וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגלנו לשמוע "מוות לישראל" באיראן. ואז הגיעה בתו של הנשיא לשעבר

ד"ר רז צימט

9.10.2020 / 9:59

פאיזה האשמי, בתו של אכבר האשמי רפסנג'אני, קראה לאיראן לפעול לפי האינטרסים הלאומיים שלה, וציינה את הקשרים עם רוסיה וסין ההורגות מוסלמים. היא אמנם נמצאת בקצה במחנה הרפורמיסטי, אך מייצגת פלח מסוים בציבור, במיוחד הצעיר, שמבין שישראל היא עובדה מוגמרת

בווידאו: פומפאו על הטלת סנקציות על איראן/צילום: רויטרס

פאיזה האשמי נחשבת לאחת הפעילות הבולטות במחנה הרפורמיסטי באיראן. בתו של נשיא איראן לשעבר, אכבר האשמי רפסנג'אני, אחד הפוליטיקאים האיראנים הבכירים והמנוסים ביותר שהלך לעולמו ב-2017, היא פעילת זכויות נשים ומבקרת חריפה של המשטר. בעבר היא נשפטה לתקופות מאסר שונות בגין פעילותה הפוליטית והעיתונאית. בכמה הזדמנויות האשימה האשמי את המשטר כי הוא מרחיק במדיניותו את האזרחים מדת האסלאם, הזהירה מפני קריסתה של איראן ואף קראה לכינון קשרים עם ארצות הברית.

בימים האחרונים עשתה האשמי צעד נוסף בהתרחקותה מעקרונות היסוד של הרפובליקה האסלאמית וקראה לבחינה מחודשת של מדיניותה כלפי ישראל. בריאיון לעיתון רפורמיסטי, שעסק ברובו בזכויות הנשים בארצה, נשאלה האשמי לעמדתה בנוגע להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין. האשמי השיבה כי לא ניתן אומנם להסתיר את העובדה כי "המשטר הציוני" כבש את האדמות הפלסטיניות והשתלט על פלסטין בתמיכת האנגלים, ובשיתוף פעולה עם חלק מהפלסטינים, תוך שימוש בהרג ובדיכוי.

עם זאת, היא הדגישה כי לא ניתן להתעלם מההתפתחויות ההיסטוריות מאז כינון ישראל ב-1948 וכי יש להתאים את המדיניות האיראנית לשינויים בזירה העולמית. לדבריה, מדינות רבות חולקו והתאחדו לאורך ההיסטוריה ושינויים רבים התחוללו תוך כדי מלחמה או בעקבות הסכמי שלום.

בתו של נשיא איראן לשעבר רפסנג'אני. -, אתר רשמי
כבר ריצתה עונשי מאסר בעבר. פאיזה האשמי/אתר רשמי, -

זאת ועוד, האשמי ציינה כי התמיכה בפלסטינים היא חשובה, אך אין כל הבדל בין דיכוי הפלסטינים על ידי ישראל לדיכוי ולהרג מוסלמים בסוריה, בסין או בצ'צ'ניה שברוסיה, שעמן מקיימת טהראן קשרים הדוקים. היא הצביעה גם על היחסים הטובים בין איראן לוונצואלה, לקובה ולקוריאה הצפונית חרף ההבדלים האידיאולוגיים ביניהן.

לטענת האשמי, לא ניתן להתעלם מקיומה של ישראל במזרח התיכון בשעה שקטאר ועומאן, שעמן מקיימת איראן קשרים ידידותיים, תומכות בעצמן בהסכמים בין ישראל לאמירויות ולבחריין. ישראל להוטה לנרמל את יחסיה עם מדינות מוסלמיות ועמדת איראן צריכה להתבסס על האינטרסים הלאומיים שלה, ועל הצורך להגן על זכויות העם האיראני ומשאביה הלאומיים.

אין זו הפעם הראשונה שניתן להבחין בניצנים של שינוי מסוים כלפי ישראל בשולי השיח הציבורי המתנהל באיראן, אם כי הוא מוגבל לרוב לכמה הוגי דעות המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי - אחד מהם הוא פרופ' סאדק זיבאכלאם מאוניברסיטת טהראן, הקורא בשנים האחרונות לבחינה מחודשת של עמדת הרפובליקה האסלאמית כלפי ישראל. יש גם קריאות בעיתונות האיראנית להסיר את החרם על ספורטאים ישראלים כדי שלא לפגוע בספורטאים איראנים הנאלצים להתחרות נגדם בתחרויות בינלאומיות.

לקולות אלה אין השפעה על עוינותה של איראן כלפי ישראל, שנותרה אחד המאפיינים העקביים והבלתי מתפשרים של מדיניותה הרשמית. עם זאת, יש בהם כדי לבטא את דעתם של חלקים מסוימים בציבור האיראני, ובעיקר הדור הצעיר, הסבורים כי אין כל הצדקה להיות "יותר פלסטינים מהפלסטינים" ביחס לישראל. אלו מאמינים כי לאיראן יש עניינים חשובים ודחופים יותר מהנושא הפלסטיני ומהסכסוך הישראלי-ערבי, במיוחד לנוכח האתגרים הפנימיים החריפים הניצבים בפניה.

ד"ר רז צימט הוא מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully