וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכירות הליכוד אישרה את ביטול הפריימריז, העתירות נגד ההחלטה כבר מחכות

עודכן לאחרונה: 4.1.2021 / 13:49

נתניהו השתתף בישיבת המזכירות בראשות השר כץ שבה אושרו גם על 6 שריונים לבחירתו ברשימה. ההצעה אושרה ברוב גדול, אך על שולחן בית הדין של הליכוד כבר מוכנות פניות שדורשות לקיים את הפריימריז. הח"כים בעשיריה הרביעית מתנגדים: "שיטה פסולה"

בווידאו: נתניהו מכריז שישאף לחסן כמה שיותר אנשים במהירות/עריכה: עמית שמחה

מזכירות הליכוד בראשות שר האוצר ישראל כץ אישרה הערב (שבת) את הצעת ראש הממשלה לביטול הפריימריז בבחירות הקרובות, וקבלת שישה שריונים לבחירתו ברשימה. ההצעה אושרה ברוב של 91 חברים בעד ו9 חברים נגד. ראש הממשלה בנימין נתניהו הופיע בישיבה, שנערכת בזום, שם נימק את ההחלטה לא לקיים פריימריז ואת הוראת השעה שתבטל את חוקת הליכוד, לפיה לפני כל בחירות כלליות יש לערוך בחירות מקדימות ליו"ר ולרשימה.

נתניהו אמר בסיכום הישיבה כי הוא "נלחם על הדמוקרטיה בליכוד. פעם היתה ועדה מסדרת - אני הובלתי לפריימריז. אבל אין היום אפשרות מעשית לעשות פריימריז. החוקה באה לשרת את החברים ולא החברים את החוקה, אם לא ניתן לקיים פריימריז לא נעשה רק כי החוקה קובעת זה לא הגיוני".

ראש הממשלה הוסיף כי "השיריונים זה אי אמון ברשימה? יש לי אמון ענק ברשימה - הרשימה תגדל כולל מספר 40". בהתייחס לזהות השריונים נתניהו אמר: מי שאני אביא יהיה נאמן לערכי התנועה, עדיין לא החלטתי מי אבל תשאירו לי את החופש לעשות את זה. אנחנו בקרב. בקרב יש מפקד. אני מבקש מכם לתת לי את האמון. אנחנו יחד. אני מרגיש שהניצחון קרוב מאוד. יהיה קרב קשה אבל אני מרגיש שאנחנו יכולים לנצח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
מזכירות הליכוד צפויה לאשר את ביטול הפריימריז. נתניהו וכץ בישיבת ממשלה/רויטרס

התירוץ המרכזי לביטול הפריימריז הוא הגבלות הקורונה, והקשיים הכלכליים, התפעוליים והבריאותיים הכרוכים בקיום הבחירות תוך כדי הסגר, ובמפלגה מעריכים שההצעה, בה תומכים נתניהו, כץ, ויו"ר מרכז הליכוד חיים כץ, תעבור ברוב גדול.

ואולם, גם אחרי אישור המהלך במזכירות הליכוד הערב, עוד נכונו לו אתגרים משפטיים. על שולחן בית הדין של הליכוד כבר מחכות כמה עתירות ופניות שדורשות לקיים את הפריימריז, כנדרש לפני חוקת המפלגה, ולהכריז על אי חוקיותו של המהלך.

הרשימה הנוכחית של הליכוד נבחרה לפני כמעט שנתיים, בבחירות מועד א', בפריימריז שהתקיימו בפברואר 2019, ובכל מערכות הבחירות האחרונות נתניהו ובכירי הליכוד שיחקו במגוון תיקוני חוקה כדי להקפיא את הרשימה בצילום מצב.

כדי לבטל את הפריימריז, נדרש רוב של שני שליש מחברי מרכז הליכוד לתיקון או שינוי החוקה, אבל לאור הסגר השלישי והקורונה, נתניהו ובכירי הליכוד החליטו להעביר את המהלך בוועדת החוקה ובמזכירות הליכוד - פורום מצומצם של 100 איש - לאשר את שינוי החוקה, במקום המרכז שבו יש כ-3,000 חברים. מבקר הליכוד, שי גלילי, כבר התריע כי ועדת החוקה ומזכירות המפלגה פועלות ללא סמכות וללא כל עיגון משפטי, ושרק מרכז הליכוד רשאי לקבל החלטה על שינוי החוקה וביטול הפריימריז.

עוד בוואלה!

בליכוד מוותרים על הפריימריז, לנתניהו יישמרו שישה שריונים ברשימה

לכתבה המלאה

נתניהו מבקש לבטל את הפריימריז ולעשות "צילום מצב" של הרשימה הנוכחית, וגם לשמור לעצמו שישה שריונים לגיוס דמויות אטרקטיביות לחיזוק הקמפיין. לפי ההצעה הוא יקבל שריונים במקום החמישי או העשירי, 26, 28, 36, 39 ו-40.

מאז הבחירות האחרונות התפנו ברשימת הליכוד שבעה מקומות - גדעון סער, זאב אלקין, יפעת שאשא ביטון, מיכל שיר ושרן השכל, וגלעד ארדן וציפי חוטובלי ששוגרו להיות שגרירים ורבים מהח"כים הנוכחיים ישתדרגו במעלה הרשימה.

עם זאת, הח"כים בשורות האחוריות ובעשיריה הרביעית של הליכוד מתנגדים לשריונים שידחקו אותם לאחור וצפויים להתנגד להצעה. בנוסף, פעילים בכירים בליכוד שדורשים לממש את זכותם הדמוקרטית ולהתמודד על מקום ברשימה צפויים לעתור לבית הדין של הליכוד בדרישה לקיים פריימריז.

אורלי לוי-אבקסיס במסיבת עיתונאים של רשימת העבודה-גשר-מרצ, 9 בפברואר 2020. שלומי גבאי
נתניהו מתכוון לשריין אותה בעשירייה השלישית. לוי-אבקסיס/שלומי גבאי

ח"כ שבח שטרן, שנכנס רק בחודש שעבר לכנסת בעקבות התפטרות הח"כים המזוהים עם סער, הגיש כבר בסוף השבוע שעבר עתירה דחופה לבית הדין העליון של המפלגה בענין השריונים. לדבריו, "שיטת השריונים פסולה ולא הביאה בעבר שום תועלת אלקטורלית לליכוד".

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, נתניהו מתכוון לשריין את השרה אורלי לוי אבקסיס בעשירייה השלישית, ושוקל לשריין גם את תא"ל (במיל.) גל הירש, שהיה בעבר מועמד למפכ"לות. בנוסף, הוא בוחן ברצינות לשריין נציג מהמגזר הערבי כמועמד ברשימה.

נתניהו פנה בימים האחרונים לשורה של ראשי ערים בהצעה להשתלב ברשימת הליכוד, בהם יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס, ראש העיר נתניהו מרים פיירברג וראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ'. ככל הידוע, שלושתם סירבו בשלב זה להצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully