וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של האמירויות: לא מודאג מחילופי הממשלות בישראל, ההתלהבות מההסכם נמשכת

בריאיון בלעדי מאבו דאבי, השייח עבדאללה בן זאיד - האיש שחתם על חוזה השלום עם ישראל - אומר לוואלה! כי הוא מתרשם שממשלת בנט-לפיד נלהבת מהיחסים בין המדינות, מחמיא לשר לשעבר אשכנזי "ההגון והרציני" ומציב את האתגר הבא של תהליך הנורמליזציה: הכנסת הפלסטינים למשחק

שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח עבדאללה בן-זאיד, אמר בריאיון בלעדי לוואלה! בלשכתו במשרד החוץ באבו-דאבי כי הוא משוכנע שניתן יהיה לקדם את היחסים בין המדינות גם עם הממשלה החדשה בירושלים. זה הוא הריאיון הראשון של בן-זאיד אי פעם לכלי תקשורת ישראלי. הוא הביע אכזבה מכך שהממשל האמריקני החדש נמנע משימוש במונח "הסכמי אברהם", והדגיש כי האתגר כעת הוא לשלב את הרשות הפלסטינית בתהליך הנורמליזציה באזור.

"הייתי מודאג שישראל תיכנס לשלב שבו היא עוסקת בענייני פנים וכך היינו מאבדים מומנטום ביחסים בין המדינות. אבל שיחת הטלפון הראשונה שיאיר לפיד יזם כשר חוץ היתה אליי. זה היה נחמד", אמר השייח עבדאללה. "הרושם שלי הוא שהממשלה החדשה בישראל גם היא מאוד נלהבת מהיחסים עם איחוד האמירויות וזה אומר לי שבסוף מדובר במהלך מדיני רחב הרבה יותר ושיש כאן תמיכה רחבה בישראל ונכונות גדולה להשקיע".

עבדאללה בן-זאיד 29 ביוני 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
"לא מודאג מחילופי הממשלה בישראל". השייח עבדאללה בן זאיד/אתר רשמי, מערכת וואלה!

השייח עבדאללה בן-זאיד, בן 50, הוא אחיו הצעיר של יורש העצר של אבו-דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן-זאיד. הוא מכהן בתפקידו מאז שנת 2006 ומילא תפקיד מרכזי במערכת היחסים החשאית בין ישראל לבין איחוד האמירויות בשנים הללו. בחודש ספטמבר האחרון הוא נשלח לבית הלבן לחתום על חוזה השלום עם ישראל.

לדבריו, ללא מגיפת הקורונה ניתן היה להתקדם עוד יותר ביחסים מאז החתימה על חוזה השלום בין המדינות. "מה שהפתיע אותי מאז החתימה על ההסכם זה ההתרגשות בשתי המדינות מהמהלך הזה וכמה זמן ההתלהבות הזו עדיין נמשכת ולכן אני לא מודאג מחילופי הממשלה בישראל", אמר שר החוץ של איחוד האמירויות.

בווידאו: שר החוץ לפיד עם עמיתו האמירתי/צילום: רויטרס

"אצל גבי אשכנזי, מילה הייתה מילה"

נפגשנו בלשכתו זמן קצר לפני הפגישה בינו לבין לפיד. שגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חאג'ה הצטרף אלינו לשיחה. ב-12 השנים שלפני מינויו לשגריר בישראל שימש אל-חאג'ה כראש לשכתו של השייח עבדאללה.

במהלך השיחה סיפר שר החוץ האמירתי על מערכת היחסים הקרובה שהיתה לו עם קודמו של לפיד בתפקיד, גבי אשכנזי. "הוא אדם רציני מאוד. במדיניות חוץ לא תמיד פוגשים הרבה אנשים רציניים. אצל גבי מילה היתה מילה. הוא ידע להקשיב והוא היה אדם הגון", אמר השייח עבדאללה.

פגישת שר החוץ, יאיר לפיד עם שר החוץ האמריתי, עבדאללה בן-זאיד 29 ביוני 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
"הרושם הוא שגם הממשלה החדשה נלהבת מהיחסים". פגישת בן-זאיד ולפיד, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

לפיד הגיע לפגישה עם השייח עבדאללה אחרי שחנך את שגרירות ישראל באבו-דאבי. לאחר הפגישה חתמו שני שרי החוץ על הסכם לעידוד שיתוף פעולה כלכלי ומסחרי בין המדינות. "זו ממשלה שהולכת לתקופה כלכלית לא קלה. האפשרויות של ישראל לפיתוח כלכלי בתקופה הקרובה הם בעיקר במפרץ. זה 'ווין-ווין' אמיתי גם כלכלי וגם מדיני. אני מקווה שזה יתרחב בהמשך לעוד מדינות", אמר לפיד בתדרוך לכתבים אחרי החתימה על ההסכם.

שר החוץ האמירתי מצדו הבהיר כי ההזדמנות הגדולה הבאה ביחסים בין המדינות היא תערוכת האקספו שתיפתח בדובאי בחודש אוקטובר. לישראל יהיה ביתן גדול בתערוכה. "זו תערוכת האקספו הראשונה במזרח התיכון אי פעם, וזו פלטפורמה מעולה עבור ישראל", הוא אמר.

השייח עבדאללה מקווה שממשל ביידן ימשיך לדחוף את תהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין העולם הערבי. הוא הביע תסכול מכך שממשל ביידן נמנע מלהשתמש בפומבי בשם "הסכמי אברהם" אותו העניק ממשל טראמפ להסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב. הוא ציין עם זאת כי הוא שמח שמח ששר החוץ האמריקני, טוני בלינקן, כן משתמש במונח הזה בשיחות ביניהם.

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן והנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן, 1 במרץ 2021. רויטרס
עבור הממשל הנוכחי, הנורמליזציה לא באה על חשבון הנושא הפלסטיני. בלינקן וביידן/רויטרס

"מה ההיגיון בלא לומר את השם הזה. הם הרי לא נגד ההסכמים", תהה השייח עבדאללה. "אנחנו אוהבים את זה. אתם אוהבים את זה. אז מה הבעיה (של ממשל ביידן - ב.ר)? אנחנו מדברים על בעיה שקשורה להיסטוריה, תרבות ודת. אז העובדה שחלק מהפתרון הוא דרך מסגרת שקשורה להיסטוריה, דת ותרבות זה משהו שצריך לשמוח לגביו".

האתגר הגדול - להכניס את הפלסטינים למשחק

יומיים לפני ביקורו באבו-דאבי נפגש לפיד עם שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ברומא. בתדרוך לכתבים לאחר פגישתו עם שר החוץ האמירתי, אמר לפיד כי קידום הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי היא חלק מסדר היום של הממשל החדש בארצות הברית. הוא ציין שעבור ממשל טראמפ קידום הנורמליזציה היה במקום הנושא הפלסטיני, ועבור הממשל הנוכחי קידום הנורמליזציה אינו בא על חשבון הנושא הפלסטיני.

שייח עבדאללה מצידו אמר כי האתגר הגדול של תהליך הנורמליזציה הוא כיצד להכניס את הפלסטינים למשחק. הוא אמר שישראל צריכה לטפל במצב ההומניטרי בעזה ולהימנע ממהלכים פזיזים בירושלים כדי לא להביא להסלמה מחודשת. אבל יותר מכך, הוא ציין, ישראל צריכה לחזק את הרשות הפלסטינית.

"אני מאמין שישראל צריכה במוקדם או במאוחר לפתור את הבעיה הפלסטינית", אמר השייח' עבדאללה. "זה לא רק פוגע בתדמית של ישראל, אלא גם עלול להטיל ספק לגבי עתידה. זה אתגר גדול בשבילכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully