וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה חמש שנים: ביקור פומבי ראשון של שר מצרי בישראל

עודכן לאחרונה: 21.2.2021 / 17:19

שר האנרגיה של מצרים טארק אל-מולה צפוי להיפגש עם נתניהו ושטייניץ, ולדון עימם על קידום פורום הגז האזורי, בו שותפות גם יוון וקפריסין. בתחילת החודש פורסם בוואלה! NEWS כי נתניהו רוצה לבקר במצרים לפני הבחירות, אך הנשיא המצרי א-סיסי התנה זאת במחווה לפלסטינים

בווידאו: אשכנזי מארח את שר הנפט והמשאבים המצרים/צילום: משרד החוץ

שר האנרגיה המצרי טארק אל-מולה ביקר היום (ראשון) בישראל. מדובר בביקור פומבי וגלוי ראשון של שר מצרי בישראל מאז ביקורו של שר החוץ סאמח שוכרי בירושלים ביולי 2016. במהלך הסיור נועד אל-מולה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ וביקר באסדת הגז. יחד עם שטייניץ הוא צפוי לדון על קידום פורום הגז האזורי בו שותפות גם יוון וקפריסין.

בפתח פגישת אל-מולה וראש הממשלה, בירך נתניהו על שיתוף הפעולה בין קהיר וירושלים. "מסור דרישת שלום חמה לידידי הנשיא א-סיסי. זהו יום חשוב שמסמל את שיתוף הפעולה המתמשך בינינו באנרגיה ובנושאים רבים אחרים. יש עידן חדש של שלום ושגשוג באזור עם הסכמי אברהם. זה התחיל כמובן בהסכם השלום ההיסטורי בין מצרים וישראל, אבל כעת זה הפך למשהו שיכול להיטיב את מצבם הכלכלי של כל עמי האזור. אנו חושבים שזו הזדמנות אדירה לשיתוף פעולה אזורי - מצרים, ישראל והמדינות האחרות", אמר נתניהו.

בתחילת החודש פורסם כי נתניהו רוצה לבקר במצרים לפני הבחירות, אך הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי הציב לו תנאי: להציג מחווה בנושא הפלסטיני, כגון הצהרה על מחויבות לפתרון שתי המדינות - כך לפי שני מקורות ישראלים שמעורים בנושא. גורמים בסביבת נתניהו דחו את הטענה כי א-סיסי התנה את המפגש.

שר החוץ, גבי אשכנזי, בפתח הפגישה שלו עם שר הנפט והמשאבים המינרליים המצרי, טארק אל-מולא 21 בפברואר 2021. משרד החוץ
אשכנזי ושר האנרגיה המצרי טארק אל-מולה, היום/משרד החוץ

בהמשך נפגש אל-מולה גם עם שר החוץ גבי אשכנזי. בפתח הפגישה בירך אשכנזי כי "מצרים היא שותפה אסטרטגית של ישראל, ואני שמח ששיתופי הפעולה בתחום האנרגיה בין המדינות והאזור הולך ומתרחב. למצרים תפקיד מרכזי בהבטחת השלום והיציבות במזרח התיכון.מצרים הייתה המדינה הראשונה עמה ישראל חתמה על הסכם שלום שהוביל להסכמים נוספים".

עוד הוסיף אשכנזי כי הוא "בטוח שהסכמי הנורמליזציה ושינוי הפרדיגמה האזורי, יסייע גם להרחבת והעמקת השת"פ עם מדינות נוספות. אני מקווה שהביקור שלך יפתח את הדלת לביקורים ולשיתופי פעולה בתחומים נוספים".

בנימין נתניהו נועד לראשונה בפומבי עם עבד אל-פתאח א-סיסי. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם א-סיסי, ספטמבר 2017/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

המצרים מודאגים מאוד מכך שהיחסים שלהם עם ממשל ביידן יתחילו ברגל שמאל. הם מעוניינים להתניע מחדש את מעורבותם בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ועל ידי כך לשלוח איתות חיובי לבית הלבן ולהגדיל את הרלוונטיות שלהם כשותפים בעיני הנשיא החדש. "לנשיא א-סיסי לא כל כך אכפת מהנושא הפלסטיני, אבל הוא יודע שנתניהו מחפש פוטו-אופ למערכת הבחירות ומנסה להוציא מזה הישג מדיני עבור מצרים", אמר מקור שמעורה בנושא.

הביקור הפוטנציאלי של נתניהו במצרים נמצא כבר כמה חודשים בדיונים בין הצדדים על רקע הסכמי אברהם וחילופי הממשל בארצות הברית. הפעם האחרונה בה ביקר נתניהו במצרים באופן רשמי ופומבי היתה לפני עשור, אז הנשיא חוסני מובארק עדיין היה בשלטון. גם אז היו ביקורים אלה בשארם א-שייח ולא בקהיר. מאז נתניהו ביקר כמה פעמים במצרים בחשאי.

שני מקורות ישראלים שמעורים בנושא אמרו כי הביקור של נתניהו במצרים כמעט יצא לפועל לפני כחודש, אבל למצרים היו מחשבות שניות בעקבות הקדמת הבחירות בישראל. הביקור נדחה, וכאשר השיחות בנושא התחדשו המצרים ביקשו שנתניהו יבצע מחווה של רצון טוב בנושא הפלסטיני בהקשר של קיום הביקור.

אחד הרעיונות שהמצרים העלו היה שנתניהו ימסור הצהרה לפני או במהלך הביקור במצרים, ולפיה הוא מחויב לפתרון שתי המדינות או יבצע מהלך כלשהו בשטח, אמרו המקורות הישראלים. לדבריהם, נתניהו הסתייג ממתן הצהרה כזו או ביצוע מהלך כלשהו בנושא הפלסטיני ערב הבחירות, וזאת על רקע ניסיונו לגייס את מרב התמיכה שהוא יכול בקרב בוחרי הימין.

בסוף החודש שעבר ביקר בישראל ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, שנחשב לאדם הקרוב ביותר לנשיא א-סיסי. גורמים בסביבת ראש הממשלה נתניהו התייחסו לטענה כי הפגישה הותנתה, ואמרו כי "לא מוכרת התניה מצרית כזו והדבר כלל לא עלה בפגישת ראש המודיעין המצרי עם נתניהו".

כאמל קיים את הביקור בישראל בעקבות ביקור דומה שקיים לאחרונה ברמאללה. כאמל נפגש עם בכירים בלשכת ראש הממשלה, וכשהסוגייה של ביקור נתניהו במצרים עלתה שוב, הוא חזר על בקשתו של א-סיסי. המקורות הישראלים ציינו כי נתניהו עדיין מקווה לקיים את הביקור וכי נעשים מאמצים למצוא נוסחת פשרה שתאפשר זאת.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתח ביקורת חריפה על מצרים במהלך קמפיין הבחירות שלו, במיוחד בכל הנוגע להפרות של זכויות אדם. המצרים חוששים כי יחסיהם הקרובים עם הממשל האמריקני בתקופת טראמפ לא יימשכו בתקופת ביידן. הדגשה מחודשת של התפקיד המצרי בתיווך בין ישראל לפלסטינים עשויה לסייע למצרים לייצר סדר יום חיובי עם הממשל החדש בוושינגטון - וא-סיסי כבר החל לדחוף לכיוון זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully