וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ בית המשפט: הפרקליטות הצבאית תקל עם אנשי קבע שצרכו קנאביס

5.1.2021 / 17:13

הפרקליט הצבאי הראשי החליט על שינוי מדיניות, בהמלצת נשיאת העליון חיות, במסגרתה קצינים ונגדים שייתפסו מעשנים סמים בנסיבות אזרחיות לא בהכרח יוכתמו ברישום פלילי. הסנגורית הצבאית הראשית: "נפעל להשוות את מצבם המשפטי של חיילים ומשרתי קבע לזה של כלל האזרחים"

בווידאו: שר המשפטים מצהיר שיקדם לגליזציה של קנאביס בתוך 9 חודשים/צילום: לע"מ

הפרקליטות הצבאית החליטה היום (שלישי) על רפורמה שתקל עם אנשי קבע שייתפסו מעשנים סמים קלים. במסגרת הרפורמה תשונה המדיניות הנוהגת כיום, כך שניתן יהיה לעשות הסדרים מותנים עם קצינים ונגדים שייתפסו עם קנביס, כך שלא יישאו עמם רישום פלילי. ההחלטה על הרפורמה התקבלה לאור לחץ שהפעילו שופטי בית המשפט העליון, במסגרת ערעור שהגישה הסנגוריה הצבאית.

הדיון בבית המשפט העליון נערך בספטמבר, ובמהלכו המליצה הנשיאה אסתר חיות לבחון מחדש את המדיניות שאוסרת על הסדרים מותנים עם אנשי קבע. היום מסרה התביעה הצבאית כי על דעתו של הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, הוחלט לשנות את המדיניות.

על פי המדיניות החדשה שתנהיג הפרקליטות הצבאית, ניתן יהיה לערוך הסדרים מותנים גם עם אנשי קבע שייתפסו משתמשים בסמים קלים בנסיבות אזרחיות. בין היתר יילקח בחשבון אם מדובר בנגד או בקצין, אופי התפקיד הספציפי שהם ממלאים, אם איש הקבע יהיה מוכן לסיים מרצון את שירותו, וכן הנסיבות בהם השתמש אותו איש קבע בסם. למשל, ייבדק אם השימוש היה בזמן כוננות.

הפצ"ר, שרון אפק בכנס הבין - לאומי של הפרקליטות הצבאית בנושא דיני לחימה במלון דניאל, הרצליה 28 במאי 2019. ראובן קסטרו
החליט על שינוי במדיניות, הפרקליט הצבאי הראשי אפק/ראובן קסטרו

ההחלטה מגיעה בעקבות תיק בו התביעה הצבאית הגישה כתב אישום נגד צעיר בקבע שהודה כי עישן קנאביס שלוש פעמים כשהיה מחוץ לתפקידו הצבאי. הסנגוריה טענה בפני בית הדין הצבאי כי אזרחים במקרים דומים נידונים לכל היותר לקנס, ואילו חיילים בשירות סדיר זכאים להסדר מותנה.

מדובר בהליך שצובר תאוצה בשנים האחרונות במסגרתו חשוד מודה שעבר עבירה, ומתחייב לתנאי הסדר - למשל, לא לעבור עבירה נוספת לתקופה מסויימת, לעתים לצד תשלום קנס. אם החשוד עומד בתנאים, התיק נסגר ללא הגשת כתב אישום וללא רישום פלילי.

עוד בוואלה!

בית הנבחרים בארה"ב אישר לראשונה אי-הפללה של קנאביס

לכתבה המלאה
חנות למכירת קנאביס רפואי בתל אביב 16 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
אם יעמדו בתנאי ההסדר, לא יוגש כתב אישום. חנות מוצרי קנאביס בתל אביב/ראובן קסטרו

בניגוד לחיילים בסדיר, עד היום הפרקליטות הצבאית סירבה באופן גורף, כמדיניות מוצהרת, לערוך הסדרים מותנים עם אנשי קבע שנתפסו מעשנים סמים קלים, גם בנסיבות אזרחיות. במקרה של אותו נגד, הוא טען בפני בית הדין הצבאי כי העובדה שהוא משרת בקבע לא מצדיקה את הרשעתו בעבירה הנושאת רישום פלילי, בעוד אם היה אזרח או חייל בסדיר הוא היה יכול להימנע מכך.

בית הדין הצבאי קיבל את הטיעון, וקבע כי העמדתו לדין של הנגד בעבירת שימוש בסם מסוכן, רק בשל היותו נגד, מביאה לתוצאה מפלה ולא צודקת. בשל כך הוא הרשיע אותו בעבירת "התנהגות שאינה הולמת", שלא נושאת רישום פלילי.

אלא שהתביעה הצבאית ערערה, ולאחר שבית הדין הצבאי לערעורים קיבל את עמדתה, ביקשה הסנגוריה הצבאית לערער שוב, הפעם לבית המשפט העליון.

מאות כתבי אישום בשנה

בשונה מחיילים בסדיר, שכתב האישום נגדם נמחק לגמרי אם הם עומדים בתנאי ההסדר, ההסדרים המותנים עם אנשי הקבע יהיו כאלה במסגרתם הם יורשעו בהתנהגות שאינה הולמת - כך שלא ישאו עמם רישום פלילי. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מדי שנה מוגשים כתבי אישום נגד מאות חיילים על שימוש בסמים קלים, אך רובם המוחלט הם בשירות סדיר ורק מיעוטם אנשי קבע.

הסנגורית הצבאית הראשית, אל"מ ענבל דה-פז, בירכה על שינוי המדיניות. היא הוסיפה כי בכוונת הסנגוריה הצבאית "להמשיך לפעול על מנת להשוות את מצבם המשפטי של חיילים ומשרתי קבע המקדישים שנים רבות למען בטחון המדינה, למצבם המשפטי של כלל האזרחים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה שימוש בסמים בקרב משרתיו, ובעיקר בקרב קצינים ומשרתי הקבע, שנדרשים לעמוד בנורמות ערכיות גבוהות ולשמש דוגמה לפקודיהם. כנגד קצין או משרת קבע שייכשל בשימוש בסמים יוגש כתב אישום והוא ישוחרר משירות הקבע. בעקבות הערות בית המשפט העליון, הוחלט לאחרונה לאפשר במקרים מסוימים למשרתי קבע, להיקשר 'בהסדר מותנה'. כך, משרת קבע שייקח אחריות על מעשיו ויביע נכונות לסיים את שירותו הצבאי (לצד תנאים נוספים), יורשע בבית הדין הצבאי בעבירה שאינה נושאת רישום פלילי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully