וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה במערכת הביטחון מהשיחות עם ארה"ב; הערכה: סנקציות שהטיל הממשל הקודם יוסרו

1.5.2021 / 14:28

דיווחי המשלחת הביטחונית שיצאה לוושינגטון במטרה להשפיע על ההסכם המתהווה התקבלו בתסכול. גורמים צבאיים מעריכים שממשל ביידן נחוש להתקדם לחתימה, ולכן ייענה לדרישות טהראן לסיים את ההליך עד יוני ולהסיר את העיצומים שהטיל ממשל טראמפ על בכירי משמרות המהפכה

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

במערכת הביטחון קיבלו באכזבה את תוצאות השיחות שערכו חברי המשלחת שנסעה לוושינגטון, במטרה להשפיע על פרטי הסכם הגרעין המתהווה בין המעצמות ואיראן. בכירי המשלחת, בהם ראש אגף אסטרטגיה ואיראן במטכ"ל, אלוף טל קלמן, העבירו אתמול לפנות בוקר את רשמיהם מהשיחות, וההערכה במערכת הביטחון היא שממשל ביידן נחוש לשוב להסכם הגרעין משנת 2015 ולקדם בשלב מתקדם יותר הסכם ארוך טווח.

לוואלה! נודע כי האמריקנים נחושים לסגור את פרטי החזרה להסכם הישן ולהודיע על כך בהקדם, לפני חודש יוני, כדי לאפשר לטהראן להציג לציבור האיראני הישגים לקראת מערכת הבחירות שצפויה להיערך במדינה. גורמים בכירים במערכת הביטחון ניסו להשפיע על בכירי הממשל האמריקני, ולהבהיר כי דווקא בשל העובדה כי האיראנים מתעקשים מצרכים פנימיים לסיים את התהליך עד לחודש יוני, נכון ללחוץ אותם עם הגב לקיר. ואולם, נראה כי האמריקנים מכוונים לסיים את התהליך עד אז גם מפני שביידן מעוניין להוריד את הסוגייה מסדר היום, כדי להעביר את המיקוד לבעיות קריטיות יותר מבחינתו כמו הקורונה, הכלכלה, סין, רוסיה וכדומה.

נשיא איראן, חסן רוחאני מקבל תדרוך על הישגיה הגרעינים של איראן 10 באפריל 2021. AP
האיראנים מתעקשים לסיים את התהליך עד יוני. רוחאני במתקן גרעיני, החודש/AP

"האמריקנים מקשיבים אך לא מנדבים פרטים, ומתנהלים בקשיחות בכל מה שקשור לפרטי ההסכם", אומרים גורמים ביטחוניים. עם זאת, התברר להם כי איראן לא מסכימה לחזור להסכם הישן אם האמריקנים לא יבצעו בו שינויים, ובנוסף לכך יסירו את הסנקציות הנוספות שהטיל עליהם הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, הכוללות הגבלות על בכירים במשמרות המהפכה - וכי הבית הלבן מתכוון להיענות לדרישות אלו. במערכת הביטחון מעריכים כי מאחר והאיראנים הבינו שממשל ביידן להוט לסיים את התהליך במהירות - הסיכוי שיחתמו על חזרה להסכם הישן, ללא שינויים, הוא קלוש עד אפסי.

בצה"ל מדגישים ברקע הדברים כי הפעילות הרחבה של אגף אסטרטגיה ואיראן הצדיקה את המהלך של הרמטכ"ל, אביב כוכבי, למנות אלוף שיעסוק מבוקר עד ערב בסוגיות האיראניות. קלמן עצמו זוכה להערכה רבה במטה הכללי של צה"ל ובמערכת הביטחון.

טקס חילופי ראש אגף התכנון והקמת אגף התכנון ובניין הכוח הרב זרועי ואגף אסטרטגיה ומעגל שלישי 21 ביוני 2020. דובר צה"ל
זוכה להערכה רבה. קלמן/דובר צה"ל

במערכת הביטחון כבר מפנימים כי הקרב הישראלי על פרטי ההסכם אבוד, ונערכים לקרב הבא על קביעת גורמי אכיפה נוקשים ושקופים שיפקחו על פרויקט הגרעין וההתבססות האיראנית במזרח התיכון, ועל שמירת היתרון האיכותי של צה"ל במזרח התיכון. בין היתר, משמעות הדבר היא קידום מהלכים להעצמת אגף המודיעין בצה"ל, כדי לחזק את עצמאותו באיסוף מודיעין על איראן בדגש על פרויקט הגרעין, ועל מדינות במעגל השלישי בכלל - מבלי להסתמך על מודיעין שמגיע מארצות הברית וארגוני ביון מאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully