וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ סיכמו: הממשלה תדון בהכשרת מאחזים והקמת יישובים בדואים

במקביל לפיזור הכנסת פרץ עימות בממשלה סביב התנגדות הימין להצעת כחול לבן להקים יישובים חדשים בנגב. רה"מ ורה"מ החליפי סיכמו שההצעה תידחה, ותעלה במקביל הכשרת עשרות מאחזים בלתי-חוקיים. גנץ אמר כי הסכים לכרוך את שתי ההצעות יחד מחשש ל"קומבינה" בין נתניהו ועבאס

בווידאו: השרה ינקלביץ' הביעה תמיכה במאחזים/צילום: פורום ההתיישבות הצעירה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיאום עם שר הביטחון בני גנץ החליטו היום (רביעי) כי נושא הכשרת המאחזים ואישור ההתיישבות לבדואים יועלו יחד בישיבת ממשלה שמועדה טרם נקבע.

ההצעה להקמת יישובים חדשים לבדואים בנגב עלתה לדיון בישיבת הממשלה כבר אתמול, אך עוררה התנגדות חריפה בקרב שרי הליכוד והימין שדרשו לאשר יחד איתה גם את ההצעה להסדרת "ההתיישבות הצעירה", שמכשירה עשרות מאחזים בלתי חוקיים. ההצעה גובשה בשבועות האחרונים על ידי שר ההתיישבות צחי הנגבי והשר במשרד הביטחון מיכאל ביטון.

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת בזמן ההצבעה על הצעת החוק לדחיית מועד אישור התקציב. 24 באוגוסט 2020. אורן בן חקון, פול צלמים
יעלו את ההצעה לסדר היום למרות פיזור הכנסת. נתניהו וגנץ/פול צלמים, אורן בן חקון

גנץ אמר היום לשרי כחול לבן כי החליט להוריד את ההצעה להקמת היישובים הבדואים מסדר היום של הממשלה כי חשש מ"קומבינה" של נתניהו עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שלוחץ לאשר את ההצעה לפני הבחירות. "אני מבין שיש כאן קומבינה מאחורי הגב שלי בין ביבי לבין רע"מ, ולכן החלטתי להוריד מסדר היום את הסדרת היישובים הבדואים, לגמור את עבודת המטה שקשורה במרכיבי ההסדרה, ולהביא את שתי ההחלטות יחד", הודיע יו"ר כחול לבן, והוסיף כי הוא "לא מתכוון לאשר מאחזים בלתי חוקיים וכל מיני השתלטויות".

ח"כ עבאס תקף את גנץ על החלטתו. "מר בני גנץ, החברה הערבית המליצה עליך פעמיים כראש ממשלה, אל תעכב את אישור ההכרה בשלושת היישובים בנגב", אמר. "לרע"מ אין הסכם עם נתניהו והליכוד, כל אשר אני עושה הוא בתיאום מלא עם השר עמיר פרץ, זה הזמן שתחזיר את החוב שלך לאלה שבזכותם אתה ראש ממשלה חליפי".

מנסור עבאס בדיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית, 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לרע"מ אין הסכם עם נתניהו והליכוד". עבאס/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

ההצעה להקמת יישובים חדשים לבדואים בנגב הייתה אמורה לעלות כבר אתמול בישיבת הממשלה, אך נדחתה לאחר שהתברר שאין לה רוב לאור התנגדות קשה של שרי ליכוד וגוש הימין שדרשו להתנות את אישור היישובים הבדואים באישור ההצעה להסדרת המאחזים ביהודה ושומרון.

במהלך הישיבה פרץ עימות קשה בין גנץ וחלק מהשרים, אחרי שהשר רפי פרץ כינה את ההצעה "פרס לפורעי חוק". גנץ הגיב בכעס לדברים של פרץ ואמר כי "אני עשיתי פה יותר מכולם למען ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון יותר מכולם. אני מטפל בזה. ואני אטפל בזה ולא אפסיק לטפל בזה. מי שלא יתן מענה לבדואים ימצא את עצמו מטפל בפצצה".

השר הנגבי, שמקדם את ההחלטה בענין הכשרת המאחזים, אך תלוי בהסכמתו של גנץ, אמר לו: "כמה זמן אתה צריך לסגור את העניין הזה? קח יומים וסגור את העניין הזה". גנץ השיב: "נטפל בכל היישובים ביהודה ושומרון. צריך להקים יישובים בנגב. וצריך להסדיר את כל ההתיישבות הבדואית".

בפורום "ההתיישבות הצעירה" מסרו בתגובה כי מדובר ב"צעד ראשון בכיוון הנכון אך לא מספק". בפורום דורשים מראש הממשלה והשרים "לא להסתפק בדיון בממשלה אלא להצביע ולאשר את הצעת המחליטים להסדרת היישובים הצעירים ביו"ש, אשר גובשה וסוכמה בין השרים הנגבי וביטון ומקובלת על המינהל האזרחי והייעוץ המשפטי".

ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, מסר בתגובה כי "ראש הממשלה מוכיח מחיובות להתיישבות. כעת האחריות מוטלת על כתפי השרים שידם תכריע כן להסדרת ההתיישבות הצעירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully