וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הפריימריז בליכוד החל; בחסות הסגר - נמצאה גם הדרך לבטלם

עודכן לאחרונה: 23.12.2020 / 18:17

חברי כנסת ופעילים דוחפים לבחור מחדש את הרשימה שנבחרה לפני סבב הבחירות הראשון כמתחייב מחוקת המפלגה, אך בצמרת המפלגה נוטים לבטל אותם בשל העלויות והקורונה, המציבה אתגר לוגיסטי משמעותי. בכירים בליכוד: נתניהו צפוי לבקש שני שריונים, אחד מהם לאורלי לוי אבקסיס

בווידאו: שרן השכל עוזבת את הליכוד ומצטרפת לסער/צילום: ערוץ הכנסת

יום אחרי פיזור הכנסת, בליכוד מתחילים לדון ברצינות בשאלת הצורך בפריימריז לפני הבחירות הבאות. חברי הכנסת ניר ברקת ושלמה קרעי פרסמו הבוקר (רביעי) דרישה לערוך בחירות מקדימות לרשימה, שנבחרה בפברואר 2019.

"הליכוד היא התנועה הדמוקרטית היחידה בישראל ועל כך גאוותנו", כתב ברקת, "זו חובתנו ל-140,000 מתפקדי הליכוד וזו הדרך שלנו לחזק את החיבור לשטח ולהביא לניצחון הליכוד בבחירות". קרעי הצטרף לדברים, וכתב כי "יש לקיים פריימריז לרשימת הליכוד לאלתר כדי לקבל אמון מחודש מחברי הליכוד".

עם זאת, לדברי בכירים בליכוד, הכיוון המסתמן של יו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם של המנגנון המפלגתי במצודת זאב, הוא בדיוק הפוך, והם מעוניינים לפעול לביטול הפריימריז בשל העלויות הגבוהות הנכרכות בהם והקשיים בקיום הליך תקין בתקופת הקורונה. ברקע ההיערכות לסגר שלישי, פריימריז עשויים להיות אתגר לוגיסטי מורכב ויקר.

פריימריז בליכוד, באר שבע, 26 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
הפריימריז לראשות המפלגה, דצמבר 2019/ראובן קסטרו

הרשימה הנוכחית של הליכוד נבחרה לפני כמעט שנתיים, בבחירות מועד א', בפריימריז שהתקיימו בפברואר 2019. חוקת הליכוד קובעת שלפני כל מערכת בחירות יש לקיים בחירות לראשות המפלגה ולרשימה, אך לנוכח התהפוכות הפוליטיות בשנתיים האחרונות בליכוד שיחקו בכל מיני שינויי חוקה לפי הצורך, וכך מתכננים במפלגה לעשות גם כעת.

עוד בוואלה!

מהגשת הרשימות ועד לקלפיות המופרדות: כך תיראה הדרך אל הכנסת ה-24

לכתבה המלאה

בחירות 2021: לוח הזמנים

  • 1 בינואר - פרסום פנקס הבוחרים העדכני
  • 3 בינואר - כניסת פנקס הבוחרים לתוקף
  • 4-3 בפברואר - הגשת הרשימות לוועדת הבחירות
  • 10 בפברואר - מועד אחרון לעתור כדי לפסול רשימה מהתמודדות
  • 9 במרץ - תחילת שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו
  • 11 במרץ - תחילת ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל
  • 23 במרץ - יום הבוחר

רק שכדי לבטל את הפריימריז, נדרש רוב של שני שלישים מחברי מרכז הליכוד, וישנן מספר דמויות בולטות כגון השר והשגריר לשעבר דני דנון, וגלעד שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר, וכן פעילים בכירים נוספים שינסו למנוע את שינוי החוקה כדי להשתלב ברשימה.

עם זאת, בשל הסגר השלישי שמתקרב אלינו בצעדי ענק, כינוס מרכז הליכוד לביטול הפריימריז עשוי להיות קשה עד בלתי אפשרי, ונתניהו בוחן את האפשרות להוציא הוראת שעה מיוחדת בצל הקורונה, שתבטל את הפריימריז עד שיהיה אפשר לכנס את המרכז, או שתעביר את ההכרעה לפורום מצומצם יותר של 100 איש במזכירות הליכוד, שיכולים להתכנס גם בזום.

לנוכח הקריאות לקיום פריימריז, פרסם יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ הבהרה, המדגישה כי לא התקבלה במפלגה החלטות כלשהן לגבי ההיערכות לבחירות לכנסת. "הליכוד הינה תנועה דמוקרטית ומפוארת. אני מבקש להבהיר שלא התקבלו בשלב זה החלטות לגבי הערכות התנועה לבחירות לכנסת ה-24, שאני בטוח שהליכוד ינצח בהן ובגדול. לאחר שאקיים פגישה עם ראש הממשלה ויו"ר תנועת הליכוד, נוציא עדכון מסודר לכל החברים. כל החלטה שתתקבל תגיע להכרעת חברי מרכז הליכוד".

יו"ר גשר - לתחילת העשירייה השלישית

הקריאה של ברקת וקרעי לקיים פריימריז יצאה שעה קלה אחרי שח"כ שרן השכל הודיעה על התפטרותה מהליכוד והצטרפותה למפלגה החדשה של גדעון סער, אחרי שגם מיכל שיר עשתה זאת אתמול. עם פרישת מחנה סער, האינטרס של נתניהו בפריימריז ירד משמעותית, שכן הנוכחות של הח"כיות שמזוהות עמו הייתה המניע העיקרי לנסות לשנות את הרשימה. למעשה, ברשימה הנוכחית נתניהו זוכה לנאמנות כמעט מוחלטת כעת, ופריימריז עשויים רק לשמש מצע לסער להריץ מועמדים נוספים מטעמו מתוך הליכוד, ולהקים לו מחדש מאחז כוח פנימי.

בנוסף, מאז הבחירות האחרונות התפנו ברשימה לפחות שישה מקומות שיאפשרו לכל חברי הכנסת הנוכחיים להשתדרג כלפי מעלה: סער; גלעד ארדן וציפי חוטובלי ששוגרו לכהן כשגרירים בחו"ל; השכל ושיר הפורשות; וגם ח"כ יפעת-שאשא ביטון שמצטרפת אף היא למפלגה החדשה. בכירים בליכוד אמרו לוואלה! NEWS כי נתניהו צפוי לבקש שני שריונים ברשימה על חשבון המקומות הפנויים: אחד מהם יוקצה לשרה אורלי לוי אבקסיס שצפויה להשתבץ בתחילת העשירייה השלישית, והשני יישמר לגיוס דמות אטרקטיבית בהמשך הקמפיין.

מקורביה של השרה לוי אבקסיס אמרו בתגובה כי "אין לה שום כוונה לקחת חלק במשחק הזה עם התקשורת".

אורלי לוי אבקסיס ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
תשתריין. לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

כמו כן, ככל הנראה, השדרוגים במעלה הרשימה יחולו רק על מי שנבחר ברשימה הארצית. כלומר: מי שנבחר במקור במחוזות הליכוד לא צפוי לטפס במקומו כתוצאה מעזיבות הבכירים, אלא להישאר במקומות שהוקצו למחוזות בבחירות מועד א'. המשמעות היא שכמעט כל בכירי הליכוד יטפסו למעלה ברשימה גם ככה, בלי לקיים פריימריז, והאינטרס שלהם בהליך הבחירות יקטן, כך שהם לא יתנגדו לניסיונות לבטלם.

בתנועה לאיכות השלטון דורשים הבהרות

בתנועה לאיכות השלטון פנו היום לליכוד בבקשה לקבל הבהרות על הפרסום בוואלה! NEWS בדבר שריונה המסתמן של לוי אבקסיס ברשימת הליכוד לבחירות הבאות. במכתב שנשלח לנתניהו, יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר והיועמ"ש של הליכוד עו"ד אבי הלוי, מבקשת התנועה לדעת אם השריון הובטח, בכתב או בעל פה, עוד עם הצטרפותה לממשלה אחרי הבחירות הקודמות. לוי אבקסיס התמודדה אז במסגרת רשימה משותפת עם מרצ ומפלגת העבודה, אך אחרי הבחירות התפצלה מהסיעה והצטרפה לגוש הימין בראשות נתניהו.

חוק הבחירות לכנסת אוסר על הסכמים והתחייבויות על שיבוצים ברשימות מועמדים אלא בתוך תקופה של 90 יום שלפני הבחירות לכנסת, כדי למנוע מעבר חברי כנסת בין סיעות אחרי הבחירות תוך הבטחת שריון עתידי ברשימה אחרת. לכן, טוענים בתנועה לאיכות השלטון, "חל איסור על כל הבטחה קודמת לשריונה של השרה לוי אבקסיס לרשימת הליכוד שלא ניתנה בתוך ה-90 יום עובר לבחירות הנוכחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully