מסוק כיבוי משליך מים בשריפה באזור מרמריס, טורקיה, 31 ביולי 2021. רויטרס
מסוק כיבוי משליך מים בשריפה באזור מרמריס, טורקיה, 31 ביולי 2021/רויטרס

השריפות בטורקיה הורסות את אתרי הנופש, וארדואן סופג את האש

שמונה בני אדם נהרגו בגל השריפות החמור ביותר שפקד את המדינה זה עשור, והשמיד את היערות הירוקים של אנטליה ומרמריס. הנשיא ניסה להאשים את הכורדים בתחילה, אך לאחר חמישה ימים סופג ביקורת על העדר מטוסי הכיבוי וניתוקו מהתושבים. "זה אסון, המצב רע ממש"

האיחוד האירופי שלח היום (שני) מטוסי כיבוי לטורקיה, כסיוע לצוותי הכיבוי והמתנדבים שהצטרפו אל מאמציהם להשתלט על השריפות הקטלניות שבהן נספו לפחות שמונה בני אדם מאז שפרצו לפני חמישה ימים.

שריפות היער המאסיביות כילו חלקים נרחבים מיערות בתוליים באתרי הנופש של טורקיה שלחופי הים התיכון והים האגאי, והובילו לפינוי תיירים מבוהלים מבתי המלון. בנוסף לכך, הן גררו ביקורת על התגובה של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, אחרי שהוא חילק שקי תה לתושבים בזמן שסייר באחד ממוקדי האסון תחת אבטחה משטרתית כבדה.

הממשלה גם הודתה כי לא היו ברשותה מטוסי כיבוי, ולכן היא נאלצה להסתמך על עזרה ממדינות אחרות, כמו מרוסיה, אוקראינה ואזרבייג'ן. שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, הודה היום לבריסל אחרי שהאיחוד שלח מטוס מקרואטיה ושניים נוספים מספרד.

האיחוד האירופי אמר כי הוא "עומד בסולידריות מלאה עם טורקיה בתקופה קשה מאוד זו", במסר שנועד להראות רצון טוב מכיוונה של אירופה לאחר יותר משנה של מחלוקות סוערות עם אנקרה.

כבאים נאבקים בשריפה באזור מאזי סמוך לבודרום, טורקיה, 2 באוגוסט 2021. רויטרס
אירופה שלחה מטוסי כיבוי. כבאים נאבקים בשריפה באזור בודרום, היום/רויטרס
שלט כביש שרוף באזור מרמריס, טורקיה, 2 באוגוסט 2021. רויטרס
שלט כביש שרוף באזור מרמריס, טורקיה, 2 באוגוסט 2021/רויטרס

בתחילה, ארדואן אמר כי השריפות החמורות ביותר בטורקיה זה לפחות עשור הן תוצאה של הצתות, כשכלי התקשורת הפרו-ממשלתיים האשימו בכך את המחתרת הכורדית המנהלת התקוממות מזוינת בדרום-מזרח טורקיה עשרות שנים. ואולם, התיאוריה הזו איבדה אחיזה בחלוף הימים ולאחר התפשטות מוקדי הבערה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מביט על שריפה מחלון מסוק בשמי מרמריס, 31 ביולי 2021. רויטרס
הסתפק בחלוקת תה לתושבים. ארדואן מסייר באזור של שריפה במרמריס, שבת/רויטרס

מינהל היערות של טורקיה אמר כי מאז יום רביעי, תועדו 105 שריפות ב-35 ערים ועיירות ברחבי המדינה. לפי ההודעה, שבע שריפות - רובן לא רחוק מערי הנופש הדרומיות אנטליה ומרמריס - המשיכו לבעור גם היום תחת החום הכבד המגיע לכ-40 מעלות באזור.

בווידאו: שריפות ענק בדרום טורקיה/צילום: רויטרס

השירות המטאורולוגי הזהיר את התושבים המקומיים מאיכות מזג אוויר ירודה, ומתנדבים מעבירים לילות ללא שינה בעזרה לכבאים המותשים המנסים להציל את היערות הירוקים. לפי מומחים, שיקומם של היערות עשוי להימשך עשרות רבות של שנים.

אדם ממתין לפינוי מחוף כפר באזור מרמריס, טורקיה, עם התקדמות השריפות, 1 באוגוסט 2021. רויטרס
אדם ממתין לפינוי מחוף כפר באזור מרמריס, טורקיה, עם התקדמות השריפות, 1 באוגוסט 2021/רויטרס
אישה מסתכלת על שריפת יער באזור מרמריס, טורקיה, 1 באוגוסט 2021. YASIN AKGUL/AFP, GettyImages
"אנחנו חייבים להיות אחראים לאדמה שלנו כדי למנוע מהעתיד שלנו להישרף"/GettyImages, YASIN AKGUL/AFP

"זה אסון", אמר אווראן אוזקאן, תושב מרמריס ששוהה במרכז סיוע מאולתר שהוקם בצדי כביש המוביל לגבעות הבוערות. "כמוני, רבים מתושבי מרמריס לא יכולים לשים את הראש על הכרית ולישון בשקט בזמן שהשריפות הללו בוערות". "אנחנו חייבים להיות אחראים לאדמה שלנו כדי למנוע מהעתיד שלנו להישרף, אבל כרגע, המצב רע ממש".

שריפות יער גם ביוון, איטליה וספרד

שריפות יער גדולות משתוללות במוקדים אחרים ביבשת, כמו ביוון ובחלקים מאיטליה ומספרד. ראש ממשלת יוון אמר היום כי ארצו סובלת מגל החום החמור ביותר מאז 1987, אחרי שהתחזיות הזהירו כי הטמפרטורות עלולות להגיע ל-45 מעלות. החום הכבד תדלק את שריפות היער שהשמידו מאז יום שבת אלפי דונמים של עצי ארז וכרמים במערב המדינה.

נתוני האיחוד האירופי מראים כי עונת השריפות השנה, המלובה בטמפרטורות גבוהות ורוחות עזות, הייתה קטלנית יותר משנים עברו באופן משמעותי. מומחים מסבירים ששינויי האקלים מגבירים את התדירות ואת העוצמה של השריפות בעונת הקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully