מחנה מעצר במחוז שינג'יאנג, סין, 4 בספטמבר 2018. רויטרס
מחנה מעצר במחוז שינג'יאנג, סין, 4 בספטמבר 2018/רויטרס

עינויים ועבודות כפייה: סין מואשמת בפשעים נגד האנושות כלפי המיעוט המוסלמי

דוח של משמר זכויות האדם מציין את החזקתם של כמיליון אויגורים ברשת בתי כלא במחוז שינג'יאנג, בשם "המלחמה בטרור" הכוללת את מחיקת תרבותם. עם זאת, הארגון אמר כי הוא טרם יכול להצטרף לקביעה של מדינות במערב כי מדובר ברצח עם

סין ביצעה פשעים נגד האנושות במיעוטים המוסלמים במחוז שינג'יאנג, כשעצרה כמיליון איש ברשת של מחנות כליאה, שבהם האסירים עוברים עינויים ונשלחים לעבודות כפייה בשגרה - כך נכתב בדוח מקיף של ארגון משמר זכויות האדם.

בדוח, בן 53 העמודים, נכתב כי הפשעים נעשו בשם "המלחמה העממית בטרור", והם כוללים מעצרים המוניים, עינויים, העלמות כפויות ומחיקה תרבותית במחוז, שנמצא במחוז המערבי ביותר בסין. בשינג'יאנג חיים בעיקר אויגורים, מוסלמים ממוצא טורקי במדינה שבה רוב האזרחים הם בני ההאן הסינים.

לפי הדוח, מאות אלפי אנשים הועברו למחנות פוליטיים לחינוך מחדש, בעוד שאלו שבחוץ נתונים למעקב משטרתי מחניק - כמיליון עובדי מדינה ישנו בבתיהם של תושבים בשינג'יאנג - ומחיקת תרבותם דרך כפיית סגנונות זקן ושמות ילדים.

"הרשויות בסין רודפות בשיטתיות מוסלמים ממוצא טורקי - את חייהם, דתם ותרבותם", אמרה סופי ריצ'רדסון, מנהלת תחום סין בארגון משמר זכויות האדם. "בייג'ינג טוענת שהיא מספק להם 'חינוך הכשרתי' ו'דה-רדיקליזציה', אבל הרטוריקה הזאת לא יכולה לטשטש את המציאות העגומה של פשעים נגד האנושות".

אויגורים מפגינים נגד סין באיסטנבול, טורקיה 1 באוקטובר 2021. רויטרס
"עצרו את סין". הפגנה של אויגורים באיסטנבול/רויטרס

סין מכחישה שהיא פעלה בניגוד לחוק הבינלאומי, ובדומה למדינות אחרות, מצדיקה את התנגדותה בשם המאבק בטרור. היא טרם הגיבה לדוח.

ב-2014, יותר מ-20 אנשים נהרגו בפיגועי דקירה בתחנת רכבת בשינג'יאנג, שאותם יחסו הרשויות לבדלנים במחוז. באותה שנה, סין הרחיבה את רדיפתה אחרי האוגיורים לא רק במחוז עצמו, אלא גם מחוצה לו, אפילו עד לארצות הברית.

בשינג'יאנג מיוצרת כותנה המשמשת חברות ביגוד מערביות רבות, והיא נסמכת על עבודות כפייה. בעולם מתגברות הקריאות להחרים את התוצרת הזו, ובתגובה, אזרחים בסין הבטיחו להטיל חרם משלהם על חברות כמו H&M המסרבות להשתמש בכותנה שלהם.

על פי הדוח, השימוש בעובדי כפיה גבר במקביל ל"מלחמה בטרור". תמונות לוויין חשפו מפעלים חדשים הנבנים לצד מחנות החינוך מחדש בשינג'יאנג. אותם אסירים נאלצים לעבוד בחינם כחלק מ"הכשרתם".

מחאה נגד דיכוי המיעוט האויגורי מול שגרירות בריטניה בוושינגטון, 16 באפריל 2021. GettyImages
ארה"ב הטילה סנקציות על בכירים בסין. הפגנה מחוץ לשגרירות בריטניה בוושינגטון/GettyImages

ממשלות שונות במערב, בהן ארצות הברית, הגדירו את רדיפת האויגורים רצח עם, לאור קיומם של מחנות עבודה, עדויות לעיקור כפוי, צניחה בשיעורי הילודה ומאמצים למחיקת המאפיינים הייחודיים של תרבותם. בחודש שעבר הטיל ממשל ביידן סנקציות על בכירים סינים שהיו מעורבים ב"רצח עם ופשעים נגד האנושות בשינג'יאנג".

למרות זאת, ארגון משמר זכויות האדם טרם הגדיר זאת באופן דומה. רצח עם היא הגדרה בינלאומית, המבוססת על היכולת להוכיח כוונה להשמיד, באופן מלא או חלקי, קבוצה אתנית, דתית, לאומית או גזעית. משמר זכויות האדם הדגיש כי "בשלב זה אין את התיעוד ההכרחי לקביעת כוונה לרצח עם".

הארגון קרא למועצת זכויות האדם של האו"ם לחקור את מעשיה של סין, וממשלות זרות צריכות לקדם איסורי נסיעות וסנקציות על הבכירים האחראים לדיכוי האויגורים, ולהעמיד אותם לדין בהינתן הזדמנות כזאת.

"מאחר שסין היא מדינה חזקה, זה חשוב עוד יותר שהיא תשלם על הפרות זכויות האדם הבלתי-מתפשרות שלה", אמרה ריצ'רדסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully