וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה אי פעם: שר החוץ של ארה"ב מתכנן לבקר בהתנחלות בגדה המערבית

12.11.2020 / 19:48

פומפאו צפוי לבקר ביקב בהתנחלות פסגות במסגרת הגעתו לישראל בשבוע הבא. גורמים בשגרירות ארצות הברית, בשירות החשאי האמריקני ובשב"כ כבר החלו להיערך לביקור החריג. בהמשך הביקור בן השלושה ימים צפוי שר החוץ האמריקני להיות הראשון בתפקידו שיגיע גם לרמת הגולן

בווידאו: פומפאו מכריז על מכירת עשרות מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מתכנן לבקר בשבוע הבא במהלך ביקורו בישראל ביקב בהתנחלות פסגות בגדה המערבית - כך לפי מקורות ישראלים ואמריקנים שמעורים בנושא. זה יהיה הביקור הראשון אי פעם של שר חוץ אמריקני בהתנחלות ישראלית בגדה.

גורמים בשגרירות ארצות הברית, בשירות החשאי האמריקני ובשב"כ כבר החלו להיערך לביקור החריג. עדיין לא ברור אם הביקור יוגדר כביקור פרטי או כביקור רשמי ואיזה בכיר ישראלי ילווה את פומפאו להתנחלות פסגות. במשרד החוץ האמריקני אמרו בתגובה: "איננו מוסרים פרטים נוספים על הביקור בשלב זה".

ביקורו של פומפאו בישראל יימשך כשלושה ימים ויהווה מעין "ביקור מורשת" שיציין את ההחלטות המדיניות המרכזיות שממשל טראמפ קיבל בנושא ישראל במהלך כהונתו. עבור פומפאו זהו ביקור בעל משמעות פוליטית פנים-אמריקנית לאור האפשרות שירצה לרוץ בעתיד לנשיאות ארצות הברית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בקריה תל אביב. חיים צח,
יגיע ל"ביקור מורשת". פומפאו ונתניהו בישראל/חיים צח

פומפאו יגיע לישראל ביום רביעי. הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וככל הנראה גם עם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי וראש המוסד יוסי כהן. פומפאו יגיע עם רעייתו והשניים יקיימו ביקור פרטי באתר הטבילה הנוצרי "קאסר אל-יהוד" ליד יריחו שבגדה המערבית. מדובר באתר השלישי בקדושתו לנצרות.

אחד המשקיעים המרכזיים של יקב פסגות הוא איש העסקים היהודי-אמריקני ממיאמי סיימון פאליק - הבעלים של חברת "דיוטי פרי אמריקה". פאליק הוא תורם של כמה פוליטיקאים במפלגה הרפובליקנית וגם של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במהלך כהונתו כשר החוץ השתתף פומפאו באירועים שאירגן פאליק. בחודש יולי פומפאו השתתף באירוע אוונגליסטי בדה-מוין איווה שמומנה על ידי פאליק. לפי הבלוגר ג'ואל רוזנברג פאליק קרא לפומפאו במהלך האירוע לסייע לישראל בסיפוח הגדה המערבית.

עוד בוואלה!

ישראל וארה"ב הודיעו: שיתוף הפעולה המדעי יורחב - ויחול גם על ההתנחלויות

לכתבה המלאה
ההתנחלות פסגות בגדה המערבית ב-13 בפברואר 2020. רויטרס
לא ברור מי ילווה את בכיר הממשל להתנחלות. ההתנחלות פסגות/רויטרס

לצד הביקור בהתנחלות פסגות צפוי פומפאו לבקר גם ברמת הגולן ולהיות שר החוץ האמריקני הראשון שמגיע לשם. במארס 2019 זמן קצר לפני הבחירות לכנסת הכיר נשיא ארצות הברית בריבונות ישראל ברמת הגולן. לאות הוקרה החליטה ממשלת ישראל להקים יישוב חדש בגולן בשם "רמת טראמפ". 18 חודשים אחרי, בניית היישוב עדיין לא החלה. לא ברור עדיין אם פומפאו יבקר באתר המיועד לבניית היישוב החדש.

פומפאו עמד מאחורי ההחלטה לשנות את העמדה המשפטית של משרד החוץ האמריקני בעניין ההתנחלויות. בנובמבר 2019 הודיע פומפאו כי הוא מבטל את חוות הדעת של היועץ המשפטי של משרד החוץ האמריקני מ-1978 שקבעה כי ההתנחלויות "אינן עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי".

שר החוץ האמריקני אמר אז כי העמדה האמריקנית החדשה הינה שההתנחלויות "אינן בהכרח" בלתי חוקיות לפי הדין הבינלאומי. הוא הוסיף עם זאת כי ממשל טראמפ אינו נוקט עמדה לגבי ריבונותה של ישראל על הגדה המערבית וכי ההחלטה הסופית בנושא זה צריכה להתקבל במו"מ בין ישראל לפלסטינים.

פומפאו פרסם את החלטתו שבוע אחרי פסיקת בית הדין של האיחוד האירופי לפיה על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן באופן ברור מוצרים שיוצרו בהתנחלויות. פסק הדין ניתן בעקבות ערעור של היקב בהתנחלות פסגות על פסיקה דומה של בית משפט בצרפת שנה קודם לכן. לאחר החלטת פומפאו, הודיע הבעלים של היקב יעקב ברג כי הוא קורא לסדרה חדשה של יין על שמו של שר החוץ האמריקני ואף שלח לו בקבוקי יין לאות הערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully