נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סוקר משמר כבוד עם הגעתו לפולין, 26 במרץ, 2022. רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סוקר משמר כבוד עם הגעתו לפולין, 26 במרץ, 2022/רויטרס

השפל הגדול של ביידן

עודכן לאחרונה: 2.4.2022 / 9:09

סקרים אחרונים מצביעים על הידרדרות בתמיכה בנשיא ארה"ב בשל התגובה האמריקאית למלחמה באוקראינה - אך בראש ובראשונה בשל האינפלציה הדוהרת במדינה. מה ההשלכות של הירידה בפופולאריות של ג'ו ביידן על עתידה של המפלגה הדמוקרטית?

הבית הלבן, 10 נובמבר 2020. רויטרס
הבית הלבן/רויטרס

"אם תיזכרו בנאום לאומה הראשון של הנשא ברק אובמה, זה היה במהלך המשבר הפיננסי הגדול ביותר מה עשור. הנשיא ג'ורג' בוש נשא את הנאום לאומה הראשון זמן קצר אחרי מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר", אמרה ג'יין סאקי, דוברת הבית הלבן לרשת ABC במרץ. "מנהיגים צריכים להנהיג במהלך משברים, וזה בדיוק מה שהנשיא ביידן עושה", היא הוסיפה. עם זאת, נראה כי מעשיו של ביידן אינם זוכים לאהדת העם האמריקאי - מה שמשתקף בשפל חסר תקדים באחוזי התמיכה בו.

הן מדיניות החוץ והן מדיניות הפנים של ביידן אינן זוכות להצלחה גדולה בתוך ארצות הברית. המלחמה באוקראינה נמשכת יותר מחודש, היחסים בין ארצות הברית לסין מעורערים מתמיד, בארה"ב עצמה האינפלציה גואה והקיטוב בין מחנות הימין והשמאל רק הולך וגדל. באופן כללי, האזרחים האמריקאים אינם חשים כי מצבם השתפר כפי שהבטיח הנשיא ג'ו ביידן עם היכנסו לבית הלבן בינואר 2021.

זמן קצר לאחר תחילתה של השנה השנייה לכהונתו, אחוזי התמיכה בביידן עומדים על 40% בלבד, על פי סקר מה-28 במרץ של רשת NBC - הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת כהונתו וירידה של 3% לעומת ינואר. יתרה מכך, 71% מאלף משתתפי הסקר אמרו כי הם סבורים שארצות הברית נמצאת על ה"מסלול הלא נכון". בכך אשמה בעיקר המלחמה באוקראינה.

גרף אחוזי התמיכה בג'ו ביידן. fivethirtyeight.com, אתר רשמי
גרף אחוזי התמיכה בג'ו ביידן/אתר רשמי, fivethirtyeight.com

אוקראינה הורסת לביידן

האמריקאים עוקבים מקרוב אחרי המתרחש במדינה המזרח אירופית, ולמרות עמדתם הבדלנית, נראה כי אינם אוהבים את התגובה של ארצות הברית. סקר של NPR/איפסוס מסוף מרץ מצא כי מרבית האמריקאים סבורים שהתנהלותו של ביידן בסוגיה אינה טובה. רבים מהם אומרים כי הנשיא זהיר מדי, למרות החשש מפני התרחבות הסכסוך והאפשרות של שליחת חיילים אמריקאים לאוקראינה.

על פי הסקר, כשישה מתוך כל עשרה אמריקאים רוצים שארה"ב תעניק לאוקראינה את כל התמיכה שהיא דורשת, אך מנסים להימנע מעימות צבאי רחב יותר מול רוסיה, מה שתואם לאופן שבו ביידן מתנהל עד כה. "למרות שהתנהלותו של ביידן תואמת באופן עקרוני לרצון העם האמריקאי, גם אם ימלא את כל רצונם, הוא לא יקבל על כך קרדיט", אמר כריס ג'קסון, סגן נשיא באיפסוס.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ילדה אוקראינית במרכז סיוע לפליטים בוורשה, 26 במרץ 2022. רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ילדה אוקראינית במרכז סיוע לפליטים בוורשה, 26 במרץ 2022/רויטרס

זאת האינפלציה, טיפש

ואולם, חשובה ככל שתהיה המלחמה באוקראינה, המשבר הגדול של ביידן כיום הוא גם החשש הגדול ביותר של האמריקאים - האינפלציה, שעמדה בפברואר על 7.9%. בסקר NPR/איפסוס, 40% מהאמריקאים, כולל 60% מהרפובליקאים - דירגו את האינפלציה, או ה"עלויות המתייקרות" כדאגה הראשונה במעלה. אפילו שיעור האבטלה הנמוך - 3.8% בפברואר - אינו מנחם אותם.

האינפלציה משפיעה גם על הקיטוב בין המפלגות הדמוקרטית לרפובליקאית. הדמוקרטים מצביעים על מגוון של גורמים, כולל הלחימה באוקראינה וההשפעות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה (שיבושים בשרשרות אספקה ועיכובים קשים בתחבורה הימית).

"אירועים בינלאומיים ומקומיים קרו בעת ובעונה אחת, כמו אוקראינה ורוסיה והמגפה. אך איני מאשימה את הממשל הנוכחי בכך", אמרה קולין הולנד, דמוקרטית מארלינגטון בווירג'יניה, ל-NPR בראיון. לעומתה, שניים מתוך שלושה מצביעים רפובליקאים אמרו כי הנשיא ביידן אחראי על העלייה במחירי המזון והדלק.

חנות וול-מארט. AP
מחירי המזון בעלייה. סניף של וול מארט בארצות הברית/AP

השלכות ארוכות טווח משמעותיות

בנובמבר ייערכו בחירות האמצע לקונגרס האמריקאי (הבחירות לקונגרס הנערכות בנובמבר כל ארבע שנים, סמוך לאמצע כהונת הנשיא), ולדאבונו של ביידן באופן היסטורי המפלגה של הנשיא המכהן מפסידה מושבים בבית הנבחרים ובסנאט בבחירות האמצע.

לדמוקרטים יש כיום רוב צנוע של 12 מושבים בבית הנבחרים, שבו בסך הכל 435 מושבים. בסנאט, שבו 100 מושבים, לרפובליקאים יש 50 מושבים ולדמוקרטים 48 בנוסף לשני סנאטורים עצמאים. היחידה שיכולה להטות את הכף לטובת הדמוקרטים היא סגנית הנשיא קמאלה האריס - מה שמקשה לאין שיעור על העברת חוקים ביוזמת הדמוקרטים.

נתוני הסקרים האחרונים "מרמזים על כך שבחירות האמצע יהיו אסון בעבור הנשיא ביידן והמפלגה הדמוקרטית" אמר הסוקר ביל מקינטורף מחברת הסקרים פבליק אופיניונס סטרטג'י", לרשת NBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully