמו הכלכלה ושירותים ציבוריים ישלטו בבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully