וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מהמתים בצה"ל השנה - מקרי התאבדות: "למצב הנוכחי יש השלכות"

3.1.2021 / 16:00

תשעה חיילים שלחו יד בנפשם בשנה החולפת, מתוכם חמישה לוחמים. על אף שמדובר בירידה לעומת שנים קודמות, בצה"ל התריעו מפני עלייה באובדנות ברקע משבר הקורונה: "יכולות להיות השפעות עקיפות". 27 חיילים מתו בשנה האחרונה

בווידאו: דיון למחבל שהרג את עמית בן יגאל/עריכה: ניר חן

תשעה חיילים התאבדו בשנה האחרונה, ירידה של שלושה מ-2019 - כך אמר היום (ראשון) ראש אגף כוח האדם בצה"ל, אלוף מוטי אלמוז. שמונה מהם היו גברים, ומתוכם חמישה לוחמים. בסך הכול נרשמו 27 חללים, האחרון שבהם מת אתמול ממחלה קשה.

אחד החיילים נהרג בפעילות מבצעית, עמית בן יגאל, שניים בתאונת אוויר, שישה משרתים נהרגו בתאונות דרכים, שני משרתי צה"ל נהרגו בתאונות עבודה, שלושה נהרגו בדרכים אחרות כמו מסיבת טבע, שלושה ממחלות ומקרה נוסף נחשד כהתאבדות, אך עדיין לא פוענח. שבעה מהמתאבדים לא היו מוכרים לגורמי המקצוע. אף חייל צה"ל לא מת השנה מנגיף הקורונה.

"אנחנו צריכים להיזהר מאובדנות כי עלולות להיות השלכות למצב הנוכחי. יכולות להיות השפעות עקיפות", התריע אלמוז, ברקע משבר הקורונה וכוונת צה"ל להגביר את היקף האימונים. "צה"ל הוריד בשנים האחרונות ב-75% את מקרי ההתאבדות. זה חצי מהיקף המתאבדים במדינות ה-OECD. ואנחנו עדיין יכולים להשתפר". עם זאת, הוסיף כי עדיין לא ידוע אם היו ניסיונות התאבדות כתוצאה מהמשבר או מצוקה כלכלית.

חיילי חטיבת גולני באימון. דובר צה"ל
"עלולות להיות השלכות למצב הנוכחי"/דובר צה"ל

סיבות המוות בצה"ל ב-2020

  • 9 התאבדו
  • 6 נהרגו בתאונת דרכים
  • 3 מתו ממחלה
  • 2 נהרגו בתאונת עבודה
  • 2 נהרגו בתאונת אוויר
  • 1 נהרג בפעילות מבצעית
  • 3 נהרגו בדרכים אחרות, בהן מסיבות טבע
  • 1 עדיין לא פוענח

לדבריו של אלמוז, נתוני האובדנות בצה"ל בירידה בעקבות למידה, תחקירים, הסברה והדרכה. "צה"ל הוריד בשנים האחרונות ב-75% את מקרי ההתאבדות. זה חצי מהיקף המתאבדים במדינות ה-OECD. ואנחנו עדיין יכולים להשתפר". הוא אפיין שני סוגים של מקרי התאבדות: "חייל שנכנס לתקופה קשה, שעות, ימים, חודשים, והוא מסמן לסביבה שבדיעבד אפשר לגלות אותם, קשה לגלות בזמן אמת שהוא זקוק לעזרה. הקבוצה השנייה כבר החליטה להתאבד. חייל שקיבל את ההחלטה, ומה שנעשה לא בטוח ישנה וימנע זאת".

עוד אמר אלמוז כי בארבעה מקרים הצליח צה"ל להציל חיילים רגע לפני המעשה. "איכון שהביא יחידה, כוח, שעלה עליו. בשנה האחרונה יש האצה של הגורמים המחפשים מרגע שחייל נעדר", הסביר. "יש הזנקה קצרה מאוד מרגע שנעדר חייל, אנחנו מבינים שיכול להיות שהוא נמצא בשעות קריטיות. זה כולל איכון פיזי של כוח שעלה עליו. חלק מסיפור הטלפון והרשת החברתית גורם לחלק לפרסם את כוונותיהם, אתה במירוץ נגד הזמן".

אימון ההסבה של גדוד 603 של חיל ההנדסה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
חמישה לוחמים התאבדו/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

ראש אגף כוח האדם סיפר על המאמצים למניעת מקרי התאבדות. "אני אומר למפקדים כשאני נפגש איתם: כשחיילים אומרים לכם שהם מרגישים לא משמעותיים, לשים לב לזה. בנוסף, אני שם דגש על מעבר של חיילים בין קווים ואימונים. השינויים האלו של המיקום ושל האוכל, בעיקר בזמן הקורונה, הם משמעותיים", אמר.

"כל מה שאנחנו מכנים אכזבות - נפילה ממסלול יוקרתי או מתפקיד מסוים - אנחנו מנסים להנחיל שאכזבות זה דבר שצריך להיות תחת פיקוד - ללוות את החייל ולא לעזוב", הוסיף. "פירוש לא נכון של המצב בבית - בעיקר בזמן הקורונה, קרה לנו מקרה שחייל מזהה מצב כלכלי חמור ממה שהוא בפועל. הדבר הזה גורם לחיילים להרגיש אגואיסטים, כי למה הם לא מסייעים בבית. אנחנו צריכים לתפוס את האירועים האלו. דבר אחרון קשור לנוקשות מפקדים. זה קשור למפקדים שמקבלים החלטות נוקשות יותר ומתישהו זה מתפרץ אצל החייל".

אם אתם או אדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אנא פנו לעזרה מקצועית. ניתן לעשות זאת בדרכים הבאות: שיחה עם מוקד ער"ן בטלפון 1201, ובאתר האינטרנט של סה"ר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully