פעילות איתור והשבה של מכוניות גנובות. פוינטר, אתר רשמי
פעילות איתור והשבה של מכוניות גנובות/אתר רשמי, פוינטר

תחכום, תכנון ותעוזה: חוליות גניבת הרכב המתקדמות שוברות שיאים, והמצב רק עתיד להחמיר

עודכן לאחרונה: 22.4.2022 / 20:31

גנבי הרכב עברו בשנים האחרונות מהפך אדיר, עם שיטות טכנולוגיות חדשניות ומהלכים קפדניים הכוללים בעלי תפקידים מוגדרים כגון סיירים ו"מהנדסים". גם יעדי הגניבה השתנו והמכוניות מובאות לעומק השטחים. התוצאה: זינוק של 165% במקרי הגניבות. למשטרה ולבתי המשפט אין מענה

רכב גנוב. פוינטר, אתר רשמי
תחילת 2022 - רבעון שיא שלא נראה כמותו בתחום גניבות הרכב/אתר רשמי, פוינטר

החדשות הרעות: הרבעון הראשון של שנת 2022 מסתמן כרבעון שיא שלא נראה כמותו בתחום גניבות הרכב בישראל, החדשות הרעות יותר: נראה שהמגמה רק תלך ותחמיר. אלו הנתונים העולים מדיווחי המערך המבצעי של פוינטר ואיתוראן, העוסקות באיתור ובהשבת כלי רכב גנובים.

הנתונים של שתי החברות מראים על התמקצעות של חוליות הגניבה ברמות תחכום, תכנון ותעוזה שלא נראו כמותן בעבר. שתי החברות מבססות את ההערכה לגבי המשך המגמה על התייקרויות חלקי החילוף בשל קשיי הייצור, האספקה וההובלה כתוצאה מהקורונה ומהלחימה באוקראינה. גורמים אלה מהווים מנוע צמיחה לגניבות הרכב.

אין שעות בטוחות

חוליות הגנבים, הממומנות על ידי ארגוני הפשיעה, מורכבות מכמה בעלי תפקידים, אשר לכל אחד מהם ייעוד מוגדר במה שנראה כמו שיטת עבודה סדורה ומתוכננת. בשלב הראשון מגיעות חוליות הסיירים. הן פושטות על אזורים מוגדרים מראש, על פי חלוקת טריטוריה הנגזרת משטחי הפעולה של כל אחד מהארגונים.

הסיירים מאתרים את המכוניות הרלוונטיות לחוליות הפריצה עצמן, המתמחות בגניבת מכוניות מתוצרת מסוימת. הם אוספים מידע לא רק אודות מיקום כלי הרכב, הנגישות אליהם וזמן ההגעה המיטבי, אלא גם על סיורי משטרה ופיקוח באזור, שעות הפעולה המומלצות ועוד.

פעילות איתור והשבה של כלי רכב. פוינטר, אתר רשמי
פעילות השבה של כלי רכב/אתר רשמי, פוינטר

גם בעניין שעות הפעולה חל שינוי מדאיג. אם בשנה שעברה, ובשנים שקדמו לה, הגניבות היו מתבצעות בעיקר בלילה, בין 22:00 ל-5:00, ברבעון הראשון של 2022 התבצעו גנבות בכל שעות היממה - כלומר אין "שעות בטוחות". מצלמות, מתברר, לא מרתיעות את גנבי המכוניות.

שיטת המשבשים הסלולריים

אחרי הסיירים מגיעות חוליות הפריצה, שעושות שימוש בטכניקות המוכרות והמקובלות. אבל מה שהשתנה משמעותית בשנים האחרונות ורק הולך וצובר תאוצה הם האנשים הטכניים שמרכיבים את החוליות האלו. בצוותים כאלה יש אדם המוגדר כ"המהנדס", שבשלב הראשון פורס את המשבשים הסלולריים שבאמצעות מיסוך אלקטרוני מונעים שידור אותות למוקד. בשנת 2021 נעשה שימוש במשבשים כאלה ב-90 אחוז מהגנבות, לפי נתוני חברת פוינטר. הפתרון של חברות המיגון לבעיה זו כולל שימוש במשדרים היברידיים, המסוגלים לעבור בין מספר תדרים בעת זיהוי של תקלת תקשורת או ניסיון לחסום את האות הסלולרי. במקביל הם גם משדרים אות מצוקה למוקד המתריע על הניסיון.

בשלב הבא לרוב מבוצע מעקף של מערכת ההגנה של המכונית ושל משבת ההנעה באמצעות התחברות ישירה למחשב הרכב. הציוד המתוחכם, שמגיע לגנבים למרבה האבסורד מישראל, מדמה את פעולת מחשב הרכב המקורי, ומאפשר הנעה של המכונית גם ללא המפתחות. שיטה זו משמשת ב-49% ממקרי הגניבה.

משחטת רכב. פוינטר, אתר רשמי
יעד פופולרי חדש: מכוניות היברידיות. משחטת כלי רכב/אתר רשמי, פוינטר

לאחר נטרול המערכות והנעת המכונית, הרכב ששימש את חוליות הפריצה נוסע על ציר המילוט לפני הרכב שנגנב זה עתה. תפקידו לוודא שהדרך פנויה ממחסומים או ניידות על הנתיב. גם היעד שאליו מובלות המכוניות משתנה בשנים האחרונות.

היעד לגניבות: מודיעין והקריות

בין אם הגניבה בוצעה למטרת פירוק לצורך חלפים ובין אם למכירה, במקרה של מכונית מיוחדת ש"הוזמנה" מראש, ליעדים שבעבר היו הפופולריים ביותר - קלקיליה וטול כרם, הצטרפו לאחרונה שני יעדים חדשים - ג'נין ורמאללה.

לטענת גורמים בחברות האיתור יש לכך כמה סיבות. הם מציינים את העלייה ברמת החיים בשתי הערים האלו, שמולידה גם ביקוש למכוניות גנובות וכן את העובדה שהערים הללו רחוקות מקו התפר ושתחושת הביטחון של הגנבים גוברת יותר כאשר הם נמצאים בעומק השטח, הרחק מהישג ידם של המשטרה, הצבא או סיירי חברות האיתור.

מעצר חוליית גנבים. פוינטר, אתר רשמי
מנסים לסיים את האירועים מהר ככל האפשר. מעצר חוליית גנבים/אתר רשמי, פוינטר

בחלק מהמקרים המעבר לשטחי הרשות כלל לא נעשה בכבישים המוכרים, אלא דרך פרצות ענק בגדר ההפרדה המחוררת, המאפשרות מעבר של כלי רכב. למרבה הצער, הפרצות האלו משמשות לא רק לפעילות פלילית אלא גם לפעילות מחבלים. "הפרצות בגדר אשר משמשות למעבר של שב"חים (שוהים בלתי חוקיים), משמשות גם להעברת כלי רכב בנקודות שונות לצורך גניבה ולעיתים, לצערנו, גם מחבלים", אומרים בפוינטר. הם מעירים, בנוסף, שהגניבות הן "טרור כלכלי, שבמעגלים השונים מביא לנזק של מיליארדי שקלים לשוק הישראלי, וגם מזין בכסף פח"ע ואלימות".

ההשפעה של המעבר לרמאללה במרכז השומרון ולג'נין בצפון השומרון גם משנה את "מפת החום" של הערים שמהן נגנבות המכוניות. אם בעבר היו אלו מישור החוף ואזור השרון, כעת אלו מודיעין והקריות (עם עלייה של 100%), שהופכות למוקדי פעילות של גנבי הרכב. מודיעין בשל הקרבה לרמאללה, והקריות בשל הקלות היחסית שבה ניתן להגיע מהן לג'נין.

התנגדות ויידוי אבנים

בפילוח של גניבות הרכב לפי סוגים רואים שוב את ההתכתבות עם המגמות בכלל שוק הרכב. מכיוון שרוב הגניבות מבוצעות לצורך אספקת חלקי חילוף זולים, על פי שתי החברות יש גידול מתמשך בשנים האחרונות בביקוש לג'יפונים, רכבי פנאי, SUV וקרוסאוברים לסוגיהם, המהווים 47% מכלל ניסיונות הגניבה על פי פוינטר ו-45% על פי נתוני איתוראן.

עתה מתחילות חברות האיתור לזהות פלח שוק נוסף שהולך ונהייה אטרקטיבי - מכוניות היברידיות - שבמקביל להפיכתן לנפוצות יותר ויותר בשוק כמשומשות עולה גם הביקוש לחלפים, כולל סוללות שמהוות רכיב מתבלה יקר מאוד במכוניות כאלה.

הגידול במספר אירועי הגניבה, וכתוצאה מכך במקרים שבהם צוותי חברות האיתור יוצאים בעקבות הגנבים, מביא לא אחת לחיכוכים בשטח. בחברות האיתור מספרים על גילויי אלימות, על נהיגה פרועה ומסכנת חיים של הגנבים ועוד. גם כאשר מאותרת המכונית בשטחים ונעשים ניסיונות להשיב אותה, מתנהלת הפעולה תחת התנגדות ויידויי אבנים של המקומיים בכפרים.

רק שישה חודשי מאסר

משום כך החברות משתדלות לסיים את האירועים מהר ככל האפשר, והרחק מנקודות יישוב או מצירים ראשיים. זווית נוספת למעצר החוליות בזמן אמת ועל חם מספק ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן. "מעצר חוליות החשודים בזמן אמת מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם לתקופות ממושכות", אומר שרצקי. "המשמעות היא מניעת אלפי גניבות פוטנציאליות ב-2022 ומעבר לה".

באיזו מידה אפשר לסמוך על כך שיבוצע מעצר של הגנבים וכליאתם? בכל הקשור למערכת המשפט הישראלית, קשה לבנות על הרתעה. בעוד שהמשפט הפלילי מאפשר לגזור עונשים של 7-10 שנות מאסר, בפועל לא נדיר לראות ענישה של 18 חודשים בלבד של שוהה בלתי חוקי, שהואשם עם שני שותפים נוספים בגניבה. במקרה אחר נגזרו רק שישה חודשי מאסר בפועל על נאשם שהורשע על פי הודאתו בשלושה אישומים של סיוע לגניבת רכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully