משוריין ברחובות ארמיאנסק, אוקראינה, 24 בפברואר 2022. רויטרס
משוריין ברחובות ארמיאנסק, אוקראינה, 24 בפברואר 2022/רויטרס

דוד מול גוליית: העוצמה הצבאית הרוסית מול הכוח האוקראיני הנחות

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 16:19

בעבר היוותה אוקראינה חלק מאוד חשוב מהדוקטרינה הצבאית של ברית המועצות, אך מאז ההתפרקות בשנות ה-90 פערי הכוחות בין הצבאות הלכו וגדלו. צבא היבשה הרוסי מונה 1.1 מיליון חיילם ועוד שני מיליון נוספים בסדיר לעומת 215 אלף חיילים בסדיר בלבד באוקראינה

צבא היבשה הרוסי מונה 1.1 מיליון חיילם ועוד שני מיליון נוספים בסדיר. בשורות הצבא יש 2,800 טנקים כ-11 אלף נגמ"שים וכ-3,000 משגרי רקטות. לעומת זאת, בצבא היבשה האוקראיני משרתים 215 אלף חיילים בסדיר ועוד כ-250 אלף במילואים. לאוקראינה יש 2,600 טנקים ו-2,400 נגמ"שים.

חיל האוויר הרוסי מונה 4,173 מטוסים, לעומת חיל האוויר האוקראיני המונה 318 בלבד. לרוסיה יש 772 מטוסי קרב לעומת 69 מטוסי קרב אוקראינים. בחיל האוויר הרוסי יש 544 מסוקי קרב לעומת 34 מסוקי תקיפה בשימוש חיל האוויר האוקראיני.

חיל הים הרוסי מונה 605 כלי שיט ואילו זה האוקראיני מונה 38 כלי שיט בלבד. הצי הרוסי עולה על האוקראיני בסוג כלי השיט המשרתים בו, כשבבעלות רוסיה נושאת מטוסים אחת, 15 משחתות ו-70 צוללות. בצי האוקראיני יש משחתת אחת בלבד ואין צוללות בשימוש.

אוקראינה היוותה חלק מאוד חשוב מהדוקטרינה של ברית המועצות ובניין הכוח שלה והיתה עד להתפרקות בראשית שנות התשעים מרחב ענק של סוללות הגנה אוויריות מגוונות לטווחים שונים מפני איומים מהמערב. היא החזיקה במסגרת ברית המועצות אתרי שיגור ובונקרים של פצצות גרעין, כוח משמעותי מאוד של צבא יבשה וארטילריה וכוח אווירי. אך לאור בעיות יציבות המשטר ובעיות כלכליות וחשש שמא לא יהיה ניתן לאבטח את הנשק הגרעיני, הגיע ארצות הברית להסכם בודפשט עם אוקראינה לפיו תתפרק מנשק גרעיני ותעביר אותו לאחריות רוסיה, ובתמורה תקבל סיוע (mou) ביטחוני בדומה לשיטה מול ישראל.

מאז החל הצבא האוקראיני להצטמצם ולאבד מכוח ההרתעה שלו באזור. כדי להבין את הבדלי הכוחות ביבשה. בשלב הזה לפי הפרסומים יכולות הנ"מ לטווח הבינוני והארוך במערב אוקראינה נוטרלו על ידי רוסיה. לכן, היה מי שהשווה את הפלישה הרוסית לאוקראינה כמו הפלישה האמריקאית לעיראק.
בשנת 2014 החל הצבא האוקראיני שמנה אז 5,000 חיילים להאיץ תהליכי בניין כוח בעיקר בקרב כוחות היבשה כשההיגיון המסדר הוא לגבות מחיר כבד במידה והצבא הרוסי ינסה לפלוש קרקעית. במקביל החלו להתאמן עם נאט"ו ולהעלות את רמת הכשירות של כוחות היבשה.

צבא רוסיה מתרגל בבלארוס, על גבול אוקראינה. 19 בפברואר 2022. AP
מסוק קרב של חיל האוויר הרוסי/AP
נגמ"שים אוקראינים במריופול, 24 בפברואר 2022. רויטרס
נגמ"ש אוקראיני במריופול/רויטרס

ארצות הברית ובריטניה מכרו לאוקראינה טילי נ"ט מגוונים, טילי כתף נגד מטוסים, פולין מכרה סוללות טילי קרקע אוויר לטווח קצר ובינוני, ולפי פרסומים שונים כלי טיס לא מאוישים ואף אמצעי לחימה וגילוי להתראה מישראל. בשלב הזה הודיע הצבא האוקראיני על גיוס כללי של צבא המילואים הכוללי כרבע מיליון אנשים באופן רשמי אך לא ברור האם הם מאומנים וברמה מקצועית סבירה ומה רמת הבקיאות שלהם בהפעלת אמצעי לחימה.

מפת אוקראינה. רויטרס
מפת אוקראינה/רויטרס

למרות זאת טוענים מומחים בישראל ובאירופה בשיחה עם וואלה! הבוקר, כי לאוקראינה יש עדיין את היכולת לגבות מחיר כבד בחיי אדם מהצבא הרוסי מאחר והם חמושים ברובים, טילי נ"ט, טילי נ"מ ואמל"ח נוספים בכמויות גדולות מאוד. כולל כוחות ארטילריה. לפי הערכות של המומחים ארה"ב כמו שאר המדינות באירופה עשויים לסייע לאוקראינה בצורה עקיפה על ידי העברת אמצעי לחימה, טילי נ"ט ותחמושת.

ולכן, כל מה שנותר לאוקראינה בשלב זה ועד כמה שידוע כדי לאתגר את הצבא הרוסי הם כוחות היבשה בשני מישורים : עימות צבאי קלאסי על הקרקע או פעילות גרילה-פרטיזנית משולבת עם אזרחים חמושים בסיוע המערב. אוקראינה לא יכולה לעצור את הפלישה אבל היא כן יכולה לאורך זמן לגבות מחיר כבד מאוד אם הלחימה תתארך מעבר לימים. המורל של הציבור גבוה והוא יכול לשמש דלק כדי לאחד את הציבור ולשלב אותו בלוחמת גרילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully