וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עדכנה מראש את ישראל על התקיפה נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה

26.2.2021 / 11:11

לעומת הימנעות אובמה מפעולות צבאיות, התגובה האמריקנית להתגרויות מטהראן משנה את כללי המשחק בעימות בין ארה"ב לאיראן, ומשדרת כי שאיפת הממשל החדש לשוב להסכם הגרעין לא ירתיע אותו מהפעלת כוח במקרים שיצדיקו זאת. בישראל שומעים את המסר - ומרוצים מאוד

בווידאו: ארה"ב תקפה יעדי מיליציות פרו-איראניות בסוריה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארצות הברית עדכנה את ישראל מראש בכוונתה לבצע את התקיפה הלילה (שישי) נגד בסיס האימאם עלי של המיליציות הפרו-איראניות בגבול סוריה-עיראק. זו הייתה התקיפה הגלויה הראשונה שמבצע הממשל האמריקני במזרח התיכון מאז כניסתו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לתפקידו לפני חמישה שבועות.

בכירים ישראלים אמרו כי מדובר בעדכון שגרתי שמתרחש בכל פעם בו פעולות מבצעיות של ארצות הברית עלולות להשפיע גם על ישראל ולהיפך. בישראל מאוד מרוצים מהתקיפה, וסבורים שהיא תשגר מסר לאיראן לפיו עליה לרסן את עצמה ואת שליחיה באזור.

התקיפה הגיעה לאחר כמה שבועות של התגרויות מצד איראן שהלכו וגברו - גם בהפרות של הסכם הגרעין כמו הגבלת פעילות פקחי האו"ם והגברת רמת העשרת האורניום, אבל גם בהגברת ההתקפות מצד המילציות הפרו-איראניות בעיראק - דבר שהגיע לשיא לפני כשבוע ימים עם התקפת טילים על בסיס אמריקני באירביל שבחבל הכורדי בצפון המדינה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר על 500,000 האמריקאים שמתו מנגיף הקורונה בטקס. 23 בפברואר 2021. AP
איראן טרם הבינה שהוא לא אובמה. ביידן/AP

התגובה האמריקנית הגיעה בעיכוב מסוים. הבית הלבן רצה לתאם את המהלך ככל האפשר עם ממשלת עיראק. בשיחת הטלפון שקיים ביידן לפני כמה ימים עם ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזימי, הסכימו השניים כי יש לפגוע בגורמים שביצעו את מתקפת הטילים.

שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, אישר הלילה כי העיראקים היו בסוד העניינים, סייעו בהשגת המודיעין "המפליל" לגבי המיליציות שביצעו את ירי הטילים נגד הבסיס האמריקני וכן במודיעין לגבי היעדים שהותקפו הלילה. האמריקנים הקפידו לבצע את התקיפה בשטח סוריה כדי לא ליצור משבר מדיני עם עיראק.

אתר שהותקף על ידי ארה"ב במזרח סוריה, 26 בפברואר 2021. טלגרם, אתר רשמי
התקיפה הייתה בשטח סוריה כדי לא ליצור משבר מול עיראק. האזור שהותקף, הבוקר/אתר רשמי, טלגרם

בכירים ישראלים הביעו בשבועות האחרונים דאגה מהגברת הפרובוקציות האיראניות. למרות שביידן לא מיהר להגיב, במערכת הביטחון הישראלית סברו בימים האחרונים שתגובה בוא תבוא. "האיראנים לא הבינו שביידן זה לא אובמה", אמר בכיר ישראלי לפני התקיפה. "בסוף הם יעשו מיס-קלקולציה ויחטפו".

התגובה האמריקנית הלילה היא שינוי של כללי המשחק בעימות בין ארצות הברית לאיראן וגרורותיה באזור. הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, נמנע מלהגיב על מתקפות נגד בסיסים או כלי טיס אמריקנים בהם לא היו הרוגים, בין השאר בשל החשש להביא להסלמה באזור. חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הייתה אירוע חריג ביותר בכהונת טראמפ.

ממשל אובמה נמנע גם הוא כמעט לחלוטין מפעולות צבאיות נגד גורמים איראנים או פרו-איראנים. גם בשל החשש מהסלמה צבאית אבל יותר מכך, בשל החשש שפעולות מהסוג הזה יפגעו במו"מ על הסכם הגרעין או יביאו לקריסת ההסכם אחרי שזה הושג.

נזקים ממתקפת הרקטות על הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית בארביל, עיראק. 16 בפברואר 2021. רויטרס
מתקפת הרקטות על הבסיס האמריקני בארביל, לפני עשרה ימים/רויטרס

לפני כשנה פרסם מכון המחקר האמריקני CNAS בוושינגטון דוח תחת הכותרת "ההתמודדות עם איראן באזור האפור". הדוח עסק בלקחים שמערכת הביטחון האמריקנית יכולה ללמוד מהפעילות הצבאית הישראלית נגד ההתבססות האיראנית בסוריה - מה שמכונה בישראל "המערכה בין המלחמות (מב"מ)".

הצוות שחיבר את הדוח בראשות אילן גולדנברג המליץ לממשל האמריקני לבחון האם ניתן ליישם את העקרונות הישראלים גם על הפעילות הצבאית האמריקנית מול איראן וגרורותיה. אחת המסקנות של הדוח הייתה כי לא כל פעילות צבאית ממוקדת נגד האיראנים באזור תביא בהכרח להסלמה רחבה כפי שרבים במערכת הביטחון האמריקנית מזהירים.

שנה לאחר מכן נראה שאת המלצות בדוח מתחילים ליישם בוושינגטון. המסר שביידן העביר לאיראנים הלילה הוא שארצות הברית לא תחשוש להשתמש בכוח צבאי כאשר יש לכך הצדקה וכי רצונו של הממשל החדש לחזור להסכם הגרעין לא ירתיע אותה מלפעול נגד פרובוקציות איראניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully