וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי | להקות הרחפנים של צה"ל השתתפו בלחימה בעזה, וחוקי המשחק צפויים להשתנות

5.6.2021 / 7:25

איסוף מידע מדויק, סימון מטרות ותקיפה מהירה של תשתיות טרור תוך הימנעות מסיכונים. במהלך "שומר החומות" השתתפה לראשונה פלוגה מסווגת ומתוחכמת של חטיבת הצנחנים, ובצבא מקווים להטמיע את השיטה המהפכנית בכלל החטיבות, לקראת העימות הבא מול חיזבאללה. העתיד כבר כאן

פלוגת החשיפה-תקיפה של חטיבת הצנחנים נחשפת/צילום: אמיר בוחבוט

רס"ן מ' מחטיבת הצנחנים, מפקד פלוגת החשיפה-תקיפה הראשון בצה"ל, הביט במסך כף היד שלו והבחין שלהקת הרחפנים, שריחפה בדרום רצועת עזה מעל תא שטח חקלאי, זיהתה מוקד משגרי רקטות רב-קני קצר טווח שבצבץ מבין מטעי הזיתים. המידע הועבר לחדר הקדמי, והחל תהליך אישור מטרה.

כעבור זמן קצר בוצעה השמידה את היעד להקת רחפנים אחרת במרחב, ומנעה מארגון חמאס לשגר רקטות לעבר שטח ישראל. מדובר בפעם ראשונה בה להקת רחפנים של צה"ל תקפה יעד אויב. בימים שלאחר מכן התגבר קצב התקיפה של הפלוגה, שעד לפני כמה חודשים הייתה נראית כלקוחה מסרט מדע בדיוני.

רחפנים. דובר צה"ל
בצה"ל התלבטו מתי לבצע את טבילת האש הראשונה של הפלוגה. רחפנים/דובר צה"ל

הרעיון המהפכני עלה במוחו של הרמטכ"ל, והבשיל ברקע התפתחויות שונות בשורות הבצא בשנים האחרונות. רב-אלוף אביב כוכבי קבע בראשית כהונתו, לפני כשנתיים וחצי, שכדי לקדם תפיסת ניצחון על האויב נדרשים כוחות היבשה המתמרנים למנוע נפגעים לכוחות צה"ל, לקצר את משך המערכה ולפגוע עד כמה שניתן באויב תוך שלילת היכולות שלו בקצב ובהיקף חסרי תקדים. הרעיונות שהועלו במטכ"ל וההישגים הנדרשים הצטיירו בתחילה כבלתי מציאותיים, בלשון המעטה.

בתוך כך, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, הגה לפני כשנתיים תפיסה חדשנית והקים את היחידה הרב-ממדית, בפיקודו של אל"מ ע'. בראשית הדרך שרטטה היחידה רעיונות במחשב ובכתב, אך מהר מאוד למדה ליישם בשטח שימוש ברובוטים לתקיפת יעדי טרור. השלב הבא היה שימוש בלהקת רובוטים כדי להגביר את קצב איסוף המודיעין על תא שטח מוגדר והיקפי התקיפה.

עוד בוואלה!

מפקד בסיס חצרים: "הריסת רבי קומות בעזה זו פעולה כירורגית, אין עוד צבא שיודע לעשות זאת"

לכתבה המלאה

במקביל, התנהל ציר פיתוח נוסף בחטיבת הצנחנים, בפיקודו של אל"מ יובל גז, שפיתח פלוגת חשיפת מטרות אויב ומינה לתפקיד את רס"ן מ', קצין מצטיין מהחטיבה, שבקיא בטכנולוגיה ובעל הבנה רבה במרחבי לחימה בשטחים מורכבים.

ההישגים באימוני פלוגת החשיפה של חטיבת הצנחנים סייעו למפקד זרוע היבשה להחליט על צעדים היסטוריים. כך, לפני כחודש הוחלט על סגירת פלוגות הסיוע הקרבי בחטיבות השריון והחי"ר (בשפת הלוחמים: הפלוגה המסייעת), ועל הקמת פלוגות "חשיפה-תקיפה" בכלל המערך המתמרן. ייעודן של הפלוגות הוא לאסוף מידע מדויק שמסייע לחשוף אויב נעלם ומסתתר, ואז לתקוף אותו ואת התשתיות שלו במהירות. כך הפך רס"ן מ' למ"פ החשיפה-תקיפה הראשון בצה"ל שהצליח להוכיח את שינוי התפיסה היסודי בכוחה של חטיבה מתמרנת, תוך שימוש בכלי טיס לא מאוישים ובלהקות רחפנים כבדים באופן עצמאי - וללא סיוע הגדוד.

האלוף סטריק אמר בשיחות סגורות כי היכולות שפותחו ביחידה הרב-ממדית ובפלוגת החשיפה-תקיפה של חטיבת הצנחנים יגבירו את "הקטלניות" של הכוחות המגוונים ביבשה, תוך כדי שהם ממצים יכולות אש בטנקים, בנגמ"שים המתקדמים מסוג נמר ובכלים קרביים שבימים אלו נמצאים בפיתוח. הפיקוד הבכיר בזרוע היבשה התלבט מתי יהיה נכון לקיים את טבילת האש הראשונה של פלוגת החשיפה בחטיבת הצנחנים, כמו גם את הרחבת תהליך ההטמעה של התפיסה החדשה - אך אז התגברו הלהבות ברצועת עזה, וצה"ל פתח במבצע "שומר החומות".

הריסות מתקיפת צה"ל באזור חאן יונס, רצועת עזה, 19 במאי 2021. AP
בצנחנים משוכנעים שהטכנולוגיה היא הראשונה מסוגה. הריסות בעזה אחרי תקיפה, בחודש שעבר/AP

האלוף סטריק התקשר לאחר ההחלטה על תחילת המבצע לראש מו"פ (מחקר ופיתוח) במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם, אדריכל להקות הרחפנים המבצעיים במערכת הביטחון, והתייעץ עמו לגבי בשלות המערכות המסווגות ויכולת הפלוגה בפיקודו של רס"ן מ' לעבור מאימונים לזירה המבצעית.

בתום השיחה, סטריק נתן "אור ירוק" למהפכה הרובוטית בזרוע היבשה: להקת רחפנים כבדה שמסוגלת לאתר מטרות מגוונות בעומק שטח האויב, ומאפשרת תקיפה בעזרת אמצעי לחימה מגוונים, בהם רחפנים, פצצות מרגמה וטילים מהקרקע. הפקודה ירדה אל השטח במהירות - מח"ט הצנחנים אל"מ גז פיקד על הקמת האמצעים בשטח, ועל גזרת הפעולה הופקדה הפלוגה בפיקודו של רס"ן מ'.

"12 שעות חלפו מהרגע בו התארגנה פלוגת החשיפה-תקיפה בשטח ועד לרגע בו תקפה להקת רחפנים משגר רקטות של חמאס", סיפר רס"ן מ'. הוא הוסיף כי "פעלנו בלילה וביום, יחד עם אנשי יחידת 9900, אלביט, אנשי מפא"ת, וקציני האמל"ח של זרוע היבשה כדי לדייק את כל המערכות. ביצענו יותר משלושים גיחות של להקות רחפנים שאוספות מידע מודיעיני מדויק ומסייעות לאחר מכן לרחפנים אחרים לבצע תקיפת מטרות". התוצאה הייתה מרשימה: פלוגת הצנחנים השמידה מספר דו-ספרתי של מטרות חמאס במרחק קילומטרים מהגבול.

מפקד זרוע היבשה הגיע אל השטח כדי לראות את ההתפתחות הטכנולוגית, שבחטיבת הצנחנים משוכנעים כי היא הראשונה מסוגה בעולם: להקת רחפנים שמצליחה לאתר אויב בשטח בנוי או משגרים בתוך מטע, לסמן אותו כמטרה, להעביר הלאה אל מפקדת הפלוגה ולהורות על תקיפה. השבחים לא איחרו לבוא, ואלו ביססו את הכוונות של האלוף סטריק להטמיע את הרעיון של מעבר פלוגות מסייעות לפלוגות חשיפה-תקיפה שמפעילות להקות רחפנים כבדים.

בווידאו: צה"ל חושף שימוש בבינה מלאכותית לסיכול ממוקד מתחת לאדמה/צילום: דו"צ

מח"ט הצנחנים אל"מ גז החליט לרוץ קדימה ולהטמיע את לקחי הפלוגה בפיקודו של רס"ן מ' לשאר מפקדי הפלוגות בחטיבה, שמיועדים לעבור תהליך דומה בהקמת פלוגת חשיפה-תקיפה. בכך, הוא מקווה שהם יפנימו את העוצמה והקטלניות שטמונות בעצמאות הפלוגה והגדוד וביכולת להפעיל את הרובוטים השונים. השבוע הוא קיים עמם שיחה, סיפר על השינויים הדרמטיים וחידד את המשקל שרובץ על כתפיהם מהרגע בו יוחלט על תמרון לעומק שטח האויב, במיוחד כשמדובר בזירה הלבנונית נגד חיזבאללה - תמרון של עשרות קילומטרים מגדר המערכת.

אל"מ גז השווה בין לבנון למבצע שומר החומות ברצועה, ואמר כי "האויב צריך להבין שכל יום שמגיע גרוע יותר מהיום שחלף". באותה נשימה הוא מזהיר כי 12 ימי לחימה ברצועת עזה הם שווי ערך ליום לחימה אחד מול חיזבאללה.

פלוגות החשיפה יידרשו לבחור מקומות מיוחדים במרחב שטחי דרום לבנון, שבהם הם יוכלו לשמור על הסוואה ברמה גבוהה ולפעול מתאי שטח קטנים כדי להוציא להקות רחפנים כבדים לגיחות בעומק. בצנחנים כבר מזמן משתמשים במושגים כמו "המראות וגיחות", ומדגישים כי השינוי המהותי הוא לא רק בהפעלת להקות הרחפנים שיודעים לתקשר אחד עם השני, אלא במתן סמכות ועצמאות לכל מפקד פלוגה, כמו במקרה של רס"ן מ', ולקבל החלטה לתקוף יעדים ובכך לחסוך זמן רב במתן אישורים.

לדבריו של מפקד פלוגת תקיפה-חשיפה בצנחנים, חמאס וחיזבאללה הפכו להיות ארגונים סמי צבאיים שפועלים כמערכת, ומאפשרים לכלי האיסוף של החטיבה האדומה לאתר אותם במהירות, ולתקוף אותם לפני שהם נעלמים מתחת לפני האדמה במנהרות או בשטחים הבנויים בלב האוכלוסייה. כל שנותר למפקדת הפלוגה הוא לתזמן את האש, תוך דיוק ומאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים בטרור. "האתגר? לייצר מטרות בזמן אמת", אמר השבוע אל"מ גז למפקדי הפלוגות בחטיבה.

רחפן. דובר צה"ל
יידרשו לקראת המערכה הבאה מול חיזבאללה. רחפנים/דובר צה"ל

אחרי שבמהלך מבצע שומר החומות נדרשו מטוסי הקרב להנחית מהלומות כבדות נגד יעדי טרור, חלקם כאלו שיועדו לתקיפה הרבה לפני התחלת המבצע, במהלך לחימה מול חיזבאללה יידרשו כוחות היבשה לתמרן לעומק השטח, ותוך כדי התקדמות בלב השטחים הבנויים, הם יידרשו לאתר את האויב ולפגוע בו. לרוב, התצפיות מזהות מחבלים אך כוח האש לא זמין. בשלב הזה, ייכנסו לתמונה להקות הרחפנים.

מפקד פלוגת החשיפה-תקיפה רס"ן מ', שלצידו פועל חדר פיקוד קדמי עשיר בבעלי תפקידים, בהם קמ"ן ואנליסטים, כולל חיילת מודיעין שהחלה את משימותיה אך לפני חודשים אחדים, הסביר כי מאחורי הפעלת להקות הרחפנים עומדת תפיסה שלמה שפותחה בתהליך ארוך בין חטיבת הצנחנים בפיקוד אל"מ גז ליחידת האיסוף הגדולה ביותר בצה"ל: 8200.

אחד התוצרים המשמעותיים ביותר כולל לדבריו אפליקציה לפלוגה, שבה קיימים מנועי חיפוש כמו ב'גוגל'. ניתן להעריך כי האפליקציה מאפשרת לא רק לאגור את המידע הנצבר מלהקות הרחפנים ולנתח אותו, אלא גם לדייק את חיפוש המידע מכלל גופי מודיעין כמו מידע משיחות סלולר, תמונות, צילומי וידאו ומידע רגיש ביותר שמגיע מהשב"כ. כל אלו יחד מסייעים לבנות תמונה טובה יותר עבור הפלוגה ומאפשרת "לצוד מטרות" בזמן אמת.

האתגר יהיה להנגיש את כלל המידע עד לפלוגה, לקחת את הסימנים או את חלקי המידע שאספו להקות הרחפנים על תאי שטח נבחרים ולחברם למידע הקיים מגופי איסוף אחרים. לפי רס"ן מ', האתגר יהיה לא רק לדלג מהגבול הישראלי לעומק השטח הלבנוני, אלא למצות תוך כדי הלחימה את עושר המידע המודיעיני, שהוכח במהלך "שומר החומות" כי הוא מתנקז ביעילות למערכת הדיגיטלית שבמכשיר כף היד, ולתקוף אותו במהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully