פיעלות שלדג. ראובן קסטרו
פיעלות שלדג/ראובן קסטרו

שנת השיא של שלדג: "לא האמנתי שכוח ישראלי מסוגל לעשות דברים כאלה"

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 11:13

בתקופה האחרונה פעלה יחידת הקומנדו של חיל האוויר בכמה זירות שונות, לעיתים ביעדים רחוקים מאוד מישראל. בריאיון מיוחד סיפר מפקד היחידה על ההכשרה שמאפשרת לכל לוחם לשרוד בשטח עוין ועל השמדת המשגרים במבצע בעזה. "יש מבצעים שאם נאלצנו לירות - כנראה שמשהו השתבש"

מדובר בשניות קריטיות בלילה כמעט ללא כוכבים בהן המטוס של חיל האוויר חמק מהמכ"ם ונחת בעומק שטח מדינת אויב. מנקודה בה אין סיכוי בשום שלב לראות את האורות המנצנצים של גבולות מדינת ישראל. לוחמי יחידת שלדג עמוסים בציוד במשקל 70% ממשקל גופם, הכול צמוד לגוף. הם מתחילים בנוהל ניתוק. הטייס יודע היטב שזמנו על הקרקע קצוב. כל רגע נוסף יכול לחשוף את הפעולה לעיני האויב. הלוחמים יוצאים למרחב שכולו סכנות ואיומים במטרה להשיג מודיעין קריטי.

"ללוחם שלדג יש השפעה גדולה על ביטחון המדינה. כל לוחם ביחידה מבין מצוין מה המשמעות וההשלכות של המשימה אליה הוא נשלח", הסביר מפקד יחידת שלדג סגן-אלוף י' והוסיף, "הלוחם גם יודע שאם הוא נחשף, הוא סיבך את מדינת ישראל בגלל האזורים שבהם הוא פועל. לכן הפעילות מחייבת את הלוחמים לירידה לפרטים קטנים, לתכנון מדויק ולביצוע ברמה הגבוהה ביותר".

הג'יפ הישן עליו נסענו יחד עם מפקד יחידת שלדג במעלה ההר אי שם בדרום הארץ כדי לתצפת על אימון של אחד מצוותי הלוחמים הוותיקים של היחידה גמע במהירות את הדרך המסולעת גם כשהשיפוע הלך והחריף.

פיעלות שלדג. ראובן קסטרו
"יש מבצעים שאם נאלצנו לירות - כנראה שמשהו השתבש". לוחמי שלדג/ראובן קסטרו
"הלוחם גם יודע שאם הוא נחשף, הוא סיבך את מדינת ישראל בגלל האזורים שבהם הוא פועל"

"הבריטים בנו חיה רצינית", חייך סא"ל י' כשהוא חבוש בקסדה ולובש ווסט לוחמים, "הג'יפ בפעילות מבצעית יהיה 'מושתק' וכל הציוד שעליו יהיה קשור היטב. ברדיוס קצר לא ישמעו כלום". לוחם היחידה מאתגר את הג'יפ ועוצר בפסגה שם המתין צוות הלוחמים בתוך עמדת תצפית עם אמצעים מיוחדים. הם המתינו לכוח מהיחידה שמדמה שיירה של האויב שתחלוף עוד מעט בוואדי ממול. סא"ל י' קפץ בקלילות מהג'יפ החוצה וקיבץ את הלוחמים סביבו.

סא"ל י' , נולד וגדל במושב קשת ברמת הגולן, התנדב בשנת 2001 ליחידת שלדג. בתום המסלול ועד ליציאה לקורס קצינים הוא הספיק להשתתף במבצעים ביהודה ושומרון וברצועת עזה. בעיקר שהייה ממושכת בבתי פלסטינים, מארבים ופשיטות. 'אלמנות קש' קוראים לזה בצבא מאז שנות השבעים. על שם רעיית המחבל שהיה חוזר לביתו ומוצא שם את לוחמי צה"ל אורבים לו.

סא"ל י' חזר מבה"ד 1 לשלדג וקיבל פיקוד על צוות לוחמים. בשנים הבאות לוחמי היחידה ביצעה סדרת מבצעים. חלק מהם כללו חטיפת מבוקשים ממיטתם ברצועת עזה היישר לזרועות חוקרי השב"כ בגבול.
במלחמת לבנון השנייה השתתף סא"ל י' במבצעי פשיטה ואיסוף מודיעין בעומק שטח לבנון. רק את חלקו במבצע "חד-וחלק" ניתן לפרסם. התיעוד של מצלמות הקסדה מהמבצע בבעל בק היו של לוחמי הצוות בפיקודו.

פיעלות שלדג. ראובן קסטרו
"הפעילות שלנו משפרת את איכות הפגיעה של חיל האוויר במנהרות בכמות ובאיכות"/ראובן קסטרו

במבצע "עופרת יצוקה" בשנת 2008 הוא פיקד על כוח קטן וראשוני שנכנס לעומק השטח הפלסטיני כדי להוות עיניים בקו ראשון עבור לוחמי גדוד 101 בפיקודו של תא"ל אבי בלוט. יממה לאחר תחילת התמרון הקרקעי הוא יצא מהשטח הפלסטיני ונכנס לנוהל קרב במדינה אחרת. חלק מלוחמיו נותרו בשטח הפלסטיני, שכבו במארבים ותצפיות במשך ימים ארוכים ודייקו מסוקי קרב וכוחות יבשה אל יעדי מחבלים. פעולות חשיפה ותקיפה שבימים אלו מתאמץ צה"ל להטמיע ככלי לחימה בכלל חטיבות החי"ר. מחבלים רבים שהסתתרו במבנים או נעו על גבי כלי רכב נהרגו במשמרת שלהם.

ביחידת שלדג יש שלושה מפקדי פלגות מבצעיות. על שלושתם הוא פיקד ומילא את תפקיד 'מצביא', פיקוד על מבצעים מיוחדים ומסווגים מאוד עליהם מתאמנים חודשים ארוכים. במבצע "צוק איתן" הוא כבר היה סגן מפקד היחידה ומילא עם מפקדים ולוחמים נוספים מגוון פעולות: ההתמודדות בעולם המנהרות (איתור, מיפוי והשמדה), איתור ותקיפת אויב בזמן אמת בחסות מבנים וסיוע במודיעין לחטיבה 401 בפיקודו של תא"ל סער צור במרחב בית חנון ושג'עאיה שנחשבו לגדודים המובחרים בזרוע הצבאית של חמאס.

פעילות יחידת שלדג 16 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
סא"ל י', מפקד יחידת שלדג/ראובן קסטרו

אחרי המבצע הארוך הוא יוצא אל הצבא הגדול והתמנה לסגן מפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל, מילא גם תפקיד במטה המבצעי של חיל האוויר וחזר בשנת 2018 לסגור מעגל ולפקד על יחידת שלדג.
כהונתו מוכתרת על ידי ותיקי החיל כאחת הבולטות מאז הקמתה על רקע המעורבות במערכה שבין המלחמות (מב"מ) שמנוהלת על ידי צה"ל בצללים, מרבית המבצעים מתקיימים הרחק מגבולות המדינה. הסיכון והטווחים בעלייה בשנים האחרונות. ותיקי חיל האוויר אישרו לוואלה! כי לוחמי שלדג פעלו בשלוש זירות שונות בשנים האחרונות.

"המב"מ הפך להיות מאוד דומיננטי בשנים האלה ולחיל האוויר יש לא מעט אתגרים", הסביר סא"ל י' והוסיף, "האויב בתהליך למידה מאוד משמעותי. הוא גם עושה בניין כוח. התפקיד של שלדג הוא לשפר את חופש הפעולה של צה"ל, לבצע חלק מהמשימות או לסייע לכוחות באוויר או ביבשה".

יחידת שלדג הוקמה כדי לסמן מטרות עבור מטוסי הקרב חיל האוויר בשטח אויב אך תחת מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל' אליעזר שקדי היא מתחה את תחומי הפעולה שלה והחלה לתרום דרמטית למבצעים מיוחדים.

פיעלות שלדג. ראובן קסטרו
לוחמי שלדג באימון/ראובן קסטרו
"בשנים האחרונות שלדג הפכה ליחידה יותר טכנולוגית. מעט לוחמים צריכים להשפיע על תא שטח מאוד גדול, יש להם את אמצעי התצפית הטובים ביותר, אמצעי קשר משוכללים ומוצפנים, רחפנים מתקדמים ועוד מערכות שמופעלות מרחוק ואמצעי לחימה ייעודיים להם".

סא"ל י' שיבח את מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין שמפקד על מבצעים מיוחדים ומפעיל את שלדג בפעולות מורכבות מאוד ויתרה מזאת הקים את כנף 7 שתרכז את בניין הכוח וההפעלה של שלדג. במהלך השבוע האחרון נבחר סא"ל י' לפקד על כנף 7.

"החיבור הזה לבניין כוח והפעלת כוח מאוד משמעותי עבור שלדג. בזכות כנף 7 שלדג הרבה יותר ממוקדת ברקע הפערים של חיל האוויר. אחד מסל הכלים שלנו הוא לייצר לו עליונות על ידי מודיעין. כוח קטן שמגיע לנקודה ופועל לבדו. לכן כל לוחם שלדג צריך לדעת להפעיל את כל הפלטפורמות: קרב, תובלה, כלי טיס לא מאוישים. זה משנה את ההכשרה. בשנים האחרונות שלדג הפכה ליחידה יותר טכנולוגית. מעט לוחמים צריכים להשפיע על תא שטח מאוד גדול", הסביר סא"ל י' והביט על הלוחמים שלו שוכבים בשטח, "יש להם את אמצעי התצפית הטובים ביותר, אמצעי קשר משוכללים ומוצפנים, רחפנים מתקדמים ועוד מערכות שמופעלות מרחוק ואמצעי לחימה ייעודיים להם. כל צוות לוחם שכזה יודע גם לטפל במרחב הספקטרום (שימוש בספקטרום לתקשורת אלחוטית - לאיסוף מידע, לחישה מרחוק, לגילוי, לניווט ועוד). לדעת מי שפועל במרחב שלו. גם טווח הפעולה שלנו השתנה".

כל לוחם שמתנדב לשרת בשלדג יודע שהוא ישרת לפחות שנתיים נוספות בשירות קבע. שליש מהלוחמים ימשיכו בקבע נוסף והתחרות על כל תקן היא גדולה מאוד.

ע', אחד הלוחמים, בחור צנום ונמוך קומה, מעוטר בזיפים חמוש מכף רגל ועד ראש, עוזר קצין אג"מ של שלדג, מחייך ללא הרף. מדוע הוא מאושר?, שאלתי וסא"ל י', "אושרה לו הארכת שירות קבע. יש לו עוד כמה שנים איתנו".


איפה אתם פועלים בניגוד לעבר?

"חיל האוויר פועל בהרבה גזרות ושלדג פועלת איפה שחיל האוויר צריך אותה. כשאנחנו זמינים אנחנו פועלים ביהודה ושומרון נגד מבוקשים, מבצעים טכנולוגים וגם מעצרי חקירות. זה מאתגר לפעול בהרבה זירות וגזרות. כל אחת והמאפיינים הספציפיים שלה. אנחנו בונים יכולות ומפעילים אותן אל מול הצורך המבצעי. חשוב להבין שאנחנו בעיקר מתכוננים למלחמה הגדולה. הכלים שלנו נבנו בעיקר לפעילות בעומק שטח האויב אבל אנחנו גם יודעים לפעול מהגבולות כמו במבצע שומר חומות. שלדג פועלת בשלל המתארים. מבצעי מודיעין חשאיים בחתימה נמוכה ומבצעים בחתימה גבוהה. כל לוחם ביחידה יודע לבצע פשיטה. יש מבצעים שאם נאלצנו לירות כדור אחד כנראה שמשהו השתבש. שנאלצנו להיחשף ואז נכנסים לסיפור אחרי לגמרי. לשאלתך לא היינו בסיכון כזה בשנים האחרונות".

פעילות יחידת שלדג 16 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
"הם פועלים בשטח אויב בנתק מוחלט"/ראובן קסטרו

מיחידה שפועלת מעל הקרקע עברתם בעשור האחרון לפעילות גם בעומק האדמה.

"אנחנו פועלים במנהרות כדי לשפר יכולת של חיל האוויר לפגוע במנהרות. זו משימה לאומית חשובה. יחד עם אוגדת עזה ופיקוד הדרום אנחנו במאמץ של איתור תת-קרקע".

מה היתרון של יחידת שלדג בעולם המנהרות פרט לטכנולוגיות?

"הפעילות שלנו משפרת את איכות הפגיעה של חיל האוויר במנהרות בכמות ובאיכות. על בסיס מחקר, מודיעין ופיתוח שיטוות במקום להטיל מספר פצצות על כל המנהרה מטילים פצצה אחת. הפעילות שלנו גם מסייעת לאפשר את הפגיעה. היתרון שלנו שאנחנו מביאים שיטות של מבצעים מיוחדים ומשתמשים בהם אל מול אתגר המנהרות. אנחנו שותפים לאיתור עד 70% מהמנהרות באוגדת עזה. קיבלנו על כך תעודות הערכה ממפקד פיקוד הדרום לשעבר אלוף הרצי הלוי וממפקדי האוגדות אליעזר טולדנו ונמרוד אלוני. איתור מנהרות מעבר לגדר הגבול זו פעילות שלדג. בשטח ישראל זו יחידת יהל"ם (של חיל ההנדסה)".

תרמתם למבצע איתור מנהרות חיזבאללה בגבול במבצע מגן צפוני?

"אני לא רוצה לדבר על תת קרקע צפוני".

פיעלות שלדג. ראובן קסטרו
פיעלות שלדג/ראובן קסטרו

צה"ל הרחיב את יכולות איסוף המודיעין שלו בשנים האחרונות. הטכנולוגיה מאפשרת להשיג מודיעין מרחוק אז מדוע עדיין נדרש להפעיל את שלדג בשטח אויב?

"הצד השני בלמידה מתמדת והוא הופך להיות מורכב יותר באמל"ח ובשיטות שלו. יש כל הזמן תחרות בין הטכנולוגיה שלנו לטכנולוגיה ולשיטות שלו. האויב פועל בטווח האורבני. בתוך האוכלוסיה תחת הסוואה. יורה ממרכזי ערים. אנחנו נדרשים להיות הרבה יותר מדויקים. זמני חיות מטרה הרבה יותר מאתגרים. לכן גם לוחמי שלדג תמיד יהיו בעומק. אחרת זה לא הייעוד שלהם. בשביל זה יש יחידות אחרות".


מיד לאחר המטח על ירושלים ופתיחת מבצע שומר חומות עלו צוותי לוחמים של יחידת שלדג למסוקים ונחתו בנגב המערבי כדי לאבטח יישובים סמוכי גדר בגבול רצועת עזה מחשש לחדירות מחבלים. בנוסף לכך, צוותים נוספים הוצבו לאורך הגבול עם מערכות נשק ייחודיות כדי לאתר אויב ולתקוף אותו באופן עצמאי.

"יש לנו מערכת נשק שאני לא יכול לפרט עליה. מערכת ייחודית לשלדג שאין אותה לאף אחד בצבא. כולל הצבת מערכות שמסייעות לנו לאתר תוואי מנהרות ולכוון אליהם את מטוסי הקרב של חיל האוויר. המאמץ השלישי שלנו היה תקיפה וסיכול של רקטות. מעל 100 רקטות שהיו אמורות להיות משוגרות לעבר הדרום והמרכז הותקפו על ידנו, תוסיף לזה מטרות אדם שתקפנו וחוליות נ"ט", סיפר סא"ל י'.

פעילות יחידת שלדג 16 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
פעילות יחידת שלדג 16 באוגוסט 2021/ראובן קסטרו

מה היה רגע השיא מבחינתך במבצע?

"ברמה האישית? לפקד על יחידה בלחימה. יחידה שגם פועלת ומשיגה הישגים מבצעיים. לראות את הלוחמים שלך מבצעים משימות ברמה גבוהה. להיות איתם בשטח. ערב אחד. אני יורד לביקור בשטח ומגיע לאחד הכוחות של היחידה עם מערכת הנשק. בדיוק ברגע שאני מגיע משוגרות רקטות. כמה דקות לאחר מכן הצוות תוקף משגר רקטות. יש פגיעה. פיצוץ אדיר שאני רואה את העשן שלו בעין. אלו רקטות שהיו אמורות להיות משוגרות לעבר באר שבע. אני נזהר לא להסתבך עם המסק"רים, כי יש לנו אחוזים יותר טובים משלהם".

אתם היחידה שמפעילה הכי הרבה מטוסי קרב

"המטרה היא להיות מדויקים בהטלת החימושים. אנחנו מסייעים. הטלת חימוש קטלני והרסני יש לו מחיר כבד. זה הייעוד בליבה של שלדג. מחיר הטעות בו מסוכן מאוד מבחינת ישראל. מדובר במקצוע של חלק מהלוחמים לעשות את זה. איך? מתהליך איתור המטרה ועד סגירת המעגל באמצעות תקיפה. עם מספר נקודות בקרה בדרך ושוב : רמה מקצועית מאוד גבוהה. זו אחריות גדולה".

פעילות יחידת שלדג 16 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
"יש לנו מערכת נשק שאני לא יכול לפרט עליה"/ראובן קסטרו

כיצד תראה מלחמת לבנון השלישית מבחינת שלדג?

"שלדג מוכנה למלחמה עם כוחות. גם המעטפת שלנו. יש לנו גוף תכנוני ומפעיל כוח מאוד משמעותי. קוראים לו: כנף 7. יש לנו לוחמים כשירים ומתורגלים עם תוכניות רלוונטיות. לוחמים במילואים שמתאמנים לפחות 25 ימים בשנה. אנחנו פועלים גם בשגרה. קיבלנו תעודת הערכה לפני חצי שנה על מב"מ בגבול הסורי".

בזמן שהלוחמים סיימו לפרוש את אמצעי הלחימה בשטח ונערכו לדלג למשימה הבאה שכוללת
מרדף באמצעות ג'יפ אחרי מחבלים בשטח אויב, סיפר מפקד היחידה, "שלדג נבנתה לפעולה בעומק. לכן לכל לוחם יש מגוון תפקידים ויותר התמחויות מלוחם רגיל. כל אחד צריך לסחוב הרבה יותר משקלים. הם פועלים בשטח אויב בנתק מוחלט מעורף לוגיסטי שלנו לכן יש חשיבה על כך פרט שהם לוקחים איתם".

ד', בחור שרירי וגבוהה עם תספורת אופנתית, לוחם בשירות סדיר מגיח מאחור עם ציוד על הגב, פותח על הקרקע תיק מעוצב בצבע שחור, ופורש לפניי אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ללחימה בעולם הספקטרום ולאחר מכן שולף ומפעיל רחפן מאוד קטן שיודע לפעול בטווחים גדולים. "הבחור הזה אחראי על השמדת 30 רקטות במבצע שומר חומות", הסביר קצין בצוות הלוחמים והוסיף, "כמו שאתה רואה לכל אחד מהם יש כמה תפקידים אפילו לרופא כי הם לבד בשטח".

בווידאו: אימון יחידת שלדג/צילום: דובר צה"ל

אחרי ש-ד' (21), סיים את הפעלת הרחפן והעביר בקשר את המידע, הוא סיפר על המבצעים בהם השתתף, "אני יודע מה המעגל הגדול שאני משפיע עליו. אני משפיע על תהליכים . זה מה שמשאיר אותי ביחידה. אני משפיע גם על מחקר ופיתוח שמתבצע ביחידה".

הכוח יצא אל המשימה הבאה ועלה על הג'יפ שנסע בנתיב מאוד עקלקל עד לרגע בו כוח מדומה של אויב פתח לעברם באש והם נאלצו לפרוק מהג'יפ ולהסתער.

ק', הוא מפקד פלגת הלוחמים, כבר 9 שנים בשלדג, עדיין לא נשוי. הוא מה"מחכים", אמרו עליו קצינים בחיוך מאחורי הגב. "תוספת שירות הקבע ללוחמים? עושה להם רק טוב. הופך אותם ללוחמים מנוסים חדים ומקצועיים. גם מגובשים הרבה יותר", אמר ק' אחרי שהכוח סיים לרוקן מחסניות על האויב, "אני לא ריכוזי. אני נותן חופש ויד להם עצמאות גדולה. סומכים עליהם לתכנן ולפעול נכון. אי אפשר שבמשימות רגישות דורשות דיוק רחוק מאוד מכאן יהיו צווארי בקבוק. התכנון אצלנו הוא חשוב מאוד לכן יש לנו מודלים שנמשכים חודשים בנוהל קרב ארוך אבל אנחנו גם יודעים לפעול מעכשיו לעכשיו. בזמנים קצרים. ראינו את זה בשומר חומות. אני יודע מה היה קורה ללא התרומה שלי".

בין הלוחמים עמד ד' בן ה-31, רופא ביחידה, נשוי ואב לשני ילדים, שגדל כלוחם ביחידת המסתערבים דובדבן ושובץ בשלדג אחרי סיום לימודי הרפואה. "לא ראיתי מעולם יחידה כזו. לא האמנתי שכוח ישראלי מסוגל לעשות דברים כאלה. תחשוב שאני בגיל 30 מתחיל מסלול רגיל בשלדג. כמו כולם. אני רופא קרבי שמיועד לעשות ניתוחי שדה. כבר לא באיזה מחנה פליטים ביהודה ושומרון שבמקרה הגרוע אתה מפנה לבית חולים במרחק של חצי שעה ממך אלא רחוק מאוד ממדינת ישראל. לכן עשיתי מסכמי צוות, ניווטים, מתאמן על הפעלת מערכות שונות, ויש לי תפקידי לחימה נוספים. תוסיף לזה את האחריות על נושא הקורונה. הכול ביחד הופך להיות סיפור מנטאלי אחר ממה שהכרתי. למה אני צריך את זה? מה שאני אקבל פה לא אקבל בשום מקום אחר בצה"ל".

  • עוד באותו נושא:
  • שלדג
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully