וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה זה לא רק גולאש

ירון ארבל, אתר סלניוז, מיוחד עבור

28.1.2003 / 7:42

מי היא אותה נבחרת שהיתה עם רגל וחצי באליפות אירופה אלמלא ישראל היתה משיגה את ההפרש הרצוי? ירון ארבל מביא את סיפורה, שכמו הכדורגל, פרחה בשנות ה-50 ועל שחקנה שאמנם זקוק לליווי רפואי צמוד, אבל לא מפסיק להצטיין במדי אלופת איטליה

את ההפרש הרצוי מול רומניה הצלחנו בסופו של דבר להשיג והכרטיס לאליפות אירופה שתיערך בספטמבר בשבדיה אצלנו ביד, אבל מי שכזכור היתה קרובה מאד להשגת אותו כרטיס מיוחל במקומנו, ורק מעידה בחוץ מול אסטוניה מנעה ממנה את ההשתתפות באליפות, היא נבחרת הונגריה האלמונית לנו כמעט לחלוטין שבלי הרבה רעש וכותרות הצמיחה דור חביב ביותר של כדורסלנים, שהחל לפרוץ בסוף שנות ה-90.

אל הכדורסל ההונגרי התוודע הכדורסל הישראלי לראשונה בספטמבר 2000, כשמכבי רעננה, בימיה הגדולים בהדרכתו של שרון דרוקר, כשברשותה שיחקו שטיינהואר, רדוביץ', סולטאס ומקרתי, הוגרלה לשחק מול אלבקומפ שזקספהרבר ההונגרית בשלב הראשון של גביע ספורטה. ברעננה לא יכלו לבקש יריבה קלה יותר, או כך לפחות חשבו. עד לאותו משחק עמד מאזן המשחקים בין קבוצות ישראליות והונגריות על 9 נצחונות והפסד בודד לטובת הצד הישראלי. לרעננה היו את כל הסיבות להיות שאננים, אבל ההונגרים הדהימו את חניכיו של דרוקר והשאירו את רעננה מאחור כשהם מביסים במטרווסט 57:74.

היסטוריה מפוארת והתוצאה של השלטון הסובייטי

ההיסטוריה של הכדורסל בהונגריה מתחילה הרבה לפני שזקספהרבר. ומסתבר שמדובר בהיסטוריה מפוארת למדי, שנגדעה, ככל הנראה, מסיבות פוליטיות. עד שנות ה-70, מבין 16 אליפויות אירופה הראשונות, העפילה הונגריה ל-13 מהן. תור הזהב של הכדורסל ההונגרי החל מיד לאחר מלחמת העולם השניה. בעוד אירופה מלקקת את פצעי המלחמה הארורה, תפס הספורט ההונגרי תאוצה. עוד לפני שפושקאש וחבריו החלו לכבוש את הכדורגל האירופי לנבחרת הכדורסל המקומית כבר היתה מדליית ארד מהאליפות שהתקיימה ב-46.

בתחילת שנות ה-50 החל הכדורסל הסובייטי לשלוט ביבשת ביד רמה. הונגריה נשארה צמודה אל אמא רוסיה, אבל דאגה לשמור על מרחק, כשב-1953, באליפות שהתקיימה במוסקבה, הפסידה הונגריה לברה''מ בקרב המכריע על הזהב, והסתפקה במדליית כסף ראשונה. באליפות הבאה זה כבר הסתיים.

את האליפות של 1955 אירחה הונגריה, שאומנם היתה תחת שלטון סובייטי, אבל האוכלוסיה המקומית היתה רחוקה מלאהוב את החיבוק של הדב הרוסי, וחיכתה להזדמנות לנקום. למשחק המכריע, כמו ב-53, התייצבו ברה''מ והונגריה, רק שהפעם, בניגוד לאליפות הקודמת, הצליחה הונגריה לנצח, בעזרת דחיפה אדירה של הקהל המקומי, וזכתה באליפות אירופה.

מאז 1955 חלה הדרדרות בהישגים של הנבחרת ההונגרית. אומנם שנתיים לאחר מכן נקבע הישג השיא של הכדורסל ההונגרי ברמת המועדונים, כאשר הנובד בודפשט העפילה לחצי גמר גביע אירופה לאלופות, ועד 1969 העפילה הנבחרת לכל אליפות אירופה, אבל הונגריה כבר לא איימה על הכתר, והכדורסל עצמו נכנס לתרדמת ארוכה, אחרי שמשטרו, הנאמן לסובייטים, של קאדר הפסיק את התמיכה הפיננסית בכדורסל הגברים. מאז אותו ניצחון על ברה''מ ב-55, נפגשו ברה''מ והונגריה מספר פעמים באליפויות אירופה הבאות. מספר הנצחונות של הונגריה בכל אותם משחקים עומד על אפס...

ל-NBA הם כבר הגיעו

השוואה בין הליגות המקומיות של ישראל והונגריה לא תשאיר מקום לספק מי העדיפה מבין השתיים. הליגה בהונגריה לא מתעלה לרמה גבוהה במיוחד, וכבר עשרות שנים שאף קבוצה הונגרית לא עשתה משהו מיוחד בגביעי אירופה. השחקנים הזרים שמשחקים בהונגריה לא מתעלים לרמה גבוהה מדי, וקשה לחשוב אפילו על שחקן אחד שעבר בהונגריה בדרך לקריירה גדולה, כמו שקורה לעיתים קרובות בקפריסין לדוגמא.

המשכורת הממוצעת לשחקן זר או מקומי מוביל עומדת על 3,000-4,000 ארו לחודש, ומשכורות השיא לא עוברות את ה-12,000 ארו בחודש. עד שנת 00/01 הורשו לשחק בהונגריה רק 2 זרים, והחל מאותה עונה מותר לשתף רק עוד שחקן בוסמן ב' אחד. ברגע זה מעמדם של שחקני בוסמן א' הוא כשל שחקן זר, אבל כל זה עתיד להשתנות בקרוב, ברגע שהונגריה תצורף לאיחוד האירופי ב-2004.

אז איך בכל זאת ניצבה נבחרת הונגריה בעמדת זינוק טובה יותר מנבחרת ישראל במירוץ לשבדיה? לשם כך כדאי לחזור אל שנת 1999, ולבחון מה עבר על הכדורסל ההונגרי באותה שנה, שהיתה המשמעותית ביותר בהיסטוריה של הכדורסל ההונגרי מאז תור הזהב של שנות ה-50. בתחילת השנה חתם שחקן הונגרי על חוזה בקבוצת NBA בפעם הראשונה בהיסטוריה. בהמשך השנה העפילה נבחרת הונגריה, בפעם הראשונה אחרי 30 שנים של כשלונות, חזרה לטופ של אירופה, ושיחקה באליפות אירופה של 1999, כשבדרך היא סוגרת מעגל ומנצחת את...רוסיה, היריבה השנואה מהעבר. לאחר האליפות קיבל הכדורסל ההונגרי החתם כשרות גם ביורוליג, כאשר שחקן הונגרי הוחתם בקבוצת צמרת אירופית. הנבחרת אומנם סיימה את אליפות אירופה במקום ה-14, והמרחק בין הכדורסל ההונגרי לעלית של אירופה עדיין נשאר גדול, אבל בסוף 1999 הונגריה כבר החלה להראות כמו משהו עם עתיד, ותוך 4 שנים תעמיד 4 שחקנים ברמה של יורוליג.

לשזלו קלמן הוא הרכז, ועד לא מזמן גם השחקן, מספר 1 בהונגריה. כבר בן 30, רק 186 ס''מ, אבל מדובר בשחקן שיכול להשתלב גם בקבוצות צמרת באירופה. קלמן נחשב לפייטר הגדול של הכדורסל ההונגרי, ונחשב בכל קנה מידה למוסר מצויין, השני בטיבו מבין כל הרכזים במוקדמות אליפות אירופה [5.8 אסיסטים למשחק] ובעל יכולת קליעה לא פחות מרשימה. כמעט בכל עונה יש לקלמן כמה משחקים אותם הוא מסיים עם 40-50 נקודות. מי שפוסל את מספריו של קלמן בהנף יד בעקבות הרמה הנמוכה בליגה ההונגרית, מוזמן לבדוק את המספרים שלו במשחקים הבינ''ל. בצרפת, שחטפה ממנו 21 נק', 7 אס', 5 ריב' ו-4 חט' ובלאטביה, שעצרה אותו רק על 22 נק' ו-8 אס' במשחקי במוקדמות, כבר יודעים טוב מאוד ממי צריך להיזהר בנבחרת ההונגרית.

מי שלקח את הבכורה מקלמן הוא קורנל דיוויד, שהיה מועמד בקיץ למכבי ת''א, ולפני חודש ניצח אותה במדי ז'אלגיריס קובנה. דיוויד הוא אחד הפיספוסים הגדולים ביותר של הסקאוטרים באירופה. הוא שיחק בליגה ההונגרית כבר מסוף שנות ה-80, אבל באירופה התעלמו ממנו, עד ששיקגו בולס הפכה אותו, כאמור בשנת 1999, לשחקן ההונגרי הראשון ב-NBA הישג שגם אנחנו עדיין לא יכולים לרשום לעצמנו. אחרי שנה וחצי חזר דיוויד לאירופה, ועשה את הפריצה הגדולה שלו העונה בז'אלגיריס קובנה. הוא מדורג במקום השלישי בין כל שחקני היורוליג במדד האיכות, לפני טורצ'אן, גרבחוסה ועוד שמות גדולים. עם ממוצעים של 18.9 נק' [מקום 3] ו-8.4 ריב' [מקום 4] דיוויד הוא ללא ספק אחת הגניבות הגדולות ביותר של העונה ביורוליג.

יחד איתו מתחת לסל ההונגרי נמצא גוש הבשר רוברטו גוליאש [28, 2.13 מ'] שבמהלך הקיץ חתם בוילרבאן בניסיון להיכנס לנעליים של ניקולה וויצ'יץ'. באליפות אירופה ב-99 השיג גוליאש 17.3 נק' ו-6.7 ריב', ובשביל פו אורטז זה הספיק להחליט שגוליאש הוא הסנטר הפותח שלה. הענק ההונגרי אף הספיק לפגוש את מכבי ת''א בדרכה אל הפיינל פור בסלוניקי, אבל לא הרשים במיוחד, ושוחרר לקראת השלבים המכריעים של העונה. מאז המשיך גוליאש לשחק בצרפת, והקיץ כאמור חזר לקבל אמון מצמרת הכדורסל הצרפתי. המספרים שלו העונה ביורוליג עומדים על 11.3 נק' ו-4.6 ריב'.

הנציג השלישי של הונגריה ביורוליג הוא אישטבן נמת', שמשחק באלופת איטליה, בנטון טרוויזו. אם יש משהו שבנטון טרוויזו ידועה בו מעבר לקבוצת הבוגרים זה מחלקת סקאוטינג הטובה ביותר באירופה. מיטב שחקני הנוער המצטיינים של אירופה נמצאים תחת חוזה ארוך טווח באלופת איטליה, ומושאלים לקבוצות קטנות עד שיגדלו וישתבחו. בנטון לא יכלה להרשות לעצמה לפסוח על השוק ההונגרי אחרי שדיוויד וגוליאש התגלו לעולם, ופעלה בהתאם.

נמת' [23, 1.79 מ'] הוא בכלל סיפור מאד מיוחד ומרגש: הוא נולד למשפחה של כדורסל. אביו היה בעצמו שחקן נבחרת, אבל בגיל צעיר מאוד נראה היה שאישטבן לא ילך בדרכו של אביו, אחרי שהתגלה כי הוא חולה בלוקימה. אחרי מאבק קשה התגבר נמת' על המחלה, ובעזרת הכדורסל שיקם את גופו. מאז הוא זקוק להשגחה רפואית צמודה, אבל זה לא הפריע לו להפוך לשחקן הבולט בכל הנבחרות הצעירות של הונגריה. לבנטון זה הספיק, ובקיץ הוא הוחתם על חוזה לשנתיים. נמת', שיכול לשחק בשתי עמדות הגארד, עולה לשחק כמעט בכל משחק של טרוויזו, אבל לא זוכה למנת דקות גדולה מדי. טרוויזו דרך אגב לא הצליחה להתאפק, וביחד עם נמת' החתימה לחמש עונות גם את פטר לורנט. פורוורד [2.06 מ'] בן 17, שנחשב לפוטנציאל גדול, אבל ימים עוד יגידו.

הנבחרת הלאומית

למרות 4 הכוכבים, והעמדה המצויינת בה נמצאה הונגריה לקראת סיום המוקדמות לאליפות אירופה, בהונגריה עצמה יש לא מעט תלונות על הנבחרת. קורנל דיוויד ורוברט גוליאש לא הראו התלהבות גדולה מדי ללבוש את המדים הלאומיים, ושניהם מואשמים בכך שהם לא מתאמצים מספיק במשחקים.

עוד מטרה לביקורת הוא המאמן, מטיאס ורגה, שהוגדר כנקודה החלשה ביותר של הנבחרת ההונגרית ע''י עיתונאים מקומיים. ורגה לא אימן מעולם קבוצת גברים לפני הנבחרת, וקיבל את הג'וב רק מכיוון שהמשכורת הנמוכה שמרוויח המאמן הלאומי של הונגריה הרתיעה את מאמני הצמרת של כדורסל הגברים במדינה. ההאשמה הגדולה ביותר כנגדו הוא שיתוף מוגזם של הרכז ז'אלן משזארוס על חשבון קלמן ונמת'. בהונגריה מסבירים את העדפתו המוזרה לכאורה של ורגה בזהותו של מנהל הנבחרת. לא פחות ולא יותר מאביו של משזארוס הצעיר.

בסגל של הונגריה עוד 3 שחקנים, שסותמים חורים לצד 4 המובילים והפרוטקציונר. לאחרונה צורף לנבחרת גארד יוגוסלבי בן 39 העונה לשם ברניסלב דזוניץ', אשר ברח להונגריה כשפרצה המלחמה ביוגוסלביה, ורק כעת קיבל אזרחות הונגרית. ביחד עם גרגלי פודור [25, 1.93 מ'] הם משלימים את הקו האחורי של הנבחרת. ארנו שיטקו [30, 2.07 מ'] הוא המחליף של הגבוהים.

אם הונגריה היתה אכן מעפילה לאליפות אירופה היא היתה הופכת לנבחרת שעשתה את הדרך הארוכה ביותר לאליפות. ההונגרים נאלצו לשחק בסיבוב המוקדם מול רומניה, אוסטריה ומלטה כדי להבטיח את הכרטיס למוקדמות אליפות אירופה. למרות הפסדי חוץ לרומניה ואוסטריה העפילה הונגריה לשלב הבא, והוגרלה לבית עם צרפת, לטביה, פולין, אסטוניה וביילורוסיה. ההונגרים פתחו עם שני הפסדים רצופים בחוץ לצרפת ובבית ללטביה. עד לסיום הסיבוב הראשון ניצחה הונגריה את כל 3 המשחקים הנותרים, כולל 94:71 על אסטוניה בבית. אותה אסטוניה שאח"כ נקמה בה כשניצחה אותה בבית ועשתה עבור ישראל את העבודה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully