וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתיבי המילוט מהגירעון: כך ניתן להגדיל את הכנסות המדינה

עו"ד אלי דורון ושלומי פרץ

עודכן לאחרונה: 13.3.2021 / 9:33

לממשלה הבאה לא יהיו מאה ימי חסד, והיא תצטרך לטפל מידית בגירעון שיא של כ-160 מיליארד שקלים שנגרם ממשבר הקורונה. הסברה הרווחת היא שיש לעשות זאת באמצעות העלאת מסים לכלל הציבור, אך זו דרך שגויה - ויש כמה אחרות ויעילות ממנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
לטפל בגירעון באופן מידי. נתניהו וכץ/רויטרס

משבר הקורונה המתמשך הוביל לגירעון שיא של כ-160 מיליארד שקלים, הגבוה בתולדות המדינה. ככל הנראה, הסיבות העיקריות לכך הן ההוצאות הכלכליות האדירות לטיפול במשבר והירידה המשמעותית בהכנסות ממסים. כשהבחירות הולכות ומתקרבות, כבר ברור כי הממשלה הבאה תצטרך לנקוט במדיניות כלכלית פרו-אקטיבית ויצירתית כדי לטפל במצב באופן מידי.

הדרך שעלתה לאחרונה בשיח הציבורי כפתרון אפשרי לצמצום הגירעון היא העלאת מסים לכלל הציבור. זו אולי הדרך הפשוטה ביותר, אך זו דרך שגויה - ויש דרכים טובות ממנה. ברגע שהטלת על אזרחים מס גדול יותר, אתה מקטין את ההכנסה שלהם בתקופה בה כולנו נאנקים כלכלית תחת עול הקורונה. מעבר לכך, זה גם יגרום לצמצום נוסף בהוצאות של כל אחד מאיתנו, נרכוש ונקנה פחות - וכך תיווצר פגיעה נוספת בכלכלה הדואבת.

במקביל, צעד כזה עשוי לפגוע בתמריץ של אוכלוסיות רבות לצאת לשוק העבודה, כשמקטינים את הפער שבין קצבאות לעבודה, זה עשוי להשאיר אנשים רבים במעגל הקצבאות והרווחה. אז מה בכל זאת כדאי לעשות כדי שהמדינה תוכל להתגבר, ולו באופן חלקי, על הגירעון ולעמוד בהתחייבויותיה השוטפות?

עו"ד אלי דורון. לסיגל סבן, אתר רשמי
ארבע דרכי יציאה. עו"ד אלי דורון/אתר רשמי, לסיגל סבן

1. קידום "חנינת מס"

אחת הדרכים להגדיל את ההכנסות של קופת המדינה המידלדלת היא לקדם חנינת מס, מתווה כלכלי שאם ייצא לפועל - עתיד להעשיר את קופת המדינה במהירות בעשרות מיליארדי שקלים. ישנם להערכתנו עשרות אלפי ישראלים, אם לא מאות אלפים, שברשותם כסף שחור שהופק בישראל בהיקף של מאות מיליארדים; כספים המוסתרים בבתים פרטיים, בכספות בארץ או בחו"ל, בהשקעות שונות ועוד.

אם יאפשרו לאותם ישראלים הליך קצר ויעיל של "חנינת מס", במיוחד בתקופה זו, כל המעורבים יצאו מורווחים; מחד - קופת המדינה תזוכה במיליארדי שקלים, ומאידך - אותם אזרחים יכשירו את ההון השחור שהופק בישראל וניתן יהיה לנתב אותו לעבר כלכלת ישראל.

אין סיבה כמובן לתת פרס לאזרח שביצע עבירה, או נמנע מלדווח על הכנסות שהופקדו על ידו בישראל ללא דיווח, אולם במרבית המקרים מדובר באנשים נורמטיביים שהפיקו הכנסה מפעילות חוקית, ולמעלה מכך - אנו נמצאים בשעת חירום כלכלית שמצדיקה צעד כזה. יובהר כי נוהל הגילוי מרצון שהסתיים בשנת 2019 לא פנה ולא היה אטרקטיבי דיו לישראלים שהפיקו הכנסה שחורה בישראל, ומשכך חנינת מס, במסגרתה ייקבע מנגנון שיותיר בפני הבוחרים בערוץ זה כ-80% מהונם המוכשר, תייצר את המניע הנדרש לטובת חשיפת ההון השחור על ידי אותם רבבות ישראלים.

2. החלת מע"מ אפס

דרך נוספת היא להחיל מע"מ אפס בין עוסקים. קיימת אדישות להטלת המע"מ בעסקה - היות שצד אחד לעסקה (המוכר או נותן השירות) מתחייב במע"מ, ואילו הצד שני (הקונה או מקבל השירות) זכאי לקזז את המע"מ ששילם למוכר. החלת מע"מ אפס תסייע בצמצום העסקאות השחורות ותאפשר גביית מס הכנסה או מס חברות על הנישום שרשם את העסקה.

חנויות סגורות, דיזנגוף סנטר. ארז מיכאלי
הגירעון התקציבי הגדול בתולדות המדינה. דיזנגוף סנטר/ארז מיכאלי

3. החזר מע"מ על מוצרים או שירותים הנגבים במזומן

ניתן לנקוט גם בגישה של החזר מע"מ לאזרחים, בעיקר על מוצרים ושירותים הנגבים בדרך כלל במזומן, כגון מוצרי קוסמטיקה, טיפולים רפואיים, רכישת כלי בית, ביגוד ואינספור ענפים נוספים הפונים לסקטור הפרטי. צעד כזה יביא את האזרח לדרוש חשבונית עבור הטובין או השירות שרכש ובכך יצמצם את הפעילות ב"שחור" ולהגדלת ההכנסה הרשומה של נותן השירות או בית העסק.

4. מכירת אג"ח בריבית אטרקטיבית

דרך אחרת היא מכירת אג"ח בריבית אטרקטיבית. התנהלות כזו מצד המדינה עתידה לעודד ולשכנע משקיעים לבחור באפיק השקעה זה, ומכירה זו תסייע לקופת המדינה לגייס כסף באופן מידי.

פתיחת מסעדות בתל אביב, דצמבר 2020. ראובן קסטרו
החזרי מע"מ על מוצרים או שירותים הנגבים במזומן. מסעדה בתל אביב/ראובן קסטרו

אלה ארבע דרכים בלבד, ישנן כמובן נוספות. אבל השורה התחתונה ברורה: לאור הגירעון העצום ובכל הנוגע לכלכלה, לממשלה הבאה לא יהיו מאה ימי חסד. היא תהיה חייבת לנקוט פעולות מהירות כדי להביא להזרמה מידית של הכנסות מס לקופת המדינה. ניתן להעלות מסים, אולם כדי למנוע פגיעה נוספת בכלכלה ובאזרחים - עדיף לנקוט דרכים אחרות.

עו"ד אלי דורון הוא מומחה למיסוי ושותף במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' ושלומי פרץ הוא מתמחה במשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully