וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תבקש מהממשל החדש בארה"ב לא ללחוץ על סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות

14.1.2021 / 9:17

בכירים במערכת הביטחון אומרים כי יעודדו את ממשל ביידן לתת עדיפות לחיזוק הברית האזורית עם מדינות ערב על פני עימותים בנושא המלחמה בתימן או הפרת זכויות אדם. "כבר היינו מאוד קרובים לאבד את מצרים לפני כמה שנים. המסר שלנו יהיה - לאט לאט, אל תפגעו ביחסים"

בווידאו: אמיר קטאר הגיע לסעודיה לחתימה על ההסכם בין קטאר למדינות המפרץ/צילום: רויטרס

ישראל מתכוונת לבקש מהממשל האמריקני החדש לא להפעיל לחץ על ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות ולהימנע מעימותים עמן בנושאי זכויות אדם ובסוגיות אזוריות אחרות כגון המלחמה בתימן - כך אמרו בכירים במערכת הביטחון לוואלה! NEWS.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הבטיח לשים את נושא ההגנה על זכויות האדם במקום גבוה בסדר העדיפויות של מדיניות החוץ בממשל שלו. במסגרת שיחות הטלפון שקיים עם מנהיגים בעולם אחרי ניצחונו בבחירות - ביידן לא שוחח עם מנהיגי ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות - על אף שהן נחשבות בנות ברית מרכזיות של ארצות הברית באזור. במהלך קמפיין הבחירות הוא אף השמיע ביקורת קשה על ערב הסעודית בנושא המלחמה בתימן.

מנגד, ישראל רואה במערכת היחסים הביטחונית והמודיעינית שלה עם ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות כגורם מרכזי באסטרטגיה לבלימת איראן וכמרכיב חשוב בביטחון האזורי. בירושלים חוששים כי ביידן לא רק ינסה לחזור להסכם הגרעין עם איראן, אלא גם יצנן את יחסיו עם בנות בריתה הערביות של ארצות הברית באזור.

טקס קבלת פנים בשדה התעופה בן גוריון למשלחת איחוד האמירויות, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו 20 באוקטובר 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
לוודא ששיתוף הפעולה האזורי לא ייפגע. קבלת המשלחת האמירתית בנתב"ג/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומצרים בירכו על הודעתו השנויה במחלוקת של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו השבוע, לפיה המורדים החות'ים בתימן יוכרזו כארגון טרור. ישראל לא נקטה עמדה לגבי ההחלטה, אך בתקופה האחרונה מערכת הביטחון מעניקה תשומת לב מיוחדת לתימן.

בכירים במערכת הביטחון אמרו כי הסיבה לכך היא גם בגלל החשש מהתקפות של החות'ים נגד ספינות ישראליות שעוברות בים האדום מול חופי תימן, אבל בעיקר בגלל ההשלכות השליליות שעלולות להיות להמשך ההתבססות האיראנית בתימן על ערב הסעודית ומצרים.

בישראל מעריכים כי ביידן ישנה משמעותית את המדיניות האמריקנית כלפי תימן, במיוחד בכל הנוגע לתפקיד הסעודי במלחמה שם. ממשל טראמפ גיבה את הסעודים וכמעט שלא נקט עמדה לגבי הפגיעה באזרחים חפים מפשע בהפצצות הסעודיות.

עדיפות ליחסים המתפתחים

בכירים במערכת הביטחון אמרו כי ישראל מתכוונת לעודד את הממשל החדש בארצות הברית לוודא כי שינוי המדיניות לא יביא להעמקת ההשפעה האיראנית בתימן, ולא יסכן את שיתוף הפעולה האזורי בין ישראל, ארצות הברית ומדינות ערב בנושאים אחרים.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן עוטה 2 מסיכות על פניו בדלאוור, 8 בינואר 2021. AP
חשש שיצנן את היחסים. ביידן/AP

הבכירים הישראלים אמרו כי הם מתכוונים להדגיש בפני ממשל ביידן שבשנים האחרונות התרחשו שינויים משמעותיים באזור, במסגרתם נוצרה ברית אזורית כתוצאה מהתחממות היחסים בין ישראל למדינות ערב. ישראל מקווה שממשל ביידן ייתן עדיפות לחיזוק התהליך הזה על פני הדאגות שלו בעניין המלחמה בתימן והפרת זכויות אדם בערב הסעודית ומצרים.

במקביל, סיפרו כי בשבועות האחרונים עודדה ישראל את מצרים וערב הסעודית לנקוט בצעדים בנושא זכויות אדם במטרה לשפר את האווירה ולהכין את הקרקע לדיאלוג עם ממשל ביידן. הבכירים ציינו כי הם מתכוונים להדגיש בפני ממשל ביידן כי משבר ביחסים עם ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות עלול להרחיק אותן מארצות הברית ולדחוף אותן לזרועותיהן של רוסיה וסין.

"כבר היינו מאוד קרובים לאבד את מצרים לפני כמה שנים, ולכן המסר שלנו לממשל ביידן יהיה: 'לאט לאט, התרחשו שינויים דרמטיים, אל תבואו עם עמדות קבועות מראש ואל תפגעו ביחסים עם ערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות'", אמר בכיר במערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully