וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הסוהרות: הפרקליטות הציעה למתלוננת הראשית לוותר על עדותה - וסורבה

עודכן לאחרונה: 22.3.2021 / 21:35

בעוד שבועיים ייפתח משפטו של האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה, שמואשם בתקיפה מינית של 3 סוהרות בכלא גלבוע. לוואלה! נודע כי הפרקליטות הציעה למתלוננת הראשית לוותר על העדות ולהגיע לעסקת טיעון אך היא הודיעה כי תעיד ותספר על הטיוח של הנהלת בית הכלא עד לחשיפת הפרשה

מוחמד עטאללה. המחבל מכלא גלבוע שהטריד סוהרות. אתר רשמי, אתר רשמי
האסיר הביטחוני שמואשם בתקיפה מינית, מוחמד עטאללה/אתר רשמי, אתר רשמי

משפטו של מוחמד עטאללה, אסיר העולם שתקף מינית שלוש סוהרות בכלא גלבוע יפתח בעוד שבועיים. לוואלה! נודע כי פרקליטות מחוז צפון פנתה בימים האחרונים לאחת הסוהרות שהותקפו, המתלוננת הראשית בתיק, והציעו לה "לוותר על העדות בבית המשפט ולהגיע לעסקת טיעון עם המחבל". הסוהרת י' סירבה בכל תוקף להצעה ואמרה לפרקליטות כי בכוונתה להתייצב בבית המשפט ולספר לשופטים כיצד אסיר העולם תקף אותה מינית באגף הביטחוני וכיצד פיקוד בית הסוהר ידע על המעשים וטייח עד לחשיפת הפרשה בתקשורת.

כתב האישום מגולל שורה של טענות על הטרדות ומעשים מגונים שביצע האסיר הביטחוני בסוהרות החל משנת 2015, אז עטאללה שימש גם כדובר האגף בו היה כלוא. "במסגרת תפקידו, הנאשם קיים מפגשים עיתיים עם אסירים ששימשו כדוברי אגפים אחרים בבית הסוהר", נכתב. "לצורך קיום מפגשים אלה, הועבר הנאשם מעת לעת בין האגפים השונים בבית הסוהר, זאת בליווי צמוד של סוהר או סוהרת. במהלך התקופה שבין חודש נובמבר 2015 לנובמבר 2017 ביצע הנאשם מעשים מגונים במתלוננות בעת מילוי תפקידן ובעת שליוו אותו במעבריו בין האגפים בבית הסוהר, בכך שליטף ונגע בגופן בניגוד לרצונן, זאת לשם גירוי וסיפוק מיני".

בית הסוהר גלבוע. אתר רשמי, אתר רשמי
"הפיקוד ידע על המעשים וטייח". כלא גלבוע/אתר רשמי, אתר רשמי

בהמשך, כתב האישום מפרט את המעשים שביצע עטאללה בזמן המעבר בין האגפים. בין השאר מצוין מקרה בו המתינה הסוהרת נגה (שם בדוי) לפתיחת דלתות אגף 5 בבית הסוהר, בעוד הוא עמד סמוך אליה. "בעודם ממתינים, התקרב הנאשם אל נגה, מתח את ידיו וליטף את בטנה, זאת בניגוד לרצונה ולשם גירוי וסיפוק מיני". על פי כתב האישום, עטאללה אף "נהג להסתכל על נגה ממושכות וכן לפנות אליה ולומר לה אמירות כגון 'אני מכור אליך', 'מת מאהבה אליך' ו'מטורף עליך'. נגה הורתה לאסיר לחדול מלפנות אליה באופן הזה, אך הנאשם שב וחזר על דבריו".

המקרה האחרון שיוחס על פי כתב האישום לעטאללה התרחש בנובמבר 2017, בזמן שסוהרת אחרת באגף הפלילי, יעל (שם בדוי), נשלחה ללוות אותו במעבר בין האגפים הביטחוניים בכלא גלבוע. הוא אמר לה "כי אם לא תעבור לעבוד באגף בו הוא שוהה, יארגן מרד בקרב האסירים". בשלב מסוים, לפי עובדות כתב האישום, נעמדה יעל והמתינה לפתיחת דלתות אחד האגפים, בעוד הנאשם עומד מאחוריה. במהלך ההמתנה, עטאללה התקרב אליה ונגע באזור ישבנה. בעקבות המעשה, הסוהרת התרחקה ממנו, אלא שאז התקרב אליה פעם נוספת ונגע בה לשם גירוי מיני. בסיכום כתב האישום נטען כי במעשיו, עטאללה ביצע בסוהרת מעשים לשם גירוי, סיפוק וביזוי במקרים רבים.

קצין המודיעין ראני באשא בפרשת הסוהרות. צילום מסך, צילום מסך
אינו נכלל ברשימת עדי התביעה. קצין המודיעין ראני באשא/צילום מסך, צילום מסך

מי שנעדר לחלוטין מכתב האישום ומרשימת עדי התביעה הוא ראני באשא, קצין המודיעין בכלא גלבוע, שנחשד שהיה מעורב ואף ידע על המתרחש בין כותלי הכלא - אך התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות. עם חשיפת הפרשה ביוני 2018 דווח כי הקצין ביקש לכאורה לשבץ סוהרות באגף הביטחוני בהתאם לבקשות האסיר.

בחקירתו ביחידה הארצית לחקירת סוהרים הודה קצין המודיעין כי ביקש ספציפית סוהרות מסוימות לאגף מאחר שעטאללה נקב בשמן. בפרקליטות החליטו לסגור נגד קצין המודיעין את התיק לאחר שסברו כי "לא ניתן להוכיח את היסוד הנפשי בכוונה פלילית".

גורם המעורה בפרטים סיפר לוואלה! כי פרקליטות מחוז צפון הציעה לסוהרות להוריד מכתב האישום של האסיר הביטחוני שתקף אותן מינית, את סעיף האישום "מעשה מגונה" ובמקומו להרשיע אותו בסעיף עבירה של "פגיעה בעובד ציבור", כך שזה לא יוגדר כעבירת מין.

בשב"ס ערכו לקצין המודיעין משפט משמעתי והחזירו אותו לעבוד בארגון לאחר השעיה של שנה וחצי. שלוש הסוהרות שנפלטו משב"ס במהלך חשיפת הפרשה, נותרו מחוץ למערכת ולטענתן, איש משב"ס לא פנה אליהן עד היום והציע ליווי או תמיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully