וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ובחריין יחתמו ביום ראשון על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים

16.10.2020 / 19:19

פקידים ישראלים ואמריקנים בכירים אמרו לוואלה! NEWS כי נציגי המדינות יחתמו על "הודעה משותפת" במנאמה, בה יכריזו על יחסים דיפלומטים ופתיחת שגרירויות. ישראל נענתה לבקשת בחריין שלא לחתום עדיין על "חוזה שלום" כולל, בשל הביקורת הפנימית נגד הנורמליזציה

בווידאו: אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

ישראל ובחריין צפויות לחתום ביום ראשון על "הודעה משותפת על כינון יחסי שלום ויחסים דיפלומטיים" - כך אמרו לוואלה! NEWS פקידים ישראלים ואמריקנים בכירים. על ההודעה יחתמו במנאמה בכירים מישראל ומבחריין בחסות שר האוצר של ארצות הברית, סטיב מנוצ'ין, ושליח הבית הלבן אבי ברקוביץ', והיא תעסוק בין השאר בכינון יחסים דיפלומטיים מלאים ופתיחת שגרירויות.

בכירים ישראלים ציינו כי ההודעה המשותפת, שאורכה שני עמודים, תהיה מעין הסכם ביניים בין המדינות - שלב בדרך בין "הצהרת השלום" שנחתמה בבית הלבן ב-15 בספטמבר בידי ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני, לבין חתימה על "חוזה שלום" כולל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין בטקס חתימת הסכמ נרמול היחסים בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
שלב ביניים. נתניהו וא-זיאני בבית הלבן בחודש שעבר/רויטרס

"המטרה היא להתחיל ליישם את הצהרת השלום מהבית הלבן, להכניס אליה יותר בשר, לפרוט אותה לפרטים ולהגדיר את העקרונות הכלליים של היחסים בין המדינות", אמר בכיר בישראל. "ההודעה המשותפת תהיה המסגרת שתחתיה ייחתמו שורה של הסכמים בתחומים שונים".

מלבד כינון יחסים דיפלומטיים ופתיחת שגרירויות, בהודעה המשותפת ייכתב כי שתי המדינות לא יבצעו פעולות עוינות אחת נגד השנייה ויפעלו למנוע פעולות עוינות של צד שלישי. ההודעה תדגיש עוד כי שתי המדינות מחויבות לדו-קיום ולחינוך לשלום. מלבד זאת, ההודעה תגדיר רשימה של כעשרה תחומים בהם ייחתמו הסכמים בין המדינות: השקעות, תעופה אזרחית, תיירות, סחר, מדע וטכנולוגיה, איכות הסביבה, תקשורת ודואר, בריאות, חקלאות, מים, אנרגיה ושיתוף פעולה משפטי.

עוד בוואלה!

90% מהשיח ברשתות החברתיות בערבית על הנורמליזציה עם ישראל - שלילי

לכתבה המלאה

לבקשת בחריין: התקדמות הדרגתית

לוואלה! NEWS נודע כי נציגי בחריין הם אלה שביקשו לחתום בשלב זה על הסכם ביניים בדמות "הודעה משותפת" ולא על "חוזה שלום" מלא. הסיבה לכך הייתה הביקורת הפנימית בממלכה על מהלך הנורמליזציה מול ישראל והרצון להתקדם בצורה הדרגתית יותר מאיחוד האמירויות. ישראל הסכימה לבקשה הבחריינית.

עדיין לא ברור מי מחברי המשלחת הישראלית שתגיע למנאמה ביום ראשון יחתום על "ההודעה המשותפת" מצדה של ישראל - מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז או היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת. למרות שמדובר על "הודעה משותפת" ולא על "חוזה שלום" גם היא צפויה להגיע לאישור הממשלה ואולי אף לאישור הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם ב מליאת הכנסת | אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. כנסת, ירושלים , 15 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - גדעון שרון, אתר רשמי
ההסכם אושר בתמיכת 80 ח"כים. נתניהו במליאה, אתמול/אתר רשמי, דוברות הכנסת - גדעון שרון

בד בבד עם ההתקדמות מול בחריין, אתמול אישרה מליאת הכנסת את חוזה השלום עם איחוד האמירויות הערביות, בתמיכת 80 ח"כים מול 13 מתנגדים. לאחר שאושר בכנסת, הוא יחזור לממשלה לצורך אישרור, וייכנס לתוקף רק בסיומו של תהליך האישרור גם באיחוד האמירויות.

במהלך הדיון, שנמשך שמונה שעות וחצי, נאמו יותר ממאה חברי כנסת. לכל דובר הוקצו ארבע דקות, כשבאופן חריג, על פי החלטת ועדת הכנסת, בדיון יכלו להשתתף גם שרים וסגני שרים שאינם חברי כנסת.

"זהו יום שמעטים כמוהו היו בתולדות מדינת ישראל. אנו מביאים הסכם שלום, אין בו מכתבי צד סודיים, אין בו נספחים עלומים", אמר בישיבה ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אנחנו מהדקים היום את יחסינו עם איחוד האמירויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully