וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל חתמה על הסכם מול נאס"א - ותשתתף בתכנית שתנחית בני אדם על הירח ב-2025

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 21:50

החתימה על הסכם "ארטמיס" תהפוך את ישראל לשותפה ה-15 בו, ותאפשר את השתלבותה במגוון שיתופי פעולה במחקר ובמדע לצד חיזוק קשרים מסחריים וכלכליים בתחום החלל. מטרתה המורכבת של "ארטמיס" היא להנחית אדם על הירח עוד 3 שנים ובהמשך אף לבסס תחנת מחקר מאוישת קבועה בו

הסכם לשיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל האמריקנית נחתם היום (רביעי) במסגרת תכנית ושמה "ארטמיס" - תכנית להשבת בני אדם לירח ולמאדים. הסכמי ארטמיס ירחיבו את דיפלומטיית החלל ושיתופי הפעולה, ובאמצעות החתימה עליהם תהפוך ישראל לשותפה במסע לביסוס נוכחות אנושית קבועה בחלל.

את הסכמי ארטמיס מובילה נאס"א וחברות בה כיום, לצד ארצות הברית, 13 מדינות: אוסטרליה, אוקראינה, איחוד האמירויות הערביות, איטליה, ברזיל, בריטניה, יפן, לוקסמבורג, מקסיקו, ניו זילנד, פולין, קוריאה הדרומית וקנדה. ישראל היא המדינה ה-15 בהסכמים.

החתימה צפויה לאפשר לישראל להשתלב בתכנית השאפתנית במגוון שיתופי פעולה במחקר ובמדע לצד חיזוק שיתופי פעולה מסחריים וכלכליים בתחום החלל בין תעשיות החלל של כל המדינות החתומות. ההסכם הוא צעד חשוב מבחינה מדינית לישראל ומסמל את הצטרפותה לקבוצת מדינות שחרטו על דיגלן עקרונות לשיתוף פעולה ולחקר החלל למטרות שלום. את הליך החתימה הובילו משרדי החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד החוץ.

מטרתה העיקרית של תוכנית "ארטמיס", שהיא המורכבת והיקרה בתכניותיה של נאס"א, היא להנחית בני אדם על הירח כבר ב-2025 ובהמשך אף לבסס תחנת מחקר מאוישת קבועה. למרות שנאס"א היא זו שמובילה את התוכנית, המדינות החתומות על הסכמי ארטמיס מגייסות אף הן אמצעים להשגת יעדיה. החללית שתישא את האסטרונאוטים מכדור הארץ לירח תהיה ככל הנראה חללית אוריון, שנאס"א מפתחת הן לטיסות לתחנת החלל והן למשימות לעומק החלל, בראשן טיסות לירח ובעתיד אולי גם טיסות מאוישות למאדים.

הירח. ShutterStock
מטרת העיקרית של התכנית - להנחית אדם על הירח כבר ב-2025/ShutterStock

על ההסכמים חתמו ראש נאס"א ויליאם נלסון ומנהל סוכנות החלל הישראלית אורי אורון. הטקס נערך במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן ושגריר ישראל בארצות הברית מיכאל הרצוג.

"אני מברכת את ראש סוכנות החלל על חתימה על הסכם ארטמיס והצטרפות ישראל לתכנית החלל השאפתנית, המורכבת והיקרה ביותר בעולם", אמרה פרקש-הכהן. "המהות של תוכנית ארטמיס: לעשות משהו נועז, ומעורר השראה. להנחית אנשים - נשים וגברים - על הירח פעם נוספת, לאחר חמישה עשורים. לראות איך הירח יכול להפוך ליותר מעצירה, אלא מקום לשהות בו לפרק זמן משמעותי, על מנת לאפשר פיתוחים ומחקרים שלא ניתן לפתח בשום מקום אחר".

"הצטרפותנו פותחת כר נרחב של אפשרויות מגוונות - טכנולוגיות, עסקיות ומדיניות ומוכיחה שוב את מעמדה של ישראל בתחומי החדשנות והטכנולוגיה", אמר אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית. "כבר בחודשים הקרובים, בשיגורה של משימת ארטמיס 1 נוטלת ישראל חלק באמצעות חליפה מיוחדת מפני קרינה, פרי פיתוחה של חברת סטמרד הישראלית בסיוע סוכנות החלל", סיפר.

"החלל מוכיח היום שוב את הפוטנציאל העצום הגלום בו לישראל בפרט ולעולם כולו בתחומי החדשנות, הטכנולוגיה והדיפלומטיה הבינלאומית", המשיך אורון. "אני משוכנע שבאמצעות תכנית ארטמיס תתקדם האנושות כולה, לא רק בחלל אלא גם כאן על כדור הארץ. סוכנות החלל הישראלית תפעל כדי להבטיח ככל האפשר את שיתופי הפעולה במחקר, במדע, בחדשנות ובכלכלה במסגרת הסכמי אטרמיס בין גופים ישראליים לעמיתנו הבינלאומיים".

טקס חתימה על תכנית "ארטמיס", של ישראל מול נאס"א, 26 בינואר 2022. צילום: ציפי וילמובסקי, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ישראל תהפוך למדינה ה-15 השותפה בתכנית. הטקס, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: ציפי וילמובסקי, לע"מ

טרם ההסכם שנחתם היום, ישראל למעשה כבר לוקחת חלק ב"ארטמיס 1" שצפויה להיות משוגרת במרץ 2022. הניסויים בחליפת המגן אסטרוראד של חברת סטמארד הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית, החלו כבר בינואר בשנה שעברה בתחנת החלל הבינלאומית. החליפה צפויה לשמש תפקיד מרכזי בתוכנית ארטמיס, שכן האסטרונאוטים שיפעלו בחלל יהיו זקוקים להגנה מפני קרינת השמש.

במשימת ארטמיס 1 הבלתי מאוישת, שמתוכננת לירח, זו תהיה הפעם הראשונה שתיבחן את יעילות הטכנולוגיה כנגד הקרינה בחלל העמוק. טיסה זו תהיה בלתי מאוישת אך תישא שתי בובות בדמות אישה: האחת "זוהר" שתלבש את חליפת המגן, והשניה, "הלגה", שלא תלבש אותה. לאחר חזרתן של שתי הבובות עמוסות חיישני הקרינה, ניתן יהיה להשוות ביניהן ולבדוק את יעילות של האפוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully