יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021/דוברות הכנסת, דני שם טוב

מבלפור להוואי: תמונות מחייו החדשים של נתניהו מאז המהפך

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 11:13

"אל תיפול רוחכם, אנחנו נחזור", אמר נתניהו בדרך להשבעת הממשלה החדשה, לפני כ-3 חודשים. זו הייתה אחת התמונות האחרונות שלו כרה"מ. מאז, אלבום התמונות שלו, שעבר מהידיים של צלמים רשמיים לצילומי פפראצי, משקף את הירידה מהבמה המרכזית ומספר את המהפך, הפוליטי והאישי

חלפו כמעט שלושה חודשים מאז ה-13 ביוני, אז אירע האירוע הפוליטי הכי משמעותי של השנה החולפת, ואולי של העשור כולו. באותו יום אחר הצהריים במליאת הכנסת, בנימין נתניהו קם מהכיסא בו ישב במשך יותר מ-12 שנים והתיישב בכיסאו החדש כיו"ר האופוזיציה. בדרך לטקס ההשבעה, הוא חלף על פני המצלמות של ערוץ 20 ותועד על ידי צלם וואלה! רובי קסטרו מחכך את כפות ידיו במחווה לתומכיו, במסר ששילב תודה והבטחה. "אל תיפול רוחכם, אנחנו נחזור - ומהר יותר ממה שאתם חושבים", כתב באותו יום שוב ושוב ברשתות החברתיות.

נתניהו מודה לתומכיו בכנסת. ראובן קסטרו
מודה לתומכיו. נתניהו/ראובן קסטרו

זו הייתה אחת התמונות האחרונות של נתניהו כראש הממשלה, רגע לפני שהתחיל את חייו החדשים כיו"ר האופוזיציה. לממשלת בנט-לפיד ימלאו השבוע 90 ימים, שהם אפילו לא 2% מתוך קרוב ל-4,500 הימים הרצופים בהם נתניהו החזיק בשלטון. המערכת הפוליטית והתקשורתית עדיין בשלבי הסתגלות, אבל העברת תקציב המדינה בקריאה ראשונה בשבוע שעבר, מאותתת שההבטחה הארנולד-שוורצנגרית לשוב במהרה, עלולה להתנפץ והאופוזיציה יכולה להפוך למקום מושבו הקבוע, לפחות לשנתיים הקרובות. הליכודניקים עוד מנסים לכנות אותו בתואר "ראש הממשלה", מתוך כבוד, אבל ביותר ויותר שיחות הוא חוזר להיות רק "ביבי", והתואר החדש, יו"ר האופוזיציה, הופך לעובדה מוגמרת.

נתניהו התרגל בשנים האחרונות לליווי צמוד של צלמי לשכת העיתונות הממשלתית, שתיעדו כל פגישה, הצהרה, או טיסה לחו"ל, ועברו לצלם את ראש הממשלה נפתלי בנט, בתדרוכי הקורונה, אירועי פתיחת שנת הלימודים, ובביקור הראשון לבית הלבן. גם כיו"ר האופוזיציה, כל צעד ושעל שלו ממשיך לעורר עניין ותשומת לב - על המזוודות בסן פרנסיסקו כאחד האדם, בפילאטיס בריזורט היוקרתי בהוואי, או בהצבעה על התקציב מיציע הבידוד במליאת הכנסת. אלבום התמונות שלו, שעבר מהידיים של צלמים רשמיים לצילומי פפראצי וסלפי מזדמנים, משקף את הירידה שלו מהבמה המרכזית ומספר את סיפור המהפך, הפוליטי והאישי.

נתניהו עם נחיתתו בסן פרנסיסקו 16 באוגוסט 2021. תוכן גולשים - שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
"עוד נחזור". נתניהו בדרך לחופשתו באי לאנאי/אתר רשמי, תוכן גולשים - שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

בדרך לקיסריה עוברים בסוויטות בהוואי

אחרי 12 שנים של חיים מסביב לשעון בין משרד ראש הממשלה למעון הרשמי בבלפור, נתניהו החליף בבת אחת גם בית וגם מקום עבודה. את רוב הזמן מאז, העביר בלשכת יו"ר האופוזיציה בכנסת, בהמתנה להצבעות בפיליבסטרים הליליים של האופוזיציה, או במשרדים החדשים שלקח בהרצליה פיתוח, שם מיקם את לשכת ראש הממשלה לשעבר, לה הוא זכאי מתקציב המדינה. כחודש אחרי השבעת הממשלה החדשה, המובילים השלימו את האריזות והושלם הפינוי מהבית בבלפור, שיותר מכל, הפך לאייקון של שלטונו וכהונתו.

בנימין נתניהו בפילאטי בהוואי. מתוך הטוויטר של מיכאל האוזר טוב, אתר רשמי
"ירד לו טון מהגב". נתניהו בפילאטיס במהלך חופשתו/אתר רשמי, מתוך הטוויטר של מיכאל האוזר טוב

בינתיים, נראה שהנתניהו'ז לא ממהרים להתמקם ולהכות שורש בביתם הישן-חדש בקיסריה, ואת רוב הקיץ הראשון מחוץ לבלפור הם העבירו באירוח חמישה כוכבים. בנימוק לא רשמי של תקלה במזגנים, הם נדדו לסופי שבוע במלונות בנתניה ובחיפה, שם גם נקלעו לתרגיל יח"צ מביך שמשך תשומת לב להנחות ולמימון החופשות הזוגיות. הסוויטות בארץ היו רק הפרומו לטיסה היוקרתית והאקזוטית של נתניהו עם משפחתו באוגוסט לאי לאנאי, ששייך למיליארדר האמריקאי לארי אליסון, שהוא גם עד תביעה במשפטו. החופשה הפרטית הראשונה של המשפחה זה 12 שנים מיד הפכה למקור נוסף לחשדות ולביקורת על החיבה הידועה לבעלי הון, ובמיוחד למתנות. כך, גם במעבר מבלפור לאופוזיציה, הסקנדלים ממשיכים ללוות את משפחת נתניהו כציר קבוע, ועוד עם דה ז'ה וו היסטורי: בדיוק כמו בפעם הראשונה בה עזבו את השלטון, ב-1999, גם הפעם צצו פרשות תמוהות על מסמכים גרוסים ומתנות נעלמות, שמוכחשים על ידם בתוקף.

את מחליפו בתפקיד ובדירה הוא פגש רק פעם אחת, ומאז הוא מתחמק מלהכיר במעמדו החדש ומוותר בעקביות על פגישות העדכון הקבועות על פי החוק ליו"ר האופוזיציה. בנאומים, הוא מקפיד לכנות את בנט בשמו הפרטי בלבד, ולהצמיד לממשלתו הטיות שונות של המלים שקר, הונאה ובושה.. הצייצנים הנאמנים שלו בטוויטר מהדהדים את הזעם ומנהלים נגד הממשלה החדשה קמפיין דה לגיטימציה מתמשך, שלא בוחל בגבולות או קוים אדומים.

האופוזיציה שבתוך האופוזיציה

יום אחרי השבעת הממשלה החדשה, נתניהו כינס את כל ראשי המפלגות בבלוק הימין-חרדים והצהיר שבכוונתו להקים אופוזיציה לוחמת. "עם משמעת ברזל, אפשר להפיל אותם", הכריז באמונה שלמה. האופוזיציה יצאה לדרך עם אנרגיות שיא, במטרה למרר את הרוב הרעוע של הקואליציה כבר בימיה הראשונים, והצליחה להבקיע הישגים מהירים ולהפיל את חוק האזרחות והקנאביס. מאז, הרבה לילות לבנים עברו על מליאת הכנסת, אבל התשישות הכריעה את האנרגיה האופוזיציונית ורצף ההצלחות הפרלמנטרי נפסק. הקואליציה, בינתיים, רק הולכת ומתחזקת, ובשבוע שעבר היא עברה עוד משוכה, עם אישור התקציב בקריאה ראשונה. נתניהו, ששב הישר מהוואי לבידוד, נשא נאום חוצב להבות נגד התקציב מפודיום מיוחד שהוצב בשבילו ביציע, אבל הוא אושר בקלות ברוב של 59 מול 54 מתנגדים. תוך פחות משלושה חודשים, באחת ההצבעות הגורליות לשרידות הממשלה, האופוזיציה לא הניפה אגרוף ברזל, אלא הרימה ידיים מראש.

נתניהו במהלך נאומו על התקציב בכנסת 5 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
האופוזיציה יכולה להפוך למקום מושבו הקבוע. נתניהו נואם בפודיום המבודד בכנסת/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

המשמעת המתרופפת באופוזיציה מטילה צל גדול של ספק על הסיכוי שלו לשבש את האישור הסופי של התקציב בעוד כחודשיים, שיעניק לממשלת בנט-לפיד חותמת יציבות וינפץ את הבטחות הקאמבק שלו לרסיסים. לרגע הזה מייחלים בסתר רבים מבכירי הליכוד שרוצים להעלות את מלחמת הירושה עוד שלב. מאז המעבר לאופוזיציה, לא עובר שבוע בלי שאחד היורשים הפוטנציאליים יסמן טריטוריה במירוץ העתידי.

מלבד יולי אדלשטיין ואבי דיכטר, רוב המכריזים מעדיפים לא לקרוא עליו תיגר ומצהירים שלא יתמודדו מולו, אבל כל האיומים והחלומות בנוסחיהם השונים לא מאוד מטרידים את מנוחתו. "אם כולם כל כך רוצים להתמודד, בואו נבחן את זה, בואו נעשה פריימריז, רק שיתנו לי לעשות", אמר נתניהו בשיחות סגורות, בהם הביע ביטחון רב בניצחון מוחץ על כל אחד בבחירות. אבל עצם ההיערכות שלהם לעתיד לבוא - מסמנת אותו כנחלת העבר, ואישור התקציב עשוי להאיץ את התהליך הזה. "אם התקציב יעבור, יתבהר סופית שעם נתניהו אי אפשר לחזור לשלטון, ועוד סכינים יישלפו ויטילו לעברו את האחריות למדבר הפוליטי שאליו הליכוד הגיע", מעריך ליכודניק בעל ניסיון.

ללשכה של יו"ר הליכוד במצודת זאב הוא כמעט ולא מגיע. בחסות התפרצות הקורונה, הוא שמר עד כה על מרחק מהמנגנון והשטח, אך גורמים במפלגה מצפים שזה ישתנה אחרי החגים. מיד עם המעבר לאופוזיציה, הוא החליף את היועצת הפוליטית הוותיקה ביותר שלו, חני בליוויס, ביועץ חדש, איקי כהן, כדי להרגיע את הכעס והביקורת על ההתנהלות ועלויות ההעסקה הגבוהות של מקורביו ולצאת לדרך חדשה. במקביל, הוא הודיע על מבצע ענק לגיוס מתפקדים, שבמסגרתו הצטרפו לליכוד כ-20 אלף חברים חדשים, כדי לייצר תחושה של מפלגה בתנועה ותנופה, ולא של אחת שאיבדה את השלטון לפני שלושה חודשים.

מהטלפון האדום לאייפון 12

למרות הואקום הגדול והירידה בעבודה ובקצב, מקורבים ומכרים ששוחחו עם נתניהו מאז שהפך ליו"ר האופוזיציה משוכנעים ומשכנעים שהוא במצב רוח מעולה מאי פעם. "אחרי 12 שנים עם הטלפון האדום, ירד לו טון מהגב, והוא נרגע. טוב לו, ממש טוב לו", אמר אחד מהם. הוא קורא שוב הרבה ספרים, עושה כושר ומטייל להנאתו בחוף הים, שם הוא מתרגש להיתקל בתומכים אמוציונליים שמפצירים בפניו "תחזור". במקום טלפון אדום, הוא התחדש לראשונה בחייו באייפון 12; גורמים בסביבתו טוענים שהוא לא משתמש בו כדי לשוטט לבדו ברשתות החברתיות, אבל לא מן הנמנע שעם הזמן גם הוא יסתקרן ללמוד את רזי הטכנולוגיה ויתמכר לרענן את מסך התגובות והלייקים.

נתניהו האייפון החדש. צילום מסך, דוברות הכנסת
חוזר להיות רק "ביבי"/דוברות הכנסת, צילום מסך

החופשה המפנקת בהוואי עוררה אצל חלק מבכירי הליכוד תקווה שנתניהו ישתעמם בקרוב מהאופוזיציה ויעדיף חיי פנסיה באלפיון העליון, אבל אחרים מאמינים כי נתניהו לא יתנדב לוותר על כרטיס החזרה לשלטון כל עוד משפט האלפים מתנהל. "יש לי קבוצה של מאות אלפים שהולכים אחריי באש ובמים - אני לא יכול לעזוב אותם לסובב להם את הגב", נתניהו אמר בעבר כשאחד מבני שיחו העלה את האפשרות של פרישה. התמיכה והפופולריות לה הוא זוכה, גם כראש אופוזיציה, מחזקת אותו בצדקת הדרך והמטרה. אבל ימים יגידו אם היא גם תוביל אותו לשלטון בחזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully