וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר חריג לבריסל: משרד החוץ החרים את שליח האיחוד האירופי במהלך ביקורו באזור

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 16:08

סוון קופמאנס הגיע לישראל, אך כל בקשותיו לפגישות במשרדי חוץ והביטחון נענו בתשובה שלילית. זאת, לדברי גורמים ישראלים בכירים, בשל הכעס בירושלים על העמדה בה נקט הממונה עליו, שר החוץ של האיחוד, במהלך מבצע "שומר החומות"

משרד החוץ החרים את השליח החדש של האיחוד האירופי לתהליך השלום, סוון קופמאנס, במהלך ביקורו האחרון בירושלים. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הסיבה להחרמה הייתה כעס במשרד על העמדה בה נקט שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל במהלך העימות האחרון בעזה.

לפני כשבועיים עדכן קופמאנס את שגריר ישראל למוסדות האיחוד האירופי, רוני לשנו-יער, כי הוא מעוניין להגיע לביקור בישראל ולפגוש בכירים בממשלה. גורם ישראלי בכיר אמר כי לשנו-יער תמך בקיום הביקור - אבל במטה משרד החוץ הסתייגו מקיומו בעת הזו. לשנו-יער העביר מסר לשליח האירופי כי הוא ממליץ לקיים את הביקור במועד מאוחר יותר.

למרות המסר הישראלי קופמאנס החליט להגיע לאזור בכל זאת. כשישראל עודכנה בכך הוחלט במשרד החוץ בירושלים כי אף גורם ישראלי רשמי לא ייפגש אתו. כל בקשותיו של קופמאנס לפגישות במשרד החוץ ומשרד הביטחון זכו לתשובה שלילית. קופמאנס הגיע לביקור בכל זאת, ופגש בכירים פלסטינים ברמאללה, ביקר באשקלון ונפגש עם משפחות שבתיהם נפגשו מרקטות וכן ביקר ברצועת עזה.

סוון קופמאנס השליח החדש של האיחוד האירופי לתהליך השלום. קאמר דר סטטן-ג'נרל, Creative Commons
הוחרם. קופמאנס/Creative Commons, קאמר דר סטטן-ג'נרל

גורם ישראלי בכיר ציין כי הסיבה להחלטה שלא לפגוש את השליח האירופי במהלך ביקורו נבעה מהתנהלותו של הממונה עליו - שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל. לדבריו, במשרד החוץ סברו כי במהלך הלחימה בעזה בורל לא גינה בצורה חריפה מספיק את ירי הרקטות, ותוך כדי המבצע אף התקיימה שיחה קשה בעניין בינו לבין שר החוץ אשכנזי. בישראל גם כעסו על כך שבמהלך המבצע פרסם בורל הודעה שקראה להפסקת אש מיידית, וטען כי היא נתמכת על ידי 26 מתוך 27 המדינות החברות באיחוד. בכיר ישראלי טען כי בורל לא אמר אמת כשטען שרק מדינה אחת לא תמכה בהודעה.

גבי אשכנזי, 19 בפברואר 2020. מרים אלסטר, פלאש 90
שיחה קשה עם שר החוץ של האיחוד. אשכנזי/פלאש 90, מרים אלסטר

גורמים באיחוד האירופי דוחים את הביקורת וטוענים כי לכל אורך המבצע בעזה פרסמו בורל ושאר בכירי האיחוד האירופי הודעות בהן ציינו שלישראל יש זכות להגן על עצמה וגינו את חמאס ואת ירי הרקטות לעבר אזרחים ישראלים. באיחוד גם דחו את הטענה שבורל לא אמר אמת וציינו כי במהלך שיחת הווידאו שקיים בורל עם שרי החוץ של כל מדינות האיחוד האירופי ב-18 במאי, רק שר החוץ ההונגרי התנגד לקריאה להפסקת אש מיידית.

"שליח האיחוד האירופי קופמאנס קיבל מנדט משרי החוץ של כל 27 המדינות החברות בארגון לשמש כשליח משותף שלהם ולבקר באזור, והוא מקווה לקיים שיחות עם נציגי ממשלת ישראל", אמרו גורמים באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully